Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ensamma flyktingbarn, är inte välkomna till Vellinge
          andersen
          Inlägg 13-11-2009, 16:58
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Ralf @ 13-11-2009, 15:08) *
          Dom där städarna tjänade väl typ 20 kr/timme. Tror du dom skulle vara beredda att betala 300 kr/månad till facket?

I Stockholm hade man en fackavdelning inom något fack, för papperslösa, men den är nerlagd nu av något skäl.

Utan att vara helt säker så har jag förmej att det beror på att man var rädd för att den papperslöse ev skulle kunna avvisas.Och att det var svårt att organisera någon som inte har personnummer/ingen bostadsadress, och framför allt det är en fråga för myndigheter att se till att lagar och förådningar följs.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          narran
          Inlägg 13-11-2009, 18:55
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 26 753

Papperslösa är svartarbetare alltså är de kriminella för det är kriminellt att jobba svart. Dessutom så uppehåller dom sig olagligt i Sverige

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2009, 19:03
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (narran @ 13-11-2009, 18:55) *
          Papperslösa är svartarbetare alltså är de kriminella för det är kriminellt att jobba svart. Dessutom så uppehåller dom sig olagligt i Sverige

Det är kriminellt att anställa svart arbetskraft med. sen olagligt eller ej, asylrätten kan man inte neka folk och alla har faktiskt inte papper. Papperslös behöver inte innebära att man slängt sitt pass för att få uppehållstillstånd. Det finns stater som vägrar utfärda pass åt invånare och det finns folk som inte har någon stat som kan ge dom pass/ID.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 13-11-2009, 19:05
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Markus_H @ 13-11-2009, 19:03) *
          Det är kriminellt att anställa svart arbetskraft med. sen olagligt eller ej, asylrätten kan man inte neka folk och alla har faktiskt inte papper. Papperslös behöver inte innebära att man slängt sitt pass för att få uppehållstillstånd. Det finns stater som vägrar utfärda pass åt invånare och det finns folk som inte har någon stat som kan ge dom pass/ID.

Visst är det så. tummenupp.gif
          Livet är inte bara svart eller vitt.
          Det finns så mycket nyanser där emellan som är så lätt att hoppa över, när det inte passar in i ens egna perfekta värld... tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          narran
          Inlägg 13-11-2009, 19:40
          Länk hit: #125

Medlem

De människor som rymms inom begreppet papperslösa är människor som sökt asyl och fått avslag på denna eftersom att de inte haft tillräckligt starka skäl och sedan gått under jorden för att undandra sig utvisning. En annan grupp bland papperslösa är folk som kommit hit som turister och stannar kvar och jobbar svart i stället för att resa hem när visat gått ut.En tredje grupp är människor utsatta för trafficking mest vanligt inom prostitution, men även inom vissa andra brancher. Detta fenomen finns inom hela europa för några år sedan avslöjades det i frankrike en svart fabrik som tillverkade kläder där huvudparten av de anställda var papperlösainvandrare varav en del utsatta för trafficking. De jobbade under slavliknande former. För övrigt är det mycket vanligt att svenska ungdomar jobbar som passerslösa invandrare i USA. dvs struntar i att åka hem när visumet gått ut. De svenska ungdomar som avslöjas blir utvisade tillbaka till sverige med rätta samma sak ska givetvis gälla papperslösa invandrare här.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2009, 20:05
          Länk hit: #126

Medlem

I den första gruppen du nämner ingår de som av olika orsak inte har identitetshandlingar beroende på att de får sina ID-handlingar beslagtagna av regimen i hemlandet eller att de är statslösa. Utan papper som styrker deras ursprung kan inte deras asylbehov styrkas heller även när de har det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          narran
          Inlägg 13-11-2009, 20:07
          Länk hit: #127

Medlem

Det är som sagt var inte svart eller vitt många av de som kommer hit har verkliga asylskäl dvs uppfyller kraven i FN konventionerna, men sen finns det kriminiella som skyller på politisk förföljelse fast de i själva verket är på flykt från hemlandets myndigheter pga kriminalitet, det fins äventyrlystna ungdomar som vill se sig om i världen liknande de svenska ungdomar som stannar för länge i USA, det finns fattiga människor som vill ha sin ekonomi tryggad och därför ljuger om att de ex kommer från Somalia fast de egentligen kommer från något av grannländerna. Problemet är att granska ärendena och skilja agnarna från vetet på ett så rättssäkert sätt som möjligt. En blogg som tar upp båda sidor både de fall där en person kanske borde fått asyl, men ändå fått avslag och som även tar upp den medvetna manipulationen från en del asylsökandes sida är den här bloggen. http://meritwager.wordpress.com/

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2009, 20:10
          Länk hit: #128

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Markus_H @ 13-11-2009, 20:05) *
          I den första gruppen du nämner ingår de som av olika orsak inte har identitetshandlingar beroende på att de får sina ID-handlingar beslagtagna av regimen i hemlandet eller att de är statslösa. Utan papper som styrker deras ursprung kan inte deras asylbehov styrkas heller även när de har det.

Jag skulle tro att de flestas ursprung kan bevisas genom deras språk och dialekt. Men det kräver ju en lingvist som är mer eller mindre expert på området i fråga, och det kräver också att både asylsökare och mottagande stat verkligen vill komma fram till rätt födelseort. Och det säger ju inget om identitet, bara var man kommer ifrån

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-11-2009, 20:36
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Huggorm @ 13-11-2009, 20:10) *
          Jag skulle tro att de flestas ursprung kan bevisas genom deras språk och dialekt. Men det kräver ju en lingvist som är mer eller mindre expert på området i fråga, och det kräver också att både asylsökare och mottagande stat verkligen vill komma fram till rätt födelseort. Och det säger ju inget om identitet, bara var man kommer ifrån

Var det inte SVT som visade en man som blev avvisad till västafrika trots att han visade sig komma från östra afrika trots språkexperter. Han hade bara 4500 km hem...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 13-11-2009, 20:41
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Oftast går det att hitta undantag som kan ge lustiga anekdoter men akta dig för att generalisera dessa undantag!

--------------------

Citera
          narran
          Inlägg 13-11-2009, 20:41
          Länk hit: #131

Medlem

Många av de som fått sina pass beslagtagna i hemländerna har fått det pga att de är misstänkta för brott.

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-11-2009, 20:43
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-11-2009, 20:41) *
          Oftast går det att hitta undantag som kan ge lustiga anekdoter men akta dig för att generalisera dessa undantag!

Dom fick i alla fall ihop till ett helt program om detta...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2009, 20:48
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (narran @ 13-11-2009, 20:41) *
          Många av de som fått sina pass beslagtagna i hemländerna har fått det pga att de är misstänkta för brott.

Jo speciellt i de fall deras "brott" är att vara regimkritiker, människorättsaktivist, dissident, journalist etc.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 13-11-2009, 20:49
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

CITAT (Ralf @ 13-11-2009, 20:43) *
          Dom fick i alla fall ihop till ett helt program om detta...

Jaha. Och?

--------------------

Citera
          narran
          Inlägg 13-11-2009, 21:03
          Länk hit: #135

Medlem

Hittade en gammal devattartikel från expressen när jag surfade runt. Jag tror faktiskt att detta vore en jättebra ide för alla utom de som söker asyl här med uppdiktade historier och flyktingssmugglarna. http://www.expressen.se/debatt/1.946646/la...syl-i-hemlandet I artikeln nämns det att många kommer med falska pass. Kan nämna att när jag hade inbrott för ett par år sedan så snodde tjuvarna förutom grabbens tv spel bara mitt pass. Tilläggas skall att jag är mycket mörkhårig och med mörkbruna ögon trots att jag är svensk. Tjuvarna ratade bla tv video dvs antika celoiddockor och en dator.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2009, 21:22
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (narran @ 13-11-2009, 21:03) *
          Hittade en gammal devattartikel från expressen när jag surfade runt. Jag tror faktiskt att detta vore en jättebra ide för alla utom de som söker asyl här med uppdiktade historier och flyktingssmugglarna. http://www.expressen.se/debatt/1.946646/la...syl-i-hemlandet I artikeln nämns det att många kommer med falska pass. Kan nämna att när jag hade inbrott för ett par år sedan så snodde tjuvarna förutom grabbens tv spel bara mitt pass. Tilläggas skall att jag är mycket mörkhårig och med mörkbruna ögon trots att jag är svensk. Tjuvarna ratade bla tv video dvs antika celoiddockor och en dator.

Det var ju ytterst märkligt trots att du som är svensk kan ha mörkt hår och mörka ögon -fear-.gif

Wagers förslag bygger ju på att alla länder som man behöver söka sig ifrån är såpass fria att man kan ansöka om asyl hos FN på plats. Hur gör man i länder där FNs flyktingorgan inte släpps in då?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          narran
          Inlägg 14-11-2009, 11:07
          Länk hit: #137

Medlem

De länder där FNs flyktingorgan inte släpps in har oftast grannländer. Hur tar sig flyktingarna överhuvud taget hit tror du. Från dessa hårt styrda diktaturer är det knappast möjligt att ta sig ut via flygplatserna om man inte har alla resedokument i ordning och om man dessutom är riktigt flykting är det omöjligt att ta sig ut på den vägen. Enda möjligheten är att ta sig ut till ett grannland först.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-11-2009, 12:14
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det jag ville komma åt med tråden var att vellinge som kommun är en jävla skitkommun som inte gör det de ska.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-11-2009, 12:22
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (herkules @ 14-11-2009, 12:14) *
          det jag ville komma åt med tråden var att vellinge som kommun är en jävla skitkommun som inte gör det de ska.

Vilket är fullkomligt sant, enligt min ringa mening...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-11-2009, 12:25
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jag kan ha fel men är det inte fler kommuner som nekar flyktingar än som tar emot. Vad jag menar är att Vellinge är inget unikt undantag.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

11 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 05:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon