Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mot torra och nariga händer?, Någon som har något tips?
          Betty
          Inlägg 27-11-2003, 22:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Blir man inte "tunnhudig" av kortison... tror jag har läst nåt sånt nånstans.
          Ringblomssalva brukar finnas på hälsokostaffären, man måste inte göra den själv. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Ti bee
          Inlägg 27-11-2003, 23:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Hej. Jo man blir tunnhudig av cortison, därför ska man bara använda medicinen en kortare period för att försöka stävja ett handeksemangrepp. Läkaren kan ju ordinera lagom dos.
          Jag skulle inte rekommendera oljor mot handeksem, om det är nu är det hon har, men det låter onekligen som om hon utvecklat någonting sådant. Oljor är "fel" sorts fukt för att bota handeksem, tyvärr. De kan t o m förvärra tillståndet. Det gjorde de för mig.
          Men men, du gör som du vill Ent, nu har jag i alla fall delat med mig av mina erfarenheter. smile.gif
          Ett sista gott råd: ta kliningarna på allvar, handeksem är svårt att bli av med när det brutit ut.
          Lycka till! smile.gif

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 27-11-2003, 23:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har haft handeksem i 15 år och provat alla möjliga salvor. Kortisonsalvor stillar klådan, ett stift som heter Ker-Ice kletar jag full självsprickorna med (sprickorna sluter sig över natten) och så brukar jag använda helosansalva.
          Så här år brukar jag bli väldigt torr i ansiktet och alla krämer jag provat bara svider och gör det värre men häromdagen så köpte jag en tub Barnängens barnsalva, avsedd att smörja barnrumpor med och smetade på i ansikte och på händer. Den var helt underbart mjuk och len och go och jag blev som en barnrumpa i ansiktet tongue.gif och händerna som varit ordentligt irriterade det sista är ganska mjuka och fina också efter bara 2 dar. Helt otroligt!! 27 kr i vilken mataffär som helst. Det här är det bästa jag har provat hittills smile.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ti bee
          Inlägg 28-11-2003, 01:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Ja, usch, visst är det jobbigt att det aldrig släpper riktigt!?! Och värst är det på vintern! sad.gif
          Då ska jag pröva Barnängens barnsalva! Den innehåller inte zink då, eller det kanske det bara är deras zinkpasta som gör?
          smile.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-11-2003, 02:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tror det ska vara lite olika smörjningar för händer med självsprickor och händer som är torra av köld. Självsprickor och långvariga hudproblem tror jag också kan ha med näringsbrist att göra - fråga på apoteket vilka vitaminer, mineraler etc som kan avhjälpa. Sedan köper man ett fång grönsaker eller frukter som innehåller det man behöver - de brukar vara bättre sammansatta än pillrena.

Självsprickor har jag hittills inte haft, men torra händer alltid på vintern av allt båtkörande. Jag använder olivolja som hjälper en del, men säkert kan ringblomssmörjor, zinkpasta och annat vara ännu bättre.

Bäst är ändå att försöka hålla händerna varma och att hålla rumstemperaturen fuktig där man vistas längsta tiden på dagen. En luftfuktare kanske kan vara en idé so present?

Liksom blomstren vill ha dusch varje dag
          behöver handen fukt för sitt behag...

--------------------

Citera
          Mariann
          Inlägg 28-11-2003, 06:46
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

BÖRJA INTE MED CORTISON, det tar man till i yttersta nöden! Salvan borde finnas på hälsokost affärer att köpa eller här
          http://www.ortblomman.com/prodinfo/ringblom.html
          ringblommesalva Örtblomman Vi säljer handgjorda naturcremer och läkesalvor. Råvaror enbart från växter och örter. EJ DJURTESTAT. ...
          Detta var det enda jag hittade, men det är möjligt att det finns fler som har försäljning på nätet. CORTISON DÖDAR CELLERNA!!!
          ohmy.gif sad.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 28-11-2003, 07:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Barnängen innehåller mestadels mineraloljor :-( ugh de är bra att täppa till huden med och fungerar inte i längden tyvärr, och jag kan inte mer än hålla med Mariann av egen erfarenhet att kortison skall man akta sig för i det längsta.
          Handexem har vi lyckats få bort hemmavid genom egenkokad salva samt tillskott av Omega-3 fettsyror -> kallpressad linfröolja och lecitin blandat i en ltien slurk på morronen.
          Mkt utslag beror också på torr hud inte fet hud, men orsakerna bakom är ofta mkt komplexa och det som stämmer för en person stämmer inte för en annen. Men Linfröoljan är VÄL värd att testa.

Och ringblomssalva, jag köper ett CO2 extrakt av den så man kan göra hele året runt elelr så torkar man ringblommor så man kan göra en infusion mitt i vintern.

Hälsar Ingrid

Citera
          Mariann
          Inlägg 28-11-2003, 09:09
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 28-11-2003, 07:48)
          men orsakerna bakom är ofta mkt komplexa och det som stämmer för en person stämmer inte för en annen.

Därför är det inte fel att behandla orsaken och inte verkan(besvären). T.ex. gå till en bra Homeopat. sleep.gif smile.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-11-2003, 08:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Silonsalva använder jag.
          Kanon, MEN jag lägger på ett relativt tjockt lager och sätter över plåster som skydd.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Ent
          Inlägg 29-11-2003, 13:20
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 1 960

Oj vad mycket bra så många har att säga om saken. Nästan så jag blir förvirrad över vad som är bäst att göra, men om jag förstått saken rätt så är det så att torra händer kan komma av olika anledningar och att det då krävs olika sorters bot. Hon äter bra av allting och problemet släpper mot sommaren men återkommer i och med den torra och kalla vintern; så jag gissar att det är just det sistnämnda som skapar problemet.

Överlag verkar det som om Ringblomssalva verkar som det bästa alternativet. Problemet med min tjej är att hon är allergisk mot bivax och jag har för mig att det ingår i salvan eller hur?!

Eftersom hon är allergisk mot bivax kan hon inte smeta in det i sprickorna och hjälpa dem att läka heller, men jag skall tipsa henne om Ker-Ice (om det nu inte också innehåller bivax... "peppar peppar").

Jag pratade med henne om cortison salva och det visade sig att hon hade fått det utskrivet till sig förra vintern (men glömt bort tuben) och att det fungerade rätt hyfsat då. Fast i längden tror jag som er att det är bättre med något annat bivax-fritt alternativ. Precis som det vekar vara för Cilla så verkar min tjejs problem som sagt ha med torrhet och köld att göra och då kanske olivolja kan vara något att använda när hon fått bukt med värsta problemen med hjälp av sin cortison salva - eller vad tror ni (hon har ju inte exem utan det är mer bara jäkligt torr hud alltså)?

Tack för alla kommentarer och hjälp som jag redan fått !!!! wub.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-11-2003, 22:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

kom på en sak till, det gäller att gå på sprickorna så tidigt som möjligt o inte vänta tills det blir försent. Jo det går ju att behandla då oxå men blir ju bara plågsammare. Bättre att hålla efter dem så fort som möjligt.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 23:00
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Viktigast av allt är att ALDRIG gå ut barhänt, höst och vinter ... inte ens för att hämta tidningen!
          Gör du det så kommer strax Herr Nar och hälsar dig välkommen och han är svår att skippa sad.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2003, 17:06
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag kan bidra med ett par goda råd som jag hittat i Svenska husmödrarnas omtyckta, billiga hjälpreda, ett lustigt litet häfte tryckt i Osby 1946. Pris 1 kr. Ca 240 olika råd från vettiga via inte fullt så vettiga till tveksamma och kanske skadliga.

Bra medel mot spruckna händer är en salva bestående av fin grankåda, lite socker samt tjock grädde. Man kokar det en stund samt låter det kallna, varefter det är färdigt att användas.

Frostskador på händer och fötter: med tjock terpentin fuktas en yllelapp, pålägges det kylskadade stället. Ett annat bra medel att rekommenderas är svingalla blandad med sprit.

Så långt denna lustiga skrift. Vill bara påtala att råden lämnas helt utan garantier från min sida. Själv har jag problem med sprickor på fötterna. På höger fot får jag ofta tjocka hudlager som bara växer och växer, särskilt på hälen och stortån. Då och då får jag avlägsna flera mm tjocka lager. Enklast med en vass kniv. Missar jag detta bildas lätt djupa sprickor i lagren som ofta går så djupt att det blöder. Läkningen går dåligt eftersom huden rör sig hela tiden, särskilt på hälen.

Botemedlet heter Nobecutan sårplast. Flytande akrylplast i sprayform som tidigare tillverkades av Nobel. Först sprutar jag över ett tunt lager som sedan armeras med gasbinda. Över detta ett par lager till. Varje lager torkar på nån minut. Detta sitter sen i ca 5 dagar innan det lossnar och då har sprickan hunnit läkas. Tyvärr tillverkas denna nyttiga produkt inte längre.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          cissi i onsala
          Inlägg 01-12-2003, 09:48
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 947

Yllelappen är nog kanske inte så konstig ändå - ull innehåller lannolin, ett slags fårfett. Berättade min kompis man som är "fårbonde", det funkar bra att klappa får. Han sa att jag skulle kolla på alla salvor när jag kom hem, och det stämmer, massor innehåller just lannolin.

Lustigt med kådan - så luktade ju salvan jag rekommenderade.

Hm efter detta inlägg, så bläddrade jag snabbt igenom och hittade inte mitt inlägg, måste skrivit det under fel ämne.

Blått stift finns på vissa apotek, det luktar tallbarr och hjälper snabbt mot självsprickor.
          Dessutom tipsade jag om att inte använda gummihandskar det kan förvärra exem utan ha plasthandskar finns blå som ser ut som gummihandskar - på apoteket.

--------------------
          Hälsn Cissi i Onsala
          CITAT

Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem.
          Ur:  Göteborgsposten, PS.

Och det är ju det vi gör här!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 18:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon