|
|
  |
Hjälpfond till privatperson., Vet någon hur man gör? |
|
|
|
21-11-2009, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Det är inte konstigt att människor som egentligen skulle kunna klara av att hjälpa sig själva innan det går så långt att det inte längre går inte gör det och hellre låtsas som ingenting och tillslut har så stora skulder att det i princip är omöjligt att reda ut. Så mycket skambeläggning och så mycket skuld (inte i pengar utan i känslor) som läggs på dem som inte klarar sina skulder oavsett orsak. Och så cyniska som människor är.
Vill man inte bidra är det helt upp till en själv och det ska ingen skämmas för, men att håna och förminska någon som försöker och misstro det första man gör, det är så himla glocalnet.
|
|
|
|
|
21-11-2009, 22:51
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Meriona @ 21-11-2009, 22:43)  Går det att skriva om det på ett sätt som förvillar? För jag håller med dig, man vill ju inte utlämna någon.  Ja. Det går... Vill man, byter man bara kön på personen, det kan räcka. Att inte uppge i vilken stad personen bor är också ett sätt. Eller som jag gjorde idag, jag talade inte om var vi var och spaade, då någon kunde varit där. Min nuna är ju inte direkt någon hemlis på odla... Så det finns små knep man kan ta till.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-11-2009, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
21-11-2009, 22:58
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 21-11-2009, 22:50)  Det är inte konstigt att människor som egentligen skulle kunna klara av att hjälpa sig själva innan det går så långt att det inte längre går inte gör det och hellre låtsas som ingenting och tillslut har så stora skulder att det i princip är omöjligt att reda ut. Så mycket skambeläggning och så mycket skuld (inte i pengar utan i känslor) som läggs på dem som inte klarar sina skulder oavsett orsak. Och så cyniska som människor är.
Vill man inte bidra är det helt upp till en själv och det ska ingen skämmas för, men att håna och förminska någon som försöker och misstro det första man gör, det är så himla glocalnet. Man börjar ju med att skuldbelägga sig själv och sedan gör staten och samhället resten... För som Anders Karlsson vid medlingsverksamheten i Göteborgs stad. sa angående att ungdomarna kan slippa skadestånden för skolbranden förra veckan. "Du får knappt arbeta på McDonalds med en betalningsanmärkning, säger han."
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 22:58)  Man börjar ju med att skuldbelägga sig själv och sedan gör staten och samhället resten... /.../ Exakt vad jag försökte få till först men det blev så knasigt, du fick till det så bra.
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:06
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2009, 22:54)  Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du! Hur djupt ner ska man behöva falla, för att man ska vara berättigad till hjälp??? Måste man sova i en avloppsunnel? Är man tillräckligt långt nere då och kan tyckas synd om och få hjälp? Är det inte bättre att få hjälp innan man är så djupt nere i skiten? Med den synen myndigheter har idag, vore det en välgärning att upprätta en dödshjälpspatrull. Det skulle vara både ett snabbare och humanare sätt att dö på.  CITAT (Anma @ 21-11-2009, 23:00)  Exakt vad jag försökte få till först men det blev så knasigt, du fick till det så bra.  Det är ju det som gör det så svårt. Kyrkan och frälsis delar ut matkassar till folk som inte har mat, men vem som inte är riktigt nere i skiten går dit..?(även om vanliga Svenssons ökar där också..) Det är inte för inte som hemlösa och missbrukare är i majoritet där, då deras sista uns av självrespekt är bortsopad sedan länge.
--------------------
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 21:26)  Sällar mig till de som är lite tveksamma och som personligen skulle välja ett mer ömmande fall att skänka pengar till - tänker på alla dessa hemlösa som finns i samma stad och tycker att det vore bättre en hemlös fick chansen att fira jul innomhus, istället för att en med bostad fick ett SPA besök. Jag väntar med spänning på din berättelse om hur du hjälpte en hemlös fira en jul inomhus i år.
--------------------
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:12
|
Medlem

|
CITAT (Rose @ 21-11-2009, 23:07)  Jag väntar med spänning på din berättelse om hur du hjälpte en hemlös fira en jul inomhus i år.  Jag med  CITAT (Myosotis @ 21-11-2009, 22:49)  Nej inte lämna ut privat information! Men berätta allmänt hur det går och förhoppningsvis få in fler tips. Precis fler tips mottages tacksamt Det finns säkert en uppsjö av kunskap där ute som är till hjälp.. Kanske till hjälp för fler som sitter i skuldfällan och som läser odla.
--------------------
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:32
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (*Stintan* @ 21-11-2009, 22:54)  Förbaskade bortskämda avundsjuka surkartar som kommer med en massa fåniga synpunkter! Gör något själva för någon fattig stackare istället. Man ska vara glad att det finns hjälpsamma människor som ställer upp i nöd. Jag är inte så elak att jag önskar någon att hamna på botten men det skulle nog vara en nyttig lärdom för en del.
Jag är full av beundran för det jobb du lägger ned på detta Pejori och önskar att fler vore som du! Ok man får alltså inte ifågasätta - ska sluta läsa ämnen som inte är trädgårdsanknutna och om jag gör det så får jag inte ha en åsikt som strider mot vissa andras - har jag uppfattat saken rätt? fast jag kommer ju inte att läsa mer så  bry Er inte om att svara - fortsätt att klappa varandra om axeln
|
|
|
|
|
21-11-2009, 23:41
|
Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-11-2009, 23:32)  Ok man får alltså inte ifågasätta - ska sluta läsa ämnen som inte är trädgårdsanknutna och om jag gör det så får jag inte ha en åsikt som strider mot vissa andras - har jag uppfattat saken rätt? fast jag kommer ju inte att läsa mer så  bry Er inte om att svara - fortsätt att klappa varandra om axeln Visst får du ifrågasätta och svar har jag givit dig. Men du kanske undrar över något annat? så fråga på du. Men begär inte att jag ska lägga ut p-uppgifter för att du ska tro mej. Strängt taget får du tro vad du vill. Har du några tips mottager jag dom gärna PS.."Klappar på axelar" kan bli en riktigt bra massage...DS
Redigerat av pejori: 21-11-2009, 23:42
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2009, 00:00
|
Gäster

|
Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt.
|
|
|
|
|
22-11-2009, 00:19
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:00)  Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt. Visst förstår jag det. Någonstans drar man sin gräns. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så visst riskerar man att bli lurad, men man får bluffa bra, för att förfalska blodvärden.. Och som jag sa, jag bad om tips om hur man gör, inget annat. Tror det är en orsak till att ex. minimum satts så lågt, för att ingen ska leva lyxliv. Men dom som gör det, (bluffar alltså) gör det ändå, då dom kan kryphål och annat. Den som inte är förslagen, klarar sig knappt alls. Jag tror inte hon bluffar för att blåsa mej.
Redigerat av pejori: 22-11-2009, 00:20
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2009, 00:27
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:00)  Jag tycker det är fantastiskt det du gör Pejori, men jag tycker inte det är konstigt att Ingrid ifrågasätter, jag är lite i samma situation. Jag har två vänner som inte är i helt olik situation som din vän. Efter många år har jag beslutat mig för att jag måste sätta en gräns, jag har gett upp. Den ene är skyldig mig ganska mycket pengar, den andra har levt på existensminium i många herrans år och ändå kunnat åka på utlandssemestrar. Så om Ingrid har liknande erfarenheter så förstår jag att hon är fundersam.
Så lika mycket som jag hejar på dig för det du gör, för det gör jag, så finns det alltid erfarenheter som gör att någon ser saken på ett annat sätt. Självklart kan man kan ha olika erfarenheter och se det på olika sätt men var och en kan ju själv bestämma var man tycker gränsen går när det gäller att hjälpa och stötta en vän. Däremot kan jag inte förstå att människor ska sitta här på odla och ondgöra sig över att en annan odlait hjälper sin vän när det inte är något dom behöver vara involverade i själva.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2009, 00:30
|
Gäster

|
Det tror jag inte heller, inte ett dugg! Jag älskar både mina dessa vänner ,den ena har fått skuldsanering äntligen, och den andre har åtminstone betalt av halva sin skuld. Men om han nånsin kan komma tillbaka och leva i Sverige vet jag inte. Men jag hoppas det, för det är en av de finaste vänner man kan önska sig, förutom den här biten med att ta tag i sitt liv.
|
|
|
|
|
22-11-2009, 00:56
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 00:27)  Självklart kan man kan ha olika erfarenheter och se det på olika sätt men var och en kan ju själv bestämma var man tycker gränsen går när det gäller att hjälpa och stötta en vän. Däremot kan jag inte förstå att människor ska sitta här på odla och ondgöra sig över att en annan odlait hjälper sin vän när det inte är något dom behöver vara involverade i själva. Håller med. Blir så trött på det här forumet..... Det är nog dags för en paus känner jag.
Redigerat av pejori: 22-11-2009, 01:04
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2009, 01:08
|
Gäster

|
Nej inte ska du bli trött jag är ju på din sida, mitt svar var på ditt inlägg från 00,20. Utrycker jag mig tokigt?
|
|
|
|
|
22-11-2009, 01:14
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 01:08)  Nej inte ska du bli trött jag är ju på din sida, mitt svar var på ditt inlägg från 00,20. Utrycker jag mig tokigt?  Nej hon blev väl inte arg på dig hoppas jag?!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Meriona
|
22-11-2009, 01:19
|
Gäster

|
Jag vet inte , ibland är det så lätt att missförstå skriven text.
|
|
|
|
|
22-11-2009, 07:00
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (pejori @ 22-11-2009, 00:56)  Håller med. Blir så trött på det här forumet..... Det är nog dags för en paus känner jag. 
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2009, 07:55
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 20:01)  Så har jag inte tänkt det, faktist. När du säger det,, så ska hon självklart få behålla överskottet om det blir något... Dom är ju faktist hennes pengar, då dom är insammlade till henne. Vet inte riktigt vad jag tänkte, men du har naturligtvis helt rätt.  Prexis.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|