Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lider du av förmycketus fröus eller fullus till breddus?, Smittsam trädgårdssjukdom
          Lider du av förmycket fröus eller fullus till breddus?
          Lider du av förmycket fröus eller fullus te breddus?
          Ja, varit drabbad av dessa kroniska sjukdomar sedan flera år tillbaka [ 42 ] ** [75.00%]
          Ja, sedan en kortare tid [ 6 ] ** [10.71%]
          Jag verkar vara smittad men det har inte brutit ut ännu [ 3 ] ** [5.36%]
          Jag var det förut men har hittat ett botemedel (vad i så fall!)- [ 0 ] ** [0.00%]
          Nej, jag är resistent [ 2 ] ** [3.57%]
          Har jag aldrig ens hört talas om! [ 3 ] ** [5.36%]
          Totalt antal röster: 56
          Gäster kan inte rösta 
          LasseB
          Inlägg 07-12-2009, 14:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Så fort det låter sig göras ska det till en grusad bilplast en grusgång en STOR tall ska ner och ett viltstängsel upp (ca200m) Så ska såklart lite snygg belysning in, sådär en 50 meter häck sättas Säkert har jag glömt något men drabbad NÄ INTE ETT DUGG det ska bli KUL

Citera
          Margith
          Inlägg 08-12-2009, 14:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Eftersom jag nu ser att jag inte är ensam om att lida av denna sjukdom och det dyker upp frågor om den i andra trådar, ska jag nu berätta om de senaste forskningsresultat som jag kunnat hitta.

Vad gäller smittohärdar:
          det är klarlagt att pussar och kramar inte smittar, däremot verkar barn som haft fri tillgång till egenodlade morötter, smultron och jordgubbar, vara i riskzonen. Det mystiska är att de barnen oftast inte uppvisar några sjukdomstecken före 20 års ålder. (Det finns undantag, men sjukdomen är sällsynt före 20 års ålder).
          Det verkar också som att inköp av villa, fritidshus eller odlingslott samt att få egna barn, kan få sjukdomen att bryta ut.
          Men det finns de som inte insjuknar förrän vid pensions-ålder.
          Mer forskning behövs!

Botemedel/vaccin finns inte ännu. Det enda forskarna hittills kunnat konstatera är att stora mängder mördarsniglar, vildsvin, rådjur samt stora renhjordar, verkar ha en bromsande effekt på sjukdomsförloppet.
          Några av försökspersonerna har setts springa omkring på nätterna med sekatören i högsta hugg, några har setts sätta upp 2 meters viltstängsel runt sina tomter och på dessa försökspersoner verkar inte ovanstående ha någon större bromsande effekt.
          Här behövs det också mer forskning, men tyvärr är det väldigt svårt att få tag på frivilliga försökspersoner.

Avslutningsvis måste jag också berätta att forskarna hittat ett 3:e sjukdomsstadie.
          Sjukdomen går under namnet Grävus upp alltihopus (sjukdomen är även känd som Ingen gräsmattus kvarus, rabattus alltihopus)
          För de personer som drabbats så svårt ser inte forskarna någon hjälp inom överskådlig framtid.

Är du så svårt drabbad får du nog lida med sjukdomen livet ut!

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-12-2009, 14:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Dr Margith!

rotfl.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          pejori
          Inlägg 08-12-2009, 14:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Knytt
          Inlägg 08-12-2009, 15:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Jag känner då rakt inte igen det här rtfm.gif

(Tror ni det här kan vara förnekelsefasen?)

Redigerat av Knytt: 08-12-2009, 15:39

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-12-2009, 15:41
          Länk hit: #26

Medlem

Kan bara beklaga, Knytt!

giggle.gif

--------------------

Citera
          Knytt
          Inlägg 08-12-2009, 15:47
          Länk hit: #27

Medlem

Jag tror jag har begränsad sjukdomsinsikt, jag tycker nämligen inte alls det är ett problem. mad.gif
          Men min man tycks ha insett nåt redan förra året, då han iordningställde ett förkultiveringsrum åt mig så vi fick tillbaks köksbordet duh.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 08-12-2009, 15:58
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Knytt @ 08-12-2009, 15:47) *
          Jag tror jag har begränsad sjukdomsinsikt, jag tycker nämligen inte alls det är ett problem. mad.gif
          Men min man tycks ha insett nåt redan förra året, då han iordningställde ett förkultiveringsrum åt mig så vi fick tillbaks köksbordet duh.gif

Har du fått tillbaka ditt??? confused.gif
          Mitt är fortfarande upptaget till hälften.. giggle.gif
          Sjuk?? Jag.???.... whist.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          freya
          Inlägg 08-12-2009, 16:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Flyttar kan tillfälligt få symptomen att gå tillbaka något, dessvärre kommer de tillbaka mycket aggresivt efter en tid. Mina två äldsta barn är också smittade, spec dottern som har ett hyrt hus och jord att plantera i. Sonen har något febrigt i ögonen när han pratar om hus... ett tydligt tecken. De har dessutom ärvt morföräldrarnas gröna fingrar bägge två. Mittemellansonen har endast intresse för bilar men de två yngsta ses spela farmville och country life.

Sedan undrar jag varför försäljare tittar konstigt när jag frågar efter såjord i december? Och varför tar de inte hem den förrän i januari/februari?? Förstår de inte att folk kan få hemska abstinensbesvär utan jord crying.gif Komposten är inte klar att sätta fröer i, dessutom är den frusen.....

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera
          Olle A
          Inlägg 08-12-2009, 17:20
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (pejori @ 08-12-2009, 15:58) *
          Har du fått tillbaka ditt??? confused.gif
          Mitt är fortfarande upptaget till hälften.. giggle.gif
          Sjuk?? Jag.???.... whist.gif

Mitt är faktiskt så ledigt att jag kan äta frukost vid det nu. Men det är högst tillfälligt. rolleyes.gif

Olle

Citera
          Lavin
          Inlägg 10-12-2009, 14:18
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Jag har lånat trädgårsböcker från tre olika bibliotek. Ca 40 stycken böcker totalt. Jag tycker att det är så skönt med dessa nya automatiska kortläsare så att man inte behöver visa hur mycket man lånar för biblotikarien. Då har jag redan två fulla rader med trädgårdsböcker i bokhyllan. Samt x antal travar med trädgårdstidningar.

Och jag tycker ändå inte att jag kan hitta bilder på det jag vill ha.

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 10-12-2009, 14:24
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Jag drabbades förra vintern, för första gången. Skovet var mycket allvarligt och resulterade i förmycketsmåplantor. Som i sin tur resulterade i vattenkannearmbåge under sommaren.
          Trodde jag var återställd men känner nu att ett nytt skov är på väg. Fingrarna hänger över tangenterna på både Impacta och Thompson&Morgan. Än så länge har det inte slagit ut i full blom, krukan med tulpanlökar står kvar i förrådet. Men jag är rädd att jag inte klarar mig längre än till eftermiddagens planerade besök på Plantagen.
          laugh.gif

Citera
          Knytt
          Inlägg 10-12-2009, 18:48
          Länk hit: #33

Medlem

Vattenkannearmbåge - också ett typiskt symptom! rotfl.gif

--------------------

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 11-12-2009, 08:44
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Då jag bodde i lägenhet kunde symptomen hållas tillbaka något, då balkongen till slut var såpass full med växter att jag bara kunde stå på en liten plätt för att vattna. Sitta på balkongen och njuta var det ju inte tal om, fanns inte plats för det. I köket var det rena odlingsrummet med en stor hylla fylld med div uppdrivna plantor på gång.

Nu har vi ju hus och över 3200 kvm tomt sedan 1½ år tillbaka... hur det går kan ni säkert räkna ut själva. Att sambon inte lyfter ett finger när det gäller trädgården, utan lämnar över allt ansvar till mig gör kanske inte sjukdomen bättre heller. "Gör som du vill!" Brukar det låta. biggrin.gif

Frökedjorna här på odla har trappat upp sjukdomen drastiskt... rolleyes.gif rolleyes.gif

Tidsbrist är väl det enda som kan hålla tillbaka sjukdomen något, eftersom jag har ett arbete att gå till...

Redigerat av DykUnderYtan: 11-12-2009, 08:45

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          Rihane
          Inlägg 11-12-2009, 09:32
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (Margith @ 08-12-2009, 14:20) *
          Vad gäller smittohärdar:
          det är klarlagt att pussar och kramar inte smittar, däremot verkar barn som haft fri tillgång till egenodlade morötter, smultron och jordgubbar, vara i riskzonen. Det mystiska är att de barnen oftast inte uppvisar några sjukdomstecken före 20 års ålder. (Det finns undantag, men sjukdomen är sällsynt före 20 års ålder).

Så min son snart sju år har drabbats av något annat?
          Undrade lite vad han menade när han som tvååring tog och tog och noppade alla dom vita blommorna på marguiriten jag då hade. Den växte och blommade som bara den efter det.
          Han är mycket intresserad av växter blir mycket sur när han upptäcker att jag planterat på egen hand. Han har deklarerat att han vill ha solrosor och en massa andra växter och vill ha en egen plats att odla på. Eftersom jag har balkong blir det då en egen kruka.

Jag tror att smittkällan blir när man sticker näsan i växterna. Småbarn tror jag lätt kan drabbas fort på så sätt pga deras precis-lagom-sticka-näsan-i-växterna höjd.
          Däremot tror jag att anledningen till att somliga inte upptäcker symptomen på sina telningar förrän i 20-årsåldern är att det nog minsann inte är så lätt att slå sig fram hos en äldre drabbad medlem i familjen där det redan gått långt i sjukdomen.

Men vi i familjen har kanske något annat? Är rädd att maken ska drabbas för jag har beställt chilifrön åt honom. Kan vara som så att han redan är drabbad men att han pga att han ser hur jag har det "döljer" symptomen.

Redigerat av Rihane: 11-12-2009, 09:35

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 11-12-2009, 09:46
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Margith @ 08-12-2009, 14:20) *
          Eftersom jag nu ser att jag inte är ensam om att lida av denna sjukdom och det dyker upp frågor om den i andra trådar, ska jag nu berätta om de senaste forskningsresultat som jag kunnat hitta.

Vad gäller smittohärdar:
          Det verkar också som att inköp av villa, fritidshus eller odlingslott samt att få egna barn, kan få sjukdomen att bryta ut.
          Men det finns de som inte insjuknar förrän vid pensions-ålder.
          Mer forskning behövs!

Botemedel/vaccin finns inte ännu. Det enda forskarna hittills kunnat konstatera är att stora mängder mördarsniglar, vildsvin, rådjur samt stora renhjordar, verkar ha en bromsande effekt på sjukdomsförloppet.
          Några av försökspersonerna har setts springa omkring på nätterna med sekatören i högsta hugg, några har setts sätta upp 2 meters viltstängsel runt sina tomter och på dessa försökspersoner verkar inte ovanstående ha någon större bromsande effekt.
          Här behövs det också mer forskning, men tyvärr är det väldigt svårt att få tag på frivilliga försökspersoner.

Avslutningsvis måste jag också berätta att forskarna hittat ett 3:e sjukdomsstadie.
          Sjukdomen går under namnet Grävus upp alltihopus (sjukdomen är även känd som Ingen gräsmattus kvarus, rabattus alltihopus)
          För de personer som drabbats så svårt ser inte forskarna någon hjälp inom överskådlig framtid.

Är du så svårt drabbad får du nog lida med sjukdomen livet ut!

bravo.gif a0a.gif a0a.gif a0a.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          pejori
          Inlägg 11-12-2009, 12:19
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Rihane @ 11-12-2009, 09:32) *
          Så min son snart sju år har drabbats av något annat?
          Undrade lite vad han menade när han som tvååring tog och tog och noppade alla dom vita blommorna på marguiriten jag då hade. Den växte och blommade som bara den efter det.
          Han är mycket intresserad av växter blir mycket sur när han upptäcker att jag planterat på egen hand. Han har deklarerat att han vill ha solrosor och en massa andra växter och vill ha en egen plats att odla på. Eftersom jag har balkong blir det då en egen kruka.

Jag tror att smittkällan blir när man sticker näsan i växterna. Småbarn tror jag lätt kan drabbas fort på så sätt pga deras precis-lagom-sticka-näsan-i-växterna höjd.
          Däremot tror jag att anledningen till att somliga inte upptäcker symptomen på sina telningar förrän i 20-årsåldern är att det nog minsann inte är så lätt att slå sig fram hos en äldre drabbad medlem i familjen där det redan gått långt i sjukdomen.

Men vi i familjen har kanske något annat? Är rädd att maken ska drabbas för jag har beställt chilifrön åt honom. Kan vara som så att han redan är drabbad men att han pga att han ser hur jag har det "döljer" symptomen.

Han har inte drabbats av något annat, han är redan bortom all räddning... giggle.gif
          Det där med stoppa ner näsan, är en tydlig smittohärd..
          Pollen är inte att leka med.. rotfl.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-12-2009, 14:05
          Länk hit: #38

Gäster

Efter att ha läst igenom denna tråd, med igenkännande nickar, vill jag bara upplysa er om att detta inte är något modernt fenomen. Redan 1938 beskrevs symptomen av en författare vid namn Karel Capek detta i 26 (undebara) kapitel i boken Ett år med min trädgård. Möjligen drabbade den oftare män än kvinnor på den tiden??!!
          Två smakprov:
          Hur trädgårdsodlaren kommer till
          December

(Vill ni läsa mer så kolla bibliotek och antikvariat.)

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-12-2009, 16:35
          Länk hit: #39

Medlem

Eva! bravo.gif

--------------------

Citera
          HelenJ
          Inlägg 13-12-2009, 20:34
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Eva 33c @ 13-12-2009, 14:05) *
          Efter att ha läst igenom denna tråd, med igenkännande nickar, vill jag bara upplysa er om att detta inte är något modernt fenomen. Redan 1938 beskrevs symptomen av en författare vid namn Karel Capek detta i 26 (undebara) kapitel i boken Ett år med min trädgård. Möjligen drabbade den oftare män än kvinnor på den tiden??!!
          Två smakprov:
          Hur trädgårdsodlaren kommer till
          December

(Vill ni läsa mer så kolla bibliotek och antikvariat.)

Det är han som har skrivit "Trädgårdsmästarens bön":

Käre Herre,

Var snäll och låt det regna varje dag,
          Om möjligt från midnatt till klockan tre på morgonen;
          Men Du förstår att regnet måste vara lätt och varmt,
          Så att det riktigt kan tränga ned i jorden.
          Men jag ber Dig att se till att det inte regnar på
          Silene, Allyssum, Helianthemum, lavendel
          och andra arter som Du i Din outgrundliga godhet vet
          är växter som älskar torka -
          deras namn skriver jag gärna upp på en pappersbit om Du vill.
          Och se också till att solen skiner hela dagen,
          men inte överallt (t ex inte på Astilbe, Gentiana, Hosta och Rhododendron)
          och inte alltför mycket.
          Och att det alltid finns mycket dagg och svag vind.
          Tillräckligt med daggmaskar, inga bladlöss eller sniglar, ingen mjöldagg,
          och att det en gång i veckan faller flytande näring från himmelen.

Det är bara att hålla med! biggrin.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 03:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon