Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          *Stintan*
          Inlägg 14-01-2010, 13:09
          Länk hit: #1041

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 11:54) *
          Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Räcker också upp handen..

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 14-01-2010, 13:53
          Länk hit: #1042

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Jag är inte emot jakt varken av älg, rådjur, hare eller varg. Men när det gäller vargen ska jakten tamej17 inte gå till på det sätt den har gått till nu!
          Jag tycker att jag försöker underlätta för djuren häromkring genom att t ex mata fåglar & rådjur & sätta ut saltsten.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 14:51
          Länk hit: #1043

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 12:20) *
          Räcker upp handen....

Skulle du betala 3000:- per år för att få fortsätta vårda djuren?

CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 12:35) *
          jag... och utan puffra

PS och jag är inte emot jakt alls bara taskigt planerat pang-pang i onödan... Om man nu behövde rensa ut lite varg så borde inte vilken stureplansjägare som helst kunna gå ut med grabbarna och panga hejvilt...

ja, skulle du betala 3000:-per år för att få fortsätta hjälpa djuren?

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 15:00
          Länk hit: #1044

Medlem

Alltså, vargjakten har ju skötts riktigt bra...ska man klaga på hur vargjakten sköts så ska man ju kolla i våra grannländer i öst... där kör man först ifatt dom med snöskoter... sen kör man över dom med samma snöskoter... sen släpar man tillbaka djuren (levande) till någon tysk "jägare" som uppmanas att fälla bytet... varför klagar ni inte över den jakten??? Den "jakten" finns dokumenterad på film men man hör inga experter uttala sig om det som sker där... mad.gif

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 14-01-2010, 15:06
          Länk hit: #1045

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Det ger mig mycket dåliga vibbar om jägarkåren att JÄGARE här försvarar vargslakten.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 15:13
          Länk hit: #1046

Gäster

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 14:51) *

Visst...saker som är viktiga räknar jag inte i pengar...köper förresten fågelmat för betydligt mera än den summan varje vinter.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-01-2010, 15:21
          Länk hit: #1047

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

...... Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Jag kan det.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-01-2010, 15:23
          Länk hit: #1048

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

hur menar du med det?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 15:27
          Länk hit: #1049

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 14-01-2010, 15:06) *
          Det ger mig mycket dåliga vibbar om jägarkåren att JÄGARE här försvarar vargslakten.

Slaktar gör man i ett slakteri... nu handlade det om jakt.

CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 15:23) *
          hur menar du med det?

kurt föreslog en viltvårdsavgift på 3000 kronor per år...

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 15:13) *
          Visst...saker som är viktiga räknar jag inte i pengar...köper förresten fågelmat för betydligt mera än den summan varje vinter.

Beundransvärt! tummenupp.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2010, 15:38
          Länk hit: #1050

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 15:00) *
          Alltså, vargjakten har ju skötts riktigt bra...ska man klaga på hur vargjakten sköts så ska man ju kolla i våra grannländer i öst... där kör man först ifatt dom med snöskoter... sen kör man över dom med samma snöskoter... sen släpar man tillbaka djuren (levande) till någon tysk "jägare" som uppmanas att fälla bytet... varför klagar ni inte över den jakten??? Den "jakten" finns dokumenterad på film men man hör inga experter uttala sig om det som sker där... mad.gif

två fel gör aldrig ett rätt och hur du kan försvara den här slakten av varg förvånar mig faktiskt!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 15:40
          Länk hit: #1051

Gäster

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 15:27) *
          Beundransvärt! tummenupp.gif

Vet inte om du är hånfull nu eller inte confused.gif

Allt handlar heller inte om pengar...jag har sanerat gammal taggtråd, ibland med tredubbel tråd, på en yta över 50 ha. Rivit upp ur marken och diken och plockat ur alla märlor ur störarna som jag eldat upp. Så många djur som skadat sig på taggtråden under årens lopp, de som jagade här förut brydde sig inte...

Taggtråden kördes till tippen. Här fanns förut en vildsvinsfarm och hela området var ingärdat med högt stängsel och okunniga människor har spikat fast stängslet i träd ranting.gif

När vi köpte marken togs vildsvinsstänglet bort men man klippte bara loss det från träden så där stack ut vassa delar som lämnades kvar...älgar och råddjur skar sig säkert på alla dessa vassa piggar som stack ut. Hittar ff enstaka träd med rester av nätet men det mesta har vi lyckats få bort.

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 16:03
          Länk hit: #1052

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 15:40) *
          Vet inte om du är hånfull nu eller inte confused.gif

Allt handlar heller inte om pengar...jag har sanerat gammal taggtråd, ibland med tredubbel tråd, på en yta över 50 ha. Rivit upp ur marken och diken och plockat ur alla märlor ur störarna som jag eldat upp. Så många djur som skadat sig på taggtråden under årens lopp, de som jagade här förut brydde sig inte...

Taggtråden kördes till tippen. Här fanns förut en vildsvinsfarm och hela området var ingärdat med högt stängsel och okunniga människor har spikat fast stängslet i träd ranting.gif

När vi köpte marken togs vildsvinsstänglet bort men man klippte bara loss det från träden så där stack ut vassa delar som lämnades kvar...älgar och råddjur skar sig säkert på alla dessa vassa piggar som stack ut. Hittar ff enstaka träd med rester av nätet men det mesta har vi lyckats få bort.

Nej, jag är absolut inte hånfull.. jag menar det verkligen!

Det där med taggtråd är inte jägarnas sak om man ska vara petig... det är markägarens ansvar. Hittar man taggtråd i naturen som inte används ska man säga till markägaren. Om han inte gör någonting åt skräpet går det bra att lämna in en anmälan till polisen... det kan man göra anonymt smile.gif Fast som jägare på marken ligger mangaranterat bättre till hos ägaren ifall man själv tar tag i skräpet. Förra året körde vi dryga 900 kilo skrot från marken... tvättmaskinen vi hittade i skogen var aningen felplacerad smile.gif

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 15:38) *
          två fel gör aldrig ett rätt och hur du kan försvara den här slakten av varg förvånar mig faktiskt!

Jakt heter det... slakt är någonting helt annat.

Den svenska jakten på varg sköttes förhållandevis bra. Det är ju tyligen bara en liten skara aktivister som sprider osanning om jakten men det börjar ju uppdagas nu.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 16:06
          Länk hit: #1053

Gäster

Markägare och jägare var samma person....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 16:11
          Länk hit: #1054

Gäster

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 16:03) *
          Den svenska jakten på varg sköttes förhållandevis bra. Det är ju tyligen bara en liten skara aktivister som sprider osanning om jakten men det börjar ju uppdagas nu.

Hmmm...vår miljöminister är knappast aktivist...

Förstår inte hur du kan försvara vargslakten...trodde att du var seriös.

För många skadskjutna djur...alfapar som skjutits med kvarlämnade ungar...

Förresten, kan du berätta för mig hur det kommer sig att man får skjuta djur som har valpar/ungar - naiv som jag är trodde jag det var förbjudet i Sverige.

Redigerat av Gunilla T: 14-01-2010, 16:15

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 16:15
          Länk hit: #1055

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 16:06) *
          Markägare och jägare var samma person....

Tråkigt! Tur att marken nu fått en bättre ägare i alla fall!

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 16:31
          Länk hit: #1056

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 16:11) *
          Hmmm...vår miljöminister är knappast aktivist...

Förstår inte hur du kan försvara vargslakten...trodde att du var seriös.

För många skadskjutna djur...alfapar som skjutits med kvarlämnade ungar...

Förresten, kan du berätta för mig hur det kommer sig att man får skjuta djur som har valpar/ungar - naiv som jag är trodde jag det var förbjudet i Sverige.

Skilj på jakt och slakt om du vill vara seriös.

Skadeskjutningar sker... även den bäste råkar ut för det förr eller senare... den som påstår att han aldrig har gjort ett misstag ljuger! Det är givetvis jättetråkigt att det är på det viset. När så sker försöker man givetvis rätta till det hela snarast möjligt och det har man ju faktiskt gjort.

För att veta vilka djur som har ungar måste man ju se alla djuren på en gång. Vid jakt efter exempelvis rådjur kommer oftast bockarna ensamma... getter med killingar brukar oftast ha killingarna i sin direkta närhet underjaktsäsongen och där ser man oftast vilken som är get... hon är då fredad... det händer ju givetvis att geten skjuts bort av misstag... man ser ju om hon har mjölk i sina ljuver... har hon mjölk får manspåra upp kllingarna och avliva dom vilket brukar vara ganska enkelt.

När vargarna blir jagade springer dom inte i en och samma klunga... dom sprids åt flera håll. Årsgamla valpar kan vara lika stora som ett vuxet djur. Jag tror inte man har sett skillnad på vuxna djur eller ungar i dom fallen. Vid den här jakten fanns det inga förhållningsregler om vad som fick skjutas eller inte. Nästa år kanske det finns lite annorlunda regler för vad man får fälla och inte. Vi får hoppas på att reglerna ändras så alla blir nöjda.

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-01-2010, 16:40
          Länk hit: #1057

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Man kan inte med bästa vilja kalla detta vargjakt. Hur mycket jagade jägarna? Inte ett smack. Kvoten uppfylldes innan jägarna ens märkte av kylan. kunde lika gärna jagat iklädd kostym o lågskor. Jakt i vanlig bemärkelse ställer krav på jägare för att lyckas. Vargarna hade inte en chans när drevet satte igång. Det är ingen jakt, utan slakt. Ynkligt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2010, 16:49
          Länk hit: #1058

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 16:31) *
          Skilj på jakt och slakt om du vill vara seriös.
          Skadeskjutningar sker... även den bäste råkar ut för det förr eller senare... den som påstår att han aldrig har gjort ett misstag ljuger! Det är givetvis jättetråkigt att det är på det viset. När så sker försöker man givetvis rätta till det hela snarast möjligt och det har man ju faktiskt gjort.
          För att veta vilka djur som har ungar måste man ju se alla djuren på en gång. Vid jakt efter exempelvis rådjur kommer oftast bockarna ensamma... getter med killingar brukar oftast ha killingarna i sin direkta närhet underjaktsäsongen och där ser man oftast vilken som är get... hon är då fredad... det händer ju givetvis att geten skjuts bort av misstag... man ser ju om hon har mjölk i sina ljuver... har hon mjölk får manspåra upp kllingarna och avliva dom vilket brukar vara ganska enkelt.
          När vargarna blir jagade springer dom inte i en och samma klunga... dom sprids åt flera håll. Årsgamla valpar kan vara lika stora som ett vuxet djur. Jag tror inte man har sett skillnad på vuxna djur eller ungar i dom fallen. Vid den här jakten fanns det inga förhållningsregler om vad som fick skjutas eller inte. Nästa år kanske det finns lite annorlunda regler för vad man får fälla och inte. Vi får hoppas på att reglerna ändras så alla blir nöjda.

hur kan du sitta och ljuga? alfaparet som dödades hade kartlagts innan, det var ingen skadeskjutning, det var precis så som de som dödade paret ville ha det, de visste dessutom att det fanns 8 månader gamla valpar, precis lagom ålder så att de inte ska klara sig själva.
          det blir inget nästa år om majoriteten av svenska folket får bestämma.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 14-01-2010, 16:51
          Länk hit: #1059

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Jägarnas viltvård, vad är det i verkligheten?
          Jo, skjuta så många rävar som möjligt. Skjuta nötskrikor, kråkor.

Plantera ut fasaner och rapphönor bara för att få njuta av att få skjuta dom i blodiga slamsor.
          Det får gärna kosta en slant, att döda är så roligt så.....

Och nu senast, slakta vargarna, som är konkurrent till älgen.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-01-2010, 16:56
          Länk hit: #1060

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

varför ska man egentligen jaga varg?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

90 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 06:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon