Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 22:57
          Länk hit: #541

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Hej igen @ 04-12-2009, 22:54) *
          Jag har på nära håll sett kvinnomisshandel ... inte väntade jag med anmälan för o se om han
          slog henne hårdare eller kanske kvävde ... eller misshandlade fler.
          Nej .. jäg stoppade först misshandeln och anmälde sedan.

Det är ALLAS PLIKT att alltid anmäla om de ser misshandel/vanvård, vare sig det gäller
          människor eller djur.

Det är ALDRIG försvarbart att filma och låta bli att anmäla bara för att "a
          mer kött på benen"
          Nej, det hade ju varit väldigt korkat och ologiskt att vänta med det. Du agerade helt rätt, men det exemplet har absolut ingenting med detta och göra och är precis lika irrelevant som ditt förra exempel.

Det är allas plikt att anmäla och i de flesta fall lönar det sig. I det här fallet lönade det sig uppenbarligen att vänta om man ser till de resultat som publiceringen av materialet medförde.

Det är helt klart försvarbart och det togs ju tidigare i tråden upp att bland annat polisen arbetar utefter samma principer.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-12-2009, 22:58
          Länk hit: #542

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:32) *
          Kämpar man för djurens rätt till på något sätt så är man väl per definition aktiv för djuren och därmed en djurrättsaktivist?

Jag ser inget som helst fel med att bryta mot lagen om det handlar om att förhindra lidande, det är väl trots allt till stor del det lagar är till för?

Där har du fel, man är inte alls per definition en djurrättsaktivist för att man kämpar för djurens rätt. Jag hade inte sagt något om att de bröt mot lagen om aktivisterna genast anmält och följt upp det dom såg för att förhindra fortsatt lidande.

Jag skulle aldrig kunna lämna ett djur jag såg levde i misär utan att vidta åtgärder. Att inte anmäla detta direkt skulle göra mig medskyldig till vanvården och djurplågeriet. Det anser jag att dessa djurrättsaktivister också är.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 23:02
          Länk hit: #543

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:24) *
          Såklart skulle man inte ha anmält direkt, konsekvenserna skulle inte alls blivit lika positiva och uppmärksammade.

/.../

Nej... Inte för djurrättsaktivisternas del, men kanske för djurens del...
          Två år är en lång tid att lida, för att ett gäng "stolpskott" ska få uppmärksamhet.

CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:58) *
          Där har du fel, man är inte alls per definition en djurrättsaktivist för att man kämpar för djurens rätt. Jag hade inte sagt något om att de bröt mot lagen om aktivisterna genast anmält och följt upp det dom såg för att förhindra fortsatt lidande.

Jag skulle aldrig kunna lämna ett djur jag såg levde i misär utan att vidta åtgärder. Att inte anmäla detta direkt skulle göra mig medskyldig till vanvården och djurplågeriet. Det anser jag att dessa djurrättsaktivister också är.

Jag med... tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-12-2009, 23:02
          Länk hit: #544

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är inte så mycket att diskutera längre. Myndigheterna har kontrollerat de flesta gårdarna och det har visat sig att djurrättsterroristerna oftast hade fel. Jag vet inte om de inte begrep vad de höll på med eller om de medvetet ljög. De som vill se hur de ljög kan gå in på ATLs sida och se en avslöjande bild.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:03
          Länk hit: #545

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 22:58) *
          Men du inser att Djurrättsalliansens sätt att hantera detta ledde till ett större minskat lidande i slutändan än att anmäla och publicera materialet direkt de besökt en gård där djuren misskötts?

Jag skulle också ha väldigt svårt för att inte agera direkt, men man måste se till det totala lidandet och agera på det bästa sättet för så många djur som möjligt.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 23:04
          Länk hit: #546

Medlem

CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:57) *
          /..../ det exemplet har absolut ingenting med detta och göra och är precis lika irrelevant som ditt förra exempel.

/.../

och det är inte dina tre patienter du drog upp tidigare???
          Irrellevanta för frågan alltså och har inte med detta att göra?

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:05
          Länk hit: #547

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:02) *
          Nej... Inte för djurrättsaktivisternas del, men kanske för djurens del...
          Två år är en lång tid att lida, för att ett gäng "stolpskott" ska få uppmärksamhet.
          Det är djuren som är de stora vinnarna på att vänta i två år. Uppmärksamheten är inte ett självändamål utan bara en metod för att kunna förbättra djurens situation ytterligare. De har ingenting att vinna på att enbart få uppmärksamhet, det är de inte ute efter, de är ute efter att förbättra djurens livssituation.

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 04-12-2009, 23:06
          Länk hit: #548

Gäster

CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:57) *
          Nej, det hade ju varit väldigt korkat och ologiskt att vänta med det. Du agerade helt rätt, men det exemplet har absolut ingenting med detta och göra och är precis lika irrelevant som ditt förra exempel.

Det är allas plikt att anmäla och i de flesta fall lönar det sig. I det här fallet lönade det sig uppenbarligen att vänta om man ser till de resultat som publiceringen av materialet medförde.

Det är helt klart försvarbart och det togs ju tidigare i tråden upp att bland annat polisen arbetar utefter samma principer.

Och där tycker du att det är helt OK att se på när djur vanvårdas/misshandlas,
          bara för att få bra bilder som man kan sprida ut i media vid lämpligt tillfälle
          .

Du har en otäck syn på djumisshandel/vanvård.
          Jag skulle vara rädd att ha dig på min gård.

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:07
          Länk hit: #549

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:04) *
          och det är inte dina tre patienter du drog upp tidigare???
          Irrellevanta för frågan alltså och har inte med detta att göra?
          Går ju helt klart att jämföra. Är det okej att en person dör för att rädda två? Är det okej att en gris lider/dör för att rädda två? Är det okej att 100 grisar lider för att förbättra åtskilliga miljoner grisars livssituation?

Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 23:08

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-12-2009, 23:08
          Länk hit: #550

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 22:57) *
          Inte om det är en gård där djuren lider, då är en gård bättre än ingen gård...
          .....

Jo, men jag menar att många gårdar där djuren lider är bättre än en gård där djuren lider - som man anmäler alltså.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-12-2009, 23:09
          Länk hit: #551

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2009, 23:02) *
          Hej!
          Det är inte så mycket att diskutera längre. Myndigheterna har kontrollerat de flesta gårdarna och det har visat sig att djurrättsterroristerna oftast hade fel. Jag vet inte om de inte begrep vad de höll på med eller om de medvetet ljög. De som vill se hur de ljög kan gå in på ATLs sida och se en avslöjande bild.
          MVH
          Jan Lindgren

Klippt från ATL.nu
          CITAT
          Aktivister uppmanas träda fram

De djurrättsaktivister som tagit sig in på grisgårdar uppmanas av Hallandspolisen att träda fram.

Om polisen ska kunna utreda de påstådda fallen av vanvård på utpekade grisgårdar så måste aktivisterna träda fram. Det säger Karl-Arne Ockell vid Hallandspolisen till TV4 Nyheterna Halland.
          Polisen har inte mycket för att åka ut till gårdarna. Eventuellt skadade grisar har ju gått till slakt vid det här laget.

Men eftersom aktivisterna inte bara är vittnen utan också riskerar att bli brottsmisstänkta för sitt intrång i grisstallarna befarar polisen att ingen kommer att träda fram, skriver TT.

Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:10
          Länk hit: #552

Medlem

CITAT (Hej igen @ 04-12-2009, 23:06) *
          Och där tycker du att det är helt OK att se på när djur vanvårdas/misshandlas,
          bara för att få bra bilder som man kan sprida ut i media vid lämpligt tillfälle
          .

Du har en otäck syn på djumisshandel/vanvård.
          Jag skulle vara rädd att ha dig på min gård.

Jag tycker att det är helt okej eftersom jag vill minimera lidandet här i världen.

Du borde inte vara rädd för att ha mig på din gård. Jag vill ingen illa och om jag kommer att ta hand om djur i framtiden kommer jag att ta hand om dem på det bästa vis jag kan smile.gif Kan jag däremot inte ta hand om dem på ett optimalt vis så kommer jag heller aldrig att ta hand om djur, vilket jag inte tycker att dessa personer borde få göra.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 23:11
          Länk hit: #553

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:08) *
          Jo, men jag menar att många gårdar där djuren lider är bättre än en gård där djuren lider - som man anmäler alltså.

Så man kan inte anmäla en gård i taget, direkt man ser missförhållanden ???
          Håller tyvärr inte med dej där.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Hej igen
          Inlägg 04-12-2009, 23:11
          Länk hit: #554

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:08) *

Inte för att ditt inlägg var riktat till mig...
          men jag måste ändå fråga dig ...
          Anser du att man kan strunta i att anmäla vanvård man sett... bara för att se om man kan hitta fler exempel
          på detta?

Kan du med rent samvete vänta i två år innan du anmäler vanvård/misshandel?

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:12
          Länk hit: #555

Medlem

CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:09) *
          Klippt från ATL.nu
          Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process.
          Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet.

--------------------

Citera
          pejori
          Länk hit: #556

Medlem

Klippt från ATL.nu

Två bortkastade år, på djurens bekostnad alltså...

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          ängsvädd
          Länk hit: #557

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Klippt från ATL.nu

Vi har inte sett än vad grisarna vunnit på det i form av ändrade regler och lagar. En köpbojkott av konventionell julskinka verkar det ha lett till iaf. Kanske även att efterfrågan på kött minskar vilket är bra för djuren och klimatet.

Redigerat av ängsvädd: 04-12-2009, 23:13

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:13
          Länk hit: #558

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:11) *
          Så man kan inte anmäla en gård i taget, direkt man ser missförhållanden ???
          Håller tyvärr inte med dej där.
          Nej, det är alldeles uppenbart att det inte hade gått.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 23:13
          Länk hit: #559

Medlem

CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:12) *
          Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet.

Är du verkligen så dum eller gör du dej till?

Med tanke på dina inlägg, är du varken djur eller mäniskovän.

Redigerat av pejori: 04-12-2009, 23:14

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Nauti
          Inlägg 04-12-2009, 23:14
          Länk hit: #560

Medlem

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:12) *
          Två bortkastade år, på djurens bekostnad alltså...
          Ja, precis så är det tongue.gif Här kan man ju tala om underliga slutsatser i alla fall.

--------------------

Citera

71 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 01:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon