Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > jag är lite orolig för framtiden, Kommer vi att få någon sjukvård?
          Posse
          Inlägg 07-12-2003, 23:33
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Via Svenska läkare har lägst antal patienter per år kan man bl.a. läsa:

CITAT
          Att information, kommunikation och administration tar mellan 50 och 80 procent av sjukhusläkarnas tid - sådant som ofta är lämpligt att datorisera - samtidigt som bara 4 procent av svenska vårdcentraler kan kommunicera elektroniskt med andra kliniker och bara en fjärdedel av landets sjukhus har datoriserade patientjournaler.
          Och via Sjukhusläkare hinner träffa 2 patienter/dag:
          CITAT
          Mycket av arbetet kan göras av sekreterare, anser han, men ekonomin tillåter ofta inte det.

Någon verkar försöka spara ihjäl sjukvården. unsure.gif sad.gif

Citera
          Skatmor
          Inlägg 08-12-2003, 07:10
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (Posse @ 07-12-2003, 23:33)
          Någon verkar försöka spara ihjäl sjukvården.   unsure.gif  :(

Olle Ljungbeck, som jag nämnde tidigare, skrev bl.a. så här i sitt upprop för att bilda ett nytt parti:
          CITAT
          Det är inte svårare idag än för tjugo år sedan att skaffa resurser till sjukvård, skola och omsorg, om viljan finns. Det är en fråga om omfördelning. Det gäller att prioritera utifrån folkets behov och inte från etablissemangets, politikernas och de välnärdas uppfattning.

Som ett litet exempel, men det finns många fler, kan nämnas att lilla Sverige har subventionerat delar av den engelska EU-avgiften under perioden 1999-2002 med fem miljarder sexhundraarton miljoner (5618000000) kronor! Detta motsvarar mer än samtliga landstings nuvarande skulder på ca fyra miljarder kronor.
          wacko.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 08-12-2003, 13:22
          Länk hit: #83

Medlem

CITAT (Skatmor @ 08-12-2003, 07:10)
          CITAT (Posse @ 07-12-2003, 23:33)

Någon verkar försöka spara ihjäl sjukvården.   unsure.gif  sad.gif

Olle Ljungbeck, som jag nämnde tidigare, skrev bl.a. så här i sitt upprop för att bilda ett nytt parti:
          CITAT
          Det är inte svårare idag än för tjugo år sedan att skaffa resurser till sjukvård, skola och omsorg, om viljan finns. Det är en fråga om omfördelning. Det gäller att prioritera utifrån folkets behov och inte från etablissemangets, politikernas och de välnärdas uppfattning.

Som ett litet exempel, men det finns många fler, kan nämnas att lilla Sverige har subventionerat delar av den engelska EU-avgiften under perioden 1999-2002 med fem miljarder sexhundraarton miljoner (5618000000) kronor! Detta motsvarar mer än samtliga landstings nuvarande skulder på ca fyra miljarder kronor.
          wacko.gif

huh.gif Är det inte nog med Sverige betalar tiotals miljoner kronor i EU-avgift per dag - på radion idag sa de 60 miljoner/dag - betalar Göran Perssson med våra skattepengar även för England??? mad.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 08-12-2003, 14:35
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Det börjar bli lite rundgång. kan inte låta bli att tänka på den där låten Harry Bellafonte sjöng tillsammans med Monica Zetterlund. Det är hål i hinken.

Eller man kan läsa rapporter som fan läser bibeln. Om ett ägg skall koka fyra minuter så skall fem ägg koka tjugo minuter.

Vart tar alla pengar vägen i det här landet. Jag tycker det blivit lite stopp i systemet.

Mindre sjukvård så blir folk friskare. Ja helt korrekt, åtminstone de som överlever dom behöver ju inte sjukvård så det måste stämma.

Vi sparar på kostnder, tar bort läkarsekreterare. Det sparar pengar. Helt korrekt om man inte tar med i kalkylen den utblivna vård som blir pga av att läkare sitter och skriver journaler. Det finns alltså inget värde satt på utebliven sjukvård. I och med det så ser räknenissarna det som en besparing.

Men det sitter ett pris på att sjukskrivningarna kostar pengar. Vad gör man då. Jo om arbetgivaren tar tredje sjuklöneveckan så sjunker sjuktalen. Men blir befolkningen friskare av det. Knappast, bara mera arbetslösa. Det innebär att produktionen i Sverige sjunker, skatteintäkterna minskar och sjukvårdens budget får problem.

Hur bär man sig åt då? Jo det var ett förslag i våras om att det skulle finnas två läkarintyg som bakgrund för sjukskrivning. Då skulle man få ner sjuktalen. Ja det stämmer ju till så motto att om en patient har svårt att få en läkartid pga läkarbrist så måste det ju vara omöjligt att få två. Då kan han ju inte bli sjukskriven och då minskar sjuktalen. Men blir personen friskare för det? Knappast.

Nog håller jag med Harry: Det är hål i hinken.

Citera
          Andy
          Inlägg 08-12-2003, 15:47
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 2 602

--------------------------------------------------------------------------------------------
          Jag förstår att du är sliten i ditt arbete, tycker också att det är jättemodigt att du tar en diskussion fast jag verkar så himla arg. Jag lovar att vanligtvis är jag en ganska lugn och balanserad person som nästan alltid mäklar fred.
          ---------------------------------------------------------------------------------------------

Tycker det är helt ok att diskutera med dig och andra så länge man kan skriva vad man tycker. Vi ser det säkert alla på många olika sätt.

Kan inte heller svara på vad det beror på att läkare träffar färre patienter för varje år. Tror igentligen igen vet helt säkert. Mer pappersarbete är helt säkert en sak, men så mycket extra kan det väl inte ha blivit. Dessutom dikterar de flesta läkarna sina journaler vilket måste spara en hel del tid.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
          Jag är lite nyfiken på om de tankar jag har om var all läkartid tar vägen. Att man borde låta läkarna själva bestämma vilka undersäkningar som skall göras så att flera kommer till läkare när det nu är ont om dom.
          --------------------------------------------------------------------------------------------

Hur menar du? Tror de bestämmer själva vad som skall göras med patienten. De är ju de som skriver remisserna om det behövs.

Ps. Lyckades inte få till citaten så det fick bli en ny variant.

Citera
          MimE
          Inlägg 08-12-2003, 22:22
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Jag har lösningen:
          Inför ättestupan igen!!! wacko.gif

Allvarligt talat - jag är själv drabbad av hopplös sjukvård och mår periodvis pest. Hur folk utan anhöriga klarar sig är en gåta.

/Mimmi

P.S. Ett stort tack till er inom vården som gör vad ni kan för att hjälpa oss behövande.

Citera
          Posse
          Inlägg 08-12-2003, 23:09
          Länk hit: #87

Medlem

Ur artikel i Metro idag:
          CITAT
          Minst 1000 tjänster ska bort i sjukvården i Stockholms län som en följd av landstingets hårda sparpaket. Oron är stor bland vårdpersonalen för konsekvenserna av nedskärningarna.

Är verkligen ytterligare arbetslösa - som måste försörjas - förmånligare för samhället än skaplig bemanning i vården? unsure.gif

Citera
          Skatmor
          Inlägg 09-12-2003, 10:20
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

[QUOTE]Är verkligen ytterligare arbetslösa - som måste försörjas - förmånligare för samhället än skaplig bemanning i vården?[QUOTE]

Akuten på Karolinska sjukhuset ska om två år ta emot 40 000 färre patienter per år. Vart patienterna ska ta vägen i stället är oklart.
          Landstingets sparpaket innebär kraftig neddragning på akutmottagningen och gynakuten på Karolinska sjukhuset. Akuten tar emot ca 90 000 patienter årligen. Om drygt två år, 2006, ska nära hälften få vård någon annanstans, i genomsnitt 110 patienter varje dag. Det skall utredas hur förändringen ska göras. Sjukhuset ska minska antalet inläggningar av akutpatienter med mellan 7000 och 8000 patienter årligen.
          Ett stort antal tjänster försvinner i sammanslagningen av Karolinska sjukhuset och Huddinge sjukhus. Vilka personalgrupper det gäller är än så länge oklart. Har man råd med att dessa personalgrupper plötsligt står utan jobb och blir arbetslösa?

Med de nyliberala (s-märkta) tongångar som man ser inom landstingen i landet så ligger det säkert en tanke bakom alla neddragningar och den är att en privatisering av sjukvården blir lösningen på problemen med de stora underskotten och att bamanningsföretag får ta över vården och detta innebär i sin tur höga kostnader för den som söker vård och därmed blir det endast de välsituerade som kommer att ha råd att anlita sjukvården framledes. Det har redan aviserats att uppemot 50 olika sjukdomar skall prioriteras bort. Den som inte har råd att betala får avstå från vård..
          mad.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 09-12-2003, 10:55
          Länk hit: #89

Medlem

Skatmor m.fl.:
          Ett tips i all vänlighet är att alltid använda funktionen "Förhandsgranska" och kolla så inläggen kommer att se OK ut. I ditt inlägg 10:20, Skatmor, saknas snedstrecket som måste stå i den stängande citat-taggen, [/QUOTE], vilken skapas av knappen "Stäng taggen".

Fastän egentligen borde du ha tryckt på "Citera" i mitt inlägg istället, så att du automatiskt fått med vem du citerat.... smile.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 11-12-2003, 09:47
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Skatmor @ 09-12-2003, 10:20)
          Ett stort antal tjänster försvinner i sammanslagningen av Karolinska sjukhuset och Huddinge sjukhus. Vilka personalgrupper det gäller är än så länge oklart. Har man råd med att  dessa personalgrupper plötsligt står utan jobb och blir arbetslösa?

Med de nyliberala (s-märkta) tongångar som man ser inom landstingen i landet så ligger det säkert en tanke bakom alla neddragningar och den är att en privatisering av sjukvården blir lösningen på problemen med de stora underskotten och att bamanningsföretag får ta över vården och detta innebär i sin tur höga kostnader för den som söker vård och därmed blir det endast de välsituerade som kommer att ha råd att anlita sjukvården framledes. Det har redan aviserats att uppemot 50 olika sjukdomar skall prioriteras bort. Den som inte har råd att betala får avstå från vård..
          mad.gif

Jag ser urholkningen av sjukvården - och samhällsservicen i stort - som en naturlig konsekvens av "EU-iseringen" eller kanske borde man säga "USA-iseringen".... sad.gif

Citera
          lavendel
          Inlägg 11-12-2003, 16:49
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 316
          Medlem nr: 951

Hej!
          Har inte läst alla inlägg...så kanske nån har sagt det här förut!
          Men....jag har tjatat om det här i minst tio års tid...skrota landstingen!!!!!
          Ha samma huvudman för all vård och omsorg och för socialförsäkringarna!
          Kommuner och olika privata intressenter kan ansvara för genomförandet...men låt det slutgiltiga ansvaret vila på en huvudman...staten!
          Så mycket onödig administration skulle kunna försvinna...och så mycket lättare det kunde bli om nån hade ett totalansvar för helheten...om man verkligen såg att pengarna man sparar med neddragningar i sjukvården....får vi betala med arbetslöshetsersättning...och sjukskrivningar för dom som sliter ut sej!
          Så lätt det vore att se om alla pengar kom ur samma påse!
          Men...det förutsätter naturligtvis att vi har politiker som inte är helt betagna av längtan att få leka med dom stora grabbarna i Europa!
          Människor som vågade säga att självklart ska vi hjälpa till där vi kan....främst i utvecklingsländer....det har vi råd med......men mycket av pengaflödet till EU är så diskutabelt....vi måste undersöka det...vi måste ifrågasätta hela organisationen!
          Lavendel

--------------------
          Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus..
          Söker du lyckan för ett år....gift dej...
          Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-12-2003, 19:40
          Länk hit: #92

Medlem

Nu har det hänt det jag har väntat på. Det är sorgligt men samtidigt är jag tacksam för att det inte var mig det hände.

En åttiofemårig farbror remitteras för skallskador från ett av länets sjukhus (som för övrigt skall läggas ner enligt landstinget) till den av mig omtalade akutmottagningen som avvisar folk.

Farbrorn kom in med ambulans och skickades tillbaka till hemstaden. Vem och var han togs emot där förtäljer inte historien. HAN AVVISADES ALLTSÅ TROTS ATT HAN HADE REMISS.

På stora sjukhusets bedömdes det att han inte var i behov av läkarvård.
          En timme efter hemkomsten avled mannen.

Åklagaren har inlett förundersökning angående vållande till annans död.
          Han inväntar nu obduktionsrapporten för att besluta hur han skall gå vidare i ärendet.

Jag hoppas han kommer till klarhet i hur det här gått till. Jag misstänker dock att dödsorsaken "fastställs" till död pga ålder.

Citera
          Posse
          Inlägg 11-12-2003, 20:58
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Bettson @ 11-12-2003, 19:40)
          Nu har det hänt det jag har väntat på. Det är sorgligt men samtidigt är jag tacksam för att det inte var mig det hände.

En åttiofemårig farbror remitteras för skallskador från ett av länets sjukhus (som för övrigt skall läggas ner enligt landstinget) till den av mig omtalade akutmottagningen som avvisar folk.

Farbrorn kom in med ambulans och skickades tillbaka till hemstaden. Vem och var han togs emot där förtäljer inte historien. HAN AVVISADES ALLTSÅ TROTS ATT HAN HADE REMISS.

Kommer du att agera nu då?

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-12-2003, 21:31
          Länk hit: #94

Medlem

Det är möjligt. Jag har bara hört nyheten på lokalradion ännu så länge. Jag vill veta mera hur det här gått till.

Det skall bli intressant att läsa tidningarna i morgon. Det kanske finns mera detaljer där. Har han fått vända i dörren eller har han kommit in för undersökning och sedan blivit hemskickad? Han kom ju med ambulans och med remiss. Har de skickat tillbaka en som kom med ambulans och remiss så är det oerhört, till och med jag har svårt att tro det. Men ändå, åklagaren inleder förundersökning för vållande till annans död. Då måste det ju var något allvarligt.

Han hade enligt radion dött bara en timme efter hemkomsten.

Jag har hela tiden känt oron för att inte komma fram till läkaren, När man väl nått denne så har det för det mesta ordnat sig. Nu undrar man hur det var i det här fallet.

På lokal-tv talas det om en annan farbror som fått något slags anfall hemma. Han fick ingen ambulans för de fanns ingen. Det var en polispatrull som till slut kom och lyfte upp honom i sängen.

Med tanke på hur stor polisbrist det är så blir man ännu mera oroad. Det är ju som om de som har hand om budgeten bestämt att kriminalitet bara förekommer kontorstid. Det blir billigast så. Övriga tider är befolkningen laglydig och avhåller sig från olyckor.

Det räknesättet kanske håller i teorin men inte i praktiken.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-12-2003, 22:08
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

I nyhetssändningarna ikväll hörde jag också om en man med svår lungsjukdom som hade dött under förflyttning inom sjukhuset pga
          att syrgasen tog slut. Nu skulle det utredas vem som bar ansvaret för att det inte fanns tillräckligt med syrgas.
          Det är lite konstigt, till utredningar finns alltid pengar wink.gif Det tillsätts kommittéer till höger och vänster.
          Tänk om det var lika lätt att fixa vårdpengar.

Citera
          Posse
          Inlägg 13-12-2003, 11:36
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Felix matte @ 11-12-2003, 22:08)
          Det är lite konstigt, till utredningar finns alltid pengar wink.gif Det tillsätts kommittéer till höger och vänster.

Utredningar brukar väl ofta göras av synnerligen välbetalda personer som efter några år högtidligen presenterar en slutsats... som beställaren önskar.

Hur var det t.ex. med Estonia-utredningen....

Citera
          Posse
          Inlägg 14-12-2003, 01:53
          Länk hit: #97

Medlem

Artikel 031213 i Aftonbladet: Hemskickad av läkaren - dog av hosta

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-12-2003, 10:04
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Posse @ 13-12-2003, 11:36)
          CITAT (Felix matte @ 11-12-2003, 22:08)

Utredningar brukar väl ofta göras av synnerligen välbetalda personer som efter några år högtidligen presenterar en slutsats... som beställaren önskar.

Hur var det t.ex. med Estonia-utredningen....

Estonia utredningen presenterade en orsak till varför båten sjönk och jag som tekniker anser att det var en bra utredning som kom fram till rätt resultat. Sedan är det vissa anhöriga, varvet som byggde båten och andra konspiratoriskt lagda som anser att "allt" var fel i den utredningen.

Men varför gjorde Sverige en utredning om Estonias förlisning?
          Båten var byggd i Tyskland
          Båten hade varit registerad i Finland av ett Norkst klassningssällskap.
          Båten var registerad i Estland.
          Ändå Så tar Sverige på sig ansvaret att bärga båten och att utreda allt.

Estland hade nog varken kunskaperna eller pengar att utföra någotdera, men jag minns hur Ingvar Carlssson o Carl Bildt satt i TV dagen efter o lovade att göra det ena o andra....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Posse
          Inlägg 14-12-2003, 11:06
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Posse @ 14-12-2003, 01:53)
          Artikel 031213 i Aftonbladet: Hemskickad av läkaren - dog av hosta

sleep.gif Jag angav fel tidning - artikeln Hemskickad av läkaren - dog av hosta står ju i Expressen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 18-12-2003, 22:22
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Det kanske inte är rätt tid så här inför julen, att lägga in länk som denna,
          men jag kan inte låta bli att reagera
          Det här stärker än mer min rädsla för att någon gång hamna på hem

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 13:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon