| |
|
  |
SAAB-affären, Har spruckit, trodde ni på den egentligen? |
|
|
|
|
19-12-2009, 00:23
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag kommer att byta upp mig till en nyare Saab så småningom, lär ju finnas en och annan Saab till salu som är nyare än -05 de närmaste åren.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 00:31
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Sweet dreams Meriona Jo, bilarna kommer ju inte försvinna än... Anma, men jag köper lotten så länge  har inte råd med SAAB.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 00:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
frågan är kommer man att fortsätta med den tillverkningen som är startklar/redan pågår eller kommer allt läggas ner omgående?
Redigerat av Ralf: 19-12-2009, 00:53
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 00:57
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Tillverkningen kommer nog att läggas ner ganska snabbt eftersom det kommer att kosta millioner eller milliarder att tillverka de bilar som ligger på bandet..Mina sympatier till alla som jobbar på Saab som kommer att bli arbetslösa.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 06:30
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Samma sak hände ju med varvsindustrin i Uddevalla som jag kommer ifrån. Det var samma prat om att staden och bygden skulle gå under, men så blev det inte. Det tog ett par år och sedan blomstrade allting igen. Folk fick nya jobb och en mängd småföretag startades. Idag skulle jag tro att folk har det bättre än man hade före nedläggningen. Samma sak tror jag kommer hända i Trollhättan. Folk kommer om något år inse att det kanske fanns roligare saker att jobba med än att stå vid ett löpande band och skruva i likadana skruvar dag efter dag, år efter år.
Någon gnällde på regeringen, vilket jag tycker är märkligt. Vad anser ni att dom skulle ha gjort, gått in som ägare och tagit över budgetunderskottet? Saab har gått 45 miljoner back i veckan de sista elva åren, tycker ni det är rimligt att skattebetalarna skall subventionera en förlusttyngd bilproducent som egentligen ingen vill köpa bilar av? Jag tror inte ens sossarna hade gett sig på en sådan förlustaffär idag, även om det går bra för dom att komma med gratis uttalanden i media.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Huggorm @ 19-12-2009, 06:30)  Samma sak hände ju med varvsindustrin i Uddevalla som jag kommer ifrån. Det var samma prat om att staden och bygden skulle gå under, men så blev det inte. Det tog ett par år och sedan blomstrade allting igen. Finns dom som anser det tog 20 år för Uddevalla att återhämta sig.
Redigerat av Ralf: 19-12-2009, 08:20
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 08:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är klart att Trollhättan på lång sikt kommer att klara sig och troligtvis växa sig starkare än någonsin. Men nedläggningen av SAAB kommer på kort sikt att drabba ett stort antal människor både vad avser försörjning och självkänsla.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 19-12-2009, 06:30)  Någon gnällde på regeringen, vilket jag tycker är märkligt. Vad anser ni att dom skulle ha gjort, gått in som ägare och tagit över budgetunderskottet? Saab har gått 45 miljoner back i veckan de sista elva åren, tycker ni det är rimligt att skattebetalarna skall subventionera en förlusttyngd bilproducent som egentligen ingen vill köpa bilar av? Jag tror inte ens sossarna hade gett sig på en sådan förlustaffär idag, även om det går bra för dom att komma med gratis uttalanden i media. håller helt med dig, vi ska inte med skattepengar kliva in och hålla igång en biltillverkning som inte lönar sig. jag tycker att det är otroligt tråkigt att så många människor på en sådan liten ort blir arbetslösa men samtidigt så är det ju ingen hemlighet att saab gått med förlust i många år, många måste ju vetat att den här dagen skulle komma och planerat för det?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (herkules @ 19-12-2009, 08:38)  jag tycker att det är otroligt tråkigt att så många människor på en sådan liten ort blir arbetslösa men samtidigt så är det ju ingen hemlighet att saab gått med förlust i många år, många måste ju vetat att den här dagen skulle komma och planerat för det? Hoppet är det sista som dör...... Och jag är övertygad om att många fortfarande hoppas att ett mirakel ska inträffa. Det har varit nära ögat så många gånger att de anställda och övrig befolkning nog inte riktigt kan acceptera att DENNA gången är det slut. Det handlar om ren självbevarelsedrift antar jag.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är väl ingen som krävt att staten skulle gått in och tagit över SAAB, frågan är dock i hur stor grad man kunde hjälpt? Fast en annan fundering är hur stor del den dumma gåsen Maud har i nedläggningen. Vi minns väl hennes hackande på SAAB och GM i början av året, och bara lastade över ansvaret på GM.
Jag funderar också på om det vore bättre om man tillverkade bilar även med förlust eller om man skall ha flera tusen som får a-kassa och olika bidrag utan att göra nånting. Vilket är mest ekonomiskt?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-12-2009, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2009, 10:05)  Jag funderar också på om det vore bättre om man tillverkade bilar även med förlust eller om man skall ha flera tusen som får a-kassa och olika bidrag utan att göra nånting. Vilket är mest ekonomiskt? Av de som blir arbetslösa kan förhoppningsvis en stor del gå vidare och på olika sätt få nya jobb, visst måste det scenariot vara att föredra i stället för att staten ska fortsätta tillverka bilar på förlust år ut och år in, "bara" för att folk ska ha jobb att gå till? Att fortsätta tillverka bilar som någon slags arbetsmarksnadspolitisk åtgärd skulle också innebära att man får fortsätta anställa nya när äldre arbetare går i pension och så fortsätter det under en icke överskådlig framtid - en betydligt dyrare arbetsmarksnadspolitisk åtgärd än att ta ansvar för de 3500-8000 personer som berörs av nedläggningen nu..... Jag ser iaf hellre att mina skattepengar går till omskolningsbidrag eller vad man kan tänkas hitta på, än att tillverka bilar på förlust för att folk ska ha jobb enligt gammal hederlig kommunistisk modell.....
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-12-2009, 19:52
|
Gäster

|
Och Uddevalla har just nu en stor arbetskraftsgenerator i Pininfarina som jobbar mot just.... bilindustrin. Och hur går det där tro när Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina?  Hela Dalsland då med en arbetslöshet som går utom allt förstånd, nu blir det ännu värre. Det är inte bara att paketera hela familjer och flytta till annan del av landet, det låter lätt men är en tragedi för alla inblandade. Nä fy f-n rent ut sagt. Det var nog lättare att ställa om för 5-10 år sedan när akassan var 1,5 år och sen jobbade man lite i nåt åtgärdsprogram och så fick man nya akassedagar. Så funkar det inte längre, nu är det 7 månader och sen är det SOPSLUT! Dessutom har Metall inte någon inkomstförsäkring som de flesta andra fackförbund har, så det där med att få 80 % av lönen kan medlemmarna glömma om de tjänar mer än 18.700 kronor (som de flesta gör). De får cirkus 10 tusen att leva på, och räcker det tro när man har barn och hus? Såklart inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 21:46
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 19:52)  Och Uddevalla har just nu en stor arbetskraftsgenerator i Pininfarina som jobbar mot just.... bilindustrin. Och hur går det där tro när Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina?  Hela Dalsland då med en arbetslöshet som går utom allt förstånd, nu blir det ännu värre. Det är inte bara att paketera hela familjer och flytta till annan del av landet, det låter lätt men är en tragedi för alla inblandade. Nä fy f-n rent ut sagt. Det var nog lättare att ställa om för 5-10 år sedan när akassan var 1,5 år och sen jobbade man lite i nåt åtgärdsprogram och så fick man nya akassedagar. Så funkar det inte längre, nu är det 7 månader och sen är det SOPSLUT! Dessutom har Metall inte någon inkomstförsäkring som de flesta andra fackförbund har, så det där med att få 80 % av lönen kan medlemmarna glömma om de tjänar mer än 18.700 kronor (som de flesta gör). De får cirkus 10 tusen att leva på, och räcker det tro när man har barn och hus? Såklart inte.  Lite nyfiken vad du tycker borde har gjorts. Själv tycker jag nog att nedläggning är det enda rimliga, att pumpa in miljard efter miljard i en verksamhet som inte fungerar är väl ändå ganska meningslöst. Varifrån skulle dessa miljarder komma. Självklart är det tråkigt för de anställda, men det är ju ändå inte jordens undergång och kan inte heller kommit som en överaskning för någon. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
CITAT (Gita @ 20-12-2009, 21:46)  Lite nyfiken vad du tycker borde har gjorts. Själv tycker jag nog att nedläggning är det enda rimliga, att pumpa in miljard efter miljard i en verksamhet som inte fungerar är väl ändå ganska meningslöst. Varifrån skulle dessa miljarder komma. Självklart är det tråkigt för de anställda, men det är ju ändå inte jordens undergång och kan inte heller kommit som en överaskning för någon. Gita Vilken jävla cynisk kommentar! jo för flera av de drabbade är det som jordens undergång!!!!! En inkomstminskning på ca 50%!!! lev på det du! plus att jag idag läste att i Trollhättan finns idag 40 jobb att söka, varav 7 st är inom industrin..... Och även om det inte kommer som en överraskning, så är resultatet förödande!!!! håll du inne med dina cyniska åsikter och visa en aning empati för dom som drabbas.....
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 20-12-2009, 22:00)  Vilken jävla cynisk kommentar! jo för flera av de drabbade är det som jordens undergång!!!!! En inkomstminskning på ca 50%!!! lev på det du! plus att jag idag läste att i Trollhättan finns idag 40 jobb att söka, varav 7 st är inom industrin..... Och även om det inte kommer som en överraskning, så är resultatet förödande!!!! håll du inne med dina cyniska åsikter och visa en aning empati för dom som drabbas..... Du hann före Anne-li, men jag kunde inte formulerat det bättre!! EMPATI verkar vara en bristvara hos vissa...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
CITAT (Aqvakul @ 20-12-2009, 22:02)  Du hann före Anne-li, men jag kunde inte formulerat det bättre!! EMPATI verkar vara en bristvara hos vissa... tack!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 22:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Givetvis är det en tragedi för de enskilda personerna som drabbas men att Saab går i graven får man acceptera. Det var ju inte utan anledning som ägarna sålde Saab personbilar från Saab-Scania koncernen. Sen har GM aldrig lyckats få företaget på fötter. De som minns tekokrisen och varvskrisen (båda slog hårt i västsverige) vill absolut INTE se att staten går in som ägare elelr pumpar in miljarder. Med facit i hand så var staten inte bra på att driva textilföretag och varv och hur skulle Maud Olofsson lyckas med att tillverka bilar i Trollhättan? Sådan konstgjord andning för företag förlänger bara lidandet. förmodligen skulle folk sägas upp successivt ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 23:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 20-12-2009, 22:00)  Vilken jävla cynisk kommentar! jo för flera av de drabbade är det som jordens undergång!!!!! En inkomstminskning på ca 50%!!! lev på det du! plus att jag idag läste att i Trollhättan finns idag 40 jobb att söka, varav 7 st är inom industrin..... Och även om det inte kommer som en överraskning, så är resultatet förödande!!!! håll du inne med dina cyniska åsikter och visa en aning empati för dom som drabbas..... det är ganska många i sverige som lever på mindre än halva sin fd inkomst, det går även om det är tufft. välkommen till verkligheten. det finns väl ingen som inte känner sympati? visst är arbetslöshet förödande, vem det än drabbar.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2009, 00:57
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (herkules @ 20-12-2009, 23:55)  det är ganska många i sverige som lever på mindre än halva sin fd inkomst, det går även om det är tufft. välkommen till verkligheten. det finns väl ingen som inte känner sympati? visst är arbetslöshet förödande, vem det än drabbar. Ja, vi är många som fått anpassa oss och leva på mycket mindre än förut. När det händer har man inget annat val än att se till att det går. Men kul är det inte. Jag hoppas det ordnar sig för dom på SAAB.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|