Det finns två trådar om olyckliga grisar och billigt kött - här kommer en tredje.
Jag blir så förbannad när jag lyssnar på "upprörda konsumenter" som står vid kyldisken och gölar om att det för jävligt att grisfarmarna inte kan sköta sina grisar ordentligt. Ja, det är för jävligt, det håller jag med om - men vem ser till att de kan?
Särimner existerar bara i den fornnordiska mytologin, tyvärr. Om vi som konsumenter ständigt letar efter det billigaste köttet, gärna under 30 spänn per kilo, hur många kronor tror ni det blir över till att sköta farmarna och ändå bedriva ett jordbruk som går med vinst? Varje gris generar trots allt ett ganska bundet antal kilo.
Så här ser det ut i sverige idag: Konsumenten vill köpa billigt kött. Konsumenten undrar varför man kan köpa billigare kött från andra sidan jordklotet.
I den här länken har ni för det första svaret på den frågan:
Grisfarming i BrazilienTa en ordentlig titt på filmen, den är inte lång. Rent och snyggt för filmteamets ankomst? Ja. Lyckliga grisar? Knappast.
För att kunna konkurrera med billigt utländskt kött måste grisfarmarna i Sverige expandera. Många grisar på liten yta.
Alla vet att för många djur blir ohanterbart i längden för vem som helst.
För att kunna hantera det måste grisbonden anställa tillräckligt mycket folk, men eftersom konsumenten endast väljer kött som kostar en spottstyver så finns inte pengarna till att anställa tillräckligt mycket personal för antalet grisar. Kan det bli annat än katastrof?
Jag tycker inte heller att man ska ha fler djur än man klarar av att ta hand om, då är det bättre att låta bli.
Men jag köper hellre svenskt griskött som trots allt går under en djurskyddslag, än utländskt kött som levt sitt liv utan några som helst rättigheter.
Skulle du själv vilja stå i en stålrörsbur lagom anpassad att stryka utefter din kroppstorlek?Scan kan dessutom fara åt helvete i all sin mediamässiga präktighet när det gäller vanvårdade grisar , för vilka var det som skållade levande grisar för inte så länge sedan, för att det blev en miss i rutinerna??
Sverige borde lagstifta om ett visst antal djur per anställd och yta, både när det gäller farmare och slakterier och sedan får vi kunder bara acceptera att priset blir det det blir.
Det bästa man kan göra i dagsläget är att välja kravmärkt kött, för då finns det iallafall en liten chans att djuren har haft det bra.