| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
04-12-2009, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:18)  Kanske för att dom nöjde sig med att bara filma, och glömde att anmäla vanvården... Nej, de anmälde vanvården.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:16)  /..../ Jag tycker flera i den här tråden har formulerat och framställt det på ett tydligare sätt än vad jag kan göra. Man måste ju se till att göra så stor nytta som möjligt för djuren, så skulle en sann djurvän agera enligt mig. För alla djur, så fort man kan...
Om du inte kan formulera dej begripligt, så kanske du ska låta bli...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:24
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:20)  För alla djur, så fort man kan...
Om du inte kan formulera dej begripligt, så kanske du ska låta bli... Såklart skulle man inte ha anmält direkt, konsekvenserna skulle inte alls blivit lika positiva och uppmärksammade. Det vore rentav korkat att anmäla direkt, men det kanske är korkade och kortsiktiga metoder som skall användas så att fokus hålls borta från sådant här? Det kanske rentutav är en bra grej att kött- och animalieindustrin får agera precis som de vill och att djuren lider? Det är alltså inte det totala lidandet man skall se till utan endast några få individers lidande? Varför är dessa individer så mycket viktigare än alla andra och varför är det okej att några hundra grisar får det bättre medan några andra miljoner grisar blir lidande? En sak jag inte förstår är varför du/ni har så svårt att se att man inte kan hjälpa ALLA djur genom den metod ni förespråkar.
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 22:26
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:11)  Okej, intressanta synpunkter...
Synd att du smutskastar de som faktiskt kämpar för att djuren skall få det bättre. Som tur är kommer det nog inte att påverka dem. Efter det här kommer vi nog att få se mer djurrättsaktivism av det här slaget. Det finns många som kämpar för att djuren ska få det bättre utan att vara djurrättsaktivister. Människor som inte tar lagen i egna händer för sina egna ideologiska syften. Människor som inte skulle låta missförhållanden pågå i flera år. Djurrättsaktivisterna är inte djurvänner utan snarare en sekt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 22:27
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:24)  Såklart skulle man inte ha anmält direkt, konsekvenserna skulle inte alls blivit lika positiva och uppmärksammade.
Det vore rentav korkat att anmäla direkt, men det kanske är korkade och kortsiktiga metoder som skall användas så att fokus hålls borta från sådant här? Det kanske rentutav är en bra grej att kött- och animalieindustrin får agera precis som de vill och att djuren lider? Det är alltså inte det totala lidandet man skall se till utan endast några få individers lidande? Varför är dessa individer så mycket viktigare än alla andra och varför är det okej att några hundra grisar får det bättre medan några andra miljoner grisar blir lidande?
En sak jag inte förstår är varför du/ni har så svårt att se att man inte kan hjälpa ALLA djur genom den metod ni förespråkar. Dina argumet är ju bara så dumma så man mår illa!!! För dig verkar uppmärksamheten vara mer värd än att värna om djurens väl o ve. Sjukt!!!
Redigerat av Hej igen: 04-12-2009, 22:28
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:32
|

Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 04-12-2009, 22:27)  Dina argumet är ju bara så dumma så man mår illa!!! Okej  Då vet jag, tack för den konstruktiva kritiken. CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:26)  Det finns många som kämpar för att djuren ska få det bättre utan att vara djurrättsaktivister. Människor som inte tar lagen i egna händer för sina egna ideologiska syften. Människor som inte skulle låta missförhållanden pågå i flera år. Djurrättsaktivisterna är inte djurvänner utan snarare en sekt. Kämpar man för djurens rätt till på något sätt så är man väl per definition aktiv för djuren och därmed en djurrättsaktivist? Jag ser inget som helst fel med att bryta mot lagen om det handlar om att förhindra lidande, det är väl trots allt till stor del det lagar är till för? Djurrättsaktivister finns i många olika former från de som är köttätare, lakto-ovo-vegetarianer eller de som skriver insändare till de som släpper ut minkar och spränger lastbilar. Det går inte att generalisera på det viset. CITAT (Hej igen @ 04-12-2009, 22:27)  Dina argumet är ju bara så dumma så man mår illa!!!
För dig verkar uppmärksamheten vara mer värd än att värna om djurens väl o ve.
Sjukt!!! Okej, tack för den konstruktiva kritiken åter igen  Får du ut mycket av att sitta och kasta skit?
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 22:31
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:34
|
Medlem

|
Skit ska skit ha...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:16)  Ser inget annat sätta att tolka det du och andra påstår. Att det är helt fel och förkastligt att se till många individers välmående över en längre tid än att se till få individers välmående över en kort tid. Det är uppenbart att det är de två scenarion som skulle uppstå om man anmält direkt med ett väldigt tunt material kontra vänta och samla mer material för att publicera i samband med en större kampanj.
Jag tycker flera i den här tråden har formulerat och framställt det på ett tydligare sätt än vad jag kan göra. Man måste ju se till att göra så stor nytta som möjligt för djuren, så skulle en sann djurvän agera enligt mig. Du fortsätter att spekulera och dra konstiga slutsatser. Det är väl självklart att man vill att djur ska ha det bra över en längre tid. Varför skulle vi inte vilja det? En sann djurvän låter inte sådant fortgå i två år som dessa djurrättsaktivister gjorde. Du kan omöjligt veta om effekten blivit densamma om man anmält direkt gård för gård där man sett missförhållanden. Du kan inte veta bara tro.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 22:37
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:32)  Okej  Då vet jag, tack för den konstruktiva kritiken. Kämpar man för djurens rätt till på något sätt så är man väl per definition aktiv för djuren och därmed en djurrättsaktivist? Jag ser inget som helst fel med att bryta mot lagen om det handlar om att förhindra lidande, det är väl trots allt till stor del det lagar är till för? Djurrättsaktivister finns i många olika former från de som är köttätare, lakto-ovo-vegetarianer eller de som skriver insändare till de som släpper ut minkar och spränger lastbilar. Det går inte att generalisera på det viset. Okej, tack för den konstruktiva kritiken åter igen  Får du ut mycket av att sitta och kasta skit? Jag kastar ingen skit ... talar bara om för dig vad jag har för åsikt ang dina åsikter.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:42
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 22:19)  De sa ju att det var hemskt för dem. Jag tror inte det hade blivit möjligt för dem att gå från gård till gård om de anmält första fallet direkt - ryktet hade spridit sig till de andra bönderna som kunde vidta åtgärder för att inte släppa in obehöriga så de hade fått nöja sig med att anmäla en gård. Ja snyfta kan väl vem som helst göra för att få det effektivare. Patetiskt! Du tror bara en massa också. Vad är det som säger att inte bönderna skulle vidtagit åtgärder till förbättringar istället? Fånigt att tro att dom bara skulle försvårat för obehöriga att ta sig in.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 22:45
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:42)  Ja snyfta kan väl vem som helst göra för att få det effektivare. Patetiskt! Du tror bara en massa också. Vad är det som säger att inte bönderna skulle vidtagit åtgärder till förbättringar istället? Fånigt att tro att dom bara skulle försvårat för obehöriga att ta sig in. Kan bara hålla med.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:47
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 22:19)  De sa ju att det var hemskt för dem. Jag tror inte det hade blivit möjligt för dem att gå från gård till gård om de anmält första fallet direkt - ryktet hade spridit sig till de andra bönderna som kunde vidta åtgärder för att inte släppa in obehöriga så de hade fått nöja sig med att anmäla en gård. En gård är bättre än ingen gård alls...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 22:48
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:47)  En gård är bättre än ingen gård alls...
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:48
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:36)  Du fortsätter att spekulera och dra konstiga slutsatser. Det är väl självklart att man vill att djur ska ha det bra över en längre tid. Varför skulle vi inte vilja det? En sann djurvän låter inte sådant fortgå i två år som dessa djurrättsaktivister gjorde. Du kan omöjligt veta om effekten blivit densamma om man anmält direkt gård för gård där man sett missförhållanden. Du kan inte veta bara tro. Ja, det är självklart för dig, mig och alla andra att djur skall ha det så bra som möjligt. Det finns ingen anledning till att ingen av oss inte skulle vilja det än ren illvilja och sadism och förhoppningsvis finns det inte alltför många sådana människor här i världen. Som jag ser det så handlar det inte om att här och nu agera på det som sker även om det är de direkta impulser man skulle få om man bevittnade någonting sådant. Man får helt enkelt handla sansat och genomtänkt. Att vänta, samla material och publicera det i samband med en kampanj på detta viset har större genomslag och därför leder det till att mer lidande förhindras än om man anmält direkt. Vilket tycker du är bäst, att man räddar några grisfarmars djur ur sitt lidande medan det får fortgå på alla andra grisfarmar och för en lång tid framöver eller att de grisarna får lida ett tag till för att sedan förhindra att många fler grisar lider, förhoppningsvis för all framtid? Det här har ju lett till stora förändringar på hur vi ser på grishållningen och på hur inspektionerna skall gå till, tror du att samma sak hade skett om de anmält 2-3 grisfarmer? Hade det inte bara blivit så att de ansetts som rötägg och sedan hade man inte tänkt mer på det? Jag vet inte varför vi ser så olika på saken. För er verkar det helt självklart att man skulle agerat genom att anmäla direkt, men varför? Visst är varje individ viktig, det tycker jag också eftersom jag ser varje gris som just en speciell individ. Men i slutändan måste det väl ses till det totala lidande som förhindras? Hur skulle ni ställt er till det exempel som jag tidigare kopierade om de tre patienterna? Skulle ni inte offrat en för att rädda två? Här handlar det ju om att offra några individer för många fler individers skull. Visst är det en jobbig fråga och det finns inga lätta svar men jag kan inte få det till någonting annat än att det bästa var att vänta, eller att det i fallet med patienterna vore det bästa att offra en för att rädda två. Jag kan absolut inte förstå varför vi tycker så olika på den punkten.
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 22:48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:47)  En gård är bättre än ingen gård alls... Många gårdar är bättre än en.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:47)  En gård är bättre än ingen gård alls... Var det inte närmare ett hundratal gårdar det handlade om? Såvitt jag vet är 100 i det här fallet ganska mycket mer än både 1 och 0.
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 22:52
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 22:54
|
Gäster

|
Jag har på nära håll sett kvinnomisshandel ... inte väntade jag med anmälan för o se om han slog henne hårdare eller kanske kvävde ... eller misshandlade fler. Nej .. jäg stoppade först misshandeln och anmälde sedan.
Det är ALLAS PLIKT att alltid anmäla om de ser misshandel/vanvård, vare sig det gäller människor eller djur.
Det är ALDRIG försvarbart att filma och låta bli att anmäla bara för att "få mer kött på benen"
Redigerat av Hej igen: 04-12-2009, 22:56
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:55
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:42)  Ja snyfta kan väl vem som helst göra för att få det effektivare. Patetiskt! Du tror bara en massa också. Vad är det som säger att inte bönderna skulle vidtagit åtgärder till förbättringar istället? Fånigt att tro att dom bara skulle försvårat för obehöriga att ta sig in. Det skulle mycket väl kunna leda till förbättringar på några av gårdarna, men jag har svårt att tro att de skulle vara permanenta. Risken är ju stor att det skulle blivit såhär efter ett tag igen eftersom ingenting mer skett. Nu kommer det ju förhoppningsvis att leda till mer frekventa och oanmälda inspektioner.
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 22:55
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 22:57
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 22:51)  Många gårdar är bättre än en. Inte om det är en gård där djuren lider, då är en gård bättre än ingen gård... CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:52)  Var det inte närmare ett hundratal gårdar det handlade om? Såvitt jag vet är 100 i det här fallet ganska mycket mer än både 1 och 0. Du läser inlägg som fan läser bibeln ser jag... Hopplöst fall..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|