|
|
  |
Bakformar för bröd, Frågor och funderingar |
|
|
|
06-11-2009, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Stora rostfria brödformar har jag, kanonbra! Nu vet jag inte om det finns att köpa för mina är "hemmagjorda" av en plåtslagare. Brödformar i silikon har jag också och tycker dom fungerar bra. Klär man brödformar med bakplåtspapper behöver det inte smörjas utan brödet släpper fint från papperet när det är färdigbakat. Mmm, blir sugen på doften och smaken av hembakat bröd nu. Kanske nåt att göra i helgen. Ett hembakat bröd till Far på söndag?
|
|
|
|
|
07-11-2009, 01:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag använder "non stick" alltså aluminiumformar med teflonbeläggning invändigt från Willys. Dom släpper inte ifrån sig någonting och behöver inte smörjas. Jag diskar dom dock för hand. Annars går det också utmärkt att baka avlånga bröd på vanlig smord ugnspanna om du gör 4 st samtidigt. Du plattar ut degen, gör en rulle lägger rullarna bredvid varann med skarven nedåt, penslar med lite olja på brödsidorna. Dom jäser sen ihop och blir höga och fina. Efter gräddningen blir dom tack vare penslingen lätta attta itu.
Redigerat av netaave: 07-11-2009, 01:19
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2009, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (netaave @ 07-11-2009, 01:16)  Jag använder "non stick" alltså aluminiumformar med teflonbeläggning invändigt från Willys. Dom släpper inte ifrån sig någonting och behöver inte smörjas. Jag diskar dom dock för hand. Annars går det också utmärkt att baka avlånga bröd på vanlig smord ugnspanna om du gör 4 st samtidigt. Du plattar ut degen, gör en rulle lägger rullarna bredvid varann med skarven nedåt, penslar med lite olja på brödsidorna. Dom jäser sen ihop och blir höga och fina. Efter gräddningen blir dom tack vare penslingen lätta attta itu. Problemet är att det är en smet snarare än en deg. Den är väldigt kladdig och går inte att forma. Det är därför jag gör den i formar. Eftersom det är en surdeg så vill jag inte blanda in mjöl vid utbakningen och surdegen jäser bättre om den är lös. Det blir också ett väldigt saftigt bröd. Jag har så mycket hela korn i den så man knappt ser något annat när man skär upp skivorna. När det gäller frågan om ämnen som eventuellt kan överföras från formar så är det inget man ser med blotta ögat. Det finns mycket kemikalier som vi utsätts för och som hamnar i vår kropp utan att vi har en aning om det. När det gäller teflon så säger kemikalieinspektionen att de är ok att använda men samtidigt så stiger halterna av perfluorerade ämnen i miljön och i våra kroppar. De finns också i Goretex och impregnering så de kan också komma därifrån men det är nog ingen som riktigt vet. Inte lätt att vara säker på något i dagens samhälle. Kanske mindre risk med en bakform när man bakar utan fett än om man steker i en teflonpanna i alla fall men det kan säkert också bero på vilket fabrikat man har. Jag vet alltså inte men försöker ha så säkra material som möjligt om jag kan välja.
|
|
|
|
|
08-11-2009, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 12:16)  ... Jag har ett recept på små bröd bakade i (nya) blomkrukor av lera, det ser jättegulligt ut men jag har hört att det är mycket farligt, så jag tänker inte testa. Vad kan det vara för farligt i dem? CITAT (Rosmarin @ 06-11-2009, 10:08)  Ja det undrar jag också.  VAD kan det vara för farligt i dem? Jag undrar fortfarande... är det ingen som vet? Var hörde du att det skulle vara farligt Myosotis? Känns som att jag behöver få klarhet det här.
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
08-11-2009, 14:57
|
Medlem

|
Ja letar man i allt så hittar man ju alltid fel i någonting, så skulle jag aldrig kunna leva. Påverkar det jag kan i min närhet, handlar närproducerat o.s.v. men använder de verktyg som finns tills jag blir bevisad om motsatsen.
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2009, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:50)  Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?! AAA du menar att krukor kan innehålla annat (mer giftigt) material än lergrytorna??? Det kan nog vara så ja...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
08-11-2009, 15:10
|

Medlem

|
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 12:43)  Jag undrar fortfarande... är det ingen som vet? Var hörde du att det skulle vara farligt Myosotis? Känns som att jag behöver få klarhet det här. CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:50)  Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?! CITAT (netaave @ 08-11-2009, 14:57)  Ja letar man i allt så hittar man ju alltid fel i någonting, så skulle jag aldrig kunna leva. Påverkar det jag kan i min närhet, handlar närproducerat o.s.v. men använder de verktyg som finns tills jag blir bevisad om motsatsen. Javisst Netaave, det har du så rätt i.  Jag resonerar likadant. Anledningen till att jag vill veta detta är att jag (ju) är keramiker och arbetar mycket med bruksgods. Under alla mina utbildnings- och yrkesversamma- år (som är många) så har det ju blivit en del "giftkunskap". T.ex i fråga om glasyrmaterial. Vad som är ofarligt att glasera bruksgods med och vad som är mindre lämpligt etc. Men i oglaserad lera som är bränd, kan jag i skrivande stund inte komma på vad som skulle kunna vara farligt. Jag vill veta för att inte ge felaktiga råd om användning till mina kunder. Det handlar helt enkelt om ansvar.
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2009, 15:15
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 15:00)  AAA du menar att krukor kan innehålla annat (mer giftigt) material än lergrytorna??? Det kan nog vara så ja...  Det beror ju i så fall på om vi talar om oglaserade lerkrukor eller om glaserade. Glasyren i blomkrukor skulle ju kunna innehålla ämnen som inte är lämpliga i matlagningssammanhang. Men om det är enbart leran det handlar om så ska den inte vara "giftig", vare sig i det ena eller i det andra fallet.
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2009, 15:25
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 15:15)  Det beror ju i så fall på om vi talar om oglaserade lerkrukor eller om glaserade. Glasyren i blomkrukor skulle ju kunna innehålla ämnen som inte är lämpliga i matlagningssammanhang. Men om det är enbart leran det handlar om så ska den inte vara "giftig", vare sig i det ena eller i det andra fallet. Jag tänkte på oglaserade. Är det så att leran innehåller olika ämnen i krukor och lergrytor avsedda för mat? Läste för snabbt innan jag skrev frågan... Ser att Rosmarin redan svarat på det.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
08-11-2009, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 15:10)  ...Men i oglaserad lera som är bränd, kan jag i skrivande stund inte komma på vad som skulle kunna vara farligt... Det kanske bara var ett rykte
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
08-11-2009, 21:31
|
Medlem

|
Håller på röjer runt i skåp lådor och förråd nu och hittade en förpackning med format bakplåtspapper för avlånga formar, funderar på göra en mall innan dom tar slut så jag kan göra själv om det skulle behövas. Vet att jag köpte dom när jag skulle göra en paté som skulle lyftas ur. Vill nån ha en mall så pm:a mig eller Elleave
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2009, 18:44
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Bakformar i alluminium ska aldrig diskas i diskmedel bara varmt vatten.Ett tag var det ju inne att baka bröd i korgar vet jag,men har man lös deg är ju vanliga formar bäst ,det finns ju silikonformar att baka i .Själv bakar jag inte i rinig deg gillar inte att bli kletig  Men man kan ju annvända bakplåtspapper och pensla med olja och lägga i formar,tycker det är snyggt med bröd som ser "hembakta "ut lite ruff look så att säga.Men visst finns det Formar som man inte behöver förbehandla !
|
|
|
|
|
10-11-2009, 09:54
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 15:39)  Det kanske bara var ett rykte  Ja kanske det. Men om du hör något mera om det här så får du gärna berätta!!!
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2009, 09:58
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Det finns ju emaljerat också, förutom lera, teflon, rostfritt, aluminium, glas etc. Använs iofs kanske inte så mycket idag, men det finns ju grytor och fromar i det. Huriuvida de släpper några föreningar känner jag dock inte till...
Ang silikon - eftersom det används till mycket där det krävs slitstyrka och värmetålighet tvivlar jag på att det släpper en massa ämnen till maten, men är man osäker kan man säkert kolla med livsmedelsverket eller kemikalieinspektionen.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
10-11-2009, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Christa @ 05-11-2009, 11:20)  Kan man hälla en lös och klibbig deg direkt mot bakplåtspapper? Jag trodde det fastnade då. Om man klär en aluminiumform med det så kan man ju inte pudra den med mjöl heller.
Ville bara vara säker innan jag provar.
Det kan i och för sig finnas oönskade ämnen i papper också men det är inte lätt att få reda på. Jag har själv använt bakplåtspapper på plåt till vanliga jästbröd. Har inte varit inne på forumet på ett tag, så svaret har dröjt. Degen till de surdegsbröd jag bakar är väldigt kletig/rinnig och den fastnar inte i papperet. När jag tagit ut bröden ur ugnen smörjer jag ovansidan med en klick smör, för att den inte ska bli stenhård. Sen låter jag brödan vara kvar i formarna tills de svalnat och är hanterbara. Lägger dem sedan i plastpåsar utan att försluta. Efter några timmar (fyra brukar vara lagom för att kunna skära brödet)tar jag ut dem och papperet går vädigt lätt att få bort.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
10-11-2009, 17:14
|
Medlem

|
Har nog lagt ut det här förr men apropå lite kladdig deg, det här är ganska kladdigt och gör man 1,5 sats och häller degen i en ugnspanna blir det en hög kaka som lätt kan skäras i 4 bröd. Tack vare den långa jästiden blir det en härlig konsistens på detta bröd och inte mkt arbete, ingen knådning om man har maskin.
Pias långpannebröd
2 påsar torrjäst 12 dl vatten 5 tsk salt 2,5 l mjöl, gärna 1/2-1 l vetemjöl special
Blanda alla torra ingredienser. Värm vattnet till strax under 50 gr, och häll det över det torra. Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand. Jäs 1 timme. Rör om, och jäs en timme till. Häll upp degen på en långpanna. Sätt samtidigt ugnen på 250 gr. Jäs 15-20 min. Grädda 15 min. Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till. Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna. Dela i 4 ”limpor”.
--------------------
|
|
|
|
|
28-12-2009, 21:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Det blev en glasform så länge. Det funkar bra men skivorna blir breda så brödkniven är lite för kort...
|
|
|
|
|
29-12-2009, 08:07
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
jag har fått två brödkorgar flätade av gotländskt ene - i dom jäser mina bröd och stjälps sedan upp på plåten när det är dags att grädda, det blir vackert randiga bröd.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|