CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 12:11)

Lätt och lätt. Fråga till vegan: vad äter du? Svar: Idag åt jag soyaprotein, igår soyaprotein, likaså i förrgår. Skall ha det i morgon och i övermorgon också. Vi allätare kan äta fisk, skaldjur, fågel, gris, nöt, lamm mm tillsammans med grönsaker och rotfrukter. Mycket enklare och så slipper vi äta soysprotein som är en konstlad framtagen produkt som dessutom fått transporterats långt med åtföljande miljöpåverkan.
Fast du vet mycket väl att man inte behöver äta sojaprotein varje dag. Det blir väl en del sådant eftersom de flesta färdiga produkter är gjorda av antingen sojaprotein men det finns även en hel del baserade på vetegluten. Gör man eget kan man variera i alla oändlighet.
Gör man så att man äter det du nämner så leder det till lidande av det här slaget, utöver det så fraktas mycket större mängder soja och andra grödor in i landet för att göda djuren, ungefär tio gånger så mycket som om vi själva skulle äta vegetabilierna. Du vet mycket väl hur förkastligt det är att äta kött och andra animalier ur miljöperspektiv. Det är ju fakta som även du lär ha svårt att säga emot.
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 12:15)

Skulle vilja se den vegeterian som bara äter inhemsk, alternativt den som bara äter Europeisk mat.
Jag skulle vilja se den blandkostare som alltid äter etiskt och miljövänligt där djuren är uppfödda på enbart inhemska grödor eller europeiska grödor.
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 12:27)

Det bedrövliga är att inte djurskyddsinspektörerna räcker till och gör det jobb dom ska d.v.s åker runt och kollar upp att djurägare sköter sina djur enligt lagen.
Jag ser ingen som helst anledning till att försvara mitt köttätande. Jag är nämligen allätare men vill ha mitt kött från välskötta djur. Det är bedrövligt med vanvård av djur och sådant borde naturligtvis inte få förekomma. Men två fel gör inte ett rätt så när djurrättsalliansen tar lagen i egna händer så reagerar jag starkt. Tillträde till djurstallar får inte ske på det vis som gjorts. Vem vet vad det kan föra med sig i förlängningen om folk bara knallar rakt in i smyg. I värsta fall kan människor bära med sig smitta eller ställa till annat elände.
Jag skulle snarare vilja påstå att det bedrövliga är att folk behandlar djuren på ett sådant vis och att folk fortsätter att stödja industrin trots dess brister. Om de såg till djurens välmående framför profit skulle inte djurskyddsinspektörer ens behövas.
Du köper säkert allt ditt kött från välmående djur och kan till 100% garantera att du aldrig ätit kött från en sådan här grisfarm, så det är klart, du är inte som alla andra som äter kött inte.
Nej, det var väldigt fel av Djurrättsalliansen, de borde kanske ha tänkte efter och låtit bli med tanke på hur elakt det är mot de stackars snälla små bönderna när de har djurrättsaktivister som springer runt i deras stall och fotograferar, filmar och avslöjar vad det faktiskt är de håller på med. Stackars dem.
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 12:34)

För mig är det helt OK att ta lagen i egna händer om man har klart för sig två saker;
1) Att man inte gör det anonymt
2) Att man är beredd att ta konsekvenserna för detta
Skulle kvinnor inte tagit lagen i egna händer så skulle kvinnor fortfarande inte ha rösträtt!
Där håller jag med, det finns förmodligen många exempel på det utöver det du nämner. Dessutom bryter vi alla mot lagar och regler titt som tätt för att vi anser att de är oviktiga, inte fyller någon funktion eller för att vi har någonting emot dem och gör det i form av någon protest.
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 12:40)

Det skulle inte fungera att vara vegan på enbart svensodlat.
Varför inte?