Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ensamma flyktingbarn, är inte välkomna till Vellinge
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2009, 18:05
          Länk hit: #61

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 18:03) *
          Jag är inte politiker och behöver inte vinna några val...

Jag är trött på att allt mäts i pengar - vissa saker handlar om moral och människovärde och då är pengar sekundärt...

Men det är i praktiken man kan göra skillnad, och där är pengar primärt vare sig man vill det eller inte

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-11-2009, 20:53
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Givetvis handlar det om pengar. Just nu lånar vi till kostnaderna för invandringen och dom kostnaderna skall ju betalas av oss en vacker dag. Detsamma gäller ju dom som invandrar. Man väljer ju inte ett u-land om man kan slippa. Krasst uttryckt kan man säga att moral har man bara råd med om man inte är fattig. Sen glömmer man lätt att inom EU lever 100-tusentals barn i svält o fattigdom liknande den i många u-länder. Men problemet är för nära inpå för att uppmärksammas verkar det som. Barn skall alltid hjälpas och vi borde faktiskt sopa lite på vår egen bakgård också. Men det kostar ju pengar som sagt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-11-2009, 21:02
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (gnon49 @ 12-11-2009, 20:53) *
          Givetvis handlar det om pengar. Just nu lånar vi till kostnaderna för invandringen och dom kostnaderna skall ju betalas av oss en vacker dag. Detsamma gäller ju dom som invandrar. Man väljer ju inte ett u-land om man kan slippa. Krasst uttryckt kan man säga att moral har man bara råd med om man inte är fattig. Sen glömmer man lätt att inom EU lever 100-tusentals barn i svält o fattigdom liknande den i många u-länder. Men problemet är för nära inpå för att uppmärksammas verkar det som. Barn skall alltid hjälpas och vi borde faktiskt sopa lite på vår egen bakgård också. Men det kostar ju pengar som sagt.

Just nu lånar vi därför att skatteintäkterna är lägre, dels till följd av finanskrisen, dels på grund av regeringens skattesänkningar.

Vi är inte fattiga. Vi har råd med moral. Pengar är ingen bristvara i Sverige, men moral är - inte minst hos de som tjänar riktigt mycket pengar.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-11-2009, 21:32
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (jholma @ 12-11-2009, 16:00) *
          Ursäkta några frågor till en okunning person;

Jag har förstått att de flesta ensamstående flyktingbarn kommer hit med flyg eller?

Har de åkt gratis eller vem har betalt biljeten?

Många ensamma flyktingbarn är kvotflyktingar som har flyktingstatus av FN. Tyvärr splittras många familjer i krig och i vissa konflikter har man systematiskt kidnappat och utnyttjat unga pojkar som barnsoldater, slavar etc. FNs flyktingorgan hjälper säkert en hel del.

CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 17:56) *
          Till syvende och sist är det ändå någon som skall betala den där räkningen, och när det inte gnälls om hur synd det är om dessa ensamma flyktingbarn (som ofta är att betrakta som vuxna) så gnälls det om hur det sparas in i äldrevården och sjukvården

Då får man även se att i relation till andra så har dessa flyktingbarn inte kostat något i barnbidrag, mödravård, dagis, grundskola, vaccination, bostadsbidrag till föräldrar etc. Många glesbefolkade norrlandskommuner med negativ befolkningsutveckling och stor utflyttning skulle definitivt behöva en yngre befolkning så de kan behålla sin skattekraft och välfärd i framtiden. Men även en liten välmående kommun som Vellinge där miljonprogramsområden och socialt utsatta områden knappt finns borde vara idealisk för att integrera dessa barn.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2009, 21:49
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 18:03) *
          Jag är inte politiker och behöver inte vinna några val...

Jag är trött på att allt mäts i pengar - vissa saker handlar om moral och människovärde och då är pengar sekundärt...

Tack för det aqua... thanks.gif blomma.gif
          Började ett tag tappa tron på mäniskosläktet, men du räddade hoppet för mej... smiley_small_hug.gif

Fy f*n viken mäniskosyn folk har. ranting.gif nono.gif rtfm.gif

CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 21:32) *
          Många ensamma flyktingbarn är kvotflyktingar som har flyktingstatus av FN. Tyvärr splittras många familjer i krig och i vissa konflikter har man systematiskt kidnappat och utnyttjat unga pojkar som barnsoldater, slavar etc. FNs flyktingorgan hjälper säkert en hel del.

Då får man även se att i relation till andra så har dessa flyktingbarn inte kostat något i barnbidrag, mödravård, dagis, grundskola, vaccination, bostadsbidrag till föräldrar etc. Många glesbefolkade norrlandskommuner med negativ befolkningsutveckling och stor utflyttning skulle definitivt behöva en yngre befolkning så de kan behålla sin skattekraft och välfärd i framtiden. Men även en liten välmående kommun som Vellinge där miljonprogramsområden och socialt utsatta områden knappt finns borde vara idealisk för att integrera dessa barn.

Precis...
          Sedan inte att förglömma, vi har internationella avtal som vi måste följa.
          Vi lånar ut pengar också, så helt barskrapade är vi inte.
          Visst kan vi låta bli att låna ut och stänga gränserna, men då får vi också stänga för import och export och då lär det bli tomt på både det ena och andra. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2009, 21:53
          Länk hit: #66

Moderator

CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 21:32) *

Du glömmer en detalj - vi har en stor arbetslöshet i landet, och inte minst i norrlands inland. Någon "skattekraft" blir det inte oavsett hur många som bor där. Men det är otvivelaktigt bättre att placera ut dom där än att låta dom samlas i Rosengård eller de andra problemområdena. Natur och frisk luft gör vem som helst gott.

Citera
          narran
          Inlägg 12-11-2009, 22:02
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem nr: 26 753

De här flyktingbarnen är inga kvotflyktingar de är spontanflyktingar som smiter före i kön. Kvotflyktingar är sådana personer som har sin flyktingstatus godkänd av FN och som många gånger har väntat i flyktingläger ex på gränsen mellan iran och afganistan i 10-20 år på att det ska bli en plats ledig i nått land. För varje spontanflyktning som kommer hit ofta utan identitetshandlingar så att det egentligen är omöjligt att veta om de verkligen kommer ex från Somalia där det är kaos eller från något av grannländerna där det bara är fattigt och eländigt blir det mindre utrymme för att ta mot kvotflyktingar. Mig veterligen tar vi emot knappt 2000 kvotflyktingar om året. Förra året kom det runt 100 000 personer allt som allt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-11-2009, 22:18
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är väldigt, väldigt glad att vare sig jag, min fru eller mina barn behöver fly från vårt land...

Redigerat av Aqvakul: 12-11-2009, 22:18

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2009, 22:23
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 22:18) *
          Jag är väldigt, väldigt glad att vare sig jag, min fru eller mina barn behöver fly från vårt land...

Jag med...
          Det är lätt att yttra sig, när man inte behöver gå igenom fasorna dessa upplever/har upplevt.

Snor *Stintan*s signatur
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-11-2009, 22:25
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tycker nog inte att vi skall kritisera vår invandringspolitik för att den är för restriktiv eller inhuman eller fientlig på något sätt. Inget land har så generös politik och ändå tycks vi vilja ha tagelskjortan på för att vi inte gör tillräckligt. Om alla länder gjorde som sverige skulle situationen för flyktingar vara betydligt bättre, även för dom som kommer till oss. När dom väl beviljats alys verkar politikerna nöjda och inget mer händer, placerar dom i nerslitna slumområden runt storstäderna och sen är allt frid o fröjd. Den delen av invandringspolitiken är inte generös eller human. Den är destruktiv. Men också billig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2009, 22:27
          Länk hit: #71

Moderator

CITAT (gnon49 @ 12-11-2009, 22:25) *
          Tycker nog inte att vi skall kritisera vår invandringspolitik för att den är för restriktiv eller inhuman eller fientlig på något sätt. Inget land har så generös politik och ändå tycks vi vilja ha tagelskjortan på för att vi inte gör tillräckligt. Om alla länder gjorde som sverige skulle situationen för flyktingar vara betydligt bättre, även för dom som kommer till oss. När dom väl beviljats alys verkar politikerna nöjda och inget mer händer, placerar dom i nerslitna slumområden runt storstäderna och sen är allt frid o fröjd. Den delen av invandringspolitiken är inte generös eller human. Den är destruktiv. Men också billig.

Men vänta nu, dom är ju fria att flytta vart dom vill i landet, det är dom själva som väljer att bosätta sig i problemområdena för att slippa umgås med svenskar?

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-11-2009, 22:35
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 22:27) *
          Men vänta nu, dom är ju fria att flytta vart dom vill i landet, det är dom själva som väljer att bosätta sig i problemområdena för att slippa umgås med svenskar?

I regel kommunplaceras nyanlända flyktingar. sen är ju frågan "välja" att bosätta sig. Bostadsmarknaden är tyvärr ganska segregerad. Det är ju inte direkt allmännyttan som har lägenheter i Danderyd... Sen är det märkliga det med människor att personer med samma språk eller kultur ofta dras till varandra, kolla bara på svenskar på spanska solkusten som bor i etniska enklaver där trots att de har ganska gott ställt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-11-2009, 22:39
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.

Jag har tyvärr haft en hel del kontakt med åldrings- och demensvården de senaste åren. Hur skulle den fungera utan alla fantastiskt duktiga invandrare som jobbar där. Jag har aldrig mött så mycket empati och förståelse som hos dessa invandrare. Tack alla ni som hjälpt dessa människor att trivas i vårt land.

Det är ont om jobb just nu men samtidigt måste vi ta in gästarbetare som kommer hit och gör de tunga skördejobben på hösten. Säreget.

Tänk på alla småföretag som drivs av invandrare. Småföretagande innebär ofta många arbetstimmar med låg timlön. Jag är glad att det finns folk i Sverige som vill ha det så sedan spelar det ingen roll var de är födda.

Ca två miljoner människor i Sverige har invandrarbakgrund och tittar vi lite längre bak i historien så finns det knappast några "renrasiga" svenskar. Invandrare har alltid varit en tillgång för Sverige.

Jag tycker det är sorgligt att folk beter sig som vår förre socialdemokratiska statsminister som myntade uttrycket "socialturism".

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-11-2009, 22:49
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2009, 22:39) *
          Hej!
          Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.

Jag har tyvärr haft en hel del kontakt med åldrings- och demensvården de senaste åren. Hur skulle den fungera utan alla fantastiskt duktiga invandrare som jobbar där. Jag har aldrig mött så mycket empati och förståelse som hos dessa invandrare. Tack alla ni som hjälpt dessa människor att trivas i vårt land.

Det är ont om jobb just nu men samtidigt måste vi ta in gästarbetare som kommer hit och gör de tunga skördejobben på hösten. Säreget.

Tänk på alla småföretag som drivs av invandrare. Småföretagande innebär ofta många arbetstimmar med låg timlön. Jag är glad att det finns folk i Sverige som vill ha det så sedan spelar det ingen roll var de är födda.

Ca två miljoner människor i Sverige har invandrarbakgrund och tittar vi lite längre bak i historien så finns det knappast några "renrasiga" svenskar. Invandrare har alltid varit en tillgång för Sverige.

Jag tycker det är sorgligt att folk beter sig som vår förre socialdemokratiska statsminister som myntade uttrycket "socialturism".

MVH
          Jan Lindgren

Myten om "social turism" är helt befängd. Hur många kan ärligt säga att de själva eller någon de känner har blivit av med jobbet eller inte fått et jobb de sökt pga av en invandrare fick det i deras ställe? Att folk är arbetslösa idag beror ju inte på att fler konkurrerar om jobben i Sverige utan att fler svenska jobb rationaliseras bort och flyttas till sydostasien. Den ekonomiska globaliseringen drabbar oss ganska hårt då Sverige har en exportberoende ekonomi.

Förutom att tjänstesektorn är beroende av invandrare som städare, restauranganställda, tidningsbud, och bärplockare sommartid så är hälften av staffettläkarna av utländsk härkomst idag i vissa län. Vi har så ont om platser på läkarutbildningen och regeringen vill inte skapa fler så sjukvården skulle vara i total kris utan dom.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2009, 23:13
          Länk hit: #75

Moderator

CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2009, 22:39) *
          Hej!

MVH
          Jan Lindgren

Att ingen vill eller behöver ta slitsamma eller dåligt betalda jobb får du skylla arbetspolitiken, men det är en annan diskussion. För övrigt kan man dela upp den stora, heterogena gruppen som flyktingar består av i två delar, där den ena är den du beskriver. Den har varken jag eller speciellt många andra något emot. Den andra delen består av de flyktingar som i bästa fall flyttar in och ut på olika fängelser och anstalter men vanligtvis går lösa i samhället. Denna minoritet som saboterar så mycket för de bra flyktingarna och för hela sveriges befolkning för den delen. De som håller på med maffiaverksamhet, människohandel, könsstympning, bilbränning, gruppvåldtäkter och hedersvåld. Dessa skall förpassas tillbaka upp i det hål de en gång kröp fram ur, eller i nödfall sänkas till havets botten. Dom har vi ingen plats för, men på grund av vår flata svenska lagstiftning samt rädslan för att anklagas för rasism kan vi inget göra åt dom. I stället får de bra flyktingarna ta mycket av skiten för de illdåd som dom dåliga utfört.

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2009, 23:16
          Länk hit: #76

Medlem

no.gif no.gif no.gif Jösses!!! och sedan frågar man sig varför det finns krig... duh.gif sad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-11-2009, 23:23
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:13) *
          ............Den andra delen består av de flyktingar som i bästa fall flyttar in och ut på olika fängelser och anstalter men vanligtvis går lösa i samhället. Denna minoritet som saboterar så mycket för de bra flyktingarna och för hela sveriges befolkning för den delen. De som håller på med maffiaverksamhet, människohandel, könsstympning, bilbränning, gruppvåldtäkter och hedersvåld. Dessa skall förpassas tillbaka upp i det hål de en gång kröp fram ur, eller i nödfall sänkas till havets botten. Dom har vi ingen plats för, men på grund av vår flata svenska lagstiftning samt rädslan för att anklagas för rasism kan vi inget göra åt dom. I stället får de bra flyktingarna ta mycket av skiten för de illdåd som dom dåliga utfört.

och var hittar man den "gruppen" ??? Finns det en heterogen grupp eller nationalitet med "dåliga flyktingar" ? låt mig betvivla detta. Om man kollektivt dömer en hel grupp utifrån lösa boliner så luktar det est unkna fördomar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 12-11-2009, 23:27
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 23:23) *
          och var hittar man den "gruppen" ??? Finns det en heterogen grupp eller nationalitet med "dåliga flyktingar" ? låt mig betvivla detta. Om man kollektivt dömer en hel grupp utifrån lösa boliner så luktar det est unkna fördomar.

Håller med fullt ut.
          Det är så man blir mörkrädd för mindre. no.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2009, 23:30
          Länk hit: #79

Moderator

För vad? Att jag anser att det är en liten mängd invandrare som utför brott som får hela gruppen att komma i dålig dager?

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-11-2009, 23:34
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:30) *
          För vad? Att jag anser att det är en liten mängd invandrare som utför brott som får hela gruppen att komma i dålig dager?

För att du anser att det är en homogen grupp (om än liten) som utför alla brott.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

11 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon