Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > jag är lite orolig för framtiden, Kommer vi att få någon sjukvård?
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-11-2003, 22:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Fy, vad mycket hemskheter ni berättat om. Man kan inte annat än bli rädd och förbannad.
          Den svenska välfärden. Är det någon som minns den?
          Det satsas på helt fel saker och jag undrar om vi har en enda politiker, oavsett partitillhörighet, som har någon känsla för oss små människor. Så fort de får en chans ser de till sitt eget och glömmer ideologierna. Dem går det ingen nöd på. De har råd att sätta undan av sina superlöner så de står sig livet ut. Kan man bara betala för sig så............

Nej, jag måste nästan hålla med revolutionären. Det är högt på tiden att göra våra röster hörda igen.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 29-11-2003, 08:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Jo Vargen!
          Vi behöver en landsomfattande revolution.
          Men kruxet är att få folk att stå enade.
          På slutet av artonhundratalet, början av nittonhundratalet, kunde en far med elva barn i en statarlänga som ägdes av storbonden, gå ut i strejk.
          Han visste att han riskerade hem och arbete.
          I dag har dom flesta ett eller två barn, och många inget. Men hur stor är strejkviljan idag? Nu menar jag en landsomfattande strejk.En storstrejk som sätter hela Sverige i gungning och ger eko långt utan för Sveriges gränser.
          Att en tio, tjugotusen strejkar skakar inte om så det känns för maktmissbrukarna.
          Eftersom vi är nästan nio miljoner i Sverige skulle det gå att få ut minst fyra miljoner i en landsomfattande protest. Då har jag beräknat bort riktigt gamla, riktigt sjuka och småbarn.
          Hur länge skulle Sverige stå pall för en strejk där tre miljoner inte gick till arbetet? Tänk vilken skräck det skulle sätta i makthavarna. Och jag är rädd att snart så försvinner strejkrätten och vi kommer inte att ha några medel att tillgå för att ändra på vår situation.
          Vi kommer aldrig att få en ändring bara med att gå omkring och gnälla.
          Det är ju det politikerna vet. Vi kan inte hålla ihop, viljan att försaka sin egen trygghet för stunden är inte stark nog, därför kan dom göra som dom själv vill. Något verkligt hot finns inte.
          Och inte är det på grund av brist på pengaratt det ser ut som det gör. Det är en vedertagen lögn som vi sväljer med hull och hår. Det är ingen brist, det har aldrig funnits så mycket pengar som nu. Felet är fördelningen.
          Vad är det man anser vara viktigt.
          Ett litet exempel.
          Stockholm har haft den ena nedläggningen efter den andra inom den sociala omsorgen.
          Men nu skall man intill Globen bygga ett nytt stadion till ett pris på två miljarder, vilket naturligtvis blir det dubbla i slutändan, men det kommer att tigas ihjäl så länge som möjligt.
          När man då frågar sig hur man har råd till detta, när det ser ut som det gör
          blir svaret " men detta är olika poster, vi tar inte något från den sociala budgeten"
          Tänk om man skulle handla så i hemmet. När jag gör upp budgeten gör jag en pott för mat och hushåll, en för läkare, tandläkare och mediciner och så vill jag ju ha den där flotta uppvärmda svimmingpoolen och en tjusig BMW som jag kan glänsa med. Men min budget tillåter inte denna utgift.
          Då tar jag pengar från det som skall gå till räntor och amortering på huset. till barnen säger jag när dom blir dåliga och behöver gå till läkare, köpa medicin, gå till tandläkare, ha nya skor osv. "Tyvärr det går inte, bilen och poolen kostar så mycket så ni måste flytta ut i Friggeboden, för jag måste hyra ut era rum för att få det att gå ihop och tandläkare medisin osv har jag inte råd med och veckopengen måste jag minska och det som blir kvar får ni själva betala läkare , mediciner och tandläkare med.
          Så här är det man hushållar med våra skattepengar.
          Vi kan inte längre gå omkring och gnälla och klaga om vi inte är villiga och göra något och då menar jag något radikalt.
          Snart har politikerna trollat bort alla möjligheter för oss att påverka vår situation och då sitter vi där.
          PS.
          Jag hade inte alls tänkt skriva några långa inlägg mera, men när vi kommer in på hur vården fungerar kan jag inte tiga. Det går bara inte.
          Har i mycket över tjugo år haft många, många olika kontakter med drabbade människor. Har talat med och skrivit med människor som har kunnat lägga fram det ena beviset efter det andra på hur illa dom har behandlats, men det har inte gått att få rätt någonstans.
          Människor har skrivits ut från sjukhus, trots anhörigas förtvivlade bön om att dom måste få vara kvar, då dom inte var friska nog att skrivas ut, men icke. Den ena dog tre, fyra timmar efter att han kom hem, en annan ett dygn senare. Jag har talat med människor som helt bevisligen har felbehandlats inom vården, men får inte rätt någonstans för att få ersättning för alla besvär som detta har medfört.
          Ni skulle se alla mina pärmar och alla brev jag har som folk har skrivit till mig och dom filmer jag har spelat in. Inget får mig att ändra uppfattningen att detta är en medveten politik som har pågått i många, många år i smyg, men som nu kryper fram mer och mer och detta är nog bara toppen på isberget. Men när vi har konstanterat detta, är det försent att gå tillbaka till den välfärd vi en gång hade. Vi har sålt vår välfärd för trettio silverpenningar och att senare bygga upp den igen skulle bli alltför dyrt. Den som inte har en hygglig privatförsäkring har inget att hämta inom vården när han blir sjuk. Och tänk på att om man inte är näst intill kärnfrisk, eller under sextiofem, får man inte teckna några försäkringar, i så fall blir dom så höga att en vanlig människa inte har råd.
          Vill vi ha det så här? Men vad skall vi då göra åt det???
          Sluta att tycka i det tysta. Tyck högt.

Citera
          yla
          Inlägg 29-11-2003, 09:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

bra Adri-anne
          men frågan är VEM???
          ska ta över då
          vilken ny politiker ska vi lita på
          FINNS det någon sådan
          som inte som de som redan finns
          kommer att fortsätta att sko sej själva
          o fördela om potterna så att
          precis som du säger
          det ligger mer pengar i lyxpotten än i den sociala
          o mer pengar i potten för deras egna lönehöjningar
          än i sjukvårdspotten wub.gif wub.gif
          finns det nån som kan ta över så strejkar jag
          gärna för förändring

samtidigt så har vi ju det oförskämt bra i sverige om
          vi jämför med stora vida världen
          MEN de behöver inte betyda att vi ska försämra oss till
          jämnlikhet,det borde gå att lösa sad.gif unsure.gif
          SUUUUCK jag är inte alltför optimistisk när det
          gäller politiker iallafall

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 29-11-2003, 11:11
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Du kan anmäla den SSK som inte gav dig någon tid hos doktirn till HSAN (hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd), då hon faktiskt gjorde en felaktig bedömning.
          Dessutom skriver man inte ut en patient som inte är afebril. Det är också under all kritik.

Om du vill ha kött på benen, gå till biblan och låna Författningshandboken för hälso- och sjukvård, och läs i HSL och YL om vad hälso- och sjukvårdspersonal får och inte får göra.

/SSK-student Karin

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-11-2003, 14:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Hej Adri-Anne och Bettson,

här finns en till som har blivit "misshandlat" av vårdsverige.

Ingen kan föreställa sig hur det är att bli sjuk om man inte har upplevt det själv.

Västra Götaland är nog en av dom värsta ( bland alla värstingar).
          Jag har många gånger sagt att folk måste gå ut på gatan och protestera, och hur dåligt jag än mår så skulle jag ta min rullator och sätta mig på torget jag med. En landsomfattande demonstration av alla sjuka och anhöriga skulle nog vara bra.
          Jag kunde skriva en tjock bok om hur det är att vara sjuk i Sverige, hur illa man blir behandlat.

Men vem av alla sjuka orkar att organisera något i den stilen? Vi har ju tillräckligt med problem att klara vardagen och det vet dom styrande.

Upp till uppror, någon gång får det vara nog.

Elisabeth

Citera
          estet
          Inlägg 29-11-2003, 15:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

nsd

kolla in den här artikeln, då! Klicka på "konsultens arvode på 212 000 i mån. får ssk att gå i taket"
          Det var på de lokala nyheterna i går kväll också. Usch!

--------------------
          Zon 6

Citera
          Annki
          Inlägg 29-11-2003, 15:44
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Bettson och Ann - jag lider med er! Och vi måste lära oss att bli fly förbaskade! Nu har de höjt landstingsskatten i Sthlm. Samtidigt administrerar man bort pengarna istället för att vårda folk. Även jag har fått lära mig hur det fungerar under sommaren som gick! Vilket slutade med att jag skrev till sjukhusdirektören och berättade vad jag tyckte om dem. Och fick otroligt nog både ett ursäktande brev och poliklinikavgiften tillbaka! Men hur många orkar protestera? Och blir det något bättre i framtiden?

Samtidigt som jag gick hemma, sjukskriven i nästan ett halvår hörde jag på radio hur en utredning kom fram till att många långtidssjukskrivningar beror på onda ryggar (jaa, det tar lite tid att läka dem), och att en annan utredning kommit fram till att det är långtidssjukskrivna som konsumerar mest läkemedel (kan det bero på att vi har ont, månne?). Måste de lägga skattepengar på att utreda självklarheter?

Samtidigt jagas man av försäkringskassan som vill rehabilitera en. Kruxet är att man får tillbringa månader hemma i väntan på vård! Och innan man får den vården, är man lite svår att rehabilitera.

Det har varit en intressant sommar på det sättet att man har fått en inblick i hur det fungerar. Vi borde göra revolution i det här landet och vägra betala skatt över huvudtaget tills de lär sig använda pengarna på rätt sätt.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-11-2003, 16:57
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Tack för tipset Karin!

Jag har undrat och funderat vad som har gått fel i vårt landsting.

Det skulle vara intressant att veta hur det är angående dessa aspekter i andra landsting och få veta om vården fungerar bra eller dåligt där. På någont vis måste man väl hjälpa landstingsgubbarna att analysera orsakerna om de inte förstår själva vad som är fel.

Det är precis som Anderson sa läkarna gör andra saker än att ägna sig åt patienterna. Läkarsekreterare är en utdöende släkte även hos oss.
          Datoriseringen är visserligen bra och skall underlätta med det finns gott om läkare som sitter med pekfingervalsen och skriver i stället för att vårda patienter. Det är viss skillnad i lön så det borde vara en bra besparing att de som är utbildade på att skriva och gör det både fortare , bättre och billigare än läkaren får göra det.

Det andra saken som slår mig är den besparingsiver som är på undersökningar leder till flera läkarbesök.

En bekant till mig fick ont i benen och trodde det var åderbråck.
          På hans vårdcentral måste man först komma till distriktssköterskan för att bedöma om man skall få en läkartid. Min bekant är förståndhandikappad och hade sin kontaktperson med sig på det besöket. Han fick avslag på läkartiden. Så tvingar vi i hans om givning fram en läkartid. Läkaren remitterar till stora sjukhuset för bedömning. Det läkarbesökets enda syfte var att bedöma om patienten skulle få genomgå ett ulrtaljud. Någon räkne-nisse i organisatinen har nämligen lyckats få igenom ett beslut att "dyra undersökningar skall beslutas endast av läkare högre upp i organisationen.
          Ultraljudet genomförs. Sedan ett nytt läkarbesök där svaret från ultraljudet skall bedämas av läkaren och beslutat om eventuell operation.

Alltså ett distriktssköterskebesök.
          Tre läkarbesök
          Ett ultraljud
          en operation.

Om man tar bort Räkne-Nissens påbud och låter läkaren bestämma själv så skulle det kunna se ut så här.
          Ett läkarbesök på vårdcentralen. Denne beslutar om ev ulrtaljud.
          Ultraljud. Det är väl en röntgenläkare som skriver ut ett omdöme av ultraljudsundersökningen. Denne bedömer var svaret skall skickas.
          Operation behövs ej. Svaret tillbaka till vårdcentralen.
          Operation behövs. Remiss till operation skickas till kirurgen med kopia till vårdcentralen.

Med sådan rutin så har man plötsligt två läkartider lediga. som kan användas till köande patienter som behöver vård.

Jag har hört någonstans att läkare i öppenvården förr behandlade 13 patenter per dag. Idag klarar de av 8.

Det innebär att patienter går och väntar på vård. Systemet fylls hela tiden på och håller på att kollapsa för att man genom ett överdrivet antal läkarbesök inte får patienter färdigvårdade.

Det innebär också att antalet långtidssjukskrivna ökar och kostar pengar iställer för att bidra till våra gemensamma finanser. Jag tror att besparingar kan göras med så stora belopp att det inte gör något om det skulle bli någon undersäkning "i onödan". Något felbeslut måste kunna tolereras och det skulle bli pengar över i alla fall.

Jag kan inte förstå varför man skulle inkompetensförklara en läkare i hans yrkesutövning.

Funderande och lite mindre arg
          Bettson.

Fast jag är fortfarande så arg så att omgivningen gör klokt i att vara lite snäll. Man vet aldrig hur vulkaner uppför sig.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 29-11-2003, 17:41
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (digitalkarin @ 29-11-2003, 11:11)
          Du kan anmäla den SSK som inte gav dig någon tid hos doktirn till HSAN (hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd), då hon faktiskt gjorde en felaktig bedömning.
          Dessutom skriver man inte ut en patient som inte är afebril. Det är också under all kritik.

Om du vill ha kött på benen, gå till biblan och låna Författningshandboken för hälso- och sjukvård, och läs i HSL och YL om vad hälso- och sjukvårdspersonal får och inte får göra.

/SSK-student Karin

Det hjälper inte ett dyft vad som står i lagtexten om ingen är skyldig att efterleva den.
          Och det är ju vad som händer idag. Ingen behöver följa lagarna.
          Ett exempel.
          LSS är en rättighetslag och det som läkare har tillskrivit att en patient behöver har kommunen och landsting skyldighet att se till att patienten får.
          Men nu har man kommit på en smart grej. Lova patienten att " javisst skall du få ledsagare och hemhjälp, det har du rätt att kräva." Sedan ger dom fasiken i att ordna den saken eller så fungerar det så bedrövligt att man är tvungen anlita andra. Det hjälper inte att anmäla det hela. Kommunerna betalar hellre böterna än att åtgärda missförhållandet, det blir billigare för dom, eftersom att böterna är så låga.
          För två år sedan blev jag ordentligt sjuk. Blev lovad personlig assistans och ledsagare. Har fortfarande inget av delarna.
          Jag fick två i början, men för att hålla nere kostnaderna tar kommunerna folk direkt från gatan, dom kan inte ställa några krav.
          Nu skall tydligt och klart sägas att det finns många, många alldeles underbara och duktiga människor som arbetar inom hemtjänsten och personlig assistans. Har en granne som jag inget annat skulle vilja att ha som hjälp, men hon är fast hos andra.
          Jag fick först en, hon var mycket snäll och rar och ville inget annat än att vara tilllags. Men hon var totalt beroende av att någon gick vid sidan och ledde henne i arbetet. När jag klagade fick jag en annan och då kröp det fram att den som jag hade beviljats som personlig assistans hade ett funktionshinder, hon hade ADHD, Damp. Inte konstigt att inget fungerade.
          Så kom nästa. Hon tog disktrasan och torkade på väggen kring toalettstolen. När hon skulle steka lök skalade hon fyra stora lökar, lade allt i en hög på stekpannan och kokte dom i smör. Skjortor, örngott, en duk och en blus blev brunsvedda osv, osv i det oändliga. Hör till saken att människan var över femtio år. När jag ringde till det som hon påstod varit hennes tidigare arbetsplatser, visade det sig att hon hade aldrig arbetat där. För allt detta fick jag betala fyratusen till kommunen. Under tiden jag hade haft " hjälp här " fick vår son, min man och granne och väninna
          komma och hjälpa till, inget fungerade.
          Blev för fyra år sedan lovad ledsagareassistans, har fortfarande inte fått någon.
          Men jag har det ju ändå ganska skapligt, som både har barn, man,väninna och granne. Tänk om jag inte hade någon av delarna?
          Och det är just detta helvete jag vill att folk skall få ögonen upp för.
          När någon har legat död i sin lägenhet i flera månader är det så dags att ta till krokodiltårarna.
          Vakna och se verkligheten och inte vad som står i lagparagrafer och det som politikarna svamlar om. Det har inget med verkligheten att göra.

Jag blir både förtvivlad arg och ledsen över folks aningslöshet.
          Det finns så otroligt mycket information, men ändå vet man så lite. Men gissa om folk vet allt om Farmenstina och Nakenjanne. Hur kommer det sig?

Citera
          Annki
          Inlägg 29-11-2003, 19:44
          Länk hit: #30

Medlem

Du har så rätt Ann!

Dessbättre finns det kommuner som sköter sig bättre. Härom året vurpade mamma 81 då några dagar innan jag skulle resa till Strasbourgh på tjänsteresa. Bruten arm, rullator... jag ville inte åka! Men mamma är kaxig och skulle klara sig själv. Jag ringde hemtjänsten i hennes kommun och förklarade läget. Dagen efter var hemtjänsten där med frukost och hjälp. Och dagen efter det, när jag skulle resa, visste jag att hon hade hjälp morgon och kväll och med maten de dagar jag var borta. Det fungerade underbart!

När jag kom hem ringde jag hemtjänsten och tackade för en enastående hjälp. Konsulenten som svarade fick tårfylld röst och sa: "Oj, vad glada vi blir! Annars klagar folk bara."

När jag själv gick hemma och "skrek" av ryggsmärtor i somras och försäkringskassan frågade: "Hur klarar du dig?" så sa jag att min väninna hjälpte mig att handla, gå ut med soporna, tvätat och bädda min säng. Och att jag absolut inte kunde be henne om mer än det. Men att jag gärna skulle vilja ha hjälp med att städa. Och att jag gärna betalade för det. Gissa vad hon svarade? "Kan du inte sätta upp en lapp på ICA, då?" varmed jag svarade: "Skulle DU släppa in vem som helst i lägenheten om du är handikappad och inte kan försvara dig?" Hur dum får man vara?

--------------------

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 29-11-2003, 20:05
          Länk hit: #31

Medlem

Men det är ju det som så ofta händer, när man har hemtjänst.
          Vet en kvinna som hade elva olika personer hemma hos sig på bara två veckor.
          Elva olika som hon inte visste ett dugg om, skulle gå i hennes skåp.
          Om tio var ärliga men den elfte inte var det, hur skulle hon veta vem som hade stulit klockan från henne. Hur skulle det kännas för dom som var ärliga att känna sig misstänkta?
          Att kommunerna inte längre kräver några rekommendationer, eller tidigare anställningsbevis när dom anställer personal, gör att människor som inte får arbete någon annanstans ser dessa arbeten som sista utvägen. Människor som inte ens är förmögna att ta hand om sig själva, skall nu ansvara för andra. Hur galet får det bliJag har redan sagt att det finns unnantag, att det finns många som är underbara vårdare, men tyvärr alltför få.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 20:08
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Fastän vi vet att det inte alls fungerar särskilt bra med stöd och service
          överallt så kan det vara bra att veta vad lagen säger.
          Här kan du läsa mer

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 20:38
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Adri-Anne @ 29-11-2003, 20:05)
          Att kommunerna inte längre kräver några rekommendationer, eller tidigare anställningsbevis när dom anställer personal, gör att människor som inte får arbete någon annanstans ser dessa arbeten som sista utvägen. Människor som inte ens är förmögna att ta hand om sig själva, skall nu ansvara för andra. Hur galet får det bliJag har redan sagt att det finns unnantag, att det finns många som är underbara vårdare, men tyvärr alltför få.

Håller med till fullo.
          Dotter... gymnasiestuderande... fick för några år sedan jobb som semestervikarie i Hemtjänsten.
          Hon fick på sin första arbetsdag ett antal adresser skrivna på ett papper, nyckelknippa och .... Inget mer!!!!!!

Behöver jag säga att hon inte blev kvar där så många dagar.
          Utan någon som helst handledning, fast hon bad om det, kände hon att detta inte var rätt mot varken henne själv eller vårdtagarna.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 29-11-2003, 20:46
          Länk hit: #34

Medlem

Har läst detta till förbannelse och varje gång blir jag så fly förbannad så min kärlkramp hotar att sätta igång.
          Vad hjälper det med kilometervis långa föreskrifter om laglig rätt, när inget betyder något? När man totalt kan strunta i dom lagarna.

Vilka politiker som skulle ta över är nog en mycket svår fråga. Kanske skulle jag känna en smula hopp när den som ville ta över som första åtgärd raserade alla fallskärmar, bonuslöner, olika andra privata förmåner, plus att denne sänkte lönerna till en vettig nivå.
          Kanske skulle jag då kunna börja hoppas igen.
          Men det tjyv- och rackarspel som politikerna och toppchefer håller på med idag, har jag bara förakt för.
          Vilken vård och omsorg skulle vi inte få för trettiomiljoner om dagen, om det inte var för att dom går någon annanstans.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 20:54
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (estet @ 29-11-2003, 15:38)
          nsd

kolla in den här artikeln, då! Klicka på "konsultens arvode på 212 000 i mån. får ssk att gå i taket"
          Det var på de lokala nyheterna i går kväll också. Usch!

Jag gick också i taket mad.gif mad.gif mad.gif
          Tur att hjärtat höll för all vrede och maktlöshet jag kände.
          Hur många vårdbiträden eller ssk fick man väl inte för denna summa.
          Det är ju de som tar hand om och vårdar sjuka.

De sk.höjdarna har tappat all verklighetsförankring. I deras huvuden snurrar bara en massa siffror.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 20:59
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Adri-Anne @ 29-11-2003, 20:46)
          Kanske skulle jag känna en smula hopp när den som ville ta över som första åtgärd raserade alla fallskärmar, bonuslöner, olika andra privata förmåner, plus att denne sänkte lönerna till en vettig nivå.

Den politikern finns inte.... tyvärr!
          De har alla blivit mer eller mindre fartblinda och tänker alltmer
          på den egna plånboken och fina bjudresor och andra bonus

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 21:26
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Annki @ 29-11-2003, 19:44)
          Du har så rätt Ann!

Dessbättre finns det kommuner som sköter sig bättre. Härom året vurpade mamma 81 då några dagar innan jag skulle resa till Strasbourgh på tjänsteresa. Bruten arm, rullator... jag ville inte åka! Men mamma är kaxig och skulle klara sig själv. Jag ringde hemtjänsten i hennes kommun och förklarade läget. Dagen efter var hemtjänsten där med frukost och hjälp. Och dagen efter det, när jag skulle resa, visste jag att hon hade hjälp morgon och kväll och med maten de dagar jag var borta. Det fungerade underbart!

När jag kom hem ringde jag hemtjänsten och tackade för en enastående hjälp. Konsulenten som svarade fick tårfylld röst och sa: "Oj, vad glada vi blir! Annars klagar folk bara."

När jag själv gick hemma och "skrek" av ryggsmärtor i somras och försäkringskassan frågade: "Hur klarar du dig?" så sa jag att min väninna hjälpte mig att handla, gå ut med soporna, tvätat och bädda min säng. Och att jag absolut inte kunde be henne om mer än det. Men att jag gärna skulle vilja ha hjälp med att städa. Och att jag gärna betalade för det. Gissa vad hon svarade? "Kan du inte sätta upp en lapp på ICA, då?" varmed jag svarade: "Skulle DU släppa in vem som helst i lägenheten om du är handikappad och inte kan försvara dig?" Hur dum får man vara?

Jag har precis motsatt erfarenhet.
          När min mor (numera borta)1994 skadade sig svårt blev bemötandet och behandlingen i sjukvården en chock.

När jag själv numera är beroende av sjukvården får jag det bästa tänkbara mottagandet och all hjälp jag behöver och har rätt till att få.

Önskar att alla skulle få bli bemötta och behandlade som mina kamrater och jag under våra veckor på Dagrehab på vårt sjukhus.
          Fantastisk personal ... alla kategorier wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          Skatmor
          Inlägg 29-11-2003, 21:46
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (Adri-Anne @ 29-11-2003, 08:54)
          Jo Vargen!
          Vi behöver  en landsomfattande revolution.
          Men kruxet är att få folk att stå enade.
          På slutet av artonhundratalet, början av nittonhundratalet, kunde en far med elva barn i en statarlänga som ägdes av storbonden, gå ut i strejk.
          Han visste att han riskerade hem och arbete.
          I dag har dom flesta ett eller två barn, och många inget. Men hur stor är strejkviljan idag? Nu menar jag en landsomfattande strejk.En storstrejk som sätter hela Sverige i gungning och ger eko långt utan för Sveriges gränser.
          Att en tio, tjugotusen strejkar skakar inte om så det känns för maktmissbrukarna.
          Eftersom vi är nästan nio miljoner i Sverige skulle det gå att få ut minst fyra miljoner i en landsomfattande protest. Då har jag beräknat bort riktigt gamla, riktigt sjuka och småbarn.
          Hur länge skulle Sverige stå pall för en strejk där tre miljoner inte gick till arbetet? Tänk vilken skräck det skulle sätta i makthavarna. Och jag är rädd att snart så försvinner strejkrätten och vi kommer inte att ha några medel att tillgå för att ändra på vår situation.
          Vi kommer aldrig att få en ändring bara med att gå omkring och gnälla.
          Det är ju det politikerna vet.  Vi kan inte hålla ihop, viljan att försaka sin egen trygghet  för stunden är inte stark nog, därför kan dom göra som dom själv vill. Något verkligt hot finns inte.
          Och inte är det på grund av brist på pengaratt det ser ut som det gör. Det är en vedertagen lögn som vi sväljer med hull och hår. Det är ingen brist, det har aldrig funnits så mycket pengar som nu. Felet är fördelningen.
          Vad är det man anser vara viktigt.
          Ett litet exempel.
          Stockholm har haft den ena nedläggningen efter den andra inom den sociala omsorgen.
          Men nu skall man intill Globen bygga ett nytt stadion till ett pris på två miljarder, vilket naturligtvis blir det dubbla i slutändan, men det kommer att tigas ihjäl så länge som möjligt.
          När man då frågar sig hur man har råd till detta, när det ser ut som det gör
          blir svaret " men detta är olika poster, vi tar inte något från den sociala budgeten"
          Tänk om man skulle handla så i hemmet. När jag gör upp budgeten gör jag en pott för mat och hushåll, en för läkare, tandläkare och mediciner och så vill jag ju ha den där flotta uppvärmda svimmingpoolen och en tjusig BMW som jag kan glänsa med. Men min budget tillåter inte denna utgift.
          Då tar jag pengar från det som skall gå till räntor och amortering på huset. till barnen säger jag när dom blir dåliga och behöver gå till läkare, köpa medicin, gå till tandläkare, ha nya skor osv. "Tyvärr det går inte, bilen och poolen kostar så mycket så  ni måste flytta ut i Friggeboden, för jag måste hyra ut era rum för att få det att gå ihop och tandläkare medisin osv har jag inte råd med och veckopengen måste jag minska och det som blir kvar får ni själva betala läkare , mediciner och tandläkare med.
          Så här är det man hushållar med våra skattepengar.
          Vi kan inte längre gå omkring och gnälla och klaga om vi inte är villiga och göra något och då menar jag något radikalt.
          Snart har politikerna trollat bort alla möjligheter för oss att påverka vår situation och då sitter vi där.
          PS.
          Jag hade inte alls tänkt skriva några långa inlägg mera, men när vi kommer in på hur vården fungerar kan jag inte tiga. Det går bara inte.
          Har i mycket över tjugo år haft  många, många olika kontakter med drabbade människor. Har talat med och skrivit med människor som har kunnat lägga fram det ena beviset efter det andra på hur illa dom har behandlats, men det har  inte gått att få rätt någonstans.
          Människor har skrivits ut från sjukhus, trots anhörigas förtvivlade bön om att dom måste få vara kvar, då dom inte var friska nog att skrivas ut, men icke. Den ena dog tre, fyra timmar efter att han kom hem, en annan ett dygn senare. Jag har talat med människor som helt bevisligen har felbehandlats inom vården, men får inte rätt någonstans för att få ersättning för alla besvär som detta har medfört.
          Ni skulle se alla mina pärmar och alla brev jag har som folk har skrivit till mig och dom filmer jag har spelat in. Inget får mig att ändra uppfattningen att detta är en medveten politik som har pågått i många, många år i smyg, men som nu kryper  fram mer och mer och detta är nog bara toppen på isberget. Men när vi har konstanterat detta, är det försent att gå tillbaka till den välfärd vi en gång hade. Vi har sålt vår välfärd för trettio silverpenningar och att senare bygga upp den igen skulle bli alltför dyrt. Den som inte har en hygglig privatförsäkring har inget att hämta inom vården när han blir sjuk. Och tänk på att om man inte är näst intill kärnfrisk, eller under sextiofem, får man inte teckna några försäkringar, i så fall blir dom så höga att en vanlig människa inte har råd.
          Vill vi ha det så här? Men vad skall vi då göra åt det???
          Sluta att tycka i det tysta. Tyck högt.

Jag håller i stort med dig i allt, Adri-Anne. T.ex: "detta är en medveten politik som har pågått i många, många år i smyg, men som nu kryper fram mer och mer och detta är nog bara toppen på isberget."

Det var väl socialdemokraterna och andra inom vad som kallades vänstern, som byggde upp den välfärd och trygghet som fanns under ett antal decennier under 1900-talet, men efter att de mördat Olof Palme framstår socialdemokraterna likt "ulvar i fårakläder". De kallar sig socialdemokrater men river systematiskt ner allt vad som tidigare byggts upp. sad.gif

Citera
          Annki
          Inlägg 29-11-2003, 22:20
          Länk hit: #39

Medlem

Socialdemokrater? Jag trodde det hette moderatdemokrater numera... wink.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-11-2003, 22:23
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Annki @ 29-11-2003, 22:20)
          Socialdemokrater? Jag trodde det hette moderatdemokrater numera... wink.gif

Mellandottern hade ett favvoparti som liten...
          SOCIALMODEKRATER ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif :l
          Dem skulle hon rösta på när hon blev stor. biggrin.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 13:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon