Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinterfåglar inpå knuten 2010, fågelräkning 29/1 - 1/2 2010
          gnon49
          Inlägg 19-12-2009, 22:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Svarmesen är min favoritfågel. Ser den aldrig på sommaren, men så fort kylan o fågelmaten har kommit på plats är svartmesen trogen gäst. Faktiskt den vanligaste fågeln av dom som kommer till mitt fågelbordbord.
          Är med hästlängder också den oräddaste och landar gärna i handen om där finns något gott. Nu har jag även för första gången sett en större hackspett vid bordet. Den röda gumpen gjorde den lätt att hitta i fågelboken.
          Är dålig på fåglar men Nötskrika, Nötväcka,Blåmes,Talgoxe och Domherre kan jag i alla fal identifiera vid matbordet. Men vilket aptit dom har nu när kylan slagit till.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Olle A
          Inlägg 19-12-2009, 22:28
          Länk hit: #22

Gäster

Helt enkelt för att det alltid finns en viss variation inom arten. Vissa individer har lite mer färg än andra. Sådan variation innebär att det ofta finns vissa individer som klarar sig bättre än andra om det skulle krisa till sig.

Gnon hann emellan, men detta var alltså ett svar till Meriona.

Olle

Redigerat av Olle A: 19-12-2009, 22:29

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-12-2009, 22:35
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Olle A @ 19-12-2009, 22:28) *
          Helt enkelt för att det alltid finns en viss variation inom arten. Vissa individer har lite mer färg än andra. Sådan variation innebär att det ofta finns vissa individer som klarar sig bättre än andra om det skulle krisa till sig.

Gnon hann emellan, men detta var alltså ett svar till Meriona.

Olle

Tack för svaret! Inte alltid man sitter med alla svar bara för att man äger en fågelbok alltså! Varför ska naturen vara så påhittig?

Citera
          gnon49
          Inlägg 19-12-2009, 22:39
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Olle A @ 19-12-2009, 22:05) *
          Vad kul! Svartmesen hör inte till de vanligaste fåglarna vid fågelbord. Det är en barrskogsfågel som man inte hittar i städer och samhällen. Jag har haft den vid min matplats ibland, men inte så ofta. Man skiljer den från bleka talgoxar genom att den har en vit fläck i nacken.

Olle

Innan jag gör mig stöddig. Har en bild från förra vintern. Det är väl en svartmes på bilden? Den har en vit fläck vid nacken/huvudet.
          Bifogad fil  svartmes.jpg ( 76.31k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------

Citera
          Olle A
          Inlägg 19-12-2009, 22:41
          Länk hit: #25

Gäster

Visst är det en svartmes! Jättekul att den var så orädd. tummenupp.gif

Olle

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-12-2009, 22:42
          Länk hit: #26

Gäster

Nämen en sån tam en! wub.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-12-2009, 12:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (gnon49 @ 19-12-2009, 22:39) *
          Innan jag gör mig stöddig. Har en bild från förra vintern. Det är väl en svartmes på bilden? Den har en vit fläck vid nacken/huvudet.
          Bifogad fil  svartmes.jpg ( 76.31k ) Antal nedladdningar: 35

Så sött!! Har inte provat hur tamma de är.. Nu har det ju snöat i massor, då kommer flera fåglar fram. Har en rödhake, ett par svartesar, ett par nötskrikor, ett par större hackspett och så högen med talgoxar, grönfinkar, blåmesar... Nötväcka och koltrastar också. Inga ekorrar eller rådjur, de vågar sig visst inte fram.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Olle A
          Inlägg 31-12-2009, 11:54
          Länk hit: #28

Gäster

Idag är svartmesen framme! smile.gif Här sitter den på fågelhusets framkant.

Bifogad fil  Svartmes.jpg ( 404.5k ) Antal nedladdningar: 35

Olle

Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 31-12-2009, 13:07
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

Bifogad fil  IMG_2989.jpg ( 272.54k ) Antal nedladdningar: 30

Närbild på svartmes.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 31-12-2009, 23:17
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Domherrar, nötskrikor, gulsparvar, talgoxar, blåmesar, stenknäckar, starar, koltrastar,
          hämplingar, bergfinkar, m fl.

Citera
          EKLO
          Inlägg 01-01-2010, 13:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Underligt nog har jag i år bara 4 arter runt matplatser och i rönnträden: talgoxar, blåmesar, koltrastar och björktrastar.

Förra året vid den här tiden fanns här rödhake, gärdsmyg, tofsmes, grönfink, hackspett, domherre... Vart har alla tagit vägen i år tro?

Citera
          Olle A
          Inlägg 01-01-2010, 13:42
          Länk hit: #32

Gäster

Fågelbeståndet varierar från år till år här också. För ett par år sedan hade jag nästan inga blåmesar, men desto fler talgoxar. Nu dominerar blåmesarna stort. Grönfinkar och grönsiskor har det inte varit så gott om förut, men nu är de framme varje dag. Och så har jag koltrastar, nötväckor, nötskrikor, gulsparvar och svartmesar. Jag saknar entitorna och den större hackspetten, samt de två ekorrarna som höll till här förra vintern. Några domherrar har jag inte sett denna vintern, men även förut har de bara varit framme vid enstaka tillfällen.

Olle

Citera
          Wilmer
          Inlägg 05-01-2010, 13:43
          Länk hit: #33

Medlem

I morse var fåglarna och knackade på rutan för maten var slut i fågelautomaterna wub.gif Sambon fyllde genast på förstås sweatingbullets.gif vi är väldresserade!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          zissi
          Inlägg 05-01-2010, 13:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

CITAT (Wilmer @ 05-01-2010, 13:43) *
          I morse var fåglarna och knackade på rutan för maten var slut i fågelautomaterna wub.gif Sambon fyllde genast på förstås sweatingbullets.gif vi är väldresserade!!

......och riktiga djurvänner också förstår jag wub.gif . Vilken tur era fåglarna har som har er som grannar.

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          gnon49
          Inlägg 05-01-2010, 17:22
          Länk hit: #35

Medlem

Även i vinter har svartmesen visat sig vara intresserad av vad handen har att erbjuda. Suddig bild, men jag frös så in i själen. Fast det värmer i hjärtat när gensvaret är kontakt, om än tillfällig.Bifogad fil  S5030637.JPG ( 47.48k ) Antal nedladdningar: 22

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 18-01-2010, 22:26
          Länk hit: #36

Medlem

Visst måste det ha värmt hjärtat gnon, så sött! Även svartmesarna här är orädda, när sambon fyllde på häromdagen var det bara svartmesen som fortsatte flyga runt till matarna och plockade mat under tiden. Tyvärr har jag inte sett rödhaken på över en vecka, den har nog frusit ihjäl. Sist jag såg den var den inte pigg crying.gif Inte så många fågelarter här, det som tillkommit är skata giggle.gif Men då föll rödhake ifrån -cry-.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          tigrella
          Inlägg 18-01-2010, 23:10
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 21 843

Har ganska mycket fåglar också...
          Domherrar, gråsiska, grönsiska, steglits, pilfinkar, bergfinkar koltrastar, talltita, blåmes, talgoxe, koltrastar, hackspett och en stor ekorre som tror att den är fågel och sitter och äter frö ur fågelbordet w00t.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 19-01-2010, 19:12
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Dukat till fest! 3 kg talg har jag hängt ut i kväll. Nu är visserligen värsta kylan över för den här gången men fåglarna äter nästan mer nu än dom gjorde när det var som kallast. Talgoxen, blåmesen, nötväckan, hackspetten, kajorna och skatorna gillar talgen. Pilfink, gråsparv, gulsparv, grönfink, gråsiska och en och annan domherre har jag här annars. Stora flockar med sidensvans och björktrast finns här också. Saknar dock min lilla svarthätta som jag hade här förra vintern.
          Bifogad fil  P1190872.jpg ( 348.44k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-01-2010, 13:18
          Länk hit: #39

Medlem

Sicken fest!! Var köper du talgen och vad får du betala? Jag hittade på ica, men den kostade 39 kr /kg, dyrare än talgbollarna..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KRT
          Inlägg 21-01-2010, 15:53
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Nu har bergfinkarna kommit på riktigt, hade nog ett femtiotal som satt under fågelmataren och kalasade på solrosfrön.... Men de är väldigt skygga, så fort man rör sig inne i huset så sticker de...

Annars tycker jag att jag har samma fåglar här varje dag smile.gif Börjar nästan lära känna dem faktiskt, det är två rödhakar som hoppar runt husknuten och letar mat, ett par entitor (eller om det är talltitor, har kollat men glömt smile.gif), ett par blåmesar och två par talgoxar. Eftersom jag slänger ut äpplen varje dag har jag också 3-4 koltrastar som brukar hålla till här. Dessa är på plats varje dag och örjar nästan bli tama, de bryr sig iaf inte om att vi rör oss inne i huset, och när jag ska ut i trädgården och fylla på blir de nästan irriterade snarare än rädda smile.gif

Ibland tittar en nötväcka, en ringduva, två turkduvor, några grönfinkar och 5-10 pilfinkar förbi. Och naturligtvis, eftersom det är en massa småfåglar så kommer sparvhöken nästan varje dag, flyger förbi och ser om det finns möjlighet till lunch.

Har inte sett ngot jätteovanligt, inte en domherre eller något liknande. Men ju längre kylan håller i sig ju fler fåglar lär väl flytta söderut så de kanske kommer?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon