Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

90 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1600 jägare har, anmält sig till vargjakten
          herkules
          Inlägg 15-01-2010, 14:44
          Länk hit: #1121

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 14:38) *
          När till och med vargpappa Bjärvall anser att det är nödvändigt att minska antalet borde man väl ändå förstå att det inte står riktigt rätt till...

vad menar du med det? att det finns för många vargar i sverige?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 14:53
          Länk hit: #1122

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (herkules @ 15-01-2010, 14:44) *
          vad menar du med det? att det finns för många vargar i sverige?

Jag menar att det hela är lite olustigt... varför är det så många forskare som anser att antalet vargar bör begränsas? Varför anser till och med Anders Bjärvall att antalet vargar bör minskas?

Jag tror att det får plats fler vargar i Sverige men inte på den lilla ytan där dom idag har bildat runt 25 revir... Ett revir ställer ju bland annat krav på lämplig lya, ostörd natur och god tillgång på föda så alla platser passar inte vargen.

Varför tror du att sveriges genom tiderna största förespråkare av varg anser att antalet måste minskas?

Citera
          herkules
          Inlägg 15-01-2010, 15:03
          Länk hit: #1123

Medlem

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 14:53) *
          Jag menar att det hela är lite olustigt... varför är det så många forskare som anser att antalet vargar bör begränsas? Varför anser till och med Anders Bjärvall att antalet vargar bör minskas?
          Jag tror att det får plats fler vargar i Sverige men inte på den lilla ytan där dom idag har bildat runt 25 revir... Ett revir ställer ju bland annat krav på lämplig lya, ostörd natur och god tillgång på föda så alla platser passar inte vargen.
          Varför tror du att sveriges genom tiderna största förespråkare av varg anser att antalet måste minskas?

är det bjärvall som är sveriges genom tiderna största vargförespråkare?
          det är väl ändå så att det finns lika många forskare som anser att antalet vargar kan utökas rätt duktigt innan det måste sättas stopp?
          jag håller med dig om ytan, 40% av sverige är mer el mindre vargfritt och det är skandalöst, de borde ha hela sverige att vandra i.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 15:20
          Länk hit: #1124

Medlem

CITAT (herkules @ 15-01-2010, 15:03) *
          är det bjärvall som är sveriges genom tiderna största vargförespråkare?
          det är väl ändå så att det finns lika många forskare som anser att antalet vargar kan utökas rätt duktigt innan det måste sättas stopp?
          jag håller med dig om ytan, 40% av sverige är mer el mindre vargfritt och det är skandalöst, de borde ha hela sverige att vandra i.

Bjärvall har ju jobbat med vargfrågor på naturvårdsverket i 30 år ungefär... Han har försvarat vargen med näbbar och klor...lögner har inte varit några problem att ta till för honom vilket han ju själv har medgett.

Dom forskarna som jobber inom skandulv och för naturvårdsverket verkar ju alla vara överns om att en minskning behövs nu.

Hela Sverige passar dessvärre inte som vargland av olika anledningar... skåne är nog lite för platt och saknar nog bra lyor... men om man kan skapa konstlyor på djurparker borde man väl kunna ordna det i skåne... men jag tror inte vargen hittar till lyorna bara såär...

Citera
          herkules
          Inlägg 15-01-2010, 15:33
          Länk hit: #1125

Medlem

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:20) *
          Bjärvall har ju jobbat med vargfrågor på naturvårdsverket i 30 år ungefär... Han har försvarat vargen med näbbar och klor...lögner har inte varit några problem att ta till för honom vilket han ju själv har medgett.
          Dom forskarna som jobber inom skandulv och för naturvårdsverket verkar ju alla vara överns om att en minskning behövs nu.
          Hela Sverige passar dessvärre inte som vargland av olika anledningar... skåne är nog lite för platt och saknar nog bra lyor... men om man kan skapa konstlyor på djurparker borde man väl kunna ordna det i skåne... men jag tror inte vargen hittar till lyorna bara såär...

jag räknade faktiskt inte med skåne, tänkte mig mer norrut.
          det finns fler forskare än de som jobbar åt skandulv och naturvårdsverket och alla tycker inte lika. men så är det med det.
          läste något: wolves got balls, hunters don't.
          apropå ingenting.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 15:41
          Länk hit: #1126

Medlem

CITAT (herkules @ 15-01-2010, 15:33) *
          jag räknade faktiskt inte med skåne, tänkte mig mer norrut.
          det finns fler forskare än de som jobbar åt skandulv och naturvårdsverket och alla tycker inte lika. men så är det med det.
          läste något: wolves got balls, hunters don't.
          apropå ingenting.

När man pratar om att Sverige rymmer sig och så många vargar så pratar man om den totala arealen vilket ju blir fel om man inte tänker sig att ha varg i just hela Sverige.

Vilka forskare menar du då och vilka vargar forskar dom på?

Citera
          KURT
          Inlägg 15-01-2010, 16:14
          Länk hit: #1127

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:38) *
          ..

När till och med vargpappa Bjärvall anser att det är nödvändigt att minska antalet borde man väl ändå förstå att det inte står riktigt rätt till...

Varken Anders Bjärvall eller någon annan forskare har förespråkat att antalet vargar skall minskas. De agerar bara tjänstemän och effektuerar riksdagens sjuka beslut.

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-01-2010, 16:19
          Länk hit: #1128

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 15:41) *
          När man pratar om att Sverige rymmer sig och så många vargar så pratar man om den totala arealen vilket ju blir fel om man inte tänker sig att ha varg i just hela Sverige.

Vilka forskare menar du då och vilka vargar forskar dom på?

Men det gigantiska Estland kan hysa betydligt fler vargar än Sverige.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KURT
          Inlägg 15-01-2010, 16:20
          Länk hit: #1129

Medlem

Att forskarna nu diskuterar hur många vargar som "behöver" skjutas, och hur de skall avlivas, beror bara på att de vill visa konsekvenserna av beslutet att vi skall ha 20 föryngringar, men max 210 individer. De som har beslutat det behöver uppenbarligen upplysas av konsekvenserna av sitt beslut, och det är just det som forskarna passar på att göra nu.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-01-2010, 16:21
          Länk hit: #1130

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Markus_H @ 15-01-2010, 16:19) *

laugh.gif tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 16:40
          Länk hit: #1131

Medlem

CITAT (KURT @ 15-01-2010, 16:14) *
          Varken Anders Bjärvall eller någon annan forskare har förespråkat att antalet vargar skall minskas. De agerar bara tjänstemän och effektuerar riksdagens sjuka beslut.

Skitsnack! Läs Bjärvalls bok.

CITAT (Markus_H @ 15-01-2010, 16:19) *

Njae... inte riktigt sant du... där vandrar vargarna in från ryssland ganska obehindrat... någon riktig koll på det egentliga antalet finns inte heller utan beräknas på det antal som skjuts och som rapporteras vara skjutna...

Men man kan ju få det till att vara så som du vill ifall det passar bättrre smile.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 15-01-2010, 17:28
          Länk hit: #1132

Medlem

CITAT (dahla @ 15-01-2010, 17:40) *
          Skitsnack! Läs Bjärvalls bok.
          Njae... inte riktigt sant du... där vandrar vargarna in från ryssland ganska obehindrat... någon riktig koll på det egentliga antalet finns inte heller utan beräknas på det antal som skjuts och som rapporteras vara skjutna...

Men man kan ju få det till att vara så som du vill ifall det passar bättrre smile.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=64448

Och de "svenska" vargarna är i själva verket delade med Norge.

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 18:51
          Länk hit: #1133

Medlem

CITAT (KURT @ 15-01-2010, 17:28) *
          Och de "svenska" vargarna är i själva verket delade med Norge.

Norge är dock inte riktigt lika stort som ryssland och i Norge har man dessutom bestämt att man max ska ha 3 (tre) föryngringar...dvs 3 revir som föder nya vargar... övriga ska avlivas.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 15-01-2010, 19:05
          Länk hit: #1134

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (dahla @ 14-01-2010, 20:14) *
          Läs på lite innan du ger dig in i debatten...

Gör inte bort dig mer genom att ge dig på hur man svarar. Du har mkt att lära när det gäller konvers/retorik.
          Men ha en trevlig kväll kiss.gif

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-01-2010, 19:24
          Länk hit: #1135

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

Dahla är en typisk jägare.
          Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-01-2010, 19:28
          Länk hit: #1136

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (sparvuggla @ 15-01-2010, 19:24) *
          Han tycks veta allt och har aldrig fel. Det är alla andra naturälskande människor som snackar skit.

Om Dahla är en typisk jägare vet nog ingen av oss. Naturälskande är han dock utan tvekan, alltså inget vi andra har någon sklags monopol på.
          Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 20:00
          Länk hit: #1137

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 19:28) *
          Dessutom tycker jag att han är en tapper själ som tar debatten, i princip ensam gentemot ett antal besvikna vargvänner.

Öhh... jag vill som sagt ha varg i Sverige så jag känner inte att jag är emot någon här... Jag försöker bara förmedla MIN syn på det hela... jag vet och kan absolut inte allt men det här med varg har jag pysslat en del med under lång tid... även innan jag tog jägarexamen och känner att det i debatten finns rena osanningar... jag hoppas bara att folk börjar söka riktig fakta i ämnet och inte för vidare rena osanningar till andra. Granska det som skrivs i dagspressen lite extra... dom säljer på sina skandalnyheter... sexchocken, fågelinfluensan, svininfluensan och annat skit funkar inte längre så då fick vargjakten ta över... nu är det Haiti... tragisk händelse som tidningar och media tjänar pengar på sad.gif

Granska faktan i media och tänk själva... känns det fel så finns troligtvis riktig fakta att finnas på annan ort. Jag brukar väl i och för sig hänvisa till artiklar i tidningar... men sällan till en jakttidning... jag föredrar fakta från naturvårdsverket... tro det eller ej smile.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 15-01-2010, 20:09
          Länk hit: #1138

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 19:28) *

snart kommer nog jompa hem från lokattsjakten i polen, då är inte dahla ensam längre smile.gif

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 15-01-2010, 20:43
          Länk hit: #1139

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Som sagt både jag och gubben är utbildade jägare men vi skulle aldrig jaga varg, så typiskt jägare är inte att man vill jaga varg och som väl är är vi ett antal som tycker så, inte tycker vi att det är fräckt att ha tagit ihjäl en varg, vi står gärna över.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 15-01-2010, 21:15
          Länk hit: #1140

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (sparvuggla @ 15-01-2010, 19:24) *

Om vi alla andra vore lika "naturälskare" och drog vår strå till stacken på det sätt som Dahla gör, slulle inte bli så mycket kvar av naturen att skryta med.

Citera

90 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 02:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon