CITAT (robertgoulet @ 15-01-2010, 01:38)

Säkert lite sent ute... Hur har det gått med chiliplantorna? Jag har haft en del olika typer de senaste åren, främst piri-piri. Min erfarenhet från dem är att de ofta blir lite ledsna under den mörka årstiden, men att de brukar överleva och att de sedan sätter fart igen på våren i takt med antalet soltimmar. Förstärkningsljus och en relativt sval placering borde funka, men din beskrivning talar ju inte för det.
Förstår jag dig rätt - de hade alltså inga problem med att flyttas från växthuset, utan det var först när du satte upp lampan som de blev hängiga? Annars hade jag gissat på att de tycker att luften är för torr... Själv sprayade jag med blomspruta dagligen då jag hade chiliplantor, och det inbillar jag mig hjälper en del på den fronten.
Jodå, de har stått under min växtlampa hela vinterhalvåret, som förresten aldrig verkar vilja ge sig så de står där ännu. Lite skrangliga jämfört med annars, men de kommer definitivt att överleva om inga bladlöss ger sig på dem, Genererade en held el frukt precis före och efter jul dessutom, så nu behöver de väl återhämta sig en stund innan de orkar blomstra fullt igen. Mycket fukt har de fått, men normal rumstemperatur. Det funkar!