Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mot torra och nariga händer?, Någon som har något tips?
          Ent
          Inlägg 27-11-2003, 00:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 1 960

Hej!

Min kärlek har så torra händer att hennes hud spricker av sig själv! Det är speciellt händerna och nu när det är så kallt och tort här i Umeå på vintern som det är ett problem för henne.

Jag tänkte överaska henne med någon slags kräm eller något som trollar bort problemet... ni vet rolleyes.gif.

Är det någon som har något bra tips? Kanske någon Aloe grej hade kunnat fungera?

Hjälp mig hjälpa henne snälla! wub.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 27-11-2003, 01:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Har länge haft problem med torra händer p g a mitt yrke och har lite olika lösningar till dig. Det beror lite på hur allvarligt hennes problem är? Om händerna inte bara är torra utan också har börjat klia så borde hon söka läkare och få salva + kräm utskrivet där (i värsta fall gäller bomullshandskar och ljusbehandling). Om hennes händer inte nått det stadiet så köp krämen Fenuril på apoteket, den rekommenderas av expertisen och har hjälpt mig mycket. För oljiga krämer är inte alltid bra, den här krämen går in i huden. Men särskilt 'lyxig' är den inte, mest bara nyttig för händerna. rolleyes.gif smile.gif
          Om du vill ge henne något mer luxuöst och charmigt så har jag faktiskt ingen aning, men vill du helt sonika få hennes händer på rätt spår igen så är det här ett bra sätt! smile.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-11-2003, 07:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Olivolja har varit min mirakelkur biggrin.gif
          Smörj in händerna med rumsvarm olivolja
          ta på ett par engångshandskar i plast och gärna ett par vantar ovanpå dem.
          Låt oljan verka i 20 -30 min.... torka av händerna med papper.
          Så gjorde jag ett par ggr i veckan och efter det är självsprickorna borta smile.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 27-11-2003, 07:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Har tyvärr inget bra tips men måste få påpeka: Vilken underbar present!! wub.gif

Jag älskar genomtänkta, personliga presenter. Gärna billiga, men med mycket tanke!! Jämför den gåvan du ger med att istället skicka sekreteraren till guldsmeden för att "köpa något".

Jo, nu kom jag på att när min son var "bebbis" var han precis som jag väldigt torr. Jag fick rekommendation att smörja hans händer och fötter med jordnötsolja, som tydligen skall vara väldigt bra — men fett!

När jag gick på strålbehandling fick jag också "order" att smörja med Aloe. Bäst var tydligen att helt enkelt köpa växten och använda växtsaften.

Kanske alltså en Aloe med söt rosett. tongue.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Mariann
          Inlägg 27-11-2003, 07:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

jag tänkte genast på Ringblomssalva, den ska ju vara så himla bra till mkt. man kan säkert söka på ordet o få fram bra info på nätet

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 27-11-2003, 08:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

www.shenet.se för recept
          elelr maila mig *LOL* obs reklam för min egen hemkokta Blixt & Dunder :-)

Hälsar Ingrid

Citera
          Posse
          Inlägg 27-11-2003, 11:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Om jag inte försöker förebygga det, så vill det gärna spricka och trassla främst runt nagelbanden. Därför smörjer jag varje kväll efter sänggåendet in framförallt de områdena, samt hela händerna, med kroppslotion (CCS). Finns i halvlitersflaskor på apoteket. smile.gif

Citera
          Mariann
          Inlägg 27-11-2003, 11:11
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-11-2003, 08:40)
          www.shenet.se för recept
          elelr maila mig *LOL* obs reklam för min egen hemkokta Blixt & Dunder :-)

Hälsar Ingrid

Vadå Blixt & Dunder, Ingrid? Om du har ett bra recept på ringblomssalva kan du inte lägga den under recept här eller på "Häx avdelningen"?

--------------------

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 27-11-2003, 11:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

www.geocities.com/mandelmazza
          Obs megareklam.
          Receptsiter finns det gott om den bästa på svenska är ju www.shenet.se

Hälsar Ingrid

Citera
          Ent
          Inlägg 27-11-2003, 13:17
          Länk hit: #10

Medlem

Ooo... tack för alla hjälpsamma svar biggrin.gif! Jag hade inte tänkt mig något som känns speciellt lyxigt, utan istället något som verkligen fungerar. wub.gif

Tyvär är det så att det börjat klia på de värsta torra ställena på hennes händer sad.gif. Ifall man försöker sig på en sammanställning av det ni skrivit så borde det bli då:

* Salva utskriven av läkare
          * Aloe vera från växten
          * Fenuril
          * Rumsvarm olivolja
          * Blixt & Dunder

Men ifall man skulle rangordna vilket som fungerar bäst, vad tror ni då? Eftersom vintern är lång och varken jag eller hon har så mycket pengar så spelar priset en liten roll, men samtidigt är det viktigaste att problemet försvinner så mycket som det kan (så att t.ex. köra med Aloe vera ifrån växt kanske kommer bli lite väl dyrt i längden kanske?).

Vad tror ni?

Citera
          Mariann
          Inlägg 27-11-2003, 13:31
          Länk hit: #11

Medlem

Du glömde Ringblomsalvan, men du kanske redan bestämt dig för att den är inte bra?. Nedan hittade jag på nätet

Ringblomsalva.
          2½ dl fin olja (mandel,solros eller olivolja)

ca: 1 liter ringblomsblad

1 liten bit bivax ( 30-50 gr)

Plocka blommorna i soligt väder.

Mitt på dagen är innehållet av verksamma ämnen högst.

Hetta upp oljan och låt blommorna sjuda med en stund utan att bli bruna.

Låt blandningen svalna under lock över natten.

Värm blandningen igen så att den precis blir flytande och kan silas genom silduk.

Krama ur duken och värm blandningen i vattenbad

med en bit vax för att få en hård men smidig salvkonsistens och fin doft.

(Ev. honung) Låt svalna under omrörning. Häll över i små mörka burkar.

Förvara i kylskåp.

Salvan fungerar bra på torra läppar, spruckna hälar, nariga händer,

annan narighet och eksem m.m.

Det brukar finnas sådan salva i hälsokostaffärer att köpa

--------------------

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 27-11-2003, 14:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Om salvan Blixt & Dunder är lika bra som Ingrid´s tvålar. slår den allt det andra med hästlängder.

Citera
          Ti bee
          Inlägg 27-11-2003, 14:57
          Länk hit: #13

Medlem

Salvan hon får utskriven av läkare är ett cortisonpreparat inte bara en hudkräm, men det får hon också utskrivet. Om det har börjat klia så tyder det på att hon fått (förhoppningsvis en lindrig) släng av något som heter handeksem (inga eksem egentligen, det bara heter så) som innebär att huden förlorat för mycket fukt och inte längre kan återställa balansen. Ofta hjälper då inte endast fuktkräm tyvärr, utan huden behöver mer hjälp än så!
          Ta med henne till läkare istället, få cortison och bjud henne på en hejdundrande middag eller lunch efteråt! laugh.gif

--------------------

Citera
          hustigern
          Inlägg 27-11-2003, 17:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 817

Jag håller på ringblomssalva, alla gånger. Om man inte redan har samlat kronblad går det bra att använda kamomillblommor (finns att köpa som "löste"). Lägg i olja. När det dragit några veckor; blanda med bivax, ung 85 ml olja (tex mandel- eller jojoba) till 15 gr bivax. Bara att smälta samman och röra, röra tills det svalnar och man häller det i burk. Lätt som en plätt! Står sig gör det också eftersom det inte är något vatten i.

Vill man inte balta eller inte har tid att vänta på att växtdelar drar i oljan säljer Crearome extrakt av både ringblom och kamomill (förutom bivax, burkar och en massa annat kul).

Lycka till
          /Anneli

Citera
          Annki
          Inlägg 27-11-2003, 17:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Självsprickor fixar jag med att bränna lite bivax (och saknar jag det, skalar jag av en bit av ett bivaxljus). Eldar så att det smälter och droppar ned i självsprickan. Får sitta som skydd över natten. Läkt på morgonen!!

Om man kanske ska tillåta sig att vara lite lyxig ibland, tycker jag Lancome Nutri-Source är härlig, och doftar gott. Men den är DYR... Ringblomssalvan är lika bra, även om den inte doftar lika härligt.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Ti bee
          Inlägg 27-11-2003, 17:24
          Länk hit: #16

Medlem

Ringblomssalvan är toppen, har använt den mycket till diverse saker!
          Pröva den! Det finns folk som tillverkar och säljer lokalt.
          Och så luktar den gott också!

Mot självsprickor har jag en bra metod: Tag ett plåster (helst ej plast) och sätt en klick salva/kräm på det mjuka som ska vara mot såret och sätt på som vanligt. Låt sitta några dagar (ca 4, byt plåster vid behov, samma procedur), sedan är självsprickan läkt. Till detta fungerar ringblommesalvan bäst!

Kanske köpa en ringblommesalva och en fenuril, den första som punkthjälp mot självsprickor, den andra till insmörjning? Då får du god hjälp! smile.gif Skulle det inte bli bli bättre på ett tag, så inskaffa recept på cortison.

--------------------

Citera
          Annki
          Inlägg 27-11-2003, 17:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Vem orkar vänta i fyra dagar på att självsprickor ska läka? Testa bivax, det går på 8 timmar! Har även testat på fötterna vid behov. Fungerar bra, om man inte "sparkar" av bivaxet under natten. laugh.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Ti bee
          Inlägg 27-11-2003, 18:53
          Länk hit: #18

Medlem

Ja, för mindre sprickor kanske en natt räcker, men för lite djupare sprickor krävs nog några dagars behandling. Det är i alla fall min erfarenhet. Då är plåster bra! Men man kan ju ha bivax i plåstret om man vill också! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Ent
          Inlägg 27-11-2003, 22:29
          Länk hit: #19

Medlem

Ringblomssalvan låter toppen, men det kanske är lite svårt att ordna med det nu så hära 1 liter blommor så sent i november?

Cortison får det väl bli nu... men sedan i preventivt syfte - skall det bli olivolja då?

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-11-2003, 22:33
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Ent @ 27-11-2003, 22:29)
          Ringblomssalvan låter toppen, men det kanske är lite svårt att ordna med det nu så hära 1 liter blommor så sent i november?

Cortison får det väl bli nu... men sedan i preventivt syfte - skall det bli olivolja då?

Varför börja med Kortison?
          Testa Olivoljan först smile.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon