Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 52 53 54 55 56 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 16:59
          Länk hit: #1061

Gäster

Det ska man inte....

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 17:06
          Länk hit: #1062

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 16:40) *
          Man kan inte med bästa vilja kalla detta vargjakt. Hur mycket jagade jägarna? Inte ett smack. Kvoten uppfylldes innan jägarna ens märkte av kylan. kunde lika gärna jagat iklädd kostym o lågskor. Jakt i vanlig bemärkelse ställer krav på jägare för att lyckas. Vargarna hade inte en chans när drevet satte igång. Det är ingen jakt, utan slakt. Ynkligt.

Du vet att djuren i skogen springer på så kallade viltväxlar... det du tror är en stig i skogen som en människa har gjort är helt enkelt en motorväg för skogens djur... dom här stigarna används året om och det blir därförenkelt att ställa ut passkyttar vid dom här stigarna. Djuren kommer då på en plats där jägaren känner till skjutavstånden. Det var god spårsnö vilket underlättade när man skulle söka upp djuren.

Man får inte jaga under flera dagar... man stör inte enbart det djuret som jagas då... djuren behöver lugn och ro i skogarna så en snabb jakt var önskvärd och det finns ingenting konstigt med det.

Det var ju bara 27 djur som skulle skjutas... hur många rådjur tror du det är som skjuts dagligen?

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 16:49) *
          hur kan du sitta och ljuga? alfaparet som dödades hade kartlagts innan, det var ingen skadeskjutning, det var precis så som de som dödade paret ville ha det, de visste dessutom att det fanns 8 månader gamla valpar, precis lagom ålder så att de inte ska klara sig själva.
          det blir inget nästa år om majoriteten av svenska folket får bestämma.

Vill du vara snäll och ta fram bevis för dina påståenden då tack.

CITAT (sparvuggla @ 14-01-2010, 16:51) *
          Jägarnas viltvård, vad är det i verkligheten?
          Jo, skjuta så många rävar som möjligt. Skjuta nötskrikor, kråkor.

Plantera ut fasaner och rapphönor bara för att få njuta av att få skjuta dom i blodiga slamsor.
          Det får gärna kosta en slant, att döda är så roligt så.....

Och nu senast, slakta vargarna, som är konkurrent till älgen.

Nu skenar din fantasi iväg lite va? Håll dig till lite fakta nu istället.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2010, 17:48
          Länk hit: #1063

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 17:06) *
          Det var ju bara 27 djur som skulle skjutas... hur många rådjur tror du det är som skjuts dagligen?
          Vill du vara snäll och ta fram bevis för dina påståenden då tack.

bara? du vet att vargen är utrotningshotad va?
          bara 27 vargar, det blev 28, sen vet vi inte hur många som dödades och gömdes, valparna som kommer dö, undrar hur många vargar det blir innan den här massakern är färdigutredd.
          lokatterna måste skjutas av så det blir rådjur kvar till jägarna, sen kan det skjutas rådjur av hjärtans lust.
          bevisen kan du plocka fram själv, hör med det jaktlaget, om det finns någon som törs tala högt om det som hände.
          alfaparet spårades dagar innan de dödades. med skoter.
          gulligt... sick.gif vilken jakt...

CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 10:25) *
          Måste det finnas djurparker i varenda jäkla bonnhåla?

CITAT (KURT @ 14-01-2010, 10:56) *
          Ta bort vapenlicensen för 75% av de som har vapenlicens idag (det finns så otroligt många som inte borde ha tillgång till vapen). Inför regelbundna skjutprov, läkarundersökningar och kontroll att den som har vapenlicens verkligen har behov för det.
          Sluta jaga med lösspringande hund, just nu råder jaktförbud med lösspringande hund i flera län pga av snösituationen, men även annars är det en jaktform som borde skrotas.
          Gör om licensjakten på varg till skyddsjakt, där man inte skjuter slumpmässigt.
          Höj viltvårdsavgiften från 300 kr till ~3000 kr/år

tummenupp.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 17:50
          Länk hit: #1064

Medlem

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 17:44) *
          bara? du vet att vargen är utrotningshotad va?
          bara 27 vargar, det blev 28, sen vet vi inte hur många som dödades och gömdes, valparna som kommer dö, undrar hur många vargar det blir innan den här massakern är färdigutredd.
          lokatterna måste skjutas av så det blir rådjur kvar till jägarna, sen kan det skjutas rådjur av hjärtans lust.
          bevisen kan du plocka fram själv, hör med det jaktlaget, om det finns någon som törs tala högt om det som hände.
          alfaparet spårades dagar innan de dödades. med skoter.
          gulligt... sick.gif vilken jakt...

Sluta ljuga nu! Det finns mellan 100 000 och 200 000 vargar på jorden... Vargen är INTE utrotningshotad!!! Exakt samma varg som vi har här i Sverige finns i Ryssland och man räknar med att det finns över 45 000 vargar där...

Så sluta ljuga om att vargen skulle vara utroningshotad!!!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-01-2010, 18:02
          Länk hit: #1065

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 16:56) *
          varför ska man egentligen jaga varg?

Himla bra fråga - att jaga en utrotningshotad art borde vara kriminellt. Vargarna borde tillåtas öka markant i vårt land!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 18:35
          Länk hit: #1066

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 14-01-2010, 18:02) *
          Himla bra fråga - att jaga en utrotningshotad art borde vara kriminellt. Vargarna borde tillåtas öka markant i vårt land!

Men snälla nån... är ingen av er läskunniga???

Vem har sagt till er att vargen är utrotningshotad???

En gång till... det är SAMMA typ av varg vi har här i Sverige som man har över 45 000 av i Ryssland... 60 000 av SAMMA varg finns i Kanada... HUR får ni det till att vargen är utrotningshotad???

Hur?

Redigerat av dahla: 14-01-2010, 18:36

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2010, 18:44
          Länk hit: #1067

Medlem

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 17:50) *
          Sluta ljuga nu! Det finns mellan 100 000 och 200 000 vargar på jorden... Vargen är INTE utrotningshotad!!! Exakt samma varg som vi har här i Sverige finns i Ryssland och man räknar med att det finns över 45 000 vargar där...
          Så sluta ljuga om att vargen skulle vara utroningshotad!!!

den är visst utrotningshotad!
          här!
          ännu mer nu tack vare att regeringen daltar med vargfobiker!

orkar inte tjafsa med dig nu, har sjukt ont i skallen och ska gå ut i skogen med mina hundar istället.

--------------------

Citera
          xlxl67
          Inlägg 14-01-2010, 18:50
          Länk hit: #1068

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:35) *
          Men snälla nån... är ingen av er läskunniga???

Vem har sagt till er att vargen är utrotningshotad???

En gång till... det är SAMMA typ av varg vi har här i Sverige som man har över 45 000 av i Ryssland... 60 000 av SAMMA varg finns i Kanada... HUR får ni det till att vargen är utrotningshotad???

Hur?

Trevlig ton du håller? 200 vargar i Sverige är det inte hotkategori på det?

Tycker du det bara är att låta dem dö ut o i värsta fall ta in nya menar du?

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 18:54
          Länk hit: #1069

Medlem

CITAT (herkules @ 14-01-2010, 18:44) *
          den är visst utrotningshotad!
          här!
          ännu mer nu tack vare att regeringen daltar med vargfobiker!

orkar inte tjafsa med dig nu, har sjukt ont i skallen och ska gå ut i skogen med mina hundar istället.

Nej, du har så fel. Man vet ju ganska exakt hur många vargar vi har i Sverige. Vargarna ökar ju varje år i antal... för 30 år sedan kunde vargarna räknas på ena handens fingrar... VAD får dig att tro att en då är utrotningshotad NU om den nu utsätts för all den förföljelse som vissa påstår???

Nä, skjut ner antalet vargar redan nu... se sen till så vargstammen ökar i antal med friskt blod från Ryssland... ökningen av individer behöver verkligen inte ske på kort tid... låt säga att vi ökar antalet vargar till totalt 600 inom 30 år och se då till så vargen även får fotfäste i dom småländska skogarna samt i Östergötland och Södermanland.

Sen kan man ju ställa sig frågan hur samerna lyckades få sina renar att överleva för 500 år sedan... hur lyckas samerna i Ryssland? Det är det ingen som funderar över alls...

Citera
          vitavargen
          Inlägg 14-01-2010, 18:54
          Länk hit: #1070

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 11:54) *
          .... Vilka av er här som är emot jakt kan med gott samvete säga att ni har gjort någonting ute i naturen för att underlätta för djuren?

Om den frågan hade ställts av en med en annan livstil än den du har(jägare och vargjägare) som stod för försvar av livet, skulle jag säkert svarat den. Vad ger dig rätten att fråga om saker som är helt främmande för dig?

Har du nånsin gått bredvid ett djur, utan att ställa dig frågan vilket är det bästa sättet för att ta livet av det?

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 18:59
          Länk hit: #1071

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 18:50) *
          Trevlig ton du håller? 200 vargar i Sverige är det inte hotkategori på det?

Tycker du det bara är att låta dem dö ut o i värsta fall ta in nya menar du?

Nej, läser man det jag har skrivit genom hela tråden så borde man väl ändå förstå vad jag menar...

Vargen dör ju inte bara ut... men nu har man tydligen skjutit en varg med rävskabb... jag fasar för den dagen då vi återigen får en ny epidemi med tiotusentals skabbangripna rävar... DÅ skulle säkert många vargar stryka med... speciellt ifall dom saknar gener för att vara nog motståndskraftiga...

Citera
          xlxl67
          Inlägg 14-01-2010, 19:15
          Länk hit: #1072

Medlem

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:59) *
          Nej, läser man det jag har skrivit genom hela tråden så borde man väl ändå förstå vad jag menar...

Vargen dör ju inte bara ut... men nu har man tydligen skjutit en varg med rävskabb... jag fasar för den dagen då vi återigen får en ny epidemi med tiotusentals skabbangripna rävar... DÅ skulle säkert många vargar stryka med... speciellt ifall dom saknar gener för att vara nog motståndskraftiga...

Fast du måste förstå att mga reagerar på att när stammen kommer upp i 200 djur...Utspritt över HELA Sverige ja då skall man sanktionera och "Skjuta av". (Jag använder dit talande uttryck...)

Plötsligt är det viktigt med att främja inavel etc...

Vargarna sköter nog det själva med motståndskraft om det får finnas o utöka sig naturligt.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 14-01-2010, 19:19
          Länk hit: #1073

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Aqvakul @ 14-01-2010, 11:38) *
          Det finns bara en riktig djurpark i Skåne. Den är helt inriktad på den nordiska faunan. Många skolor och förskolor gör studiebesök där. Den ligger vid Höör mitt i landskapet. Skåne har fler invånare än hela Norrland.

Vet att det är redan OT här, för detta skulle stått i Skånesdjurparktråden. Men jag säger ett par ord.

Tycker du inte att det är för hög pris djuren betalar med sina liv,när de föds upp för att masakeras vid nån tidpunkt?

Håller med att djuren är fina och vackra och jag håller med att det kan hjälpa till att höja kunnandet hos skolelever. Men priset för dagens civiliserade samhälle är väldigt högt.

(Detta att du visar principer och inte byter åsikt i djurparks frågan uppskattar jag. Det ger oss möjligheten att värdesätta varandras ord i trådarna, även om jag önskat att du hade en annan uppfattning i frågan.)

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2010, 19:20
          Länk hit: #1074

Gäster

Hur många vargar från Ryssland har de senaste tio åren lyckats ta sig levande genom norra Sverige?

Citera
          xlxl67
          Inlägg 14-01-2010, 19:23
          Länk hit: #1075

Medlem

CITAT (vitavargen @ 14-01-2010, 18:54) *
          Om den frågan hade ställts av en med en annan livstil än den du har(jägare och vargjägare) som stod för försvar av livet, skulle jag säkert svarat den. Vad ger dig rätten att fråga om saker som är helt främmande för dig?

...

Bra skrivet!

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-01-2010, 19:24
          Länk hit: #1076

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 18:59) *

skall vargen klä skott för rävskabben också? Då är det väl rävarna som skall skjutas av? Eller låta naturen ha sin gång, vilket faktiskt är bästa sättet att stärka en djurart. alla djur drabbas av smittsamma sjukdomar då och då. Att utse varg som syndabock är att inte kunna se sambanden i naturen. Men troligast är det bara undanflykter för att få jaga varg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 19:33
          Länk hit: #1077

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 19:15) *
          Fast du måste förstå att mga reagerar på att när stammen kommer upp i 200 djur...Utspritt över HELA Sverige ja då skall man sanktionera och "Skjuta av". (Jag använder dit talande uttryck...)

Plötsligt är det viktigt med att främja inavel etc...

Vargarna sköter nog det själva med motståndskraft om det får finnas o utöka sig naturligt.

Ska du tolka mig så gör det rätt i så fall...

Jag vill begränsa antalet vargar till max 200 individer och 20 föryngringar just nu... (Förra regeringens beslut)

Nu ska forskarna komma fram till vad som bör göras med vargen för att förvalta den som viltresurs... man får inte glömma att vargen varit utdöd i Sverige för 40 år sedan...

Forskarna vill inte stressa fram några beslut. Jag tycker det är riktigt bra att man nu faktiskt går grundligt tillväga och låter det ta den tid det tar.

under den här tiden ska vargarna hållas på den nivå man tidigare har bestämt nämligen 200 indvider och 20 föryngringar.

De senaste 5 åren har vargstammens tillväxt varit 19 procent. Om den höga tillväxten fortsätter även i år måste omkring 60 vargar skjutas nästa år enlit forskare på Skandulv.

Jag vill INTE främja inavel... jag vill MOTVERKA inavel hos vargen i Sverige... så under dom här åren tills forskarna är färdiga tycker jag att man ska försöka få in NYTT blod från vargar i Ryssland till den så kallade skandinaviska vargstammen...

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det nu... det här är ju även vad forskarna vill...

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 19:20) *
          Hur många vargar från Ryssland har de senaste tio åren lyckats ta sig levande genom norra Sverige?

Två som jag känner till och har läst om. I ett av fallen har ju en av dom vargarna bildat revir och haft en lyckad föryngring... i det reviret fick man ju inte jaga vilket ju är bra. Det har även vandrat in varg till Norge.

CITAT (gnon49 @ 14-01-2010, 19:24) *
          skall vargen klä skott för rävskabben också? Då är det väl rävarna som skall skjutas av? Eller låta naturen ha sin gång, vilket faktiskt är bästa sättet att stärka en djurart. alla djur drabbas av smittsamma sjukdomar då och då. Att utse varg som syndabock är att inte kunna se sambanden i naturen. Men troligast är det bara undanflykter för att få jaga varg.

Skärp dig kvinna!

Jag skyller väl inte rävskabben på vargen... Jag VILL verkligen INTE ha någon ny epidemi av rävskabb... har du sett hur ett drabbat djur lider någon gång så skulle du förstå mig. Hemska tanke.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 14-01-2010, 19:51
          Länk hit: #1078

Medlem

dahla:
          Jasså du vill börja begränsa innan du ens vet slutresultatet?

Att forskarna jobbar febrilt kan bero på att de måste komma på ngt som får jägarna att inte skjuta ut den helt.

Har du lite länkar till vad "forskarna vill" generellt?

Får ta och kolla upp det hela själv när mer tid ges.

DS "Skärp dig kvinna!" - Fundera en gång till över ditt språkbruk.

Citera
          dahla
          Inlägg 14-01-2010, 20:14
          Länk hit: #1079

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 14-01-2010, 19:51) *
          dahla:
          Jasså du vill börja begränsa innan du ens vet slutresultatet?

Att forskarna jobbar febrilt kan bero på att de måste komma på ngt som får jägarna att inte skjuta ut den helt.

Har du lite länkar till vad "forskarna vill" generellt?

Får ta och kolla upp det hela själv när mer tid ges.

DS "Skärp dig kvinna!" - Fundera en gång till över ditt språkbruk.

Läs på lite innan du ger dig in i debatten...

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2010, 20:20
          Länk hit: #1080

Medlem

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...llt/?news=13285

Representanter för Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden WWF och Svenska Rovdjursföreningen träffar idag en grupp höga tjänstemän på EU-kommissionen för att informera om hur Sverige i samband med jakten på varg brutit mot de gemensamma reglerna kring hur hotade djurarter ska skyddas inom unionen.

--------------------

Citera

90 sidor V  « < 52 53 54 55 56 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 07:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon