| |
|
  |
Klimatmötet |
|
|
|
|
03-12-2009, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
En kompis till mig som läser till biolog sa till mig att det är alltid varmast innan inlandsisen kommer... Det förekommer ju naturliga variationer av temperaturern, men oavsett hur det ligger till nu så har människan påverkat snabbheten tror jag.
Jag tror att det är viktigare att begränsa andra utsläpp än just koldioxid, eftersom vi har några hål där värme kan släppas ut genom atmotfären (inom vissa spektrum) där vi inte har gaser som hindrar värmeavgången. Om någon undrar kan säkert någon förklara, jag hinner inte nu innan lektionen =)
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 08:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (elvisjö @ 03-12-2009, 08:23)  Hur mycket bränsle har det hitintills gått för att man "pratar" om miljön ? är det inte dags att politikerna börjar att visa resultat.
Är det lilla Sverige som skall sträva efter nollresultat när det gäller utsläpp.
Det finns många länder i Europa där små insatser skulle ge bättre effekt, jag kan ju ta Kina som exempel där bilförsäljningen visar en spikrak kurva rakt uppåt. ökning 75.8 procents Även om Sverige skulle nå ett nollresultat så äts det upp av kinesernas utsläpp rätt omgående Befolkning Sverige 9.2 milj Befolkning Kina 1.3 miljarder Men det är ju ingen anledning för Sverige eller EU att avstå från att göra något. Vi måste föregå med gott exempel. Samtidigt är det oerhört viktigt att få med de stora koldioxidutsläppsländerna USA och Kina. Kraven på de allra fattigaste länderna får bli efter deras förmåga och kombineras med hjälp med teknikutveckling.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
03-12-2009, 08:35
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 02-12-2009, 23:08)  jaha så du tycker att det är svammel att exvis isbjörnarna dör i arktis? eller är det så att så länge människorna överlever så spelar resten ingen roll? ursäkta, men kallar du detta svammel kan du inte ha mycket mellan öronen. Detta är så lågt att man eg inte borde kommentera Du borde skämmas... gå till så grovt personangrepp bara för att jag säger min åsikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 08:03)   va? KT = gränsen mellan perioderna Krita och Tertiär. Kritaperioden slutade för 65 miljoner år sedan med ett asteroidnedslag vid Yucatanhalvön i Mexico. Tertiär är den period som följde efter Krita i den geologiska tidsskalan. CITAT (elvisjö @ 03-12-2009, 08:23)  Hur mycket bränsle har det hitintills gått för att man "pratar" om miljön ? är det inte dags att politikerna börjar att visa resultat.
Är det lilla Sverige som skall sträva efter nollresultat när det gäller utsläpp.
Det finns många länder i Europa där små insatser skulle ge bättre effekt, jag kan ju ta Kina som exempel där bilförsäljningen visar en spikrak kurva rakt uppåt. ökning 75.8 procents Även om Sverige skulle nå ett nollresultat så äts det upp av kinesernas utsläpp rätt omgående Befolkning Sverige 9.2 milj Befolkning Kina 1.3 miljarder Det är en felaktig jämförelse. Ser man till utsläpp/ capita så är Sveriges CO2-utsläpp dubbelt så stort som Kinas där en mycket stor del av befolkningen släpper ut mindre CO2 än den genomsnittliga västerlänningen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 08:45
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Markus_H @ 03-12-2009, 08:40)  KT = gränsen mellan perioderna Krita och Tertiär. Kritaperioden slutade för 65 miljoner år sedan med ett asteroidnedslag vid Yucatanhalvön i Mexico. Tertiär är den period som följde efter Krita i den geologiska tidsskalan. Jaha.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 08:54
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 12 710

|
Hur många har läst Ralfs länk ? Många tänkvärda ord där !!!
Med all respekt Marcus, men hur länge ser det ut på det viset ? Var har du hittat uppgifterna på co utsläpp, skulle vilja läsa mer
Kinas bilförsäljning upp med 84 procent Publicerad: 2009-10-13 09:28 KINA: Bilförsäljningen i Kina ökade med nästan det dubbla i september, jämfört med samma period i fjol, enligt kinesisk bilstatistik, skriver Bloomberg News.
Personbilsförsäljningen i Kina ökade med 83,6 procent i september, jämfört med motsvarande period ett år tidigare, till 1,015 miljoner fordon.
Det skriver Bloomberg News och hänvisar till China Association of Automobile Manufacturers.
NYHETSBYRÅN DIREKT
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är viktigt att skilja på:
1. Kina som land = släpper ut massor med koldioxid
2. Utsläppen per kines = betydligt lägre än våra
Samtidigt innebär Kinas industriella expansion med åtföljande ekonomisk tillväxt att man både i produktions- och konsumtionsledet ökar sina utsläpp kraftigt. Kinas vilja att verkligen ta krafttag på detta område är i första hand beroende av att man ser att USA och Europa, som befinner sig på en betydligt högre ekonomisk nivå, gör minst lika stora satsningar.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Jag är nog också ganska pessimistisk när det kommer just till detta möte. Sen är jag lite förvånad över att de alla behöver åka till något högtidligt möte och prata klimat. Misstänker dessutom att de inte åker något miljösnålt tåg dit heller för den delen? Al Gore-fantasten har väl privatflyg t.om. Jag tycker det borde gå att lösa på andra sätt, speciellt med tanke på hur bra videokonferenstekniken blivit. Skulle också önska ett större fokus på även andra växthusgas och i synnerhet alla andra miljöproblem vi har. CITAT (Markus_H @ 03-12-2009, 08:40)  Det är en felaktig jämförelse. Ser man till utsläpp/ capita så är Sveriges CO2-utsläpp dubbelt så stort som Kinas där en mycket stor del av befolkningen släpper ut mindre CO2 än den genomsnittliga västerlänningen. Räknar man med "outsourcad" produktion i en sådan här uträkning? Jag tänkte på alla möbler, livsmedel m.m. som produceras utomlands och importeras till Sverige. Eller fisk som fraktas iväg för att rensas i ett annat land där de är mer ekonomiskt lönsamt osv.
Redigerat av officinalis: 03-12-2009, 09:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Hej igen @ 03-12-2009, 08:35)  Detta är så lågt att man eg inte borde kommentera Du borde skämmas... gå till så grovt personangrepp bara för att jag säger min åsikt. aldrig i livet att jag tänker skämmas för att jag tycker att du med ditt prat om att klimathotet skulle vara svammel är osedvanligt korkad. hur man som människa kan sitta och titta på när djur (och människor) dör och säga att det där är minsann inte alls säkert, det står 50 -50 mellan forskarna just nu (är det ngn jäkla fotbollsmatch eller?) då ÄR man korkad. jag tycker du ska sätta dig in i djurlivet på arktis, hur de har det i de regnskogar som snart inte finns, hur havet mår osv, försök förstå, kanske går det upp ett liljeholmens för dig med.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-12-2009, 09:27
|
Gäster

|
Var det någon som titade på "Korrespondenterna klimatspecial" igår?
Scenarier från tre olika håll i världen och hur uppvärmningen påverkat natur och människor.
Sydöstra Australien som inte haft nederbörd på 7 år. En jordbrukare berättade om 30 goda år med skördar men nu var han konkurshotad, inget var möjligt att odla längre. T.o.m. köksträdgården med fruktträd och tidigare grönsaksodlingar var bara en stor torr död yta.
I Australien har man odlat ris (visste jag inte) som försörjde miljoner människor i tredje världen, nu är allt borta.
Nästa scenario från Texas där vattenivvån har stigit vid kusten och i sin tur eroderat marken. Människors sommarhus låg långt ute i vattnet och gick förlorade men delstaten vägrade kompensera ägarna.
Sista scenariot från Madagaskar var väl det sorgligaste av allt. Av regnskogen finns endast 20% kvar, fattiga människor bränner skogen för att ge plats för sina odlingar samtidigt som de konstaterar att marken blir näringsfattig och nästan obrukbar när skogen försvinner. Skövlingen av regnskog beräknas stå för 20% av ökade utsläpp så det måste vara det i särklass viktigaste när det gäller utsläppen att få stopp på avskogningen. Ur regnskogen får vi ju en enorm mängd mediciner också.
En dags skövling av regnskogen ökar utsläppen motsvarande 8 miljoner resor London - New York.
Air France hade satsat 50 miljoner (pocketmoney) i ett litet projekt för att ge bönderna alternativa odlingsmöjligheter som inte medför avskogning.
Inför klimatmötet har man tydligen kommit så långt att man är överens om att avskogningen omedelbart måste stoppas och att i- länderna skall finansiera detta men den stora frågan återstår...vad kommer det att kosta och hur skall kostnaderna fördelas mellan nationerna.
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
03-12-2009, 09:33
|
Gäster

|
CITAT (herkules @ 03-12-2009, 09:27)  aldrig i livet att jag tänker skämmas för att jag tycker att du med ditt prat om att klimathotet skulle vara svammel är osedvanligt korkad. hur man som människa kan sitta och titta på när djur (och människor) dör och säga att det där är minsann inte alls säkert, det står 50 -50 mellan forskarna just nu (är det ngn jäkla fotbollsmatch eller?) då ÄR man korkad. jag tycker du ska sätta dig in i djurlivet på arktis, hur de har det i de regnskogar som snart inte finns, hur havet mår osv, försök förstå, kanske går det upp ett liljeholmens för dig med. Lägg inte ord i min mun! PS.Läs Ralfs länk.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
CITAT (Hej igen @ 03-12-2009, 09:33)  Lägg inte ord i min mun!
PS.Läs Ralfs länk. Oavsett våra koldioxidutsläpps påverkan på den globala uppvärmningen så kan du väl inte blunda för att människans framfart har en tydlig negativ inverkan på miljön, vilket ser ut att kunna påverka även oss väldigt negativt i framtiden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Det kvittar helt och hållet ifall hela teorin om global uppvärmning är en bluff eller inte. Vi har och kommer att få stora problem med vårat oljeberoende och ineffektiva utnyttjande av naturresurser. Vi utnyttjar jordens resurser så pass ineffektivt och det går in mer energi i väldigt många av våra livsviktiga produktionsprocesser m.fl. än vi får ut i slutändan.
Lösningen på väldigt många olika problem går hand i hand. För mig är det skitsamma ifall allting är en bluff som sagt, vad är det värsta som kan hända om vi agerar och bryr oss. En bättre miljö, ett effektivare utnyttjande av naturresurser, en högre medvetande som konsument, en sundare livsstil som bara ett litet urval av allt det positiva. Hemskt va?
Redigerat av Nauti: 03-12-2009, 09:50
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Klimatförändringen påverkas av mänsklig aktivitet, det tror jag att de flesta forskare nu är överens om. Det behöver ju inte betyda att klimatförändringen saknar även naturliga orsaker. Desto viktigare att människan vidtar åtgärder för att minska sin påverkan på klimatet så att jorden blir beboelig för så många människor som möjligt, så länge som möjligt.
Redigerat av ängsvädd: 03-12-2009, 09:55
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (ängsvädd @ 03-12-2009, 09:54)  Klimatförändringen påverkas av mänsklig aktivitet, det tror jag att de flesta forskare nu är överens om. Det behöver ju inte betyda att klimatförändringen saknar även naturliga orsaker. Desto viktigare att människan vidtar åtgärder för att minska sin påverkan på klimatet så att jorden blir beboelig för så många människor som möjligt, så länge som möjligt. Glöm inte alla ekosystem bestående av olika djur och växter som riskerar att utrotas. Människorna kan absolut inte leva utan dessa och de har utöver den nytta de gör för oss ett egenvärde och rätten att existera, speciellt om det är vi som är orsaken till deras död. Jag tycker att vi har utrotat tillräckligt många arter redan, för övrigt är vi den enda arten som ensam har lyckats utrota en annan art, om den globala uppvärmningen pågår på grund av oss så är det antalet ganska stort och ökar för varje dag.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Problemet med Madagaskar är tämligen lätt att lösa. Se till att bönderna får bra utsäde och konstgödsel så att de slipper använda de dåliga metoderna som vi använde i Sverige när alla odlade "ekologiskt". Högre skörd på befintlig åkermark skyddar skogarna. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-12-2009, 10:20
|
Gäster

|
I den globala uppvärmningens spår uppstår sekundäreffekter. Permafrosten, den eviga frosten, har börjat tina. Samhällen, vägar och industrier sjunker i gyttjan vartefter tundran smälter och smältande tundra avger metangas som är en av de riktigt farliga växthusgaserna. http://www.dn.se/nyheter/5-grader-varmare-...malter-1.538662
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Nauti @ 03-12-2009, 09:59)  Glöm inte alla ekosystem bestående av olika djur och växter som riskerar att utrotas. Människorna kan absolut inte leva utan dessa och de har utöver den nytta de gör för oss ett egenvärde och rätten att existera, speciellt om det är vi som är orsaken till deras död. Jag tycker att vi har utrotat tillräckligt många arter redan, för övrigt är vi den enda arten som ensam har lyckats utrota en annan art, om den globala uppvärmningen pågår på grund av oss så är det antalet ganska stort och ökar för varje dag. Bra påpekande. Jag hörde något om att rika länder ska se till att regnskogarna skyddas genom att ge stöd till de länder där regnskogarna finns.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-12-2009, 10:57
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2009, 11:03
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 12 710

|
Man skulle kunna sätta en skatt på mat som har transporterats för långt, vem kommer inte ihåg fiskpinnarna som fick en resa på 1000 tals mil.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|