Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Därför kan vi köpa billigt utländskt kött
          skånepåg
          Inlägg 28-11-2009, 21:03
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

På tal om katter, jag såg ett program om olika myter i sommras där var det några ungdomar som skulle äta katt, de hyrde tillochmed in en kock som gjorde den som kanin eller nåt sånt, och de sa att den smaka som kyckling typ tongue.gif Inte för jag skulle käka katt men kul att se biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:07
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (skånepåg @ 28-11-2009, 21:03) *
          På tal om katter, jag såg ett program om olika myter i sommras där var det några ungdomar som skulle äta katt, de hyrde tillochmed in en kock som gjorde den som kanin eller nåt sånt, och de sa att den smaka som kyckling typ tongue.gif Inte för jag skulle käka katt men kul att se biggrin.gif

Sverige deltog inte i andra världskriget, men det slog tillbaka ändå och kringstrykande katter var inte så "vanliga" då....
          Det du inte vet, har du inte ont av" sägs det...

Är man mätt, kan man vara idealist, men svälter man, är en skalbagge ett proteintillskott...(en österrikisk arbetskamrat, som var med om andra världskrigets fasors ord)

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Grå
          Inlägg 28-11-2009, 21:07
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (skånepåg @ 28-11-2009, 21:03) *

Hmm, ja. Jag brukar helsteka ungdomar från knäppa tvprogram med salvia och olivolja och servera mina katter när de är trötta på Katty...

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2009, 21:17
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:16) *
          Om "billighetsalternativen" hade samma krav på djurskydd, arbetsmiljö och lön så skulle de inte ha en chans prismässigt mot närproducerat.
          Nu har de inte de kravn på sig, men svenska bönder har krav på sig att konkurrera prismässigt mot skitförhållanden. Är det konkurrens på lika villkor? Inte i mina ögon.

Stränga lagar är en sak, men verkligheten har ju just visat sig vara något helt annat.
          För mig är det är det snudd på rasism att inbilla sig att svenska bönder på något sätt skulle var bättre, godare människor än bönder i andra länder.
          Ojämlik konkurrens, ja självfallet, i t.ex. Brasilien kan ju köttdjuren ströva fritt och beta hela året vilket ger ett mycket mindre arbetskrävande, billigare men också bättre kött.
          gita

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:20
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:07) *
          Hmm, ja. Jag brukar helsteka ungdomar från knäppa tvprogram med salvia och olivolja och servera mina katter när de är trötta på Katty...

Trodde den hette "pussy" jag... giggle.gif tummenupp.gif
          Ps..Vitlök tar bort smaken av mäniskokött..Ds

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2009, 21:21
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:17) *
          Stränga lagar är en sak, men verkligheten har ju just visat sig vara något helt annat.
          För mig är det är det snudd på rasism att inbilla sig att svenska bönder på något sätt skulle var bättre, godare människor än bönder i andra länder.
          Ojämlik konkurrens, ja självfallet, i t.ex. Brasilien kan ju köttdjuren ströva fritt och beta hela året vilket ger ett mycket mindre arbetskrävande, billigare men också bättre kött.
          gita

Djur kan ströva fritt i Sverige med. Men vi har tyvärr begränsat det av "djurskyddsskäl". Annars vore ranchdrift med fritt strövande djur bättre för både djur och natur.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2009, 21:27
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:44) *
          tummenupp.gif :tummenupp:Det är det här jag menar med "ge dom en fisk och dom har mat för dagen, lär dom att fiska och dom kan försörja sig själva" tummenupp.gif kompiskram.gif

Visst är det så, men för att överhuvudtaget orka lära sig något måste man ha mat för dagen. Svälter man är det att överleva dagen som är viktigt inte något man kan ha nytta av i framtiden.
          Gita

Citera
          Grå
          Inlägg 28-11-2009, 21:29
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:17) *
          gita

Bryta mot lagarna kan vilken jubelidiot som helst göra - huvudsaken är att det finns en djurskyddslag som är till för att följas.

Jag hittade en liten bild hos Greenpeace på "fritt strövande köttdjur i Brasilien", men jag vet inte om det ser så jävla gemytligt ut... Kolla själv om du ids.

http://www.greenpeace.org.uk/files/images/...attle-ranch.jpg

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:30
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:27) *
          Visst är det så, men för att överhuvudtaget orka lära sig något måste man ha mat för dagen. Svälter man är det att överleva dagen som är viktigt inte något man kan ha nytta av i framtiden.
          Gita

Precis, och då är all utarming av jordens resurser ett faktum tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2009, 21:33
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 21:21) *
          Djur kan ströva fritt i Sverige med. Men vi har tyvärr begränsat det av "djurskyddsskäl". Annars vore ranchdrift med fritt strövande djur bättre för både djur och natur.

Är det möjligt året runt, är det inte för kallt och för mycket snö i stora delar av landet.? Och de måste väl i så fall utfodras?
          Gita

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-11-2009, 21:33
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 21:21) *

Vi har sådana biffkor som går på lösdrift både utefter stranden och in i skogarna. Dels är ju djuren och deras kött helt fantastiskt och dessutom är det helt otroligt vad fina skogarna blir när dom fått beta där ett tag smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:36
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:29) *
          Bryta mot lagarna kan vilken jubelidiot som helst göra - huvudsaken är att det finns en djurskyddslag som är till för att följas.

Jag hittade en liten bild hos Greenpeace på "fritt strövande köttdjur i Brasilien", men jag vet inte om det ser så jävla gemytligt ut... Kolla själv om du ids.

http://www.greenpeace.org.uk/files/images/...attle-ranch.jpg

Fan vet om "frigång" alltid är av godo...

Vargen finns bakom hörnet, och det blir en förlust för lantbrukaren.(läs skattebetalaren)

Har sett hundar som omplacerats "till landet" få klara sig på vad dom kan hitta, allt ifrån potatisskal till självdöda djur..
          Kloklippning och bad ingår inte alltid, hos en "frigående" hund thumbdown.gif

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:33) *
          Är det möjligt året runt, är det inte för kallt och för mycket snö i stora delar av landet.? Och de måste väl i så fall utfodras?
          Gita

Dom måste ha utfordring och adekvat vindskydd, vilket bönder med "frigång" ibland har svårt att tillgodose, då djuren inte alltid är där skyddet finns.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2009, 21:37
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:30) *
          Precis, och då är all utarming av jordens resurser ett faktum tummenupp.gif

Och vad är lösningen? Kanske det trots allt är bättre att köpa tredje världens produkter än att känna oss präktiga och bara välja närodlat och s.k. ekologiskt?

Citera
          Grå
          Inlägg 28-11-2009, 21:38
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:34) *
          Fan vet om "frigång" alltid är av godo...

Vargen finns bakom hörnet, och det blir en förlust för lantbrukaren.(läs skattebetalaren)

Har sett hundar som omplacerats "till landet" få klara sig på vad dom kan hitta, allt ifrån potatisskal till självdöda djur..
          Kloklippning och bad ingår inte alltid, hos en "frigående" hund thumbdown.gif

Jag är för lösdrift av djur och hållning av raser som klarar klimatet. jag är väldigt mycket emot lösdrift i stallar och för många individer på för liten yta. Gällande lagar tycker jag lämnar på tok för lite utrymme för varje individ. Det enda som saknas är vi konsumenter som är villiga att betala för härligheten.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:44
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:37) *
          Och vad är lösningen? Kanske det trots allt är bättre att köpa tredje världens produkter än att känna oss präktiga och bara välja närodlat och s.k. ekologiskt?

Vet ej, Men det var precis det jag frågade tidigare, hur ska det gå till, att få en utopisk värld, där alla parter är nöjda?????

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:38) *
          Jag är för lösdrift av djur och hållning av raser som klarar klimatet. jag är väldigt mycket emot lösdrift i stallar och för många individer på för liten yta. Gällande lagar tycker jag lämnar på tok för lite utrymme för varje individ. Det enda som saknas är vi konsumenter som är villiga att betala för härligheten.

Och det är det vi inte är...
          Vi ser till vår egen plånbok först och till omvärldens sedan... whistling.gif

Redigerat av pejori: 28-11-2009, 21:43

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-11-2009, 21:45
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:42) *
          Vet ej, Men det var precis det jag frågade tidigare, hur ska det gå till, att få en utopisk värld, där alla parter är nöjda?????

inte lätt, verkligen inte lätt...

välja det som är bäst för djuren nu, eller sen, eller för miljön eller för världens fattiga eller vad mamma tycker eller...

inte lätt, verkligen inte lätt...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:47
          Länk hit: #97

Medlem

Det är ju så att när "krubban är tom, biter kossan"...
          Då är själv, bäste dräng, när det gäller överlevnad...
          Som sagt...Det är inte lätt... tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Grå
          Inlägg 28-11-2009, 21:49
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:20) *
          Trodde den hette "pussy" jag... giggle.gif tummenupp.gif
          Ps..Vitlök tar bort smaken av mäniskokött..Ds

Missade detta. Pejori, pussi finns inte i 15-kilos säckar? Jag är stammis på Granngården wink.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 21:51
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:49) *
          Missade detta. Pejori, pussi finns inte i 15-kilos säckar? Jag är stammis på Granngården wink.gif

smiley_small_hug.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2009, 22:11
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:33) *
          Gita

foder måste de ju alltid få. Generellt är det bättre för djur om det är torrt men kallt och snö gör inte så mycket för de kompenserar med att få tjockare päls och äta lite mer. Är det däremot kallt och fuktigt/ regn så tränger kylan på mer. Jordbruksverket har varit väldigt restriktiva med att godkänna tät skog som regn och vindskydd och russen på Lojsta hed på Gotland skulle ju tvingas installas över vintern liksom de biffkor som betar det gamla övningsfältet Revinge hed i Skåne där landskapet återställs till ett betat öppet hedlandskap med rik flora.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon