Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Porslin!, Vad har du för vardagsporslin?
          Anma
          Inlägg 09-11-2009, 19:41
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (TheLan @ 09-11-2009, 14:41) *
          HALENS Anma inte Åhlens smile.gif

Hahaha... måste bero på vädret....

CITAT (zissi @ 09-11-2009, 16:00) *
          Helvita flata tallrikar och djupa tallrikar från ARABIA. Arctica står det under, antar det är namnet. De är säkert 10 år gamla och körda i diskmaskin ofta men lika fina ändå. Jag ser visst lite repor i botten om jag tittar ordentligt.
          Jag vill ha neutralt, lugnt och ljust porslin och gärna så det passar ihop med övrig kökinredning. Man ser maten på ett annat sätt om porslinet är neutralt tycker jag. Kul att kunna duka med lite mönstrade servetter till ibland också. Jag är en liten servett-tok. Det finns ju så mycket fina servetter.....överallt hittar jag fina servetter....
          Tänk vad olika vi är, och tur är väl det!

Arabia Artica har jag tittat på, det är enkelt och fint. mest gillar jag skålarna och sånt, flata tallrikarna är väldigt neutrala...

CITAT (elleave @ 09-11-2009, 16:32) *
          Rolig tråd det här smile.gif Har som sagt köpt en enkel vit servis att börja med. Sen sprang jag på 7 st jättefina blå soppskålar på rödakorset förra veckan för 10:- st. Har oxå en liten fin-kaffeservis som varit premiegåva på ellos eller liknade för några år sen. Den är vit med silver eller guldkant. Ingen som råkar ha fler delar till den stå och skräpa? ninja.gif

Annars har jag tittat på många olika serviser, tex en som funnits på både coop och öb, den är vit med svarta blommor på, ser ut att vararitade med tuschpenna typ... smile.gif

Det är jättebra att börja med billigare porslin, som redan sagts ändras oftast smaken med tiden.

Citera
          Anma
          Inlägg 07-03-2010, 23:00
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det tog 4 månader, men nu har jag äntligen plockat in mitt nya, fina vardags (och fest) porslin i skåpen.
          Servisen som fick äran att pryda mitt kök är Iittalas Teema i vitt. Inköpt på Iittala outlet i Örsundsbro idag. De hade ett startpaket med 4 st flata tallrikar 26 cm, 4 st flata tallrikar 21 cm, 4 st skålar 15 cm och 4 st skålar 21 cm. Det kostade 1499:-, ordinarie pris 1799:-. Dessutom köpte jag till 2 st flata tallrikar 21cm och 2 st skålar 15 cm, dessa är andra sortering, men valde noga så att de inte hade några synliga skavanker.

Så här ser Teema i vitt ut.

Ska komplettera servisen med fler delar med tiden.

Dessutom köpte jag 6 st av Aino Aalto klara glas 33 cl, har fått 6 st 22cl av mamma tidigare. Till kaffemuggar ska det bli fler Muminmuggar, har 4 st just nu.

tummenupp.gif

Citera
          zissi
          Inlägg 07-03-2010, 23:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Valet du gjort Amna är helt i min smak. Mycket användbart och fint porslin tummenupp.gif

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 07-03-2010, 23:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Margith @ 09-11-2009, 15:20) *
          När jag var 16-17 år började jag samla på en "riktig" servis.
          Mamma hade lärt mig att porslinet ska vara av stengods, då håller det.
          Mmmh mamma hade naturligtvis rätt.
          Nu har jag ätit i 30 år på Gustavsbergs Dart och porslinet är fortfarande i hyfsat skick, trots 2 barn och många flyttar.
          Men jag är urless på det!!
          Men snåljåpen kommer krypande i mig... inte sjutton kan jag ju slänga bort fint, dyrt porslin, bara för att jag är less på det g.gif
          Tradera är ingen lösning, jag vägrar att paketera porslin så att det går att skicka kors och tvärs över Sverige!

Nu är sonen så stor att han önskar "sånt där man behöver när man flyttar hemifrån" i julklapp biggrin.gif Min första tanke var att han får gå iväg på Duka/Cervera eller nån sån affär och välja en servis som han gillar. Delar till den är ju jättebra julklappar/födelsedagspresenter.
          Men kanske gör jag honom en otjänst då?
          Om 30 år kanske han är lika urless på porslinet som jag är på mitt och önskade att jag hade köpt ett billigt porslin åt honom som bara måste bytas inom max 5 år crazy.gif

Ibland är ungdomarna väldigt fästa vid saker de vuxit upp med. Om sonen gillar den servisen ni har kanske du kan ge honom den så kan du köpa en ny själv?

Jag har porslin från flera serviser. Använder mest vita enkla jättesnygga köpta på Duka nån gång på 80-90-talet, tyvärr finns den inte att köpa längre. Inte minsta flisa har gått i någon. Funkar både till vardag och till fest. Så har jag kvar en mörkbrun servis från Höganäs 70-tal tror jag. Bra när man serverar "blek" mat. Den kommer att överleva tredje världskriget och ibland funderar jag faktiskt på om det går att få tag i fler.

Uppläggningsfat och karotter är en väldig blandning av loppisfynd och arvegods. Favoriterna är fat, skålar och en soppterrin i Blåeld från Rörstrand och en skål designad Stig Lindberg. Kul att duka med lite variation tycker jag, som dessutom har 5 olika sorters temuggar, men bara 2-3 av varje.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-03-2010, 08:09
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vitt porslin från Gustavsberg inköpt på 70-talet. Har kompletterat med vita tallrikar från Arabia. Karotter mm också i vitt köpt lite här och där. Har inte tröttnat än.

Några skrev om att köpa till sina ungdomar som ska flytta hemifrån. Vi har gjort så att de när de tog studenten fick de välja porlsin och glas om de vill ha och så har vi köpt till vartefter . Mycket uppskattat av våra söner faktiskt , speciellt den äldste . Han gillar att laga mat och duka fint , uppskattas av tjejer , de blir väldigt impade !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Mollis
          Inlägg 08-03-2010, 08:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag har Gustavsbergs benporslin till vardags och så har jag Pomona-servisen (Port Meirion), i den har jag alltifrån skålar, tekanna, frukostkoppar, pajformer, äggkoppar och en massa annat.

Citera
          diva&hero
          Inlägg 08-03-2010, 18:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Vi har matt svarta fyrkantiga mattallrikar, djupa tallrikar , assietter och kaffekoppar med fat. Men dom är i nån slags stengods, sambon hatar dom. Jag råkar alltid dra gaffeln så han får gåshud.. smile.gif
          Vi ska tydligen byta ut dom, tur är väl att dom inte var dyra. Och tur för mig, jag vill ha vita trekantiga nästa gång. yes.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2010, 19:01
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

jag är inte så kinkig vad gäller porslin, bara att det är helt och rent. Mest är det Gröna Anna från Rörstrand som jag ärvt från mina föräldrar. Att det blev just den servisen beror nog mest på min mamma som hette Anna, bl.a. Sen varvar jag med lite udda servisdelar bl.a. Kalas från Gefle.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          maramara
          Inlägg 08-03-2010, 19:04
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 13 687

Har ärvt vardagsporslin som är beigetråkig, är i alla fall trött på den typiskt tåligt porslin. Den heter Safari från Uppsala Ekeby.
          Sist vi hade besök utropade någon, kolla det är ju Bongo-kön från bespisningen. Det ändrade min syn på mitt tidigare tråkiga porslin, som nu känns kul igen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-03-2010, 19:06
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vi har vita tallrikar med en mörkblå rand som köptes på IKEA för 10:- styck. de var tänkta i avvaktan på något bättre. Men de har blivit kvar i tio år och de är lika fina fortfarande.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 08-03-2010, 19:24
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Vardagsporslinet? Jo, tallrikarna är köpta på IKEA för en femma stycket. När en tallrik blir repig o ful så går jag loss med hammaren på den - används därefter som dränering i balkonglådor (funkar minst lika bra som lecakulor) biggrin.gif Kommer till nytta i blomkrukorna också...

Till fest (ja det efterfrågas ju inte, men...) blir det min absoluta favorit Luminarc "Aspen"! Har inte alla delar ännu, men det är på g - innan nästa jämna födelsedag så tummenupp.gif yes.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 03:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon