CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 19:15)

Fast du måste förstå att mga reagerar på att när stammen kommer upp i 200 djur...Utspritt över HELA Sverige ja då skall man sanktionera och "Skjuta av". (Jag använder dit talande uttryck...)
Plötsligt är det viktigt med att främja inavel etc...
Vargarna sköter nog det själva med motståndskraft om det får finnas o utöka sig naturligt.
Ska du tolka mig så gör det rätt i så fall...
Jag vill begränsa antalet vargar till max 200 individer och 20 föryngringar just nu... (Förra regeringens beslut)
Nu ska forskarna komma fram till vad som bör göras med vargen för att förvalta den som viltresurs... man får inte glömma att vargen varit utdöd i Sverige för 40 år sedan...
Forskarna vill inte stressa fram några beslut. Jag tycker det är riktigt bra att man nu faktiskt går grundligt tillväga och låter det ta den tid det tar.
under den här tiden ska vargarna hållas på den nivå man tidigare har bestämt nämligen 200 indvider och 20 föryngringar.
De senaste 5 åren har vargstammens tillväxt varit 19 procent. Om den höga tillväxten fortsätter även i år måste omkring 60 vargar skjutas nästa år enlit forskare på Skandulv.
Jag vill INTE främja inavel... jag vill MOTVERKA inavel hos vargen i Sverige... så under dom här åren tills forskarna är färdiga tycker jag att man ska försöka få in NYTT blod från vargar i Ryssland till den så kallade skandinaviska vargstammen...
Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det nu... det här är ju även vad forskarna vill...
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 19:20)

Hur många vargar från Ryssland har de senaste tio åren lyckats ta sig levande genom norra Sverige?
Två som jag känner till och har läst om. I ett av fallen har ju en av dom vargarna bildat revir och haft en lyckad föryngring... i det reviret fick man ju inte jaga vilket ju är bra. Det har även vandrat in varg till Norge.
CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 19:24)

skall vargen klä skott för rävskabben också? Då är det väl rävarna som skall skjutas av? Eller låta naturen ha sin gång, vilket faktiskt är bästa sättet att stärka en djurart. alla djur drabbas av smittsamma sjukdomar då och då. Att utse varg som syndabock är att inte kunna se sambanden i naturen. Men troligast är det bara undanflykter för att få jaga varg.
Skärp dig kvinna!
Jag skyller väl inte rävskabben på vargen... Jag VILL verkligen INTE ha någon ny epidemi av rävskabb... har du sett hur ett drabbat djur lider någon gång så skulle du förstå mig. Hemska tanke.