Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hjälp - goda råd efterlysas, granne bygger ett två meters staket på min södersida
          KRT
          Inlägg 09-12-2009, 08:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Tintin67 @ 08-12-2009, 19:11) *
          Tusen tack för alla svar! Det var många goda och tankvärda råd! thanks.gif smiley_small_hug.gif
          Idag hade min sambo kontakt med kommunen – någon ansökan om bygglov från grannen har de inte fått. Så de vill kolla detta. Jag kan berätta också att grannen bygger en del av staketet mot gatan, kommunens mark, och det är inte tillåtet heller, vad vi förstår.
          Men han har redan slutat hälsa på oss efter det att vi inte skrivit på hans ansökan, så vi får gilla läget. whistling.gif

Men om det är så att han bygger staketet ut mot kommunens mark (dvs gatan) är det ju jättebra på ett sätt!!! Det betyder att det inte bara är mot er han bygger och alltså behöver det inte vara NI som "rapporterat" detta till kommunen, det kan ju lika gärna vara någon anställd på stadsbyggnadskontoret som kört förbi och sett det.... Det gör läget lite mindre "utsatt" för er.
          Man behöver inte älska sina grannar, men det underlättar om man har en bra relation till dem. Å andra sidan så behöver man inte ha det, har levt med en granne som vi inte alls kom överens med i flera år och det gick - inte alltid lätt men ändå.

En sak som du kanske inte tänker på, och förmodligen inte grannen heller, är att staketet ska underhållas och ni har ingen skyldighet att låta honom gå in på ER mark för att underhålla sitt staket. Om han inte har byggt staketet någon halvmeter in på sin mark kommer han alltså inte kunna underhålla staketet på ena sidan - undrar hur länge det klarar sig då?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Bee
          Inlägg 09-12-2009, 08:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det där med att sluta heja känner jag väl igen. Det jag tycker är fånigt i sådana här situationer är hur folk kan sälja skinnet innan björnen är skjuten, alltså kanske beställa hem material innan alla tillstånd är klara.

Jag är rätt säker på att det var just det min granne gjorde. Dom utgick från att mitt tillstånd bara var en formsak vilket det inte var. Dom fick inte mitt tillstånd till att bygga in sin altan och därmed både ta bort min utsikt och solljuset. Deras hämnd blev ett stort plank som jag anmälde till Byggnadsnämnden. Dom blev tvungna att modifiera planket till ett staket men med de regler vi har i Göteborgs kommun så står det mesta kvar. Vi bor båda i mellanradhus och dom borde ha insett problemen.
          Vi är nu persona-non-grata gentemot varandra och jag har för det mesta inget emot det. Jag tycker det är skönt att vara av med dom!

Stå på dig Tintin! Du har rätt till sol och utsikt!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-12-2009, 09:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns ju dels taktiken att inte vilja bråka och acceptera allt men nån jäkla ordning måste det vara. Det är bättre att ta tjuren vid hornen även om grannen kanske får ett horn i sidan sen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 11:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon