|
|
  |
Hjälpfond till privatperson., Vet någon hur man gör? |
|
|
|
16-11-2009, 21:46
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (narran @ 16-11-2009, 19:26)  Har hon lån tagna före 2001 har non rätt att få månadsbeloppet nedsatt om inkomsten minskat med om jag inte minns fel 15%. Betalar hon 1500 i månaden måste hon ha jättebra inkomster. Är lånen tagna efter 2001 är det i stort sett omöjligt att få nedsättning såvida man inte lever på försörjningsstöd dvs socialbidrag. Det kluriga är att a kassa och sjukersättningar ofta ger det samma efter skatt. Vi som är sjuka eller arbetslösa betalar ju mer i skatt procentuellt sätt än rika höginkomstagare. Sverige är dt enda land i världen som har det så. I många andra länder är det tvärs om att aarbetslösa, pensionärer och sjukskrivna har en lägre skattesats. Sorry men CSN räknar på vad du ska betala efter inkomsten du hade för två år sedan. (-07 års deklaration) DÅ hade hon fortfarande jobb. Nästa årkan beloppet beloppet rejält, då det är sjukresättningen som gäller som gäller. När jag lämnade henne nu ikväll, såg jag en liten strimma av hopp, när jag berättade vad som höll på att hända. Det går framåt, bättre än jag trott, då vänner kontaktar släkt, som tar sina vänner till hjälp o.s.v.
Redigerat av pejori: 16-11-2009, 21:43
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-11-2009, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 21:42)  Sorry men CSN räknar på vad du ska betala efter inkomsten du hade för två år sedan. (-07 års deklaration) DÅ hade hon fortfarande jobb. Nästa årkan beloppet beloppet rejält, då det är sjukresättningen som gäller som gäller. Om din inkomst idag har sjunkit kraftigt i jämförelse med den inkomst dom räknar på kan man begära nedsättning. Det har jag fått när jag gick från arbete till sjukersättning. Kan vara värt att kolla upp.
--------------------
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 21:46)  ...... När jag lämnade henne nu ikväll, såg jag en liten strimma av hopp, när jag berättade vad som höll på att hända. Det går framåt, bättre än jag trott, då vänner kontaktar släkt, som tar sina vänner till hjälp o.s.v.  Underbart att höra  Du har nog räddat hennes liv!
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:37
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 16-11-2009, 22:17)  Underbart att höra  Du har nog räddat hennes liv! Njae,,,men kanske gjort hennes framtid lite ljusare och den akuta svälten är bortmotad fram till årsskiftet ialla fall. Just nu är 1500/mån utbytt till 3000/mån. och ett lån helt borta.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (pejori @ 16-11-2009, 22:37)  Njae,,,men kanske gjort hennes framtid lite ljusare och den akuta svälten är bortmotad fram till årsskiftet ialla fall. Just nu är 1500/mån utbytt till 3000/mån. och ett lån helt borta.  Kan du trolla?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
16-11-2009, 23:18
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2009, 22:44)  Kan du trolla?  nej, men jag har ett par riktigt goda vänner, som har stor släkt och alla bidrar med något... Dom i sin tur har sina vänner och arbetskamrater, så det går över förväntan. Min "bästis" är grek och dom ärr alltid storsläktade och godhjärtade... Klarar mej det nog med mun till munmetoden och några större företag som lägger en nolla till hundringen. Så nu ska det förhandlas om dom "enskilda målen" med KF. Dom "allmäna målen" är skatten och den är inte förhandlingsbar, men det ser ut som det ska gå att lösa den biten med. Då är det "bara" CSN kvar att förhandla med, som rose sa. Få dom att gå med på, att räkna på nutid och inte efter dåtid. Tackar för det tipset Rose. Men hjälp vad papper man ska gå igenom... Hade lagt sig en barmärtig glömska över hur mycket pappersjobb det är.
Redigerat av pejori: 16-11-2009, 23:16
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 05:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Du är fantastisk Pejori
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
17-11-2009, 06:38
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-11-2009, 07:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 06:38)  Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända? Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde. Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna.
|
|
|
|
|
17-11-2009, 07:27
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 17-11-2009, 07:13)  Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde.
Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna.  Trodde att man måste vara revisor eller bankman eller nåt annat "ekonomiskt" yrke. Tittar med stort intresse på Lyxfällan där Charlie och Mathias verkligen är beundransvärda.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
17-11-2009, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 26 702

|
Pejori, det lån hon har hos CSN - är det för en utbildning till ett yrke som hon inte kan jobba i längre pga sjukpensionen? Eller bedöms hon kunna återvända till yrket i framtiden? Jag har tidigare, när jag jobbade i rehabsvängen, lyckats få CSN att skriva bort hela lån pga att en person som till exempel är bibliotekarie inte kan fortsätta pga belastningsskador. De skrev också bort ett lån som en fd missbrukare hade eftersom han inte bedömdes kunna återgå till det yrket.
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
jag har försökt att få till en uppgörelse åt en bekant. Hon hade ca 200.000 i skulder o levde på existensminimun. Jag erbjöd alla fodringsägare 10%. Nästan alla fodringsägare nappade, tex Telia och Radiotjänst. Dock sade Varbergs finans nej. Så allt föll tillbka till ruta ett. Jag såg ingen anledning att ge just Varbergs finans 100%.
i ett annat fall var det en bekant som fick en krav av just Varbergs finans. Hon kunde ej betala och dessutom ansåg hon att hon inte beställt varan. Varbergs Finans hotade med kronofogde och tingsrätt och att "det kan kosta dig mkt". Jag förklarade för kamrat vad som kunde ske. Vi lät det gå till kronofogden och på deras föreläggandes kvitto skrev vi bara "jag bestrider fodran". Dagen efter drog Varbergs finans tillbaka sitt krav.... Dessa bolag lever på folks rädsla!
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
17-11-2009, 13:04
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 06:38)  Är bara nyfiken på om "vem som helst" får ta på sej jobbet som skuldsanerare? Nervärderar inte! utan undrar bara om privatpersoner är godkända? Svårt att förklara det här, men man är inte skuldsannerare i den bemärkelsen. Som privatperson förhandlar man med fodringsägare om att skriva ner/av skulder. det är en form av sanering men det är mer ett förhandlingsjobb. Det kan alla med en bra "käft" göra
Skuldsanering sköts av komunen och där måste man uppfylla vissa kriterier och deras skuldsanering, innefattar ochså tingsrätt (om fordringsägare säger nej) och kronofogden. så alla kan förhandla och just nu är jag lätt grinig på Intrum justitia. En svår nöt att knäcka. CITAT (Apicius @ 17-11-2009, 11:43)  Pejori, det lån hon har hos CSN - är det för en utbildning till ett yrke som hon inte kan jobba i längre pga sjukpensionen? Eller bedöms hon kunna återvända till yrket i framtiden? Jag har tidigare, när jag jobbade i rehabsvängen, lyckats få CSN att skriva bort hela lån pga att en person som till exempel är bibliotekarie inte kan fortsätta pga belastningsskador. De skrev också bort ett lån som en fd missbrukare hade eftersom han inte bedömdes kunna återgå till det yrket. Den nöten är den sista att knäcka så den ska jag ge mej på nästa vecka... Tips mottages tacksamt på hur du gjorde
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 13:10
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 07:27)   Trodde att man måste vara revisor eller bankman eller nåt annat "ekonomiskt" yrke. Tittar med stort intresse på Lyxfällan där Charlie och Mathias verkligen är beundransvärda. Nej det måste man inte. Även inom socionomyrket får man lära sig att förhandla ner skulder, då du aldrig får skuldsanering för skulder uppkomna via brott. Där gäller det att få, (oftast försäkringsbolag) att gå med på nedskrivning och/eller engångsbelopp. Jag fick lägga mycket tid på den biten när jag jobbade, men har glömt vilket skitjobb det är. Börjar få "brännskador" i örat tror jag
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 13:16
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 17-11-2009, 07:13)  Det är upp till var och en att ta tag i skulder. Det enda som behövs är vilja och förmågan att förstå och läsa papper och ett plus i kanten är förmåga att förhandla. Oftast är den som har skulderna alldeles oförmögen/ovillig att ta tag i stituationen, helt enkelt för att den inte ser en lösning och det är väldigt jobbigt att ta tag i en sådan sak själv. Det är då sådana som pejori är guld värda som ställer upp och hjälper till. När den skuldtyngda fått lite hopp om framtiden brukar denne att orka med själv också. I vissa stituationer behövs en fullmakt av den skuldtyngde.
Men en regelrätt skuldsanering genom kronofogden kan ju så klart bara kronofogden godkänna. Dom kör gärna huvudet i sanden när det gått över styr. Varför slänger skuldsatta sina papper!!!!
Det är nästan hopplöst att hitta papper på sammanställningar som hade underlättat enormt. Men nädå..Kuvert med loggo från indrivningsföretag kastas oöppnade och KF-s listor slängs. Fast KF är nog dom som är mest hjälpsamma just nu faktiskt...
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 13:26
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 13:04)  Svårt att förklara det här, men man är inte skuldsannerare i den bemärkelsen. Som privatperson förhandlar man med fodringsägare om att skriva ner/av skulder. det är en form av sanering men det är mer ett förhandlingsjobb. Det kan alla med en bra "käft" göra
Skuldsanering sköts av komunen och där måste man uppfylla vissa kriterier och deras skuldsanering, innefattar ochså tingsrätt (om fordringsägare säger nej) och kronofogden. Ok. Det var det här jag reagerade på förut och därför undrade... CITAT (pejori @ 16-11-2009, 10:52)  ---(det är jag som hjälper till med skuldsannering)---
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 13:50
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 17-11-2009, 13:26)  Ok. Det var det här jag reagerade på förut och därför undrade... Jag förstod att det var den biten du fastnade för. Det är bara enklare att skriva "skuldsanering" än att skriva " hjälpa till att få ner skuldbelopp och få bort en del så man har råd att leva"
Det blir så många onödiga ord då ...
Det är en form av "sanering" men inte i den bemärkelsen som komunen gör, att du betalar vad du kan under x antal år och sedan avskrivs resten. Privat sanering kan alla göra. Nu ska jag åka till KF och betala räkningar... Forsättning följer......
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (pejori @ 17-11-2009, 13:04)  CITAT (Apicius @ 17-11-2009, 11:43)  Pejori, det lån hon har hos CSN - är det för en utbildning till ett yrke som hon inte kan jobba i längre pga sjukpensionen? Eller bedöms hon kunna återvända till yrket i framtiden? Jag har tidigare, när jag jobbade i rehabsvängen, lyckats få CSN att skriva bort hela lån pga att en person som till exempel är bibliotekarie inte kan fortsätta pga belastningsskador. De skrev också bort ett lån som en fd missbrukare hade eftersom han inte bedömdes kunna återgå till det yrket.
Den nöten är den sista att knäcka så den ska jag ge mej på nästa vecka... Tips mottages tacksamt på hur du gjorde Det där är jag också nyfiken på för egen del så jag tar gärna emot tips också.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2009, 19:52
|
Medlem

|
CITAT (Rose @ 17-11-2009, 14:12)  Den nöten är den sista att knäcka så den ska jag ge mej på nästa vecka... Tips mottages tacksamt på hur du gjorde Det där är jag också nyfiken på för egen del så jag tar gärna emot tips också.  Har kollat den delen Rose och det gäller lån tagna före-89 Lån efter -89 avskrivs inte, men man kan få anstånd under en längre tid om man fått kraftigt försämrad ekonomi under året. Usch..nu är jag trött..
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|