Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var får man tag i stora träd?, Vad kostar och var får man tag i t.ex. bok som är 5m hög?
          KURT
          Inlägg 27-11-2009, 17:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det går alltså bra att köpa fullvuxna lövträd från Tyskland:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93540&hl=

Citera
          Davidia
          Inlägg 02-12-2009, 09:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 26 350

Jag som har jobbat på Tönnersjö kan ju ta och räta ut några frågetecken...

Tönnersjö tar faktiskt emot privatpersoner som kunder, speciellt om det gäller ett lite större antal och gärna stora storlekar. De har vana att alltid lämna offert först, så skriv/maila dem och be att få en offert på X antal sträd i en viss storlek inkl frakt. Du har svar inom en vecka (eller så var det iaf när jag var på stället).

Tönnersjö levererar också till välsorterade garden center som tex Flyinge Plantshop i Skåne, och där är de ju mer beredda att ta hand om privatkunder och se till så att privatkunderna får rätt storlek till ett vettigt pris.

Storleken på träden är sedan en hel vetenskap i sig. På plantskolor, i kommuner och hos anläggare mäter man inte trädstorlekar i höjd, utan i stomomfång. En meter från marken mäts omfånget (inte diameter - det är inte ved!). Minsta storlekar brukar vara 8-10 cm eller 10-12 cm. Stora storlekar börjar från när de mäts i 5 cm spann ist för 2 cm, dvs 20-25 cm i omfång. Mest prisvärt och efterfrågat brukar 14-16 och 16-18 cm vara.

Jag förstår att dra upp träden själv kan vara en rush och ge ordentlig odlarglädje och stolthet. I så fall kan jag ge ett tips: bind trädspöna (huvudgrenen, det som blir den genomgående stammen) mot kraftiga bambubinnar. På det sättet växer träden snabbare (man främjar den apikala dominansen) och man får oftast snyggare raka stammar.

Fördelar med att köpa träd är att man får en ordentlig storlek på trädet från början, och de är raka och jämna i kronan. Inga frövariationer, i regel plockar plantskolan ut träd som passar ihop och växer på samma sätt åt er.
          Nackdelen är priset, men det är gratis att plocka in en offert, och 14-16 träd kan absolut vara inom en rimlig summa. Ta också ställning till barrot/klump (billigare men osäkrare med barrot, och alla storlekar och trädslag är inte att rekomendera med barrotsleverans).

Till slut kan jag tipsa om att många plantskolor har ett överskott på lind i större storlekar (20-25 och över). Där får man oftast väldigt bra priser på "färdiga" träd.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-12-2009, 21:26
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Davidia: Vad gör Tönnersjö och andra plantskolor med träd som inte håller måttet, alltså är krokiga, dålig grenuppbyggnad och liknande? Flisar upp, exporterar, säljer billigare?

Citera
          Davidia
          Inlägg 03-12-2009, 08:05
          Länk hit: #24

Medlem

Huggorm: Med bindning till riktigt kraftiga bambupinnar , och ombindning och beskärning flera gånger om året, så kan man upprätthålla en hög kvalitet på träden. Det är pyssel och ständig omvårdnad som gäller, speciellt i större odlingar.

Oftast är det inte sneda stammar som är problemet (även om det händer). De stora problemen gäller omplantering. Stora träd är tidsödande att flytta, och kräver mycket plats. Men flyttas inte träden när de går upp i storlek så faller kvaliteten på rötterna, och risken att trädkronorna blir glesa för att träd står för tätt, ökar. I sådana fall händer det ofta att man sågar ned en del träd som inte håller måttet för att ge utrymme till de som ser bättre ut.

Det är alltid en balansgång. Om det var träd som var mycket eftertraktade i alla storlekar, var det kanske värt att sätta igång en större omplantering.

Vi sålde så kallad c-kvalitet ibland, till specialpris. Men det var inget vi ville göra, eftersom det fördärvade ryktet och gjorde att priserna i allmänhet gick ned. Då var det bättre att såga ned, flisa och kompostera/elda.

Kort sagt: noggrnn skötsel och omvårdnad från början, gör att man kan hålla en god kvalitet genom hela produktionen. Med ständigt snygga träd ska man teoretiskt sett kunna ta upp var annat träd, så att de som är kvar får tillräckligt utrymme för att bilda snygga kronor när de växer och blir en storlek större.

Citera
          mrporsy
          Inlägg 03-12-2009, 08:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 26 886

Davidia, det var inte dåligt! Jag har lusläst tönnersjös hemsida och känner att man kan plagiera lite grann där när man driver upp träden, med växthus, pinnar osv. Förstår att de har en grossistverksamhet och i detta fallet är det bra eftersom jag kan bli företagskund och är familjär med upphandlingar och liknande. Det lyser ändå igenom att de inte vill ha besvär med privatpersoner väldigt tydligt och så fungerar dock inte världen. Säljer man saker ska man vara trevlig och se möjligheter och intäkter på alla plan, inte bara de allra största och bekvämaste intäkterna. Tyvärr. Jag ska odla träd själv, en väldig massa, sen ska jag sälja de träd jag inte behöver och på det viset gå med vinst på det hela. Jag har mark till en plantering och driver ju inte en vinsttvungen verksamhet. Men det viktigaste av allt är: det är roligt, hela jag och min själ myser av det och det är en speciell känsla.
          MVH/PP

Citera
          Davidia
          Inlägg 03-12-2009, 08:29
          Länk hit: #26

Medlem

MrPorsy:
          Hahaha! Attans! Det är ju faktiskt jag som har skrivit stora delar av deras nuvarande hemsida (fast det var ett tag sedan jag läste igenom den nu...), och det där med privatpersoner... Det var främst för att inte få dit personer som vill köpa EN ENDA clematis eller liknande (det finns ju varken garden center eller clematis på plats, eftersom de inte odlar sånt själva). Jag tror nog att de hade tagit emot dig som kund, speciellt som du vet vad du vill, kan växter och plantering samt kan köpa ett antal.

Men jag förstår absolut din odlarglädje, så bara kör! Och läs du deras "Från frö till träd" som jag är ganska nöjd med giggle.gif (Ja, jag har skrivit den sidan också).

Stort lycka till!!!

Redigerat av Davidia: 03-12-2009, 08:30

Citera
          mrporsy
          Inlägg 03-12-2009, 08:39
          Länk hit: #27

Medlem

Ok!
          Fint som snus:). Ja, hade en kille på kontoret precis nu och han berättade om ympning av äppelträd och rosor. Har aldrig hört på maken, men sen har jag inte hållt på med att odla längre än 4 månader kanske. Mitt bästa projekt som har utlöst denna otroliga urladdning av intresse är min avokadokärna, haha. Ikväll ska jag planera för mina bokträd, se om jag kan få fatt i plastkrukor i stora storlekar och ta en sväng å se om det finns några skrabbeträd i gränslandet som jag kan omvända:).
          MVH/PP

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-12-2009, 15:04
          Länk hit: #28

Moderator

Jag kollade runt på Tönnersjös hemsida, och råkade komma in på "vi rekomenderar". Och där finner jag en platan som klarar zon 4! En sådan måste jag bara ha, nu gäller det bara att lyckas köpa ut en, och helst så liten som möjligt så jag har råd laugh.gif

Citera
          Monica B
          Inlägg 03-12-2009, 19:43
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 21 546

Tja, mrporsy, du säger att du bor i Skåne, dock vet jag inte var men det finns en plantskola mellan Skivarp och Skurup - Wallströms Plantskola - som säljer större träd. Bra priser har dom också.

--------------------

Citera
          Davidia
          Inlägg 04-12-2009, 07:43
          Länk hit: #30

Medlem

@huggorm: Ah, Stockholmsplatanen, Platanus acerifolia 'Stockholm'. Jo, det är ett trevligt träd.

Citera
          mrporsy
          Inlägg 04-12-2009, 08:34
          Länk hit: #31

Medlem

När man tar fram luppen så ser man att det är ett antal ställe som har större träd ändå. När jag började mina efterforskningar för några veckor sedan trodde jag att det enda stället med större träd - riddar-nångting, utanför Sthlm hade lagt ner och enda sättet var att få från Tyskland. Känns som detta har löst sig nu, inom ett par veckor kommer jag att ha 150 små bokplantor som jag ska vårda utan handskar, haha. Nu kommer nästa projekt - ympa äppelträd. Denna metod fick jag nys om igår och det verkar ju helt freakat...precis i min smak.
          Tjingeling/PP

Citera
          jegi
          Inlägg 04-12-2009, 09:56
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Huggorm!

Vi har samma smak tycker jag mig märka. Jag står i begrepp att ta hem en stockholmsplatan till våren. Men kan inte du klara en vanlig hybridplatan hos dig, eller vad har du för zon?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-12-2009, 13:34
          Länk hit: #33

Moderator

CITAT (jegi @ 04-12-2009, 09:56) *
          Huggorm!

Vi har samma smak tycker jag mig märka. Jag står i begrepp att ta hem en stockholmsplatan till våren. Men kan inte du klara en vanlig hybridplatan hos dig, eller vad har du för zon?

Jag har bra zon 3, så det är tveksamt om jag klarar en vanlig hybridplatan som sägs klara zon 1(2). Det är ju ett träd som vill ha värme, så den skulle nog trivas bättre i zon 3 på ostkusten än på regniga västkusten där jag bor. Men helst skulle jag vilja ha en "äkta" platan och ingen hybrid. Den amerikanska platanus occidentalis klarar USDA zone 4B, så den kanske kan klara sig här. Men den lär knappast bli lika enorm som i sydstaterna där den blir helt extrem.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-07-2026, 20:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon