Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När sa du tack senast?
          Myosotis
          Inlägg 22-11-2009, 17:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (mojan @ 22-11-2009, 17:11) *
          ...Har börjat nicka ett tack till bilister som stannar för mig när jag går/cyklar...

smile.gif Det blir man glad av som bilist. Även om det är lag att stanna vid övergångsställe skadar det inte med ett leende.

CITAT (Maggan H @ 22-11-2009, 16:59) *
          ...Det hör till folkvettet att tacka när ... någon håller upp dörren...

Fast det där verkar inte vara modernt längre. En god vän till mig, en äldre, något gammalmodig gubbe, har flera gånger blivit utskälld av unga tjejer när han hållit upp dörren för dem. De kände sig förnedrade för att kvinnor kan öppna dörrar alldeles själv... rolleyes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Klura
          Inlägg 22-11-2009, 17:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Klura @ 22-11-2009, 16:03) *
          Jag ringde en kollega idag och tackade för att han hjälpt mig med en transport.
          Senare ringde en försäljare och ville att jag skulle prenumerera på en tidning.
          Jag var lite upptagen då och kunde inte prata och han sa att han skulle återkomma senare.
          -Nej tack det behöver du inte göra, blev mitt svar.

Nu har ytterligare en säljare ringt från samma tidning.
          Han fick iaf inget tack

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 22-11-2009, 17:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag använder ordet tack ofta i mitt vardagliga språk, tycker att det hör till att tacka för att bekräfta när andra visar vänlighet.
          Jag vinkar eller höjer alltid upp handen för bilister när de saktar ner/stannar vid övergångsställen. Dels för att vara vänlig tillbaka men även som en bekräftelse om att jag sett dem och uppfattat men även för att visa att jag tänker gå över nu. Visst det är lag på att de skall stanna vid övergångsställen men det kan hända att någon inte ser mig eller faktiskt har en anledning till att vilja bara "köra förbi".
          Jag passerar ofta förbi en skola på väg hem från jobbet på morgonen och då händer det ofta att det är små barn som skall korsa vägen, då brukar jag sakta ner och stanna en bit före där de står och när barnen tittar/vinkar mot mig i bilen så brukar jag blinka med helljuset för att visa dem att jag sett dem och har för avsikt att låta dem passera innan jag kör vidare

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Dag
          Inlägg 22-11-2009, 17:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 12 827

Jeg synes selv jeg er dyktig til å takke når noen svarer meg på forumet - på ulike fora.
          Stiller jeg spørsmål om noe og noen gir meg svar, er det en selvfølge å si takk.
          Dag

Citera
          mojan
          Inlägg 22-11-2009, 18:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

CITAT (Dag @ 22-11-2009, 17:51) *
          Jeg synes selv jeg er dyktig til å takke når noen svarer meg på forumet - på ulike fora.
          Stiller jeg spørsmål om noe og noen gir meg svar, er det en selvfølge å si takk.
          Dag

Jag håller med.
          Tycker det är både konstigt och oartigt om man ställer en fråga som många försöker att svara/hjälpa till och sen skriver man varken tack eller någon kommentar.

--------------------
          Zon 3

Citera
          Bettis
          Inlägg 22-11-2009, 18:32
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Myosotis @ 22-11-2009, 17:23) *
          Fast det där verkar inte vara modernt längre. En god vän till mig, en äldre, något gammalmodig gubbe, har flera gånger blivit utskälld av unga tjejer när han hållit upp dörren för dem. De kände sig förnedrade för att kvinnor kan öppna dörrar alldeles själv... rolleyes.gif

Jag håller upp dörrar för ALLA gamla, unga, gubbar, kärringar, dumma, knäppa, svarta, vita, gula och barn giggle.gif jag håller alltid upp dörren och förväntar mig att folk inte ska släppa dörren i ansiktet på mig och gör dom det så skricker jag "tack så mycket" högt så dom hör det medans dörren far i ansiktet på mig ranting.gif

--------------------

Citera
          Miro
          Inlägg 22-11-2009, 18:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Jag sa tack för ngn timme sen när jag fick växel i kassan på ica

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-11-2009, 19:06
          Länk hit: #28

Medlem

Nu sa jag tack igen smile.gif när de ringde från G4S och undrade varför jag hade strömavbrott (det var bara en säkring)

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 23-11-2009, 06:45
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Har blivit två tack nu på morgonen.
          Det första när maken öppnade kylskåpsdörren åt mig och det andra när han frågade om han skulle starta min dator. wub.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Olle A
          Inlägg 23-11-2009, 09:31
          Länk hit: #30

Gäster

Igår sa jag inte tack en enda gång - då var jag ensam hemma hela dagen. smile.gif Idag har jag förstås tackat när jag handlade morgonfika till arbetskompisarna.

Olle

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 09:46
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Olle A @ 23-11-2009, 09:31) *
          Igår sa jag inte tack en enda gång - då var jag ensam hemma hela dagen...

Så är det för mig också de flesta dagar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Margith
          Inlägg 23-11-2009, 13:27
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Det här ger mig många funderingar.....

Men kom ihåg att jag sa att det här INTE har med Odlaiter att göra. Vänligare människor tror jag aldrig att jag träffat smiley_small_hug.gif så förmodligen ställde jag frågan till fel personer smile.gif
          Eftersom tacket sitter i ryggmärgen på mig, har jag faktiskt lite problem med hur/när/hur många gånger jag ska tacka för hjälpen när ni svarar på nån av mina frågor här. Men det var inte det som mitt inlägg egentligen handlade om.

En generationsfråga tror jag absolut inte att det är.
          Jag kommer ihåg nu, på den tiden jag skjutsade hem sonen från skolan ibland. Då var det ofta några kompisar som bodde åt samma håll som följde med. En av dem klev ur bilen och slängde igen dörren utan att säga nåt. En annan sa hejdå till sonen. Min son sa tack för skjutsen när han klev ur bilen hemma på gården.
          Alltså inte en generationsfråga, utan isf hellre en fråga om uppfostring.

Sen kommer jag ihåg, bara härom veckan, jag var och handlade och tjejen före mig la ut den där stickan när hon packat upp sina varor på bandet. Jag sa tack. Hon tittade på mig med stoooora ögon och sa att hon aldrig någonsin fått ett tack för det. Jag blev så häpen att jag inte kom mig för att säga nåt.

Om jag nu har rätt att det här är en fråga om uppfostring: varför finns det folk som inte lär sina barn att säga tack?
          Gör det ont att säga tack?
          Är det löjligt/omodernt/inställsamt?
          Det behöver ju inte handla om att tacka för hjälpen, det kan lika gärna handla om att säga "nej tack" i stället för nej.

Vad är det jag inte förstår?
          Eller är det helt enkelt så att jag är taskigt uppfostrad? crazy.gif
          (Och uppfostrar min son lika illa sad.gif )

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 13:42
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Margith @ 23-11-2009, 13:27) *
          ...jag var och handlade och tjejen före mig la ut den där stickan när hon packat upp sina varor på bandet. Jag sa tack. Hon tittade på mig med stoooora ögon och sa att hon aldrig någonsin fått ett tack för det...

giggle.gif Den där pinnen ja. Jag brukar inte tacka för det, däremot blir jag lika förbannad varje gång någon inte lägger dit den. Oftast låtsas jag inte om att det inte finns någon pinne och lägger mina varor bakom. whist.gif Vill de inte betala dem får de se till att skrika stopp i tid eller nåt. dunno.gif Hur svårt är det att lägga dit en pinne?! rolleyes.gif Jag gör det alltid, det är inte det minsta jobbigt. Det är lika hänsynslöst som att inte säga tack eller hej. mad.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 13:52
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Margith @ 23-11-2009, 13:27) *
          ...varför finns det folk som inte lär sina barn att säga tack?
          ...Är det löjligt/omodernt/inställsamt?...

Mycket bra fråga. Det skulle jag också vilja veta. I min f.d. ridskolegrupp fanns en ung tjej (kanske 14-16) som aldrig sa hej. Alla brukade stå och prata och så kommer det in någon som undviker ögonkontakt och inte säger hej. confused.gif Hon var jättetrevlig annars, men kunde/ville inte hälsa på folk. När jag berättade det för en kompis som är mycket yngre än mig tyckte hon att det var helt okej och normalt, så jag tror fortfarande att det delvis är en generationsfråga. Min kompis är inte alls ouppfostrad eller så.
          Sen finns det som tur är föräldrar som lär sina barn att tacka och hälsa, alltså finns det även yngre som är artiga.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Olle A
          Inlägg 23-11-2009, 14:29
          Länk hit: #35

Gäster

Hon kanske kände sig lite utanför eller inte ville störa när alla andra redan stod och pratade med varandra? Att det inte alltid är lätt at bli insläppt i ett samtal har jag erfarit lite varstans.

Olle

Citera
          Anma
          Inlägg 23-11-2009, 15:48
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Myosotis @ 23-11-2009, 13:42) *
          giggle.gif Den där pinnen ja. Jag brukar inte tacka för det, däremot blir jag lika förbannad varje gång någon inte lägger dit den. Oftast låtsas jag inte om att det inte finns någon pinne och lägger mina varor bakom. whist.gif Vill de inte betala dem får de se till att skrika stopp i tid eller nåt. dunno.gif Hur svårt är det att lägga dit en pinne?! rolleyes.gif Jag gör det alltid, det är inte det minsta jobbigt. Det är lika hänsynslöst som att inte säga tack eller hej. mad.gif

Problemet med pinnen är ju att många tänker så olika. Vissa tycker att man själv ska sätta dit pinnen före sina varor och den efter i kön ska göra lika så klart. Andra tycker att man ska sätta pinnen efter att man lagt upp sina varor.
          Förut blev jag också irriterad då någon inte la upp pinnen efter sina varor, tills jag insåg att de kanske gjorde tvärtom mot mig och var irriterade på mig istället... Så nu lägger jag pinnen själv både före och efter om ingen hinner före mig, då slipper jag bli sur i onödan. smile.gif

Idag har jag tackat massor med gånger, har varit på stan och handlat. Sen har jag fått massor med tack från farmor som vi hjälpte med gardiner och lite annat pyssel. Jag tackade farmor för den utsökta lunchen också så klart. smile.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-11-2009, 15:50
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

tänk det där pinnproblemet hade man aldrig förut.... hur klarade man sig då hmmm??? nåja jag gör också så att jag lägger både framför och bakom fast primärt framför men då brukar nån suris daska dit en pinne efter för att de känner sig lurade hahah

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 15:55
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (skogstroll @ 23-11-2009, 15:50) *
          ...men då brukar nån suris daska dit en pinne efter för att de känner sig lurade hahah

laugh.gif Jaså var det du framför mig i kassan shy.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          RitRat
          Inlägg 23-11-2009, 15:56
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Senast jag sa tack..... Det var bara en timme sen. Jag var så nöjd med mina elever, de hade jobbat bra och med engagemang, så jag sa stort TACK och applåderade.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2009, 15:57
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Anma @ 23-11-2009, 15:48) *
          Problemet med pinnen är ju att många tänker så olika. Vissa tycker att man själv ska sätta dit pinnen före sina varor och den efter i kön ska göra lika så klart. Andra tycker att man ska sätta pinnen efter att man lagt upp sina varor.

Hade jag ingen aning om. Trodde att alla begrep att mitt sätt är det ända rätta flirting.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 09:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon