| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
Hej igen
|
04-12-2009, 23:14
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:10)  Jag tycker att det är helt okej eftersom jag vill minimera lidandet här i världen. Du borde inte vara rädd för att ha mig på din gård. Jag vill ingen illa och om jag kommer att ta hand om djur i framtiden kommer jag att ta hand om dem på det bästa vis jag kan  Kan jag däremot inte ta hand om dem på ett optimalt vis så kommer jag heller aldrig att ta hand om djur, vilket jag inte tycker att dessa personer borde få göra. Du är faktiskt en ganska otäck person ... om jag ser till din syn/dina åsikter! Tacksam för att ingen i min närhet har samma synsätt som du.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:13)  Är du verkligen så dum eller gör du dej till? Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:12)  Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet. Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:13)  Är du verkligen så dum eller gör du dej till? Med tanke på dina inlägg, är du varken djur eller mäniskovän. Om du menar vad jag skriver så står jag för det jag skriver så förmodligen är jag så dum om du vill kalla mig det. Jag gör mig inte till. Jag anser mig vara såväl djur- som människovän.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:17
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:12)  Vi har inte sett än vad grisarna vunnit på det i form av ändrade regler och lagar. En köpbojkott av konventionell julskinka verkar det ha lett till iaf. Kanske även att efterfrågan på kött minskar vilket är bra för djuren och klimatet. Säkert att det blir så, en vecka eller två...  CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:15)  Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp. Nauti kan svara för sig själv, och behöver ingen dadda.... Tycker han är rätt bra på personangrepp själv... Mot "hej igen" t.ex.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:15)  Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort. Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:19
|

Medlem

|
En av bilderna jag reagerade på hos djurrättsalliansen var just bilden på utfodringsplatsen som de visade helt utan förklaring. Här avslöjas hur det egentligen låg till. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5699...%20verkligheten
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:19
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:15)  Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort. Jag bryr mig nog lika litet som de själva i vad de har vunnit på saken och ser till vad grisarna har vunnit på saken. Svenskarnas illusion spräckt om hur bra och bristfri den svenska djurhållningen är. Vi ser ett ändrat mönster i konsumtionsvanor. Publiceringen väckte starka reaktioner hos folk och därmed tvingar det i sin tur politiker och näringen att reagera och agera. Men visst hade det varit bra om de även kunde fått ett djurförbud  Men jag tycker varken att det var korkat eller meningslöst skulle jag inte kalla det. Det har ju lett framåt.
Redigerat av Nauti: 04-12-2009, 23:20
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:04)  Det är en irrelevant jämförelse för att det i det ena fallet handlar om någonting som är helt oberoende till andra liknande fall. Det finns inget ekonomiskt incitament eller samarbete med andra barnmisshandlare. Det är någonting som förhoppningsvis tar slut direkt fallet anmäls och kommer upp i domstol.
I fallet med grisarna är det någonting som är satt i system där det ligger pengar bakom. Om det kom fram att några djurrättsaktivister hade varit inne på en eller flera gårdar, anmält och publicerat materialet skulle de andra aktörerna i branschen se till att inte samma sak kunde hända på deras gårdar. Jag tror absolut att aktörerna inom branschen håller varandra om ryggen ifall det krävs.
Jag tycker det är två alldeles för olika situationer för att de skall kunna jämföras. I ditt exempel är det för mig helt självklart att man skall anmäla det direkt man får vetskap om det. När det handlar om grisarna tycker jag det är hemskt och beklagligt att de grisar som filmades fick lida, men med tanke på hur många grisar som räddades från lidandet på grund av det så tycker jag att det är rättfärdigat. Även om jag mycket hellre hade sett en lösning där man så snabbt som möjligt kunde åstadkommit samma resultat och sluppit det onödiga lidande som kött- och animaleindiustrin ofta bidrar till. Men någon sådan snabb lösning tror jag inte finns tyvärr och jag kan inte se hur Djurrättsalliansen skulle gått tillväga på ett bättre sätt. Jag försår inte. Vilka grisar räddades? Dom flesta anmälda gårdar är ju i full verksamhet igen med julslakt. Och förhoppningsvis någon bättre djurhållning. Att dokumenter i två år och tro att det skall ge bättre effekt på lång sikt är bara naivt att tro. Tror faktiskt att en snabb massiv (laglig) aktion mot några gårdar där bevis fanns för att djuren for illa, hade räckt. Vanvård går inte att städa bort så snabbt. Tyvärr , aktionen att dokumentera så många gårdar så länge, tog udden av den. Det blev för många grisar på en gång.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:15)  Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp. Sedan var det inget personangrepp, det var en fråga...
Missade du frågetecknet, eller valde du bort det? Personangrepp, hade det varit om jag skrivit att han var dum...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Hej ängsvädd! Vad har du för åsikt ang att de väntade i två år innan de gick ut med materielet? Vad har du för åsikt ang att man väntar i två år innan man anmäler missförhållanden/vanvård(misshandel?
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:17)  Säkert att det blir så, en vecka eller två...  Men en anmälning av en enstaka gård skulle ha fått större genomslag och gett större resultat menar du?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:23
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:19)  Jag bryr mig nog lika litet som de själva i vad de har vunnit på saken och ser till vad grisarna har vunnit på saken. Svenskarnas illusion spräckt om hur bra och bristfri den svenska djurhållningen är. Vi ser ett ändrat mönster i konsumtionsvanor. Publiceringen väckte starka reaktioner hos folk och därmed tvingar det i sin tur politiker och näringen att reagera och agera. Men visst hade det varit bra om de även kunde fått ett djurförbud  Men jag tycker varken att det var korkat eller meningslöst skulle jag inte kalla det. Det har ju lett framåt. Vad har grisarna vunnit då? Vi får se hur konsumtionen ser ut när jul är över och nyheten har lagt sig. Skinka växer ju inte på träd så även om julskinkan säljer dåligt nu så finns det mkt fläskfilé och kotletter från samma grisar som ligger i kyldiskarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:23
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:19)  En av bilderna jag reagerade på hos djurrättsalliansen var just bilden på utfodringsplatsen som de visade helt utan förklaring. Här avslöjas hur det egentligen låg till. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5699...%20verklighetenJa, den där källan var ju mycket mer partisk och pålitlig än Djurrättsalliansens?  Det är ju klart att de kommer att gå ut och göra allting för att återställa folkets förtroende. De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:25
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Om det nu inte var så utbrett som dom påstod då... Då har dom misslyckats kapitalt och förlorat all trovärdighet inför ytterligare aktioner, allt för konsumenternas bästa, inte djurens bästa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:25
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:23)  Ja, den där källan var ju mycket mer partisk och pålitlig än Djurrättsalliansens?  Det är ju klart att de kommer att gå ut och göra allting för att återställa folkets förtroende. De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här. Anser du att det är seriöst då att visa en bild på en utfodringsbur med grisar i och inte förklara att de kan gå in och ut ur buren som de själva vill och att det finns strö i stallet bakom?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:27
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 04-12-2009, 23:21)  Jag försår inte. Vilka grisar räddades? De räddades från en misskötsel på det viset vi ser i filmerna. Tyvärr leder det inte längre än så så att man kan rädda dem från djurindustrin helt och hållet. Men varje förbättring får ju ses som det positiva steg det faktiskt är. CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:21)  Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.  Skulle det faktum att de var sjuka rättfärdiga att de behandlades på det där viset? Borde de inte få behandling eller slaktas då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:28
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:21)  Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.   Precis...Det hade varit mer vanvård om dom var i stallarna med resten av flocken.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-12-2009, 23:29
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:25)  Om det nu inte var så utbrett som dom påstod då... Då har dom misslyckats kapitalt och förlorat all trovärdighet inför ytterligare aktioner, allt för konsumenternas bästa, inte djurens bästa. Det är inte alla som reagerar lika negativt som du som tur är. CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:25)  Anser du att det är seriöst då att visa en bild på en utfodringsbur med grisar i och inte förklara att de kan gå in och ut ur buren som de själva vill och att det finns strö i stallet bakom? Nej, men frågan är om det faktiskt är så bra som de påstår att det är eller om det är en desperat efterkonstruktion i syfte att rädda sitt rykte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|