Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska på jobbintervju imorgon!, Men varning för lite fult språk i detta inlägg.
          jholma
          Inlägg 10-11-2009, 16:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Had Du varit min son eller dotter så hade jag varit väldigt stolt över Dig.

Att vara säljare är ett av de svåraste job som finns. Klarar Du det så klarar Du allt. Tyvärr smäller ett jobb som säljare inte speciellt högt i dagens svenska samhälle. Det är inte tillräckligt fint.

Men glöm det. Att vara säljare är att inte ge upp, att kunna ta en jädrans massa negativa besked men ändå fortsätta tills att Du hittar någon som vill köpa. Det kräver en god psykologisk blick och det kräver att Du lyssnar och förstår Din kund ( om Du är en bra säljare vill säga).

Jag ville bli arkeolog när jag var ung men idag arbetar jag med internationell marknadsföring(=säljare) och det är inget jag ångrar ( är fortfarande intresserad av arkeologi).

Lycka till!

Citera
          zissi
          Inlägg 10-11-2009, 18:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Lycka till Fny på intervjun tummenupp.gif Inte så illa att få komma på intervju så snabbt.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 10-11-2009, 19:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Jag sällar mig till alla andra som önskar dig

LYCKA TILL!

Vill ha reda på hur det gick på intervjun så fort som möjligt smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 10-11-2009, 19:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag vill också passa på att säga "Lycka till!!!" blomma.gif
          Hoppas att ALLT kommer att gå bra! smiley_small_hug.gif

Att arbeta som säljare kan vara helt fantastiskt underbart wub.gif , beroende på vilken bransch det handlar om. Man kan få så många vänner och man kan få lära sig så himla mycket inom alla möjliga olika yrkeskategorier. Det var DET som lockade mig in i yrket.
          Allt gör att man växer inombords...

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-11-2009, 20:39
          Länk hit: #25

Gäster

Lycka till säger jag med!
          Och jag tror att din mamma bara var omtänksam trots att det blev lite tokigt uttryckt. Man läser ju ofta om säljfirmor som utnyttjar sin personal och ger dem usel lön, som hon var nog bara rädd att du skulle hamna på en sån! Det hoppas vi att du INTE gör! tummenupp.gif

Redigerat av Meriona: 10-11-2009, 20:40

Citera
          TheLan
          Inlägg 11-11-2009, 00:03
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Kan bara säga en sak när jag läste det hela. Lycka till och kör för fullt!! smile.gif
          Arkeolog.....jag blir riktigt avundsjuk. Det är något som alltid har intresserat mig. Otroligt intressant ämne och det verkar vara ett väldigt mentalt givande yrke.

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 11-11-2009, 12:15
          Länk hit: #27

Gäster

Har du varit på intervjun nu?
          Hur gick det?

Håller tummarna!!!

Citera
          pejori
          Inlägg 11-11-2009, 12:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Hoppas, Hoppas Hoppas.... tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fny
          Inlägg 11-11-2009, 14:33
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Åh herrejisses en sån dag... Är nu hemma från intervjun och kan bara konstatera att enligt lagen om alltings jävlighet så hade självklart mamma rätt i sitt antagande att det rörde sig om telefonförsäljning. duh.gif Det framgick vare sig från jobbanonsen eller deras hemsida, men så var det. Suck... Jag försökte ändå vara trevlig och sa glatt att jag inte hade insett att det rörde sig om telefonförsäljning. Vad får jag för svar?
          Nej, det är ju inte telefonförsäljning.... Men man tar ju kontakt med kunden via telefon, det gör man. Och hela säljprocessen sker... via telefon.
          Och hur är det då inte telefonförsäljning? undrade jag i mitt stilla sinne... Sen kom vi till lönen. Jag frågade hur det var med de 25000 som nämndes i jobbutlysningen. Då skruvade han besvärat på sig och sa...
          Jo det är så att lönen är uppdelad på en garanterad lön och sen tillkommer en rörlig del som är baserad på prestation. Den garanterade lönen är 10 000 kr i månaden. Fast den är inte egentligen garanterad, utan det krävs en motprestation, du måste boka minst två kunder om dagen för att få den garanterade lönen.

NEJNEJNEJNEJNEJ tänkte jag och mentalt slog jag huvudet i bordet. För det första är det inte en garanterad lön om den är avhängig av hur många kunder man bokar. För det andra är 10 000 kr en LÖJLIG baslön! Herrejisses... Här nånstans tackade jag för att jag fått komma på intervju, men sa att det här inte var något för mig.

Innan jag gick fick jag ett "tips för framtiden"...
          Du ska veta det att all försäljning, på alla företag, sker via telefon.

BULLSHIT! tänkte jag. Sån jädra BULLSHIT!

Kände mig nästan smutsig när jag skyndade mig ut ur det lilla anonyma kontorshotellet där detta "världsledande" företag hade hyrt in sig. Så tråkigt... Men jag tycker nästan mest synd om de ungdomar som kommer och söker sitt första jobb, och som går på sånt struntprat! Nej, bättre än så måste gå att hitta.

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 11-11-2009, 15:13
          Länk hit: #30

Gäster

Så synd! trostar.gif

...och vilken märklig inställning han hade till saker och ting. Om inte detta är telefonförsäjning, vad är då det? slap.gif Garantilön, som inte är garanterad... rtfm.gif duh.gif

"Du ska veta det att all försäljning, på alla företag, sker via telefon"
          rotfl.gif Vilken blajpaj!
          Vilken snubbe va'?

Du hittar säkert något bättre än det här. Det är jag helt övertygad om. yes.gif

smiley_small_hug.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-11-2009, 15:23
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

trostar.gif Det var ju synd. Skönt att du hade möjlighet att tacka nej, hoppas du hittar något bättre snart. smiley_small_hug.gif

Kul snubbe förresten, försäljning per telefon som inte är telefonförsäljning och garanterad lön som inte är garanterad... slap.gif rotfl.gif Verkligen seriös.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 11-11-2009, 15:33
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Så tråkigt när du var så peppad! trostar.gif ....men det går fler tåg! Bättre tur nästa gång! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Grå
          Inlägg 11-11-2009, 15:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ja det är då märkligt att mammor alltid ska ha rätt när det de säger låter som mest påhittat. Det är likadant med min mamma, hon är hopplös wink.gif

Det finns säljarjobb som inte är telefonförsäljning, men ja, man kanske måste ringa och boka tid för möte innan. Det går nog bättre nästa gång ska du se.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-11-2009, 15:52
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

trostar.gif Kom igen, det går fler tåg!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 11-11-2009, 16:01
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Men säg det INTE till Mamma! angel_not.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 11-11-2009, 16:12
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Fny @ 11-11-2009, 14:33) *
          ......Det framgick vare sig från jobbanonsen eller deras hemsida, men så var det. Suck... Jag försökte ändå vara trevlig och sa glatt att jag inte hade insett att det rörde sig om telefonförsäljning. Vad får jag för svar?
          Nej, det är ju inte telefonförsäljning.... Men man tar ju kontakt med kunden via telefon, det gör man. Och hela säljprocessen sker... via telefon.
          Och hur är det då inte telefonförsäljning? undrade jag i mitt stilla sinne... Sen kom vi till lönen. Jag frågade hur det var med de 25000 som nämndes i jobbutlysningen. Då skruvade han besvärat på sig och sa...
          Jo det är så att lönen är uppdelad på en garanterad lön och sen tillkommer en rörlig del som är baserad på prestation. Den garanterade lönen är 10 000 kr i månaden. Fast den är inte egentligen garanterad, utan det krävs en motprestation, du måste boka minst två kunder om dagen för att få den garanterade lönen.

NEJNEJNEJNEJNEJ tänkte jag och mentalt slog jag huvudet i bordet. För det första är det inte en garanterad lön om den är avhängig av hur många kunder man bokar. För det andra är 10 000 kr en LÖJLIG baslön! Herrejisses... Här nånstans tackade jag för att jag fått komma på intervju, men sa att det här inte var något för mig.

Har själv som arbetslös varit på liknande interjuv. De har svårt att få tag i folk eftersom de flesta inte tycker om telefonförsäljning som ni även har gett uttryck för här på odla. Garantilönen var där ca 80:-/tim men man måste då motprestera med ca 50 jagsägare/dag. Sedan var det provisionsbaserat och det var tävling mellan de anställda vem som presterade bäst och man kunde vinna fina priser och resor om man blev bästsäljare eller liknande.
          Det var heller inget för mig var där en dag för att se hur det fungerade men kastade in handduken och tackade för mig och åkte hem. Så du är inte ensam om detta.
          Tappa inte lusten med att söka nytt det går föer tåg som man säger.
          Lycka till!

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          jholma
          Inlägg 11-11-2009, 16:53
          Länk hit: #37

Medlem

Nästan all försäljning börjar med att man ringer upp ett sk "lead". (Nu talar jag inte om att sälja i en affär etc).

Det här steget är svårt och kräver uthållighet eftersom de flesta samtal är "kalla" och kräver en hel del för att komma förbi en negativ attityd som de flesta har när man blir uppringd.

Nästa steg är att få ett möte inbokat och sedan följer offert och till sist order.

Har jag ett utfall om 5-10 napp på hundra samtal så är jag nöjd.

Det krävs stor uthållighet och en positiv attityd för att kunna jobbba med detta.

Som chef gäller det att ha mycket fingertoppskänsla när man väljer personer till det här jobbet. Det handlar inte om betyg i den traditionella meningen.

När det gäller lönebiten så tillämpar jag själv en fast och en rörlig del när jag anställer. Om den faktiska lönenivån kan jag inte uttala mig eftersom jag inte har jobbat i Sverige på 30 år.

Citera
          netaave
          Inlägg 11-11-2009, 17:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Men bara tanken på att ringa o störa folk i deras hem som ju den mesta telefonförsäljningen går ut på och idag när fler och fler nixar både telefon och e-post.
          Jag skulle aldrig klara ett sånt jobb men beundrar dom som gör det, man måste ha ett himla lugnt temperament och en himla arbetsdiciplin.

--------------------

Citera
          jholma
          Inlägg 11-11-2009, 17:04
          Länk hit: #39

Medlem

Telefonförsäljning tillämpas i nästa alla verksamheter. Även när Du säljer till ett företag. Det är det första steget och verktyget när man vill få igång en dialog med ett företag - inte bara till privatpersoner.

Citera
          Fny
          Inlägg 11-11-2009, 17:08
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Att det finns ett element av telefonkontakt ser jag ju absolut inte som något fel, det är just det där med att sitta och ringa och ringa och ringa och ringa... Och när jag själv blir så irriterad på telefonförsäljare så känns det ju inte så kul att själv ta den rollen! Men är det som du beskriver jholma, att man ringer för att sen få boka in ett möte, så kan jag förstå det mer. Det var det ju tyvärr inte vad det här handlade om, utan det var enbart telefonkontakt det gällde. Det tyckte inte jag kändes så bra...

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-01-2026, 14:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon