Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klimatmötet
          Nauti
          Inlägg 06-12-2009, 11:20
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Gunilla T @ 05-12-2009, 17:18) *
          Nauti, jag hade ingen aning om vad permakultur var men googlade lite och helt klart intressant. Hur utbrett är dethär tankesättet i Sverige?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Permakultur
          Inte särskilt utbrett. De håller dock på med ett försök i Skåne och det finns en folkhögskola i Holma som håller på att starta upp en kurs i permakultur. I England och Australien är detta mer utbrett, men de metoder och resultat de fått fram i England är ju mest intressant för oss i Norden med tanke på klimatet.

Det finns ett par böcker och filmer som jag tipsat om i ämnet som är väldigt intressanta: "Earth care manual" och en-till-som-jag-inte-kommer-på-nu, samt det mesta skrivet av Bill Mollison har jag rekommenderats av andra, men jag har inte läst någonting av honom ännu.

Vad gäller filmer så skulle jag vilja tipsa om: "Establishing a Food Forest the Permaculture Way", "A Farm for the Future", sedan finns det även stor samling av olika filmer och texter att få tag på som heter "An Introduction to Permaculture". Två andra intressanta filmer är "How Cuba Survived Peak Oil" och "Harvesting Water the Permaculture Way". De första två tillsammans med filmen om hur Kuba klarade oljekrisen tycker jag är riktigt intressanta och de rekommenderar jag. Alla är lätta att få tag på och ni kan PM:a mig om ni inte lyckas hitta dem själva smile.gif

Redigerat av Nauti: 06-12-2009, 11:24

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-12-2009, 12:32
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ängsvädd! Det finns fler arter av andmat än de vilda i Sverige. Jag var i Lunds Botan och hämtade Wolfia. Jag behövde den som demonstration vid ett lite anförande i vår lilla miljögrupp för pensionärer. Det är troligen den minsta andmatsarten. Jag har funderat på om den är lämplig till yngel av växtätande fiskar. Den kanske också är användbar till nykläckta vattensköldpaddor. Testa! Bergianska borde ha den.

Som vanligt skickar Krav ut felaktiga upplysningar. De vill inte att allmänheten ska veta att man, som jag tidigare skrivit, använder katalysatorer för att inte släppa ut kväveoxider vid syntetisering av luftkväve.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 06-12-2009, 13:08
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2009, 12:32) *
          Hej!
          Ängsvädd! Det finns fler arter av andmat än de vilda i Sverige. Jag var i Lunds Botan och hämtade Wolfia. Jag behövde den som demonstration vid ett lite anförande i vår lilla miljögrupp för pensionärer. Det är troligen den minsta andmatsarten. Jag har funderat på om den är lämplig till yngel av växtätande fiskar. Den kanske också är användbar till nykläckta vattensköldpaddor. Testa! Bergianska borde ha den.

Som vanligt skickar Krav ut felaktiga upplysningar. De vill inte att allmänheten ska veta att man, som jag tidigare skrivit, använder katalysatorer för att inte släppa ut kväveoxider vid syntetisering av luftkväve.
          MVH
          Jan Lindgren

Jag har en pytteliten art - vet ej vad den heter. Ska googla på wolfia.

Kväveoxider är inte allt - det avgår ju lustgas mm.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-12-2009, 13:22
          Länk hit: #104

Medlem

Hej!
          Lustgas är en kväveoxid.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 06-12-2009, 13:38
          Länk hit: #105

Medlem

OK. Jag antar att inte samtliga konstgödseltillverkare använder katalysatorer. Jag vet inte om det blir noll utsläpp av växthusgaser om man använder katalysator.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-12-2009, 17:43
          Länk hit: #106

Gäster

Danmark tar emot klimatflyktingar;

http://www.dn.se/nyheter/klimatmotet/danma...ingar-1.1008546

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2009, 20:06
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag är väl för min del en halv klimathotstvivlare. Visst tror jag att människan påverkar både jorden och klimatet men hur mycket är frågan? Jordens klimat har varierat stort under årmiljonerna, så mycket att människans ev påverkan bara är en mild krusning. För kanske 10000 år sen rann det floder i Sahara, är det också människans fel att dom torkat ut? Min tro är att det är kosmisk påverkan som har störst betydelse. Varken jordens bana eller solens effekt är oföränderliga. Vi har bara mätt solens utstrålning i några årtionden så vi vet inte hur den har varierat. Solen är inte i balans, den pulserar hela tiden pga dom två krafterna som påverkar den, gravitationen som vill klumpa ihop den och kärnfusionernas energi som trycker på åt andra hållet. Vi är direkt påverkade av solenergin, minskar den eller ökar den bara en procent får det stor inverkan.

Tom en liten vulkan påverkar jorden mer än människan. Kanske inte så liten men när Krakatoa i Indonesien exploderade 1883 slungade den upp en massa stoft i atmosfären så jordens medeltemperatur sjönk med flera grader under flera år. Lite koldioxid, njaaa. Fast ok, minska gärna men min bil ställer jag inte av. devil.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Hej igen
          Inlägg 06-12-2009, 21:47
          Länk hit: #108

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 20:06) *
          Jag är väl för min del en halv klimathotstvivlare. Visst tror jag att människan påverkar både jorden och klimatet men hur mycket är frågan? Jordens klimat har varierat stort under årmiljonerna, så mycket att människans ev påverkan bara är en mild krusning. För kanske 10000 år sen rann det floder i Sahara, är det också människans fel att dom torkat ut? Min tro är att det är kosmisk påverkan som har störst betydelse. Varken jordens bana eller solens effekt är oföränderliga. Vi har bara mätt solens utstrålning i några årtionden så vi vet inte hur den har varierat. Solen är inte i balans, den pulserar hela tiden pga dom två krafterna som påverkar den, gravitationen som vill klumpa ihop den och kärnfusionernas energi som trycker på åt andra hållet. Vi är direkt påverkade av solenergin, minskar den eller ökar den bara en procent får det stor inverkan.

Tom en liten vulkan påverkar jorden mer än människan. Kanske inte så liten men när Krakatoa i Indonesien exploderade 1883 slungade den upp en massa stoft i atmosfären så jordens medeltemperatur sjönk med flera grader under flera år. Lite koldioxid, njaaa. Fast ok, minska gärna men min bil ställer jag inte av. devil.gif

tummenupp.gif säger jag som är hel klimathotstvivlare.
          Apropå klimatmötet ... Varför samla alla på ett ställe?
          Vad kostar inte alla flygresor i klimatförstörelse? Hur många har tagit privatjet?
          Varför inte köra den moderna videotekniken ... alla sitter "hemma"
          och följer/samtalar i debatten.

Varför tas flyget så sällan med i debatt om miljö??
          Är det pga alla styrande tar den kortaste restiden = flyget!?

Citera
          Nauti
          Inlägg 06-12-2009, 21:59
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Hej igen @ 06-12-2009, 21:47) *
          tummenupp.gif säger jag som är hel klimathotstvivlare.
          Apropå klimatmötet ... Varför samla alla på ett ställe?
          Vad kostar inte alla flygresor i klimatförstörelse? Hur många har tagit privatjet?
          Varför inte köra den moderna videotekniken ... alla sitter "hemma"
          och följer/samtalar i debatten.

Varför tas flyget så sällan med i debatt om miljö??
          Är det pga alla styrande tar den kortaste restiden = flyget!?
          Det tas väl upp ganska ofta. Här ser jag dock att folk är väldigt omedvetna om flygets påverkan, eller jag tror det åtminstone. Ser annars ingen som helst anledning till att man skulle ta flyget från Stockholm till Umeå hellre än att ta tåget när det inte skiljer särskilt mycket i kostnad. Jag kanske är extrem men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på ett flyg om det går att ta samma sträcka med tåg.

Det var ju någon politiker för ett tag sedan som ville ta tåg i stället för flyg just p.g.a. flygets miljöpåverkan men fick inte för att det var inte tillräckligt tids- och kostnadseffektivt.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-12-2009, 11:02
          Länk hit: #110

Medlem

Hej!
          Diskuterar man klimatförändringar så kan man inte undvika att ta upp befolkningsökningen. Vore vi färre på jorden så skulle vi inte ha samma klimatdebatt, Målsättningen måste vara att ingen kvinna bör sätta mer än två barn till världen. Alla kvinnor föder inte barn så det skulle innebära en sakta minskning av födelsetalet. Italien har lyckats mycket bra. För några år sedan var genomsnittet där 1,3 barn per kvinna. Ökad livslängd gör att vi ändå kommer att hålla populationen uppe.

Malthus propagerade redan på 1700-talet för att befolkningen skulle minska. Han var helt övertygad om att människorna skulle hungra ihjäl inom en snar framtid annars. Han hade helt fel precis som domedagspredikanterna hade på 60-talet. Vi kommer troligen att klara matfrågan även i framtiden men det kanske får en del oönskade konsekvenser.

Vad kan man göra för att minska befolkningsökningen. I I-länderna så kan man undvika att ge ekonomisk stimulans till familjer med många barn. I U-länder så är förmodligen utbildning det effektivaste sättet. Förbättrat jordbruk är ett sätt att ge landsbygdsbefolkningen möjlighet att låta barnen gå i skola. Någon form av pension så att man inte behöver massor av barn för att bli försörjd på gamla da´r.
          Jag hoppas att man tar upp frågan om befolkningsökningen på klimatkonferansen.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Solstorm
          Inlägg 07-12-2009, 11:18
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Något som aldrig diskuteras är krigens påverkan på miljön. Vad blir utsläppen av att frakta soldater, vad blir det för utsläpp av bomber? Olika militärfordon på land och vatten och i luften, inte är det bränslesnåla grejer precis. Tillverkning av vapen. Det skulle vara intressant att få veta siffror där, men det är väl ingen som bryr sig om det någonstans. Skjuta och bomba människor har överordnad betydelse.

Citera
          officinalis
          Inlägg 07-12-2009, 11:24
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Om man vill tro diagrammen man hittar lite här och var över USAs budget så ser det ganska sorgligt ut.
          Ur ett miljöperspektiv kanske det vore bättre ifall USA tittar mer på miljölösningar som utbyggnad av kollektivtrafik, avfallshantering, utbildning med mera istället för krig och elände.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-12-2009, 11:28
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Solstorm @ 07-12-2009, 11:18) *
          Något som aldrig diskuteras är krigens påverkan på miljön. Vad blir utsläppen av att frakta soldater, vad blir det för utsläpp av bomber? Olika militärfordon på land och vatten och i luften, inte är det bränslesnåla grejer precis. Tillverkning av vapen. Det skulle vara intressant att få veta siffror där, men det är väl ingen som bryr sig om det någonstans. Skjuta och bomba människor har överordnad betydelse.

Precis, det har jag också tänkt på. Sluta kriga för klimatets skull (samt av en massa andra orsaker också förståss)

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-12-2009, 11:31
          Länk hit: #114

Gäster

Krig påverkar miljön, ingen har väl glömt "Agent Orange" i Vietnam. Dessvärre är det också omvänt, klimatförändringarna innebär också klimatflyktingar och nya oroshärdar och konflikter kommer att uppstå om t.ex. vatten.

Några tankar om krig/miljöförstöring men inga direkta uträkningar - undrar om det finns öht?

http://temfunderingar.wordpress.com/2008/0...krig-och-miljo/

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-12-2009, 13:33
          Länk hit: #115

Gäster

Testa dina kunskaper om klimatet;

http://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-tes...litik-1.1007012

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-12-2009, 14:38
          Länk hit: #116

Medlem

Hej!
          Krig och diktatur är vidrigt. De som drabbas får många skador men det medför inte några långsiktiga miljöskador. Det är lätt att titta på våra grannländer och samtidigt tänka på första och andra världskriget.
          Skulle alla länder vara demokratier så att vi kunde minska kraftigt på försvarsutgifterna så skulle vi kunna satsa mycket pengar på nyttiga saker. Hade forskningen fått tillräckligt med pengar så hade vi kanske inte använt fossila bränslen idag, vi hade haft grödor som tål torka och salthaltig jord osv.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-12-2009, 22:17
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6252481.ab

O länken ovan kan man läsa hur miljövänligt mötet är i Köpenhamn.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2009, 09:57
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Krig har väl dock den positiva effekten att folk dödas och vi är trots allt för många redan nu. Lite grymt men tyvärr sant. Sen kan man sluta utveckla mediciner så dödligheten ökar. HIV/AIDS var ju på god väg att fixa saken och gör så fortfarande i Afrika.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          officinalis
          Inlägg 08-12-2009, 10:33
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Gossen ruda:
          Du kanske skulle gilla Pentti Linkolas idéer

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          herkules
          Inlägg 08-12-2009, 12:43
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

nä just det - det HÄR händer ju inte ..

(länkar till en film med hungriga isbjörnar, kanske inget för den kräsmagade att se)

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 11:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon