Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > svininfluensa vaccinet, har ni fått bivärkningar?
          KRT
          Inlägg 17-11-2009, 17:45
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Nauti - referenser till uppgifterna???

Enligt vad jag läst mig till, och refererat till i en annan tråd har genetiska studier av viruset visat att viruset har genetiska komponenter från flera olika andra influensavirus. Bla finns likheter med det "grisinfluensavirus" som grasserade i USA i slutet av 70-talet, samt av virus som drabbat grisar i både nordamerika och eurasien de senaste 10 åren. Till detta kommer att viruset dessutom innehåller gener som är snarlika gener hos fågelinfluensavirus. Det H1N1-virus som härjar just nu är alltså en enkelt uttryckt "kombination" av flera tidigare förekommande infuensavirus, som har lyckats förena sig till ett enda virus.

Intressant nog finns det faktiskt uppgifter om att människor smittat grisar med influensa, men dessa uppgifterna är inte väl utredda och dokumenterade (troligen pga att få människor (i USA, Mexiko etc)jobbar/lever så nära grisar att man riskerar att smitta dem)....

Vad gäller virus, mutationer osv så har faktiskt både MariaS och Nauti rätt på sitt sätt. Virus muterar inte oftare eller pga att djur hålls i stora besättningar. Och eftersom sjuka djur inte är bra mat, och sjuka grisar inte växer, strävar man alltid efter att ha så friska djur som möjligt (därav användingen av t.ex. antibiotika i grismat). Men att man bara håller t.ex. grisar i moderna förhållanden gör inte att virusen muterar mer eller mindre. Dock, eftersom man numera transporterar djur för t.ex. avel på ett annat sätt än man gjorde förr, finns större möjligheter för virus att flytta sig från en besättning eller ett land till ett annat. Och där kan det stöta på liknande virus och om ett djur infekteras av två virus, kan detta virus av ren sammanblanding av det genetiska materilet bilda en helt ny typ virus. Men det är viktigt att veta att detta sker konstant i delar av världen, t.ex. sydöstra asien, där befolkningen på landet lever mycket nära sina grisar och fjäderfä, vilket ger alla möjligheter för nya "intressanta" kombinationer att uppstå. Och det är inte en slump att de vanliga säsongsinfluensorna vanligen "uppstår" i dessa regioner.......

______
          Att fler skulle bli jättesjuka/dö av vaccinet än influensan är bara kvalificerat skitsnack. F.ö. behöver man inte dö för att råka illa ut, att ligga i respirator, ECMO eller "bara" på intensiven är ingen höjdare det heller....
          ________

Har f.ö. nyss varit och blivit stucken. Gjorde mindre ont än jag väntade mig och kön var inte "överväldigande", tog ca 35 minuter att få komma till, men det var en effektiv organisation. Återstår att se hur jag mår i morron smile.gif

Redigerat av KRT: 17-11-2009, 17:46

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          andersen
          Inlägg 17-11-2009, 17:45
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2009, 17:29) *
          Vad var det där för flumsida? Bara i Sverige har vi haft 8 dödsfall pga influensan och många fler som krävt intensivvård, hur många har vi fått av vaccineringen?

8st dödsfall är mycket lågt antal, om man tittar på vad en vanlig influensa brukar skörda. Sedan tror jag inte att myndigheterna vill gå ut med uppgifter om ev dödsfall pga vaccinering, för myndigheterna vill att vi vaccinerar oss. Själv så kommer jag inte att göra det, men jag vill inte färga någon till att inte vaccinera sig, det skall man själv avgöra.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          KRT
          Inlägg 17-11-2009, 17:49
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (andersen @ 17-11-2009, 17:45) *
          8st dödsfall är mycket lågt antal, om man tittar på vad en vanlig influensa brukar skörda. Sedan tror jag inte att myndigheterna vill gå ut med uppgifter om ev dödsfall pga vaccinering, för myndigheterna vill att vi vaccinerar oss. Själv så kommer jag inte att göra det, men jag vill inte färga någon till att inte vaccinera sig, det skall man själv avgöra.

Vi ska komma ihåg några saker dock;
          1) 8 st är dödsfall som konstaterats orsakade av influensan.... Mörkertalet vet vi inget om.
          2) Det är inte den typen av patienter som "brukar" dö av influensa som dött nu...
          3) Vi är bara i mitten av november nu, sammanfatta influensasäsongen kan man inte göra förrän i mars/april någon gång.....

Tvivlar på att "myndigheterna" skulle manipulera några siffror på sjuka/döda, vad skulle de vinna på det?

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 17-11-2009, 18:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (KRT @ 17-11-2009, 17:49) *
          Tvivlar på att "myndigheterna" skulle manipulera några siffror på sjuka/döda, vad skulle de vinna på det?

Jag pratar inte om att manipulera siffror, utan att inte redovisa några siffror pga att myndigheter vill att vi vaccinerar oss, annars så blir det ett stort ekonomiskt bortfall, ungefär som företag som betalar vanlig influensa vaccinering, det gör dom inte för att dom är snälla mot arbetarna nej dom vill ha alla på jobbet så att det blir full produktion.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          KRT
          Inlägg 17-11-2009, 18:06
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (andersen @ 17-11-2009, 18:04) *
          Jag pratar inte om att manipulera siffror, utan att inte redovisa några siffror pga att myndigheter vill att vi vaccinerar oss, annars så blir det ett stort ekonomiskt bortfall, ungefär som företag som betalar vanlig influensa vaccinering, det gör dom inte för att dom är snälla mot arbetarna nej dom vill ha alla på jobbet så att det blir full produktion.

Ok, jag förstår vad du menar.... Jo, det kanske kan ligga en del i vad du säger. Men å andra sidan, jag tror att stora delar av Sverige vinner på att så få är sjuka som möjligt. Tänk t.ex. på sjukvården - om en massa läkare och sköterskor blir liggandes hemma i influensa, vad händer då? Eller anställda inom livsmedelsbranschen? Eller lärare/förskolepersonal? Eller lantbrukare osv. Visst är det en fördel för "stadsfinanserna" om så få är sjuka som möjligt, men det är ävenen fördel för största delen av befolkningen....

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-11-2009, 19:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (MariaS @ 17-11-2009, 17:20) *
          VAd hade vi varit idag, om inte bakterier hade muterat? VAd hade vi varit idag om inte alger som bygger på bakterier muterat? VAd hade vi varit idag om inte virus som bakterier och alger lever på, hade muterat? Om vi inte hade kontrollerat djuraveln och slaktat, vad hade vi haft för djurhållning då, och hur hade de djuren levt och mått då?
          Hönorna producerar ju sina ägg, vare sig de bor i bur eller går fritt! Äggen finns där vare sig vi äter dem eller inte. Om vi inte äter upp äggen, vad ska vi då göra med alla ägg som ligger där och ruttnar? Om hönorna träffar en tupp då och då, befruktas alla äggen. En hönas äggstock innehåller ca 150 ägg redan vid födseln. Dessa äggen kommer hönan att lägga vare sig de är befruktade eller inte under 18 månader. De ägg som inte är befruktade och som inte äts upp kommer då att ligga och ruttna. Tar du sen mattematiken en höna + en tupp= 150 kycklingar som vardera får 150 kycklingar osv helt okontrollerat. Hur många hönor har du då efter 5år? Kontroll eller inte?
          På dina första frågor antar jag att du inte förväntar dig något svar. Svaren har ändå ingenting med någonting att göra

"Hönorna lägger ägg ändå, så varför skall vi inte exploatera dem och dra nytta av dem och tjäna stora summor på deras bekostnad bara för att vi kan?"

Äggen skall inte finnas där precis som att hönorna inte skall finnas där, det är väldigt simpelt. Jag ser ingen plats för något djur i dagens djurindustri, jag önskar ingen ett sådant liv.

CITAT (KRT @ 17-11-2009, 17:45) *
          Nauti - referenser till uppgifterna???
          Den första kom från faktarutan på någon nyhetstidning, den sista kom från NE.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-11-2009, 19:14
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Nauti @ 17-11-2009, 19:02) *
          På dina första frågor antar jag att du inte förväntar dig något svar. Svaren har ändå ingenting med någonting att göra

"Hönorna lägger ägg ändå, så varför skall vi inte exploatera dem och dra nytta av dem och tjäna stora summor på deras bekostnad bara för att vi kan?"

Äggen skall inte finnas där precis som att hönorna inte skall finnas där, det är väldigt simpelt. Jag ser ingen plats för något djur i dagens djurindustri, jag önskar ingen ett sådant liv.

Den första kom från faktarutan på någon nyhetstidning, den sista kom från NE.

På mina första frågor förväntar jag mig definitivt svar! Så dessa frågorna kommer jag ställa till dig tills jag får svar! För det är faktiskt detta det handlar om.

Hönorna har funnits på jorden längre än människan! VAre sig vi drar nytta av dem eller inte, så förökar de sig. Om vi INTE kontrollerar aveln, förökar de sig ohämmat, eftersom det ändå är människan som står högst i näringskedjan här. Hönans naturliga fiender klarar inte av hönans naturliga könsdrift och utan kontroll skulle vi snart ha samma problem med hönor, som vi har med möss och råttor. Sen vet jag inte om någon som täljer guld med guldkniv, bara för att de är äggproducenter. FAktum är att bonden som odlar morötter har en större förtjänst i slutänden än vad äggproducenten har. Men om äggproducenten inte hade sina hönor i hägn, skulle det inte finnas några morötter kvar, för de skulle hönorna ha förstört innan de blev morötter.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2009, 19:43
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Andersen, det går inte att hemlighålla ett dödsfall inom vården i Sverige år 2009. Möjligen i Kina eller någon annan diktatur.

Nauti, du har en stor benägenhet att suga i dig felaktiga uppgifter och föra dom vidare utan någon källkritik. Det är visserligen en vanlig åkomma hos oss alla men du slår dom flesta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-11-2009, 20:20
          Länk hit: #49

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vaccinerades för 12 timmar sedan, inga biverkningar än. Ok, det gör lite ont där sprutan stacks in, men att räkna det som biverkning är ju bara fånigt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ralf
          Inlägg 17-11-2009, 20:37
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2009, 19:43) *
          Nauti, du har en stor benägenhet att suga i dig felaktiga uppgifter och föra dom vidare utan någon källkritik. Det är visserligen en vanlig åkomma hos oss alla men du slår dom flesta.

Om man kunde ta körkort med enbart en handbok skulle nog Nauti ta chansen först av alla.
          Skador på omgivningen skulle det nog bli.....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2009, 15:17
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu har rädslan för svininfluensan spridit sig till seriernas värld.

Bifogad bild

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-11-2009, 15:34
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2009, 15:17) *

Bifogad bild

laugh.gif Stackars lilla Nasse ...

Citera
          KRT
          Inlägg 18-11-2009, 15:36
          Länk hit: #53

Medlem

Vaccinerade mig igår, ca 1 dygn sedan nu. Inga biverkningar förutom lite ömhet i armen.....

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 18-11-2009, 16:44
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Bifogad bild

Stackars liten... crying.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2009, 13:27
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Farfar som är 86 och halvsidesförlamad efter en stroke fick influensasprutan tisdag förra veckan. Han har haft feber sedan onsdagen, alltså drygt en vecka nu. Han fick påbörja penicillinkur i lördags för att det kunde tydligen få bort febern, men det har inte hjälpt. Idag ska han till doktorn igen denna gången till akuten, de börjar bli riktigt oroliga där på hemmet. Vi med för den delen. Farfar har ätit riktig mat en gång på hela veckan, men dricker mycket näringsdryck och han har ingen ork att sitta uppe. sad.gif

Nu vet man ju inte om detta är en biverkning, men de på hemmet tror det.
          Farmor som är ett år yngre och annars ganska pigg fick sprutan och hade inte ens ont i armen efteråt.

Så olika kan det vara.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 19-11-2009, 17:04
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Anma @ 19-11-2009, 13:27) *
          Farfar som är 86 och halvsidesförlamad efter en stroke fick influensasprutan tisdag förra veckan. Han har haft feber sedan onsdagen, alltså drygt en vecka nu. Han fick påbörja penicillinkur i lördags för att det kunde tydligen få bort febern, men det har inte hjälpt. Idag ska han till doktorn igen denna gången till akuten, de börjar bli riktigt oroliga där på hemmet. Vi med för den delen. Farfar har ätit riktig mat en gång på hela veckan, men dricker mycket näringsdryck och han har ingen ork att sitta uppe. sad.gif

Nu vet man ju inte om detta är en biverkning, men de på hemmet tror det.
          Farmor som är ett år yngre och annars ganska pigg fick sprutan och hade inte ens ont i armen efteråt.

Så olika kan det vara.

Det kanske kan vara så att ha redan innan de tog sprutan hade lite feber och då ska man inte ta den. Hoppas att de kontrollerade det innan. Sedan har väl åldern sin betydelse och att hans immunförsvar är nedsatt. Hoppas att det går bra.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 19-11-2009, 17:14
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Min sambo och jag har tagit sprutan vi hade bara lite ont i armen efteråt. Personligen hade jag även lite huvudvärk men inte så farligt. Min mor 82 snart har också tagit hon var bara öm i armen. Övriga i familjen som tagit sprutan har också varit ömma i armen, ena barnbarnet hade huvudvärk. Min mors granne sov väldigt gott på natten efter sprutan hon var så glad eftersom hon inte brukar sova så bra i vanliga fall det var enda biverkningen för henne.

De dödsfall som har inträffat har jag fattat som att de inte tagit sprutan och att några har dött av annan orsak och sedan har de kontrollerat att de hade spår av svininfluensan i kroppen och det kan då ha orsakat typ hjärtinfarkt och lunginflammation.

Själv hade jag inga betänkligheter för och emot eftersom jag tillhör riskgrupp och skulle jag fått flunsan skulle det med stor sannolikhet leda till döden och då har man inget att välja på så jag tycker det är för mycket snack för och emot utan låt var och en besluta själva. Av 2 onda ting måste man välja en när man befinner sig i riskgrupp eller skulle ni välja döden trots att eventuellt sprutan innehåller skadliga ämnen.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Anma
          Inlägg 19-11-2009, 19:50
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Farfar har ensidig lunginflamation och ligger nu på sjukhuset. Kanhända det inget har med sprutan att göra.

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-11-2009, 20:02
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Anma @ 19-11-2009, 19:50) *
          Farfar har ensidig lunginflamation och ligger nu på sjukhuset. Kanhända det inget har med sprutan att göra.

Det är förmodligen bara en rad olika omständigheter. GAmla har ju trots allt lätt att dra på sig lunginflammation för i stort sett ingenting. Han blir snart bättre ska du se. trostar.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 19-11-2009, 20:30
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Bifogad bild

Men Gossen... Han är ju bara gjord i tyg ju... sad.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon