Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > jag är lite orolig för framtiden, Kommer vi att få någon sjukvård?
          *Felix matte*
          Inlägg 03-12-2003, 22:18
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Slutet gott! wub.gif
          Ja, ungefär så kan också jag summera mina erfarenheter trots att jag ju inte vare sig hoppat fallskärm eller brutit några ben (tack o lov)
          När vi väl kommit in i maskineriet så finns där så otroliga resurser...
          både mänskliga och tekniska.

Men... jag undrar ändå... Varför är inte all dena professionalitet alla tillmötes så fort man är i behov av vårdapparaten?

Hur mår du idag? Har benet läkt som det skall?

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-12-2003, 11:35
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Emser @ 03-12-2003, 21:39)
          så detta  bevisar nog bara att när man väl finns inne i systemet så får man den hjälp man ska ha - även om man kanske inte alltid hade förväntat sig den. Det svår är nog kanske att komma in...[/color]

Håller nog med dig. Det svåra är att komma in.

På akuten i vårt landsting så är du inte "inne i systemet" och kommit till vården förän du träffat en läkare. Metoden med att uppfostra patienterna till att inte komma till akuten i onödan har pågått från och till i många år.

När min yngsta son var fyra år ramlade han och slog tänderna genom läppen. Det var blod överallt. Badrummet,hallen , köket. En bit av läppen stod rakt ut. Jag var ensam hemma och tryckte en handuk mot läppen packade in sonen och storebror i bilen och åkte till akuten.

Väl inkommen där skulle jag nekas vård åt sonen. På en och en halv meters håll konstaterades att jag inte skulle komma och besvära akuten en söndagskväll för småblessyrer. När det gäller mig själv är jag lite snälll men när det gäller mina barn så blir jag som en tiger.

Jag KRÄVDE att få sonen bedömd av läkare. Fick svaret att då skulle jag minsann få vänta för de sysslade inte med småblessyrer.

Jag åkte in kl 16.30. Vi fick sannerligen vänta. För en gångs skull var det lågsäsong på akuten . Patienterna var fåtaliga. Läkare och sköterskor satt långa stunder och fikade och tittade på TV. Så fort jag närmade mig deras krets som satt och tog det lugnt så for det upp ett biträde och motade in mig på rummet. Läkarna var fullkomligt omedvetna om situationen.

Halvtolv på natten så kom läkaren in och undersökte sonen. Frågade när det hände. Jag talade om att det hänt kl 16.00 på eftermiddagen. Jag erhöll då en rejäl utskällning av läkaren eftersom han tyckte att skador skulle sys så snart det var möjligt. Berättade hur det var och övrig personal blånekade. Inte hade vi suttit "så länge". Min undring tillbaka var att de två barn som var fyra och sex år gamla skulle normalt ha ätit kvällsmat badat för att ligga nerbäddade isängen klockan sju. Undrar om det var självvalt att vi satt på akuten halv tolv på natten med ett skadat barn som fortfarande inte fått vård.

Ännu värre var att skadan var mycket värre än det såg ut. Det var inte bara läppen utan det behövdes sys inne i munnen också. Inte roligt på en fyraåring. Detta är fjorton år sedan men situationen har inte förändrats.

Likadant var det när min man var sjuk och jag inte skulle få varken ambulans ellr sjukvård till honom.

Jag KRÄVDE ett få en ambulans. Tog namn på den sköterska som nekat. Talade om att jag skule gå och väcka två grannar och få hjälp att bära ut honom till bilen och att jag skulle köra in honom till akuten. Fick jag inte hjälp att bära in honom från bilen till akuten så skulle jag ringa efter två taxi och betala cjaufförerna för att få hjälp att bära honom in eftersom jag själv var ryggskadad och inte orkade lyfta en fullvuxen karl.
          Efter den tiraden skulle jag få ambulans. Det tog två timmar innan den kom. Ambulansen lämnade vår bostad halvfyra på morgonen. Jag körde i egen bil till akuten och var där inne klockan fyra på morgonen. Ingen bedömde honom utan vi fick på samma uppfostringsvis vänta i ett rum. Läkaren låg och sov. Trots flera påstötningar kunde jag inte få fram en läkare. Det var ju bara influensa så vi hade inte på akuten att göra blev svaret.

Klocka sju på morgonen när det var byte av personal så var jag återigen ute och försökte få uppmärksamhet till min man. Fick då svaret av den nya
          dagpersonalen att vi hade ju inte kommit in förrän tio i sju och tio minuters väntan fick vi faktiskt stå ut med när det var ett vanligt influensafall.
          När jag påpekade att vi varit inne sedan innan fyra så fick jag veta att vi ljög. Dessutom så skulle läkarna först gå ronden på observationsavdelningarna där det fanns patienter som var sjuka på riktigt. Sedan skulle de äta frukost. Så någon gång efter klockan nio skulle han komma under läkarvård. Om ni läst tidigare inlägg så fick min man akut blodförgiftning pga av att han inte kommit under vård i tid.

Jag har fått tipset att anmäla. Men hur skall man kunna anmäla när de ljuger i sina journaler. När de säger att en patient kom in tio i sju i stället för klockan fyra på natten. Allt för att lära patienter att inte besvära i onödan och för att låta läkaren som hade jouren sova ifred. I rummer bredvid vårt låg en patient med kramp i gallgångarna som kom för smärtlindring och hon hade legat sedan klockan ett. Hon låg och skrek av smärta hela natten (vidrigt att bli behandlad så tycker jag)

Det finns flera såna här saker. Vi har nu bestämt i familjen att om vi nu skulle behäva akut sjukvård igen så skall vi :

Närvara hela famljen som vittnen.
          Ta med block, penna, digitalkamera med klocka och datum och själva dokumentera tidsförloppet.
          Ta namn på den personal som nekar oss vård.
          Vi skall ha telefonremiss från vår vårdcentral för att få komma in på akuten.
          Om vårdcentralen inte svarar och vi inte blir insläppta genom dörren på akuten pga avsaknad av remiss så kommer vi att ringa tidningsreportrar för att komma och dokumentera det hela.
          Med etta underlag så kommer vi att anmäla.

Jag tänker f...nimej inte vara så snäll att någon av min anhöriga mister livet pga akutvårdens uppfostringsmetoder.

Hoppas man håller sig frisk.
          Hellre rik och frisk än fattig och sjuk. Önskar bara att det vore lätt att ordna.

Citera
          Posse
          Inlägg 04-12-2003, 12:19
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Bettson @ 04-12-2003, 11:35)
          CITAT (Emser @ 03-12-2003, 21:39)
          så detta  bevisar nog bara att när man väl finns inne i systemet så får man den hjälp man ska ha - även om man kanske inte alltid hade förväntat sig den. Det svår är nog kanske att komma in...[/color]

Håller nog med dig. Det svåra är att komma in.

På akuten i vårt landsting så är du inte "inne i systemet" och kommit till vården förän du träffat en läkare. Metoden med att uppfostra patienterna till att inte komma till akuten i onödan har pågått från och till i många år.

När min yngsta son var fyra år ramlade han och slog tänderna genom läppen. Det var blod överallt. Badrummet,hallen , köket. En bit av läppen stod rakt ut. Jag var ensam hemma och tryckte en handuk mot läppen packade in sonen och storebror i bilen och åkte till akuten.

Väl inkommen där skulle jag nekas vård åt sonen. På en och en halv meters håll konstaterades att jag inte skulle komma och besvära akuten en söndagskväll för småblessyrer. När det gäller mig själv är jag lite snälll men när det gäller mina barn så blir jag som en tiger.

Jag KRÄVDE att få sonen bedömd av läkare. Fick svaret att då skulle jag minsann få vänta för de sysslade inte med småblessyrer.

Jag åkte in kl 16.30. Vi fick sannerligen vänta. För en gångs skull var det lågsäsong på akuten . Patienterna var fåtaliga. Läkare och sköterskor satt långa stunder och fikade och tittade på TV. Så fort jag närmade mig deras krets som satt och tog det lugnt så for det upp ett biträde och motade in mig på rummet. Läkarna var fullkomligt omedvetna om situationen.

Halvtolv på natten så kom läkaren in och undersökte sonen. Frågade när det hände. Jag talade om att det hänt kl 16.00 på eftermiddagen. Jag erhöll då en rejäl utskällning av läkaren eftersom han tyckte att skador skulle sys så snart det var möjligt. Berättade hur det var och övrig personal blånekade. Inte hade vi suttit "så länge". Min undring tillbaka var att de två barn som var fyra och sex år gamla skulle normalt ha ätit kvällsmat badat för att ligga nerbäddade isängen klockan sju. Undrar om det var självvalt att vi satt på akuten halv tolv på natten med ett skadat barn som fortfarande inte fått vård.

Ännu värre var att skadan var mycket värre än det såg ut. Det var inte bara läppen utan det behövdes sys inne i munnen också. Inte roligt på en fyraåring. Detta är fjorton år sedan men situationen har inte förändrats.

Likadant var det när min man var sjuk och jag inte skulle få varken ambulans ellr sjukvård till honom.

Jag KRÄVDE ett få en ambulans. Tog namn på den sköterska som nekat. Talade om att jag skule gå och väcka två grannar och få hjälp att bära ut honom till bilen och att jag skulle köra in honom till akuten. Fick jag inte hjälp att bära in honom från bilen till akuten så skulle jag ringa efter två taxi och betala cjaufförerna för att få hjälp att bära honom in eftersom jag själv var ryggskadad och inte orkade lyfta en fullvuxen karl.
          Efter den tiraden skulle jag få ambulans. Det tog två timmar innan den kom. Ambulansen lämnade vår bostad halvfyra på morgonen. Jag körde i egen bil till akuten och var där inne klockan fyra på morgonen. Ingen bedömde honom utan vi fick på samma uppfostringsvis vänta i ett rum. Läkaren låg och sov. Trots flera påstötningar kunde jag inte få fram en läkare. Det var ju bara influensa så vi hade inte på akuten att göra blev svaret.

Klocka sju på morgonen när det var byte av personal så var jag återigen ute och försökte få uppmärksamhet till min man. Fick då svaret av den nya
          dagpersonalen att vi hade ju inte kommit in förrän tio i sju och tio minuters väntan fick vi faktiskt stå ut med när det var ett vanligt influensafall.
          När jag påpekade att vi varit inne sedan innan fyra så fick jag veta att vi ljög. Dessutom så skulle läkarna först gå ronden på observationsavdelningarna där det fanns patienter som var sjuka på riktigt. Sedan skulle de äta frukost. Så någon gång efter klockan nio skulle han komma under läkarvård. Om ni läst tidigare inlägg så fick min man akut blodförgiftning pga av att han inte kommit under vård i tid.

Jag har fått tipset att anmäla. Men hur skall man kunna anmäla när de ljuger i sina journaler. När de säger att en patient kom in tio i sju i stället för klockan fyra på natten. Allt för att lära patienter att inte besvära i onödan och för att låta läkaren som hade jouren sova ifred. I rummer bredvid vårt låg en patient med kramp i gallgångarna som kom för smärtlindring och hon hade legat sedan klockan ett. Hon låg och skrek av smärta hela natten (vidrigt att bli behandlad så tycker jag)

Det finns flera såna här saker. Vi har nu bestämt i familjen att om vi nu skulle behäva akut sjukvård igen så skall vi :

Närvara hela famljen som vittnen.
          Ta med block, penna, digitalkamera med klocka och datum och själva dokumentera tidsförloppet.
          Ta namn på den personal som nekar oss vård.
          Vi skall ha telefonremiss från vår vårdcentral för att få komma in på akuten.
          Om vårdcentralen inte svarar och vi inte blir insläppta genom dörren på akuten pga avsaknad av remiss så kommer vi att ringa tidningsreportrar för att komma och dokumentera det hela.
          Med etta underlag så kommer vi att anmäla.

Jag tänker f...nimej inte vara så snäll att någon av min anhöriga mister livet pga akutvårdens uppfostringsmetoder.

Hoppas man håller sig frisk.
          Hellre rik och frisk än fattig och sjuk. Önskar bara att det vore lätt att ordna.

Det var en hårresande historia! huh.gif

Jag föreslår att du berättar den för tv-programmet 'Uppdrag granskning'!!!

Du skrev "Ambulansen lämnade vår bostad halvfyra på morgonen.". Jag tar för givet att ambulansförarna också ska föra journal... eller i vart fall deras sambandscentral? Nog måste det väl finnas bevis? unsure.gif

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 04-12-2003, 12:22
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Mariann hänvisar till en artikel i Aftonbladet om sjuk kroppsfixering.
          Där skriver man.
          "Folk är uppfostrade att ropa på politikerna så fort man vill ha en förändring, istället för att fråga sig själva, vad kan vi göra?"
          Vilket ansvar har vi? Att politikerna inte har något ansvar vet vi ju redan. men skall då vi vara lika oansvariga och låta det hela gå käpprakt åt helvete?

Den gamla mannen som i flera dagar tre gånger om dagen släpades fram och tillbaka till och från matbordet, han hade bruten rygg och revben, men ingen av personlen uppdagade att det var något fel på honom. Några dagar senare dog mannen.
          Kvinnan som föll och slog sig så illa så hon fick en spricka i skallen, personalen såg inte att det var något fel, dom lade ett glasspaket mot huvudet, dagen efter dog kvinnan av skadorna.

Kvinnan som ramlade ur sängen och bröt lårbenshalsen och skenbenet, men personalen såg inte att det var något fel på henne , trots att benet var svullet, glänsande och blått.
          Kvinnan som brände sig på hela underarmen, när hon halkade och armen gled ned i behållarna i matvagnen. Personalen såg inte att hon behövde riktig vård, dom lade på salva och bandage och så var det bra med det.
          Kvinnan som i flera dagar varken fick mat eller dricka, som sakta och säkert skulle svälta och törsta ihjäl.
          När dottern kom och undrade varför mamman inte åtminstone fick något att dricka, hon bad ju om det, för hon var så törstig.
          Då fick dottern beskedet att hennes mamma var i livets slutskede och då brukade man inte ge dom varken mat eller dricka, bara fukta läpparna med en våt trasa.
          Mamman fyllde år strax efter, då både åt och drack hon och ville också ha en sup.

I samtliga fall var det anhöriga som kom och fick dom skadade iväg till lasarettet. Hur kommer det sig att dom anhöriga är dom som bättre ser vad som behövs, än personalen.
          Det går inte att bara skylla på att det är unga och oerfarna, i flera av fallen har det varit äldre erfaren personal närvarande. Så det håller inte.

Så vad skall vi göra i stället för att rulla tummarna och ge upp
          Att sitta och vänta på att politikerna skall göra något är ju bra naivt, det är ju dom som har satt oss i denna sits.

PS: Skrev tidigare i denna länk att jag blev så arg så jag skrek till läkaren att han var en snorvalp som kunde dra åt helvete. Jag brukar inte be folk dra åt helvete, det har nog bara hänt två gånger och märkligt nog har båda två gångerna varit läkare som har fått respass.

Citera
          sanna
          Inlägg 04-12-2003, 12:22
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Fruktansvärt!!!:angry:

Du måste anmäla! Ambulansen måste föra logg, kan du inte kolla med dem? Själva samtalet/ beställning av ambulans borde de heller inte kunna fuska med. Om du orkar så testa den möjligheten!

Hälsningar Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera
          kryddan
          Inlägg 04-12-2003, 13:54
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Men hjälp Bettson - vad är det för plats du bor på blink.gif Kunde vara bra att veta för dit vill jag aldrig flytta!! Det låter ju som om sjukvården fullständigt har kapsejsat där!!!! Nog för att det kan vara lite si och så här - men att neka en blödande 4-åring vård tror jag ändå är ett steg för långt för de flesta vårdinrättningar. Att de inte gärna tror att det finns andra sjukdomar än influensa och att alla överdriver sitt tillstånd är illa nog - men man kan ju inte gärna undgå att se att en genombiten läpp behöver sys!!

Känner du inte fler där du bor som har liknande erfarenheter? Ni borde ju kunna gå ihop och protestera på något sätt!!

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Bettson
          Inlägg 04-12-2003, 18:07
          Länk hit: #67

Medlem

Jag har faktiskt inte tänkt på att ambulansen måste föra logg.
          Undrar hur länge de har loggen kvar tro.

Undrar också om jag orkar röra i det här mera. Man förtränger så gott det går och tänker att det här var en engångföretelse. Någon annan patient bråkar och det kommer i tidningen. Man tänker att nu blir det en förbättring på gång.

Så händer det igen och igen. I stället för att oroa sig så tar man till strutsmetoden och försöker glömma.

Det som fick mig att gå i taket nu är det förbenade remisstvånget från en vårdcentral som inte svarar i telefon. Det fick minnena att komma tillbaka. Det är minnen av kränkning, oro, smärta, ledsnad. Jag har varit mer eller mindre arg en månads tid nu och känner att jag inte mår bra av det.

Jag skall i alla fall skaffa mig en bandspelare att koppla till telefonen. Då kan man ju spela in hur länge man sitter och lyssnar till tutandet luren.

Citera
          Skatmor
          Inlägg 04-12-2003, 21:01
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

[
          CITAT (oldwolfie @ 03-12-2003, 16:58)
          har han ingen hemsida måntro

Olle Ljungbeck har ingen hemsida men ska visst kunna nås på e-mailadressen olle.ljungback@tele2.se

Citera
          Posse
          Inlägg 04-12-2003, 21:43
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Bettson @ 04-12-2003, 18:07)
          Undrar också om jag orkar röra i det här mera. Man förtränger så gott det går och tänker att det här var en engångföretelse. Någon annan patient bråkar och det kommer i tidningen. Man tänker att nu blir det en förbättring på gång.

Så händer det igen och igen. I stället för att oroa sig så tar man till strutsmetoden och försöker glömma.

Säkerligen "händer det igen och igen" därför att faktiskt ingen försöker sätta stopp! När jag läste vad du berättade fick jag intrycket att personalen närmast satt sitt slarviga, oseriösa och lögnaktiga beteende i system. Och kanske bottnar det i en sjuk "lojalitet", en mycket ond cirkel som behöver brytas. sad.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 04-12-2003, 22:14
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Jag kan bara hålla med om att situationen på akutmottagningarna är rent fördj..lig! Det är knappt man får vård över huvud taget!
          Jag hade oturen att få upprepade gallstensanfall nu i slutet av sommaren. Smärtan var lika stark som vid en förlossning, men en förlossning går åtminstone över till slut, anfallen kom med jämna mellanrum och varade i 7-10 timmar. Det var fruktansvärt!
          En gång ringde vi ambulans, tre eller fyra gånger (eller fler?) åkte vi in med egen bil. Jag spenderade flera dygn totalt med att bara vänta på vård och smärtlindring. Jag låg hopvikt på en väntsalsbrits och vred mig, timme efter timme efter timme. Det tog väl en 8 timmar minst tills någon gjorde någonting varje gång. En gång hann anfallet ebba ut av sig själv medan jag låg på britsen.
          En omgång blev jag inlagd (och fick smärtlindring - hallelujah!), men läkaren hittade inga fel på mig och inga gallstenar syntes på ultraljud och därför trodde inte läkaren på gallsten (nej visst, jag bajsade grönt helt utan anledning). Stenar syns inte alltid på ultraljud har jag förstått sedan. Jag blev utskriven med remiss till röntgen 3 månader (!!) senare - hipp hurra!!
          Hem igen. Smärtan återkom naturligtvis. Under ett anfall valde vi att istället åka till ett annat sjukhus längre bort för att se om vi kunde hjälp där. Vår stackars 1åring fick vi släpa med oss i tid och otid. På vägen till sjukhuset så sa det 'plopp' i magtrakten och hettade till ordentligt, hela magområdet blev kokhett. Smärtan försvann omedelbart, stenen hade passerat.
          Ja jesses! Vilka smärtsamma äventyr!
          Någonting måste definitivt göras!! Det får inte fortsätta så här! Personalen har inte tiden som krävs att kunna och orka ta hand om alla patienter på ett anständigt sätt.
          Frågan är vad man gör?

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-12-2003, 23:30
          Länk hit: #71

Medlem

Anledning till att så många Felbehandlas... Ickebehandlas, den ligger i att så få vill/vågar/orkar anmäla till HSAN eller ens vågar ta kontakt med Patientnämden för att få reda på hur man skall/bör agera.
          Viktigast av allt är att fler anmäler felbehandling/mottagande
          Först då vet ju myndigheten om hur det går till i vårdsvängen och får en chans att rätta till det.

Egen erfarenhet har också jag som för 9 år sedan for med ambulans till akuten med min mor som ramlat mot ett ett värmeelement och hade fruktansvärt ont i vänster axel och arm.
          Efter en stunds undersökning erbjöd doktorn mig 2st. Alvedon supp. som min mor skulle ha till natten och vi skulle åka hem . Min mor fick en rejäl "klapp på axeln" Hela hennes kropp hoppade till av smärtan.
          Protesterade och vägrade gjorde jag! Inte sjutton skickar man hem 83-åring som ramlat och har sååå ont utan att ens ha tagit en röntgenbild.
          Efter att ha fått hjälp av anhörig doktor blev hon inlagd och nästa dags röntgen visade att axelkulan var krossad samt överarmsbenet splittrat!!!

Sedan följde en tid på sjukhuset som jag helst vill glömma.
          Men... min mor kom aldrig hem efter denna olycksfärd.

Jag gjorde anmälan till HSAN... men som i (tror jag) 98% ... blev läkarn friad i brist på bevis. En tröst i allt elände var iaf att han kickades härifrån och for till Norge. Stackars Norrmän!

Citera
          Andy
          Inlägg 05-12-2003, 15:21
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 2 602

Visst är det så att man får vänta länge på akuten och speciellt natten. Som ni vet kostar vården oerhört mycket pengar just nu och det verkar inte bli billigare.

På akuten prioriterar man patienterna vilket betyder att man kan få vänta väldigt länge om man kommer med ex influensa. Många sjukdomar behandlas med recept och vila andra bara med vila. Har man 41 graders feber ligger man lika bra hemma (om man har någon som hjälper till) som på sjukhus.

Att man upplever det som att man får vänta beror säkert ofta på dålig information om vad som sker eller skall ske. Ni förstår säkert också att man inte kan ha full bemmaning på natt och kväll. Tar man ett blodprov vill man vänta på svaren innan man behandlar eller går vidare med undersökningar. Skall man på röntgen mitt i natten får man vänta kanske pga, att det är kö. Röntgenapparater kostar väldigt mycket och många sjukhus kör dygnet runt. Till röntgenapparaten krävs speciella sjuksköterskor och en speciell läkare för att bedömma svaren. På akuten jobbar ofta unga och färska läkare eftersom de äldre inte vill jobba nattetid eller har klivit uppåt i karriären. Är man ny och har liten erfarenhet kan man naturligtvis inte lika mycket som en mer rutinerad.
          Beroende på vilka typer av sjukdomar eller skador man har tillkallas en läkare som kan det område lite bättre. Den läkare har dessutom jour på de flesta avdelningar inom sitt område den natten. Kanske han är upptagen med något annat akut när ni kommer in och vill ha vård.

Så går det till på mitt sjukhus och säkert många fler.

Jag kanske inte är den bästa på att förklara, men svara gärna på frågor om ni har några.

PS. Jag är säker på att många blir felbehandlade, men de flesta av oss jobbar i detta yrke för att vi vill hjälpa andra människor. Man bör anmäla om man tycker sig vara felbehandlad.

"Syster"

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 05-12-2003, 16:51
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Detta är något av det värsta jag hört Bettson!

Tar man inte ens hänsyn till svårt skadade små barn, har alla gränser raserats.
          Naiv har jag aldrig varit, men ändå tog jag för givet att när det gällde små barn fick allt annat vika åt sidan. Men tydligen inte.
          Och vad värre var, var att du blev inmotad av sköterskan.
          Du måste ha vara otroligt tålmodig, vet att när min son fick blindtarmanfall och akuten ville skicka hem honom igen utan en ordentlig undersökning, hotade jag med att varenda tidning skulle få veta att han hade nekats undersökning. Men det var då det, snart trettio år sedan, trodde i min enfald att på den vägen hade det blivit bättre.
          Men när det går så långt att man sparar på barnen för att ha råd att skicka alla dessa miljarder till EU, har det verligen barkat käpprakt åt helvete.

Citera
          Ti bee
          Inlägg 05-12-2003, 18:02
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Hmm...fast Andy....är det inte så att situationen inom vården har blivit så akut dålig att många anställda inte längre vill arbeta kvar, eftersom de känner att de inte kan hjälpa människor i den mån de skulle önska? Vilket jag kan förstå!
          Att arbetsbelastningen är hög och trycket likaså är ju inget nytt och visst far många patienter illa, det verkar dock ha blivit sju resor värre nu. Men det är nog inte bara informationen som brister tyvärr och det är inte bara nattetid som man får vänta väldigt länge, även köerna på dagtid är väldigt långa på många akutmottagningar. Som patient förstår jag mycket väl att jag kan behöva få vänta och att just den läkaren jag behöver träffa kan vara upptagen med annat, men det har liksom passerat det stadiet, vården fungerar inte bra på akutmottagningarna längre. Jag vet många som arbetar i vården som känner likadant.
          Det behövs uppenbarligen mer resurser till vården! rolleyes.gif
          Vårdcentralerna borde avlasta akutmottagningarna mer så att endast de i behov av direkt akut vård uppsöker akuten. Öppna mottagningar under dagarna vore en bra åtgärd, det är ju inte alla som blir sjuka mellan 10-12 på fm. I Stockholm hade, åtminstone tidigare, Sabbatsbergs vårdcentral öppet dygnet runt, vilket var en utmärkt idé. Jag följde med ett barn dit en gång som hade stoppat något olämpligt i örat, det åtgärdades snabbt utan att behöva uppta jourläkares tid.

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 05-12-2003, 18:37
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Andy @ 05-12-2003, 15:21)
          På akuten prioriterar man patienterna vilket betyder att man kan få vänta väldigt länge om man kommer med ex influensa. Många sjukdomar behandlas med recept och vila andra bara med vila. Har man 41 graders feber ligger man lika bra hemma (om man har någon som hjälper till) som på sjukhus.

Att man upplever det som att man får vänta beror säkert ofta på dålig information om vad som sker eller skall ske. Ni förstår säkert också att man inte kan ha full bemmaning på natt och kväll.

Att saker kostar pengar är jag fulkomligt medveten om. Lika så att personalen är tvungen att prioritera.

Att när jag skulle föda min andra son och hade en mycket smärtsam ischias samtidigt med förlossningssmärtor och jag hade blivit lovad ryggmärgsbedövning men inte fick, det har jag full förståelse för. Det hade hänt en akut olycka med ett flertal svårt skadade patienter som behövde opereras akut. Narkosläkaren hade helt enkelt annat att göra som var viktigare, hur ont jag än hade.

Men att bli avvisad pga av att någon "tror" att det är influensa och inte bli undersökt det vet jag inte vad jag skall kalla. Har man blivit fartblind i sitt yrke eller nonchalant. Min man hade njurbäckeninflammation som utvecklade sig till akut blodförgiftning. Det kan vara hjärnhinneinflammation eller någon annan allvarlig sjukdom. Att bedöma detta per telefon och ännu värre inte ens gång titta på patienten om den kommer in på akuten utan låta den vänta trots att det finns läkare tycker jag är att riskera liv i onödan.

Jag har själv haft gallsten. Efter operation så tillhörde jag de fem procent som får kramp i gallgångarna i stället. Det är mycket värre än vanlig gallsten eller barnafödslar med för den delen. På den tiden fick man smärtlindring akut när man kom in. Det var visserligen för femton år sedan innan detta sorteringsraseri utbröt. Sorterinen började för fjorton år sedan.

Det sved ända in i hjärteroten när den kvinna i trettiofemårsåldern som legat enhel natt med kramp i gallgångarna inte fick smärtlindring.
          Jag hade full förståelse för det om det fanns viktigare göromål dvs livshotande. Men det fanns ingen läkare alls. Han låg två våningar upp och sov.

Om jag hade låtit min häst lida på det viset utan att tillkalla veterinär hade jag förmodligen fått benämningen djurplågare. Vi åker med våra svårt plågade djur mitt i natten till djursjukhuset. Jag har en bekant som är veterinär. Han åker ut mitt i natten och han beklagar sig inte heller. Han skulle aldrig låta ett djur lida längre än nödvändigt.

Jag tror också att man väljer vårdyrket för att man vill hjälpa folk. Men jag tror också att man inte alltid råder över sin arbetssituation. Det kan vara resurser, arbetsrutiner eller en dålig patientbemötandekultur som man som enskild person inte kan förändra.

Jag har känt mig så knäckt över det här att folk blånekar och ljuger sig fri i efterhand. Vad kan man göra om man är ensam.

Håller mig därför till den utarbetade planen.
          Hoppas i första hand att jag och min familj håller sig frisk.
          Är vi inte det så kommer jag att dokumentera förloppet och skaffa vittnesuppgifter så det är vattentätt.
          Sedan anmäler jag, då kommer jag också se till att jag får rätt. Att anmäla utan att det leder till något kommer man förmodligen bara att känna sig mera kränkt av.

Jag väntar på att man skall komma på den intelligenta idén att om det är överfullt på akuten av patienter som kunde söka i den öppna vården så kanske det beror på att den öppna vården inte fungerar eller är tillgänglig i den mån som innevånarna behöver.

På något sätt skulle man vilja ha makten att förändra det här till det bättre i stället för att vara arg. Men hur?
          Inte vill jag bli politiker för jag är inte så bra att ko-handla. Skulle vilja gå in på sjukhuset och börja organisera. Undrar vad der är för kvlifikationer för att bli sjuhusdirektör tro? Jag skulle kunna tänka mig jobba utan fallskärm.
          Fast kan man det, då är man nog inte kvalificerad nog enligt sjukhusets normer.

Bettson
          Som försöker sluta att vara arg.

Citera
          Andy
          Inlägg 07-12-2003, 01:06
          Länk hit: #76

Medlem

Det verkar vara ett fruktansvärt sjukhus du tillhör. Att man ljuger om journaler inte kommer ner för att ge någon smärtlindring verkar ju vara helt galet. Om de inte hade mer skäl att inte ge smärtlindring pga läkaren sov så borde nog han få sparken.

Vår förre sjukhusdirektör tjänade 110 000,- om jag inte har fel. Bonus vet jag inte om han hade, men det låter inte så hemskt troligt.

Visst skulle man behöva göra om lite i systemet, men det blir ju så här när allt bara byggs på och byggs på.

Sjuksköterskor läser i alla fall ganska mycket etik och patientbemötande. Läkare och undersköterskor vet jag inte.

Jag försöker själv att söka mig bort från vården pga arbetsmiljön samt de dåliga arbetstiderna. Visst behövs det mer resurser så att personalen inte sliter ut sig och blir utbrända. Det bästa hade förstås varit om vi hade färre sjuka så hade personalen räckt till.

En bra besparing är kanske att färre möjligheter att söka vård ger färre sjuka.

Läste inte era brev helt noga, men skall göra det bättre på måndag.

Citera
          Wargen
          Inlägg 07-12-2003, 09:56
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

CITAT

Du är ironisk i det inlägget, eller? unsure.gif
          Såg internationella tidningsrubriker framför mig: "Sverige är världens friskaste land - har bara EN läkare!"

Citera
          Andy
          Inlägg 07-12-2003, 11:11
          Länk hit: #78

Medlem

Jo lite ironisk är jag, men det finns en gnutta sanning i det också. Rent ekonomisk hade det varit det bästa tror jag, men det är kanske inte bara ekonomi det handlar om:)

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-12-2003, 19:24
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Andy @ 07-12-2003, 01:06)

Det är nog tyvärr vad min oro handlar om. Det ger färre sjuka därför att det finns risk/chans att de dör på vägen.

Jag förstår att du är sliten i ditt arbete, tycker också att det är jättemodigt att du tar en diskussion fast jag verkar så himla arg. Jag lovar att vanligtvis är jag en ganska lugn och balanserad person som nästan alltid mäklar fred.

Jag är lite ny fiken på om de tankar jag har om var all läkartid tar vägen. Att man borde låta läkarna själva bestämma vilka undersäkningar som skall göras så att flera kommer till läkare när det nu är ont om dom. Läs tidigare inlägg. Om vårdcentralerna kunde komma tillbaka till 13 behandlade patienter per dag istället för nuvarande 8 så tror jag att trycket på akutmottagningarna skulle minska. Är det en amatörmässig syn på det hela.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-12-2003, 19:59
          Länk hit: #80

Medlem

Svenska läkare har lägst antal patienter per år

Sjukhusläkare hinner träffa 2 patienter/dag

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 20:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon