Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > SAAB-affären, Har spruckit, trodde ni på den egentligen?
          SAAB-affären
          Trodde ni SAAB skulle köpas av Koenigsegg
          Ja [ 7 ] ** [16.28%]
          Nej [ 36 ] ** [83.72%]
          Totalt antal röster: 43
          Gäster kan inte rösta 
          Bee
          Inlägg 25-11-2009, 15:22
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Indiska Tata köpte Jaguar/Landrover för att ha ett fint märke att erbjuda bättre bemedlade indier den dag de har råd med något bättre än den billiga inhemska de tillverkar men någon flytt av tillverkning är det inte tal om. Jag tror kineserna är ute efter något liknande.
          Japanerna har egna sammansättningsfabriker i tex USA av både logistiska och andra skäl. Saab och Volvo ägs av amerikanska bolag och vad jag läst så finns det tydligen regler om vad som får och inte får exporteras till Kina när det gäller tekniska innovationer. Det verkar väldigt komplicerat. Det enklaste är nog att fortsätta utveckling och tillverkning i Väst om man tänker sälja sina produkter i Väst.
          Det är nog en bra bit kvar innan vi kan tala om en global marknad. Jag håller tummarna för både Saab och Volvo.





          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 25-11-2009, 21:20
          Länk hit: #22


          Gäster






          Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 21:31
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 21:20) *
          Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif

          Kineserna har snart köpt upp några europeiska varumärken (kanske SAAB eller volvo) sen kommer deras export gå som smort när de kan sälja sina bilar under annat namn.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 25-11-2009, 21:34
          Länk hit: #24


          Gäster






          Nej inte plåtburkarna, då måste de modifiera dem, de är utdömda både i Europa och USA pga undermålig säkerhet. Men möjligen kan de ta till sig kunskaperna från väst och utveckla sina produkter. Frågan är om det hjälper att sätta ett annat namn på dem? Nog bättre att kalla dem det de heter med tillägget med #in cooperation with Saab/Volvo#. Då hade till och med jag kunna gå på konceptet.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 27-11-2009, 22:34
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Markus_H @ 24-11-2009, 20:11) *
          Trodde inte på det heller. Verkade som om Königsegg fick vända på varje krona för att få det att gå ihop. ska man köpa ett företag för flera miljarder så kan man inte gå till banken och börja räkna hur många 50-öringar man har i spargrisen och se om det räcker.

          Nej, speciellt inte om man tänker köpa ett företag som går sex miljoner kronor back per dygn!
          gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 27-11-2009, 22:48
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          [quote name='Bee' date='25-11-2009, 11:22' post='1125215']
          Jag tror det stavas Image! Inte många bryr sig att ett paraply är tillverkat i Kina men när det kommer till en lyxbil är läget annorlunda. Kina är väl inte direkt känt för sina lyxprodukter.

          Var Saab tillverkas spelar nog ingen större roll, väldigt få vill ju ändå köpa den(det är ju det som är problemet). Saab som lyxprodukt , nää...
          Gita
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-11-2009, 22:55
          Länk hit: #27


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 00:35) *
          SAAB konkurrerar med AUDI och BMW, från Tyskland. Deras bilarbetare tjänare mera o jobbar mindre än en svensk arbetare.


          Det enda som är likvärdigt mellan SAAB och AUDI/BMW är priset. Att sminka om en opel och tro att man kan sälja den för dubbla priset är naivt.

          Det saab borde ha gjort för åratal sedan är att börja erbjuda det folk vill ha. Mellan 1979-1997 hade saab ingen kombimodell medan volvo sålde sina i mängder. Sedan har vi det där med dieselmotorer, de flesta tillverkare kunde erbjuda det redan på sjuttiotalet. För saab dröjde det till 2000-talet. Att dom sedan envisats i alla år med att bygga undermåliga växellådor gör inte saken bättre.

          Synd om alla fabriksarbetare som blir av med jobben, men dom för väll börja jobba på högskolan, akutmottagningen eller andra samhällsfunktioner som tidigare varit fördelade bland kommunerna i regionen men som Trollhättan roffat åt sig helt för egen räkning.
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-11-2009, 00:37
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          nono.gif Vi har inte hela akutmottagningen, varenda gång jag varit där har det blivit Uddevalla (ortoped, ögon, även infektion??kanske)



          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 28-11-2009, 17:38
          Länk hit: #29


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 27-11-2009, 22:55) *
          Synd om alla fabriksarbetare som blir av med jobben, men dom för väll börja jobba på högskolan, akutmottagningen eller andra samhällsfunktioner som tidigare varit fördelade bland kommunerna i regionen men som Trollhättan roffat åt sig helt för egen räkning.


          Det är inte vilda västern detta, det är politiker som tagit besluten...
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-12-2009, 21:31
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          SAAB har fått en månad på sig att hitta en köpare. Låter väldigt tufft, särskilt som GM verkar mindre intresserat av att bidra med teknikutvecklingen för ett kinesiskt bilmärke.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 01-12-2009, 21:33
          Länk hit: #31


          Gäster






          Jasså, blev det så? En månad utan totalkollaps är bättre än ingenting....
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 01-12-2009, 21:44
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-12-2009, 21:51
          Länk hit: #33


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 21:44) *
          En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.

          Precis, SAAB har gått med förlust i stort sett alltid, dom har haft sina chanser men misslyckats. Dom går nog samma väg som bla. större delen av Storbrittaniens bilindustri och en växande del av USA:s.
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 02-12-2009, 00:42
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 21:44) *
          En månad! Koenigsegg & co höll väl på i flera månader att pussla ihop det ekonomiska? Man går inte bara och lånar några miljarder hipp happ... Låter som ett mer finkänsligt sätt att säga att det är kört för SAAB. Sen kan ingen säga att de inte fick chansen.

          man ska använda befintliga affärplaner! Så det egentligen bara granskningen av in-pengar från köpare man e intresserad av.

          CITAT (Huggorm @ 01-12-2009, 21:51) *
          Precis, SAAB har gått med förlust i stort sett alltid, dom har haft sina chanser men misslyckats. Dom går nog samma väg som bla. större delen av Storbrittaniens bilindustri och en växande del av USA:s.

          SAAB lär ha gått med vinst 1 år av de senaste 20.

          CITAT (Meriona @ 25-11-2009, 21:20) *
          Det var ju något kinesiskt märke som försökte sig på den europeiska marknaden för nåt år sen, men de fick ju inte ens mer än en knapp stjärna för säkerheten. Ut med buller och bång. De behöver nog hjälp för att kunna sälja till väst. Men se på japanerna som var hopplösa för 30 år sedan, idag är de marknadsledande. Så man vet aldrig...... Det händer saker! Och det är väl både normalt och bra, man ska inte sträva bakåt tycker jag. sleep.gif

          var ju licenstillverkning av mercedes för kina som inte var avsedd för Europa....


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 13-12-2009, 11:11
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Kina köper rättigheter o verktyg för SAABs bilmodeller 9-3 och 9-5.
          Undrar vad det blir kvar av detta företag i Sverige.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 13-12-2009, 13:23
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
          Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
          Jag tror att han är på väg att få rätt.
          Gita
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2009, 14:12
          Länk hit: #37


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Ralf @ 13-12-2009, 11:11) *
          Kina köper rättigheter o verktyg för SAABs bilmodeller 9-3 och 9-5.
          Undrar vad det blir kvar av detta företag i Sverige.

          För att förtydliga så köper ett kinesiskt företag rätten till nuvarande 9-3 och 9-5. Båda är gamla modeller som snart skall sluta tillverkas. Detta påverkar knappast fabriken i Trollhättan eller saab som företag på annat vis än att de får in lite välbehövliga pengar. Kinesiska företag har tidigare köpt in rätten och pressverktyg till flera andra sedan lång tid tillbaka nedlagda bilmodeller. Exempelvis tror jag fortfarande audi 100 från åttiotalet tillverkas i kina, men med motor som dom köpt rättigheterna till från chrysler...

          CITAT (Gita @ 13-12-2009, 13:23) *
          För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
          Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
          Jag tror att han är på väg att få rätt.
          Gita

          Det tror jag med, men så snart som 2015 kommer det inte att ske. Eller åtminstone kommer det inte vara så få bilkoncerner som 5-6 kvar år 2015.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2009, 14:16
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gita @ 13-12-2009, 13:23) *
          För något år sedan var jag på ett seminarium där bl.a Luca di Meo, då marknadschef för Fiat-gruppen, var föreläsare, han ansåg att 2015 kommer det bara finnas fem till sex biltillverkare kvar och då inga små som
          Volvo eller SAAB, självklart ansåg han att Fiatkoncernen skulle finnas kvar.
          Jag tror att han är på väg att få rätt.
          Gita


          Nej, det kommer nog inte bli så många bilkoncerner kvar - fast 10 st är nog mer realistiskt - två amerikanska , två japanska, fyra europeiska och en koreansk.
          Men antalet bilmärken kommer naturligtvis att vara nästan lika många som nu. Så Volvo och SAAB kommer antagligen att bestå som bilmärken.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2009, 14:35
          Länk hit: #39


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Aqvakul @ 13-12-2009, 14:16) *
          Nej, det kommer nog inte bli så många bilkoncerner kvar - fast 10 st är nog mer realistiskt - två amerikanska , två japanska, fyra europeiska och en koreansk.
          Men antalet bilmärken kommer naturligtvis att vara nästan lika många som nu. Så Volvo och SAAB kommer antagligen att bestå som bilmärken.

          Dom kinesiska bilkoncernerna då?

          Sedan funderar jag på vilka som blir kvar i europa. BMW, mercedes, VAG, fiat och en blandad fransk? Och då räknar vi inte alla småtillverkare av sportbilar, det finns nog ett dussin sådana i europa idag och dom flesta blir nog kvar
           
          Citera
          LasseB
          Inlägg 13-12-2009, 15:37
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem sedan:
          16-08-2007
          Medlem nr: 12 065



          Trodde och trodde Jag har svarat nej jag trodde inte på affären men hade väl en liten förhoppning om att någon, kanske K, skulle kunna köpa ut någon del av SAAB och driva vidare.

          En lite lustig grej i allt detta är väl ändå när Lars Oly beklagar sig över att Staten inte kastat in en massa pengar i detta bolag men månaderna innan förbannade Staten som kastade in en massa pengar i bankerna.
          SAAB har väl aldrig producerat en produkt som genererat överskott men bankerna gör det hela tiden utom just nu

          Redigerat av LasseB: 13-12-2009, 15:39
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 17:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon