Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> risig citron, blev trött under vinterförvaring
          lovwal
          Inlägg 02-12-2009, 09:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

jag köpte ett fint citronträd i början av hösten. det hade några kart och blad som var åt det gula hållet vilket jag tolkade som lite näringsbrist. citronen blev omplanterad och stod på balkongen någon vecka innan det var dags för frost. citronen åkte då upp på vinden tillsammans med kalamondin, kumquat, oliv och några pelargoner. inget ljus, under 10 +, över 0 +. den enda som inte trivs på vinden är citronen. den har tappat många blad och börjar se lite kal ut. bladen som tappas ser vissna ut och "torkar". jag kan inte se någon ohyra eller tecken på det bortsett från dom fula bladen.

vad är fel? bör jag ta ner den i lägenheten eller är det dumt? eller ska den helt enkelt se ut såhär under vintern? g.gif

bifogar en bild på när den var pigg, och hur den ser ut nu.

innan vinterförvaring;
          Bifogad fil  citrus_006.jpg ( 50.62k ) Antal nedladdningar: 77

nu;
          Bifogad fil  DSC00438.JPG ( 69.97k ) Antal nedladdningar: 104
          Bifogad fil  DSC00439.JPG ( 90.62k ) Antal nedladdningar: 122
          Bifogad fil  DSC00440.JPG ( 107.1k ) Antal nedladdningar: 98

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-12-2009, 11:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har du gett den vatten ?

även om alla bladen skulle trilla av så återhämtar dom sig oftast till våren.

Citera
          lovwal
          Inlägg 02-12-2009, 17:41
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-12-2009, 11:37) *
          har du gett den vatten ?

även om alla bladen skulle trilla av så återhämtar dom sig oftast till våren.

jajamensan, den får vatten då och då. jag får hoppas att den återhämtar sig helt enkelt.

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-12-2009, 18:37
          Länk hit: #4

Medlem

den ska ju inte ha för mycket vatten så den vill gärna torka upp innan man vattnar igen. men även om den står svalt så kan den torka ut för mycket och bli ful i bladen.

står den ca 0c +10c så borde ljuset inte va nåt problem men du kan ju ha en som är känslig och ändå vill ha extra ljus och ljusplacering. med just citroner så kan det vara olika, min egen citron tål utan problem att stå varmt och mörkt utan att tappa blad. medan mormors citron står mer ljust och ändå tappar blad.

du kan ju prova att placera den i lägenheten i ett ljust fönster med extra ljus (lysrör eller lågenergilampor ovanför växten). och se om det hjälper tänkte mer på ljuset då.

Citera
          lovwal
          Inlägg 03-12-2009, 12:19
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-12-2009, 18:37) *
          du kan ju prova att placera den i lägenheten i ett ljust fönster med extra ljus (lysrör eller lågenergilampor ovanför växten). och se om det hjälper tänkte mer på ljuset då.

jag har funderat på det. det kan inte vara skadligt för den att redan flytta ner i lägenheten och byta klimat? det är ju avsevärt varmare (säkert 21 grader) i lägenheten.

Redigerat av lovwal: 03-12-2009, 12:19

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          pejori
          Inlägg 03-12-2009, 12:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (lovwal @ 03-12-2009, 12:19) *
          jag har funderat på det. det kan inte vara skadligt för den att redan flytta ner i lägenheten och byta klimat? det är ju avsevärt varmare (säkert 21 grader) i lägenheten.

Har du möjlighet att höja värmen lite i taget först, så ska det gå att flytta in den.. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-12-2009, 12:59
          Länk hit: #7

Medlem

min citron flyttar jag ut och in och min tål det. sätt den annars i lägenhet på dagen och sedan på vinden under natten under en veckas tid. så vänjer du den.

Citera
          clivia
          Inlägg 03-12-2009, 13:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lovwal @ 02-12-2009, 09:07) *
          jag köpte ett fint citronträd i början av hösten. det hade några kart och blad som var åt det gula hållet vilket jag tolkade som lite näringsbrist. citronen blev omplanterad och stod på balkongen någon vecka innan det var dags för frost. citronen åkte då upp på vinden tillsammans med kalamondin, kumquat, oliv och några pelargoner. inget ljus, under 10 +, över 0 +. den enda som inte trivs på vinden är citronen. den har tappat många blad och börjar se lite kal ut. bladen som tappas ser vissna ut och "torkar". jag kan inte se någon ohyra eller tecken på det bortsett från dom fula bladen.

vad är fel? bör jag ta ner den i lägenheten eller är det dumt? eller ska den helt enkelt se ut såhär under vintern? g.gif

Vad är fel?

Din citronträd orkar inte längre på grund av:

1. byte av miljö när du köpte trädet...
          2. omplanteringen på hösten...
          3. citroner och liten kart på grenar...
          4. placeringen på vinden...
          5. det är mörkt och kanske för kallt för citronträdet...(det är känsligast av alla citrusar vad gäller temperatur)

Citrusar är inte anpassade för mörka förhållanden på vinden även om rent teoretiskt när du sänkte temperatur tillräckligt skulle det gå att ha det i totalt mörker. Detta fungerar inte i praktiken, tyvärr. För många stressande faktorer leder till trädets död. Vad du måste göra nu för att försöka rädda växten är :

- ta bort alla frukter
          - ta det till lägenheten
          - placera på den ljusaste ställen
          - se till att temperaturen inte är för högt
          - Om du har en stor genomskinlig påse för att höja fuktighet i början, skulle det vara bra

Man måste dra igång "rotarbete", rötterna har inte haft tid att anpassa sig till nya förhållanden, som har bytts för snabbt och för okänsligt. Om du vill förvara citrusar på kallare ställen i mörka tider plantera dem aldrig om på hösten, det är skadligt för rotsystemet hos gröna växter och det finns mycket stor fara att de ruttnar tidigare än ljusare tider kommer.

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-12-2009, 13:52
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (clivia @ 03-12-2009, 13:34) *
          5. det är mörkt och kanske för kallt för citronträdet...(det är känsligast av alla citrusar vad gäller temperatur)

Citrusar är inte anpassade för mörka förhållanden på vinden även om rent teoretiskt när du sänkte temperatur tillräckligt skulle det gå att ha det i totalt mörker. Detta fungerar inte i praktiken, tyvärr.

jag håller med om allt utom detta,

den är inte känsligast av alla citrusar när det gäller temperatur, Grapefrukt, Lime, Suckatcitron, Apelsin, Pompelmus är känsligare både när det gäller lägre temperatur och att variationer i temperatur. dock finns det både namn sorter av apelsin, citron, grape som tål olika. detta som jag sett av egen erfarenhet.

Citron kan stå mörkt om det är under +10c.

dock hade jag missat det med omplantering så sent och läste en gång till nu, jag uppfattade det som att trädet köptes tidig höst och planterades om direkt för det borde den klarat av även om det inte är optimalt. men att plantera den strax innan frosten kommer är inte bra. för rotaktivitet avstannar när det går under +12c +10c. och det förklarar varför bladens er ut som dom gör.

däremot tror jag inte trädet kommer dö.

en annan sak som är viktig vid omplantering är att man fuktar innan hos växten så att man inte planterar om den när den är torr, och att den nya jorden är fuktig.

så att dom får ''kontakt'' med varandra. annars kan växten torka.

Redigerat av flaxss: 03-12-2009, 13:56

Citera
          pejori
          Inlägg 03-12-2009, 13:55
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (clivia @ 03-12-2009, 13:34) *
          Vad är fel?

Din citronträd orkar inte längre på grund av:

1. byte av miljö när du köpte trädet...
          2. omplanteringen på hösten...
          3. citroner och liten kart på grenar...

Citrusar är inte anpassade för mörka förhållanden på vinden även om rent teoretiskt när du sänkte temperatur tillräckligt skulle det gå att ha det i totalt mörker. Detta fungerar inte i praktiken, tyvärr. För många stressande faktorer leder till trädets död. Vad du måste göra nu för att försöka rädda växten är :

- ta bort alla frukter
          - ta det till lägenheten
          - placera på den ljusaste ställen
          - se till att temperaturen inte är för högt
          - Om du har en stor genomskinlig påse för att höja fuktighet i början, skulle det vara bra

Man måste dra igång "rotarbete", rötterna har inte haft tid att anpassa sig till nya förhållanden, som har bytts för snabbt och för okänsligt. Om du vill förvara citrusar på kallare ställen i mörka tider plantera dem aldrig om på hösten, det är skadligt för rotsystemet hos gröna växter och det finns mycket stor fara att de ruttnar tidigare än ljusare tider kommer.

MVH/clivia

Mycket bra råd det där... tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          lovwal
          Inlägg 03-12-2009, 15:34
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (flaxss @ 03-12-2009, 13:52) *
          jag uppfattade det som att trädet köptes tidig höst och planterades om direkt för det borde den klarat av även om det inte är optimalt.
          [---]
          en annan sak som är viktig vid omplantering är att man fuktar innan hos växten så att man inte planterar om den när den är torr, och att den nya jorden är fuktig.

så att dom får ''kontakt'' med varandra. annars kan växten torka.

du uppfattade rätt. givetvis var varken rötter eller jord torr vid omplantering.

eftersom citronen är två meter kommer den, när den väl hamnat i lägenheten, stanna där. förhoppningsvis tar den inte allt för illa upp av att den inte får någon tillvänjning. nu är det bara att hålla tummarna.

stort tack för era tips!

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-12-2009, 08:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          det händer ibland om de får mycket vatten eller lite ljus .
          obs man ska se bra i jorden och växter om man vill vet vilka orsak.
          H:Bassam

Citera
          clivia
          Inlägg 04-12-2009, 11:28
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Bassam @ 04-12-2009, 08:24) *
          Hej
          det händer ibland om de får mycket vatten eller lite ljus .
          obs man ska se bra i jorden och växter om man vill vet vilka orsak.
          H:Bassam

Bassam, det händer alltid när de får mycket vatten OCH lite ljus OCH låg temperatur. Du kan inte behandla växten utan att ha omständigheter i åtanke. Allt är relativt. Växten är livet. Citrusarna är fantastiska växter men man måste lära sig att känna deras behov här i Sverige. Det är inte lätt. För många citrusträd dör här för att ägarna inte har tillräckligt med tålamod, tid och erfarenheter att hålla sådana växter hemma. Det är inte många som fattar att man inte kan ha frukter på trädet det första året på vintertid utan att det tar krafter från redan försvagad planta, som har åkt mycket och bytt plats för många gånger tills den hamnar hos den entusiastiska ägaren här i Norden. Jag vet att det är svårt att ta bort frukter och kart från det nya trädet som man har köpt för att njuta av och marknaden utnyttjar den här egenskapen hos människor för fullt. Att köpa en större växt med frukter på på hösten och byta jord omedelbart är rent galenskap... jag vet vad jag pratar om jag själv har gjort det. Man måste vara ödmjuk gentemot naturen och vara lyhörd annars lyckas man inte i långa loppet...Att vänta och ge växten tid, lönar sig...

Citrusväxter på den inglasade balkongen...

Bifogad fil  citrusar_p__den_inglasade_balkongen__4.12.2009.jpg ( 101.83k ) Antal nedladdningar: 74

MVH/clivia

Citera
          lovwal
          Inlägg 04-12-2009, 11:36
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (clivia @ 04-12-2009, 11:28) *
          Att köpa en större växt med frukter på på hösten och byta jord omedelbart är rent galenskap... jag vet vad jag pratar om jag själv har gjort det. Man måste vara ödmjuk gentemot naturen och vara lyhörd annars lyckas man inte i långa loppet...Att vänta och ge växten tid, lönar sig...

jag köpte trädet för att jag kom över det billigt, och blev rådd här på forumet att byta jord eftersom den stod i en lerklump. dunno.gif att jag ställde den på vinden var också till följd av vad jag läst här på odla. erkänner medvilligt att jag novis på citrusfronten men strävar efter att lära mig mer.

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 11:56
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (clivia @ 04-12-2009, 11:28) *
          Bassam, det händer alltid när de får mycket vatten OCH lite ljus OCH låg temperatur. Du kan inte behandla växten utan att ha omständigheter i åtanke. Allt är relativt. Växten är livet. Citrusarna är fantastiska växter men man måste lära sig att känna deras behov här i Sverige. Det är inte lätt. För många citrusträd dör här för att ägarna inte har tillräckligt med tålamod, tid och erfarenheter att hålla sådana växter hemma. Det är inte många som fattar att man inte kan ha frukter på trädet det första året på vintertid utan att det tar krafter från redan försvagad planta, som har åkt mycket och bytt plats för många gånger tills den hamnar hos den entusiastiska ägaren här i Norden. Jag vet att det är svårt att ta bort frukter och kart från det nya trädet som man har köpt för att njuta av och marknaden utnyttjar den här egenskapen hos människor för fullt. Att köpa en större växt med frukter på på hösten och byta jord omedelbart är rent galenskap... jag vet vad jag pratar om jag själv har gjort det. Man måste vara ödmjuk gentemot naturen och vara lyhörd annars lyckas man inte i långa loppet...Att vänta och ge växten tid, lönar sig...

Citrusväxter på den inglasade balkongen...

Bifogad fil  citrusar_p__den_inglasade_balkongen__4.12.2009.jpg ( 101.83k ) Antal nedladdningar: 74

MVH/clivia

är trädet i lågtemperatur och nu då citron ( INTE citrus! det handlar om citronplanta). talar man om citrus så har du många många växter med olika skötselråd och som trivs i olika klimat. från tropiska citrusar till citrontörne.

har man en citronplanta i lågtemp och har frukt/kart på den så gör det inget att frukten är på, då den också slutar att utvecklas när det går under +10c +13c. för att frukt ska utvecklas behövs samma förhållanden som när den är i tillväxt. frukten utvecklas INTE om plantan inte är aktiv. hade plantan innan inte klarat av att utveckla frukt så hade plantan fält dom.

sätter man däremot plantan varmt nu dvs i lägenhet, så kommer frukten utvecklas och mår plantan dåligt så då tar det kanske på krafterna och man får då plocka bort dom.

och du vet ju inte hur denna citronplanta har varit innan, den kanske har stått i butiken sen i våras och mått bra och sedan köpte trädskaparen (trådskaparen ska det vara) den tidig höst BARA ett byte sedan ställts på vinden.

på dig låter det som om den direkt kommit från Europa nu. men det vet du ju inte. hur plantan mår av bytet kan du inte veta (lika lite som jag vet) ett miljöbyte klan både va till det bättre och sämre. bytet ´från butiken kan ha varit till det bättre men bytet till vinden kan ha varit till det sämre exempelvis.

CITAT (lovwal @ 04-12-2009, 11:36) *
          jag köpte trädet för att jag kom över det billigt, och blev rådd här på forumet att byta jord eftersom den stod i en lerklump. dunno.gif att jag ställde den på vinden var också till följd av vad jag läst här på odla. erkänner medvilligt att jag novis på citrusfronten men strävar efter att lära mig mer.

då läste du mina råd väldigt fel, jag skrev då att det är omplantering på våren inte hösten! och att du skulle sätta den i ditt fönster med extra ljus eller på vinden med extra ljus. skrev ockås att den övervintrar likabra i fönstret.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1093903

Redigerat av flaxss: 04-12-2009, 11:59

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 11:59
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (lovwal @ 04-12-2009, 11:36) *

Läs Clivias råd en gång till så ska du se att den kommer igen på våren... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          lovwal
          Inlägg 04-12-2009, 12:16
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2009, 11:56) *
          då läste du mina råd väldigt fel, jag skrev då att det är omplantering på våren inte hösten! och att du skulle sätta den i ditt fönster med extra ljus eller på vinden med extra ljus. skrev ockås att den övervintrar likabra i fönstret.

finns mer skrivet än just den tråden. flirting.gif oavsett står den nu vid fönstret med extra ljus.

CITAT (pejori @ 04-12-2009, 11:59) *
          Läs Clivias råd en gång till så ska du se att den kommer igen på våren... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

tack!

Redigerat av lovwal: 04-12-2009, 12:17

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2009, 12:27
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (lovwal @ 04-12-2009, 12:16) *
          finns mer skrivet än just den tråden. flirting.gif oavsett står den nu vid fönstret med extra ljus.

ja citroner trivs inte i lerjord, men om du skriver en egen tråd om just din citron vid den tiden på året och du får råd i din tråd att plantera om till våren och så planterar du om till hösten ändå då kan det ju faktiskt hända sådana här saker. olika råd ges ju till olika saker. men även dåliga saker som händer är bra erfarenheter och ditt träd kommer nog inte dö, utan nu får du bara vänta på att den återhämtar sig. kanske den börjar skjuta skott snart också. hur som lycka till med din citron tummenupp.gif

Citera
          lovwal
          Inlägg 04-12-2009, 12:31
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (flaxss @ 04-12-2009, 12:27) *
          ja citroner trivs inte i lerjord, men om du skriver en egen tråd om just din citron vid den tiden på året och du får råd i din tråd att plantera om till våren och så planterar du om till hösten ändå då kan det ju faktiskt hända sådana här saker. olika råd ges ju till olika saker. men även dåliga saker som händer är bra erfarenheter och ditt träd kommer nog inte dö, utan nu får du bara vänta på att den återhämtar sig. kanske den börjar skjuta skott snart också. hur som lycka till med din citron tummenupp.gif

jo jag är medveten om att det troligen är jag som är den felande länken. whistling.gif tack!

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2009, 12:32
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (lovwal @ 04-12-2009, 12:16) *

tack!

Vet det, men tänkte närmast på, att ta bort frukterna o.s.v.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 10:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon