| |
|
  |
Kungahuset ville ha 75 tusen av varje kommun, i vilken värld lever de? |
|
|
|
|
12-11-2009, 11:46
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (skogstroll @ 12-11-2009, 10:47)  jag vill gärna ha kungahus men i dåliga tider kanske det inte är läge att betala för dyra bröllop, det kanske de kan spara ihop till själva...  Jag med!!! Vill verkligen ha kungahuset kvar. Dom har haft många år på sig att spara till hennes bröllop och nästa år blir det väl Maddes tur. Ska vi betala det också?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är väl tur att detta inte är Thailand, då hade många här råkat illa ut. Den numera avsatte premiärministern råkade nämna att kungen trots allt kommer att dö snart, han är 81, och det blev folkstorm. Kungen är helig där. Frågan är vad som kommer att hända NÄR han till slut mular? Kanske som i Nordkorea.
Beträffande svenska kungahuset så är det nog snart dags att avskaffa det. Det stör mig inte direkt men varför skall man ha kvar det?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 11:46)  Jag med!!! Vill verkligen ha kungahuset kvar. Dom har haft många år på sig att spara till hennes bröllop och nästa år blir det väl Maddes tur. Ska vi betala det också?  Madeleine är skvallerpressens lilla gullegris så det bröllopet betalar nog sig självt flera gånger om.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 12:23
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 12-11-2009, 12:20)  Madeleine är skvallerpressens lilla gullegris så det bröllopet betalar nog sig självt flera gånger om.  Dom pengarna dom får in den vägen, sparas i hushållskassan. Kalaset får medborgarna stå för.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
12-11-2009, 12:32
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 11-11-2009, 18:24)  http://www.expressen.se/2.358/gt-ledare/1....-pa-tiggarstratVad lever kungahuset i för värld? Har de inte fattat att det är finanskris, och att kommunerna har stora ekonomiska problem? Kan de inte kommunallagen? Ska vi vara med och betala kungabröllopet via kommunalskatten också, räcker det inte med apanaget? Nu har man dragit tillbaks "erbjudandet", men visst "suger" det.... Ojojoj! Nu har inte jag läst hela denna tråd, men artikeln är ju helt vansinnig! Får mig att tänka på ett historiskt citat som lär ha uttalats strax innan franska revolutionens utbrott. Det var Marie Antoinette som inte förstod varför folket manifesterade. Folket levde i fattigdom och hovet var rikt som bara... och horder av fattiga demonstrerade för sin rätt till bröd. " Men om folket inte har bröd så får de väl äta kakor" lär hon ha sagt...
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 23:13
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
Ja jösses, ett kungabröllop.. det låter som en saga och varför inte låta det förbli en saga. Vad ska vi med det till. En liten nätt vigsel för de närmast sörjande vore väl på sin plats. De ska ju vara folkliga Ska vi ha kung mm så kan vi betala trollen och älvorna också... glöm inte Askungen!!!!
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 23:20
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Med tanke på alla annan dynga som mina skattepengar kastas ut på så skall det bli ett nöje att få betala detta bröllop för kronprinsessan som trots allt är mycket folkkär och en prydnad för sitt land
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2009, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:20)  Med tanke på alla annan dynga som mina skattepengar kastas ut på så skall det bli ett nöje att få betala detta bröllop för kronprinsessan som trots allt är mycket folkkär och en prydnad för sitt land Fast gedigna prydnader ska vara en engångsinvestering och ha ett framtida antik eller samlarvärde Jag har alltid ansett kungahuset och hela tjottaballongen vara en ickefråga som mest angår de närmast sörjande men ju mer de har uttalat sig på senare år ju mer illa tycker jag om det. I en demokratisk marknadsekonomi kan man väl privatisera hela alltet så får de försörja sig som konsulter för näringslivet och fakturera 1500Kr/tim för att klippa band och döpa båtar och annat viktigt de utför.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 00:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 00:02
|
Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 13-11-2009, 00:00)  Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga? Skicka pengarna du vill skänka direkt till hovet...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 01:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
CITAT (Farbror Blå @ 13-11-2009, 00:00)  Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga? Undra om kungen har en sida på facebook där han skänker pengar till behövande
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 02:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
CITAT (Rosmarin @ 12-11-2009, 13:32)  Får mig att tänka på ett historiskt citat som lär ha uttalats strax innan franska revolutionens utbrott. Det var Marie Antoinette som inte förstod varför folket manifesterade. Folket levde i fattigdom och hovet var rikt som bara... och horder av fattiga demonstrerade för sin rätt till bröd. " Men om folket inte har bröd så får de väl äta kakor" lär hon ha sagt... Det var ett missförstånd om jag inte har förstått fel från folk vid hennes sida. Det var inte alls vad hon menade.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 06:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Farbror Blå @ 13-11-2009, 00:00)  Jag vill gärna starta en facebookgrupp för oss som vill skänka en slant till bröllopet, nån som vet hur man ska gå tillväga? Du kollar längst ner i vänstra hörnet efter en gruppikon som ser ut så här:  Har du inte den klickar du på "applikationer" bredvid och så hittar du den i listan där. I grupper finns längst upp till höger en knapp som heter "Skapa ny grupp". Lycka till.
Redigerat av Grå: 13-11-2009, 06:12
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 08:00
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Orkidétjuven @ 13-11-2009, 02:07)  Det var ett missförstånd om jag inte har förstått fel från folk vid hennes sida. Det var inte alls vad hon menade. Skulle inte förvåna mig. Det låter som något som sagts och sedan förvanskats och förstorats för att passa andras syften. Trots allt avrättade upprorsmännen Marie Antoinette utan rättegång, så dom ville ju gärna att folk skulle ogilla henne...
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-11-2009, 10:28
|
Gäster

|
CITAT (Orkidétjuven @ 13-11-2009, 02:07)  Det var ett missförstånd om jag inte har förstått fel från folk vid hennes sida. Det var inte alls vad hon menade. Ja det kan mycket väl hända. Därför skrev jag "lär ha sagt". Jag frågade just min man om detta citat. (Han är fransman) Han däremot sa att det inte alls förvånat honom om hon verkligen hade sagt så. "Hon levde ju i sin lilla isolerade värld" sa han. Och då tillhör ändå min man och hans familj de som tycker att revolutionen var av ondo, och försvarar kungafamiljens roll i det hela. I det här landet är det verkligen stor skillnad på de rika och de som har det lite mindre bra ställt. Nu igen...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 986

|
Mycket strunt skall man höra.........................
Demokrati är inte det bästa systemet utan det minst dåliga. Det kan finnas historiska situationer när demokratin måste inskränkas. Till exempel en klimatförändring som tvingar fram en resursfördelning,
Demokrati är också det system som har (oftast) intelligens att göra kompromisser.
Den monarki som vi har idag i västeuropa finns i några av mest utvecklade länderna i världen inklusive Sverige.
Monarkin har en historisk legitimitet i dessa länder.
Att jämför dagens ekonomiska kris i Sverige och relation med ett statsbröllop nästa år med det förrevolutionära Frankrike visar bara än en gång hur svenskarna fullständigt har tappat proportiponerna på sin egen verklighet och den historiska analfabetism som har brett ut sig.
Det visar också på brett självförakt för sitt eget land eller som jag brukar säga;
Det känns skönt att pissa på sig själv.................
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-11-2009, 10:57
|
Gäster

|
CITAT (jholma @ 13-11-2009, 10:39)  Mycket strunt skall man höra.........................
Demokrati är inte det bästa systemet utan det minst dåliga. Det kan finnas historiska situationer när demokratin måste inskränkas. Till exempel en klimatförändring som tvingar fram en resursfördelning,
Demokrati är också det system som har (oftast) intelligens att göra kompromisser.
Den monarki som vi har idag i västeuropa finns i några av mest utvecklade länderna i världen inklusive Sverige.
Monarkin har en historisk legitimitet i dessa länder.
Att jämför dagens ekonomiska kris i Sverige och relation med ett statsbröllop nästa år med det förrevolutionära Frankrike visar bara än en gång hur svenskarna fullständigt har tappat proportiponerna på sin egen verklighet och den historiska analfabetism som har brett ut sig.
Det visar också på brett självförakt för sitt eget land eller som jag brukar säga;
Det känns skönt att pissa på sig själv................. Nej men...va? Är det mina inlägg du har besvarat såhär? Bara för att jag tyckte att artikeln i trådens inledning om kungabröllopet var komisk (läs: helt otrolig i dessa tider) och inte kunde hålla mig för skratt. Och att jag sedan drog en parallell till detta gamla citat som kanske inte ens har uttalats... och så får jag höra att jag visar brett självförakt för mitt land...nej kom igen nu... Håhåjaja, det är nog bäst att inte uttala sig här förutom i trädgårdsavdelningen om det ska bli på det här viset. Så här skrev jag: CITAT (Rosmarin @ 12-11-2009, 12:32)  Ojojoj! Nu har inte jag läst hela denna tråd, men artikeln är ju helt vansinnig! Får mig att tänka på ett historiskt citat som lär ha uttalats strax innan franska revolutionens utbrott. Det var Marie Antoinette som inte förstod varför folket manifesterade. Folket levde i fattigdom och hovet var rikt som bara... och horder av fattiga demonstrerade för sin rätt till bröd. " Men om folket inte har bröd så får de väl äta kakor" lär hon ha sagt...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 986

|
Om Du känner Dig träffad så är det kanske välförtjänat men det var faktiskt inte riktat mot Dig.
Vad jag vänder mig mot är en ensidig bild av kuingahuset som till stor del kommer från jornalister som beskriver en institution utan att sätta denna i sammanhang med andra länders statskick och hur dessa fungerar. Vidare en fundamentalistisk inställning på hur demokrati skall tolkas.
Varje gång den stora UTOPIN har fösökt att genomföras så har blod skövlats. Om Du kan Din historia så vet Du vad jag menar.
I Sverige har vi haft kloka monarker och politiker som haft vett att kompromissa. Och som sagt för mig är detta viktigt.
När jag säger att svenskar pissar på sig själv så menar jag faktsikt detta. Ingen brasilianare, portugis, sydafrikan mm skulle tala så illa om sin egen historia, sina egna traditioner som flertalet av svenskarna gör
Ett land är inte bara barnbidrag och föräldraledighet.
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-11-2009, 11:51
|
Gäster

|
CITAT (jholma @ 13-11-2009, 11:13)  Om Du känner Dig träffad så är det kanske välförtjänat men det var faktiskt inte riktat mot Dig. Jag uppfattade det som att det kanske var riktat mot mig. Ursäkten accepteras.
Vad jag vänder mig mot är en ensidig bild av kuingahuset som till stor del kommer från jornalister som beskriver en institution utan att sätta denna i sammanhang med andra länders statskick och hur dessa fungerar. Vidare en fundamentalistisk inställning på hur demokrati skall tolkas. Jämförande exempel saknas ofta. Situationer kunde sättas i relation till andra länders verklighet. Om folk hade haft lite större vilja att lära sig åtminstodne sin egen historia så hade kanske mänskligheten kunnat gå framåt. Jag tycker att samma misstag upprepas med (o)jämna mellanrum. Obs! Syftar inte på nyss uppkomna exempel som inte var en jämförelse från min sida!
Varje gång den stora UTOPIN har fösökt att genomföras så har blod skövlats. Om Du kan Din historia så vet Du vad jag menar. ...som sagt
I Sverige har vi haft kloka monarker och politiker som haft vett att kompromissa. Och som sagt för mig är detta viktigt. Detta âr helt sant och jag tycker också att detta är mycket viktigt.
När jag säger att svenskar pissar på sig själv så menar jag faktsikt detta. Ingen brasilianare, portugis, sydafrikan mm skulle tala så illa om sin egen historia, sina egna traditioner som flertalet av svenskarna gör Vill bara i detta sammanhang säga att svenskar dock har en ganska stor analytisk läggning jämfört med t.ex fransmännen. Generellt sett alltså. Man kan ju inte dra alla över samma kam. Svenskar är ofta förhållandevis upplysta och medvetna om andra kutymer än de egna. Man tycker inte att det svenska självklart är bäst i världen. Det verkar fransmännen ofta tycka. De (fr.) har väldigt få andra exempel att jämföra med. Eftersom de inte vill ta reda på hur det går till på andra håll. återigen helt generellt sett.
Ett land är inte bara barnbidrag och föräldraledighet. Helt rätt!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2009, 11:59
|
Medlem

|
CITAT (Rosmarin @ 13-11-2009, 10:57)  Nej men...va? Är det mina inlägg du har besvarat såhär? Bara för att jag tyckte att artikeln i trådens inledning om kungabröllopet var komisk (läs: helt otrolig i dessa tider) och inte kunde hålla mig för skratt. Och att jag sedan drog en parallell till detta gamla citat som kanske inte ens har uttalats... och så får jag höra att jag visar brett självförakt för mitt land...nej kom igen nu... Håhåjaja, det är nog bäst att inte uttala sig här förutom i trädgårdsavdelningen om det ska bli på det här viset. Så här skrev jag: Det står dej helt fritt att skriva vad du vill och dra vilka paralleller du vill, utan att behöva bli påhoppad...
Kör på och skriv så mycket du orkar här i småprat...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|