Jag bakar grovt rågbröd av surdeg vilket kräver formar eftersom degen blir ganska lös. Har hittills kört med aluminiumformar men upptäckte nu att de som jag kört i diskmaskinen troligen ger ifrån sig aluminiumoxid.
Upptäckte det när jag smorde formarna och papperet blev grått. Diskade formen för hand senast jag bakade men det hjälpte inte. Torkade med fuktigt papper om och om igen i morse men det blir grått.
Inte så kul eftersom aluminiumoxid inte är bra att få i sig.
Har tidigare ratat formar av teflon och silikon pga kontamineringsrisken. Nu står jag som en åsna mellan hötapparna och vill få fram fakta. Det vore ju himla bra med silikonformar eftersom de inte behöver smörjas. Är det någon som vet om silikonformar kan överföra några kemiska ämnen till brödet?
Det jag också undrar är om de kan avge några gaser till rumsluften.
Jag är lika frågande när det gäller teflon där jag läst både för och emot.
Har ni några fakta kring detta? Vilka är era favoritformar ur praktisk synpunkt?
Läste också i min bok att man kan baka brödet i lergryta. Det borde ju inte tillföra några skadliga ämnen. Dock måste den då smörjas och limpan blir jättetjock. Tar dubbelt så lång tid i ugnen och lång tid att svalna och tina upp.
Funkar det att grädda bröd i kärl av glas eller i rostfria kärl?
Finns det andra förslag?
|