Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ni som har linser Hur är de, Hur är de? Var de svårt i början?
          aanderss
          Inlägg 25-11-2009, 18:41
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

satte in dem i butiken. men här hemma kan jag inte få in dem. ev blir de mer lins träning i butiken om jag inte kan få in dem. har rööööööööööööda ögon nu efter allt pillande

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-11-2009, 18:44
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 18:41) *
          satte in dem i butiken. men här hemma kan jag inte få in dem. ev blir de mer lins träning i butiken om jag inte kan få in dem. har rööööööööööööda ögon nu efter allt pillande

giggle.gif Det går över! Träna på, övning ger färdighet flirting.gif

Citera
          aanderss
          Inlägg 25-11-2009, 19:11
          Länk hit: #63

Medlem

men de är svårt

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-11-2009, 19:20
          Länk hit: #64

Medlem

Vila ögonen en stund och sen påt igen. Du kommer snart på det! Hitta helt enkelt din teknik.

Citera
          aanderss
          Inlägg 25-11-2009, 20:45
          Länk hit: #65

Medlem

jag klarade de men vad händer om man sätter en lins med fel sida in

i natt skall jag sova med dem

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-11-2009, 20:47
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 20:45) *

du MÄRKER om du satt den fel! Dels ser du suddigt, sen känner du att linsen liksom kanar runt på ögat och inte sitter stilla. Skaver lite om man är ovan vid linser också.

Citera
          aanderss
          Inlägg 25-11-2009, 21:02
          Länk hit: #67

Medlem

jag jag märker att de skaver

jag har ju aldrig haft de tidigare

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 25-11-2009, 22:33
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

jag har haft linser sedan augusti -74. Rätt länge nu. jag minns när jag provade första gången. Optikern droppade Belladonna i ögonen, satte i linserna och skickade ut mig i 3 timmar. Augustisol!!!! Såg nada! Tur att Pappa var med. Efter 3 timmar kom jag tillbaka, han tog ur linserna och sa att det såg bra ut..... skickade hem mig med linser, vätska och allt som behövdes. Dagen efter var ju ögonen normala. tog nog 4 timmar at få i dem utan att jag grät floder..... en vecka senare bestämde jag mig för att sluta med spegel. Jag fattade ju att jag måste kunna få i och ur linserna även där det inte finns speglar.... Sedan har det varit en oändlig radda med frågor, farligheter (på grund av mitt oförstånd) och en evig tacksamhet över att kunna se utan ramar framför ögonen.... Nu är jag över 50, och behöver läsglasögon, livet består nu av 1 linser, 2 läsglasögon + linser, 3 glasögon som jag kan läsa med (men inte såååå mycket mer) 4 glasögon som jag ser som en hök med på håll, men som inte går att läsa med..... osv osv....
          Trots allt älskar jag mina linser, dock inte när luftkonditionering tar kål på tårvätskan och linserna bränner fast i ögonen....... Men ändå, pröva, stå ut och försök igen..... det är en befrielse.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-11-2009, 22:36
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Belladonna och augustisol?! Det låter inte nyttigt, får man inte brännskador på näthinnan?!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 22:49
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 21:02) *
          jag jag märker att de skaver

jag har ju aldrig haft de tidigare

Skava kan det göra första dagen innan man är van. har man aldrig haft något i ögonen förut så märker man det mycket mer. Visade inte optikern hur linser ska se ut när de är rättvända??? De ligger rättvända i förpackningen. Min optiker visade på ett krångligt sätt hur man kunde ta ur dom och behöva vända dom för att få dom på rätt håll men jag kom på ett enklare sätt själv nämligen att bara lyfta dom rakt upp och lägga dom direkt på fingertoppen så att undersidan alltid hamnar nedåt. Ju mindre man vänder och joxar desto mindre risk att man vänder dom fel.
          På rätt håll är linser mjukt kupade och runda. trycker man ned kanterna och "vränger" dom ut och in så får man fel kupning på dom och de får mer formen av en djup tallrik dvs de är inte rundade utan mer tvärt utstående kanter, de ser liksom mer platta ut. Då får du fel avstånd till pupillen och kan inte fokusera.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 25-11-2009, 22:49
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Jag sa ju att: tack o lov att Pappa var med! Jag gick och blundade i tre timmar! Med solglasögon, och keps och armen framför ansiktet!!!!
          Det var det absolut värsta jag varit med om, linserna efter det var bara en mild västanfläkt i jämförelse...... flirting.gif

Edit! Sen är det ju inte farligt på det sättet.... bara det att pupillen inte drar ihop sig och minskar ljusinflödet in i ögat, alltså, man blir totalt bländad......

Redigerat av anne-li i olofstorp: 25-11-2009, 22:50

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 10:25
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 22:49) *
          Skava kan det göra första dagen innan man är van. har man aldrig haft något i ögonen förut så märker man det mycket mer. Visade inte optikern hur linser ska se ut när de är rättvända??? De ligger rättvända i förpackningen. Min optiker visade på ett krångligt sätt hur man kunde ta ur dom och behöva vända dom för att få dom på rätt håll men jag kom på ett enklare sätt själv nämligen att bara lyfta dom rakt upp och lägga dom direkt på fingertoppen så att undersidan alltid hamnar nedåt. Ju mindre man vänder och joxar desto mindre risk att man vänder dom fel.
          På rätt håll är linser mjukt kupade och runda. trycker man ned kanterna och "vränger" dom ut och in så får man fel kupning på dom och de får mer formen av en djup tallrik dvs de är inte rundade utan mer tvärt utstående kanter, de ser liksom mer platta ut. Då får du fel avstånd till pupillen och kan inte fokusera.

jo jag var där i en timme men de är ju lätt att få dem fel ändå

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 10:48
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (anne-li i olofstorp @ 25-11-2009, 22:49) *
          Jag sa ju att: tack o lov att Pappa var med! Jag gick och blundade i tre timmar! Med solglasögon, och keps och armen framför ansiktet!!!!
          Det var det absolut värsta jag varit med om, linserna efter det var bara en mild västanfläkt i jämförelse...... flirting.gif

Edit! Sen är det ju inte farligt på det sättet.... bara det att pupillen inte drar ihop sig och minskar ljusinflödet in i ögat, alltså, man blir totalt bländad......

använder du linser nu för tiden

Citera
          KRT
          Inlägg 26-11-2009, 11:09
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (aanderss @ 25-11-2009, 20:45) *

Ska du sova med dem direkt???? När jag fick linser för många år sedan vande man ögonen gradvis, dvs en timme första dagen, två timmar, fyra timmar osv. Fast när jag fick mina dygnet runt-linser behövdes ingen invänjning eftersom jag redan var van.

Jag skulle vilja säga att man märker att linsen hamnat fel, men kanske inte om man inte är van och vet hur det ska kännas om den sitter rätt..... För det första, det skaver om den hamnar fel, du SER inte (lite grumligt kan det vara de första minutrarna, men om du fortfarande tycjer du ser dligt efter 5 min är det något som är fel), och om du tar ut linsen och lägger den på fingertoppen ser man att de är felvända, som Markus_H beskrev det. Dock är nya silikonlinser svårare att "vända fel" eftersom de ligger rätt från början och är mer stabila och rigida i materialt, vilket gör att de inte vänder sig fel på egen hand (vilket mina gamla månadslinser kunde göra - det var som att försöka sätta i en vattendroppe när de skulle in i ögat smile.gif).

Det är dock viktigt att linserna sitter rätt, och att man inte går med dem felvända. Deta eftersom linsen KAN, om man har otur, skava på hornhinnan och irritera denna.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 11:53
          Länk hit: #75

Medlem

Jag är röd i ögonen men de är många som börjar med linser säger optikern

CITAT (KRT @ 26-11-2009, 11:09) *
          Ska du sova med dem direkt???? När jag fick linser för många år sedan vande man ögonen gradvis, dvs en timme första dagen, två timmar, fyra timmar osv. Fast när jag fick mina dygnet runt-linser behövdes ingen invänjning eftersom jag redan var van.

Jag skulle vilja säga att man märker att linsen hamnat fel, men kanske inte om man inte är van och vet hur det ska kännas om den sitter rätt..... För det första, det skaver om den hamnar fel, du SER inte (lite grumligt kan det vara de första minutrarna, men om du fortfarande tycjer du ser dligt efter 5 min är det något som är fel), och om du tar ut linsen och lägger den på fingertoppen ser man att de är felvända, som Markus_H beskrev det. Dock är nya silikonlinser svårare att "vända fel" eftersom de ligger rätt från början och är mer stabila och rigida i materialt, vilket gör att de inte vänder sig fel på egen hand (vilket mina gamla månadslinser kunde göra - det var som att försöka sätta i en vattendroppe när de skulle in i ögat smile.gif).

Det är dock viktigt att linserna sitter rätt, och att man inte går med dem felvända. Deta eftersom linsen KAN, om man har otur, skava på hornhinnan och irritera denna.....

ja de är svårt att se om dem är rätt vända men de går

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 14:28
          Länk hit: #76

Medlem

tack för all go hjälp man får

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 17:36
          Länk hit: #77

Medlem

tagit ut dem nu skall vara utan minnst till i morgon nu

Citera
          Piccante
          Inlägg 26-11-2009, 18:18
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (aanderss @ 26-11-2009, 17:36) *
          tagit ut dem nu skall vara utan minnst till i morgon nu

hur tycker du att du ser med linser??? Mitt brytningsfel är mkt bättre med linser. Med glasögon får man ett annat avstånd mellan lins och pupill och det går inte alltid att korrigera lika bra.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2009, 18:20
          Länk hit: #79

Medlem

ser något bättre med glasögon men man vänjer väll sig

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 18:27
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag är väl kanske inte rätt person att svara, men jag hade inga problem med att använda linser, förutom att jag inte kunde ta ut dom...(för torra ögon)
          Jag hade ett behov av, att "putta upp" mina glasögon trots linser.
          Nu har jag i dagarna testat en ny typ av linser...(geleklump) som jag klarar, men torr luft fungerar inte, så jag får dras med glasögon... crying.gif
          Ser jättebra med linser, men kan inte ta ut dom, då dom "suger sig fast" vid hornhinnan.

Redigerat av pejori: 26-11-2009, 18:28

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 16:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon