Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintring av diverse tropiska växter, Hur vill de ha det denna mörka årstid?
          janajulia
          Inlägg 28-11-2009, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 19 489

Hej,

jag har två chiliplantor som mått bra och gett mig många frukter under ett drygt halvårs tid. De planterades inomhus, i ett lite speciellt inomhusstående växthus, och stog där sin första tid, delvis under en stark växtlampa. Efteråt har de flyttat hem till mina fönster och fortsatt trivas. Men erfarenhet från tidigare år är att de dör under vintern, vet inte vad det är som skrämmer dem, men nu monterade jag upp min växtlampa för att ge dem ordentligt ljus under dagarna . Efter bara en dag där slokar bladen något enormt, som om de stått i 40-gradig värme och torkat ut, fast de i själva verket är fuktiga och lampan inte avger någon märkbar värme, enbart ljus.

Hur vill de helst ha det? Hur är det med en relativt späd, ca fyra månader gammal vinranka som den också levt hela sitt liv inomhus? Kan den må bra av det extra ljuset växthuslampan ger? Hur länge varje dag kan det behövas i så fall? Ska man ta det försiktigt och bara slå på den några timmar på eftermiddagen?

Har dessutom en granatäppleplanta och flera olika citrusar som inte heller är väldigt gamla. De ser starkare ut, men jag är rädd att något oväntat ska hänta i februari när de plötsligt stått i mörker en alltför lång tid.
          Tacksam för alla tips, växterna är ju mina bästa vänner! ...

/jana

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-11-2009, 18:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Granatäpple är lövfällande under vintern så den tappar oftast bladen, har den gjort det så är det bra om den placeras svalt ca 1c +10c. annars håller du sval rumstemp med extra ljus och ''lurar'' dom till att behålla bladen. men då får du kolla vattningen så vinterskotten inte torkar ihop.

för granatäpple har lätt för att få veka vinterskott som är känsliga.

citrusarna mår bra av extraljus men frösådda citrusar är väldigt tåliga och tål att övervintra mörkt i rumstemp.

Citera
          janajulia
          Inlägg 15-12-2009, 21:41
          Länk hit: #3

Medlem

härligt! låter ju som det kommer gå bra det här!

Citera
          robertgoulet
          Inlägg 15-01-2010, 01:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

Säkert lite sent ute... Hur har det gått med chiliplantorna? Jag har haft en del olika typer de senaste åren, främst piri-piri. Min erfarenhet från dem är att de ofta blir lite ledsna under den mörka årstiden, men att de brukar överleva och att de sedan sätter fart igen på våren i takt med antalet soltimmar. Förstärkningsljus och en relativt sval placering borde funka, men din beskrivning talar ju inte för det.

Förstår jag dig rätt - de hade alltså inga problem med att flyttas från växthuset, utan det var först när du satte upp lampan som de blev hängiga? Annars hade jag gissat på att de tycker att luften är för torr... Själv sprayade jag med blomspruta dagligen då jag hade chiliplantor, och det inbillar jag mig hjälper en del på den fronten.

Citera
          janajulia
          Inlägg 25-02-2010, 20:28
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (robertgoulet @ 15-01-2010, 01:38) *
          Säkert lite sent ute... Hur har det gått med chiliplantorna? Jag har haft en del olika typer de senaste åren, främst piri-piri. Min erfarenhet från dem är att de ofta blir lite ledsna under den mörka årstiden, men att de brukar överleva och att de sedan sätter fart igen på våren i takt med antalet soltimmar. Förstärkningsljus och en relativt sval placering borde funka, men din beskrivning talar ju inte för det.

Förstår jag dig rätt - de hade alltså inga problem med att flyttas från växthuset, utan det var först när du satte upp lampan som de blev hängiga? Annars hade jag gissat på att de tycker att luften är för torr... Själv sprayade jag med blomspruta dagligen då jag hade chiliplantor, och det inbillar jag mig hjälper en del på den fronten.

Jodå, de har stått under min växtlampa hela vinterhalvåret, som förresten aldrig verkar vilja ge sig så de står där ännu. Lite skrangliga jämfört med annars, men de kommer definitivt att överleva om inga bladlöss ger sig på dem, Genererade en held el frukt precis före och efter jul dessutom, så nu behöver de väl återhämta sig en stund innan de orkar blomstra fullt igen. Mycket fukt har de fått, men normal rumstemperatur. Det funkar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 07:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon