Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674
I våras hittade jag några ekollon som hade börjat gro i rabatten - nötskrikans bortglömda matförråd. De planterades i små krukor utomhus och blev små plantor som fick mjöldagg men annars såg ut att må bra. Nu har de tappat bladen. Jag har inte plats för fler träd så tanken var väl mer att plantera dem på något bra ställe i naturen. När är det bäst att göra det? Kan jag övervintra dem i krukorna så länge? Ska jag i så fall gräva ner krukan och täcka med löv? Det skulle vara synd om de dog i vinter när jag nu har pysslat om dem hela sommaren.
Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046
Jag tror att de kommer att klara sig bra utomhus i sin kruka. Själv har jag ett kastanjeträd i kruka som står ute året runt. Läs lite om bonsaier så skall du se att du får bra tips där! Lycka till och kanske blir det så att du behåller det själv.....
Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674
En av dem ska få flytta till zon 5! Där är redan tjäle så det får ju vänta till våren. Några tips när det är bäst att skicka den? För innan tjälen gått ur däruppe kanske eken har börjat få blad. Kanske bättre att skicka den tidigare och så får den bo inomhus ett tag?