| |
|
  |
1600 jägare har, anmält sig till vargjakten |
|
|
|
|
17-01-2010, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
manifestation i örebro 4 februari kl: 17.00 stortorget
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 13:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 11:36)  majoriteten av sveriges befolkning VILL ha varg i skogarna, lev med det! Det handlar ju inte ens om det nu... det handlar ju endast om att begränsa antalet till cirka 200 individer... så vargen kommer ju finnas kvar i skogarna. Dessutom så är majoriteten av svenska folket för jakt på varg... nu är det dock folk från bombvänstern som jobbar på några storstadstidningar som har tagit ställning mot folket på landsbygden som fått väldigt mycket utrymme på grund av nyhetstorkan. Låt alla parterna få lika mycket utrymme i media och se till så pressen granskas så vi slipper rena rama lögner i media. Det hänvisades till nån artikel i aftonbladet tidigare... artikeln stämmer ju och är rent teoretiskt inte alls till nackdel för jägarkåren men vinklingen av innehållet är ju rent av barnslig. Jägarna framstår som terrorister... det är ju inte enbart jägarna i varglänen som vill minska antalet vargar där... det är ju även ickejägare som fått nog av vargen men dom pratas det inte om. Vad hände med dom journalisterna som enbart tog fram ren fakta utan att blanda in sin religion eller sin politiska ståndpunkt i det hela?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 14:29
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 2 619

|
Jakt är primitivt och smaklöst. En uppvisning i makt där människan som ju har vapen visar att man kan skjuta ihjäl ett djur. Ge vargen ett gevär också så får vi se på en rättvis jakt :-) Jag upprörs över jakten på vargarna som ju grundar sig på en osaklig folktro och räddsla för dessa djur.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 14:45
|

Medlem

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 14:29)  Jakt är primitivt och smaklöst. En uppvisning i makt där människan som ju har vapen visar att man kan skjuta ihjäl ett djur. Ge vargen ett gevär också så får vi se på en rättvis jakt :-) Jag upprörs över jakten på vargarna som ju grundar sig på en osaklig folktro och räddsla för dessa djur. Ja, du kanske borde lära känna någon som lever med vargen på sin mark innan du grundar dina teorier... folktro har nog ingenting med verkligheten att göra för dom som blivit av med husdjur till vargen. Ätert inte du döda djur?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 14:49
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 14:45)  Ätert inte du döda djur? jorå men inte gärna varg- kött. Äter du varg?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:09
|

Medlem

|
Du tycker inte det är smaklöst att djuren du äter är uppfödda i en köttfabrik där djuren föds, äter och dör utan att få se klarblå himmel?
Jakt på matvilt och jakt på rovdjur ärtvå vitt skiljda saker. Jakten på varg har vi ju på grund av att delmålet på 210 vargar och 20 föryngringar är uppnått... nu ska man ju ta reda på hur många vargar Sverige klarar av och vill ha... forskarna anser att det krävs 1000 -1500 vargar om inte nya gener tillförs... om vi får in 20 nya vargar från öst räcket det med 200 vargar för att ha en stabil vargstam i Sverige. Vill vi ha många med dåliga gener eller få med bra gener?
Man kan ju inte bara ignorera den delen av befolkningen som bor på landsbygden och ser varg, järv, lo och björn som problem. Vi är ju alla en del av Sverige trots allt... i en demokrati måste alla viljor få höras.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 1 403
Medlem nr: 23 407

|
Jakten var förmodligen olaglig. Och i så fall den största tjuvjakten genom tiderna. Så småningom får vi höra mer från EU-kommisionen.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:26
|
Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 15:09)  Du tycker inte det är smaklöst att djuren du äter är uppfödda i en köttfabrik där djuren föds, äter och dör utan att få se klarblå himmel?
Jakt på matvilt och jakt på rovdjur ärtvå vitt skiljda saker. Jakten på varg har vi ju på grund av att delmålet på 210 vargar och 20 föryngringar är uppnått... nu ska man ju ta reda på hur många vargar Sverige klarar av och vill ha... forskarna anser att det krävs 1000 -1500 vargar om inte nya gener tillförs... om vi får in 20 nya vargar från öst räcket det med 200 vargar för att ha en stabil vargstam i Sverige. Vill vi ha många med dåliga gener eller få med bra gener?
Man kan ju inte bara ignorera den delen av befolkningen som bor på landsbygden och ser varg, järv, lo och björn som problem. Vi är ju alla en del av Sverige trots allt... i en demokrati måste alla viljor få höras. Jag anser att det är skillnad på att jaga för födan från att jaga för "lusten" till att döda. Jag bor utanför Stockholm i en välskött och trevlig kommun men några mil från mig finns förorter där delar av befolkningen går runt med vapen och där skottlossning sker regelbundet. Här finns andra förorter där man kastar sten på brandkår som vill hjälpa medborgarna att släcka eld till exempel. Det är således förknippat med risker i största grad att bo i Stockholmsområdet. Dessa risker till trots så vill inte jag att man ska bygga murar runt problem förorterna så jag inte riskerar att bli skadad eller att man ska bura in hela dess befolkning. Att leva med en viss risk tillhör vardagen i en storstad precis som på landsbyggden. Man kan inte eliminera risk och jag kan absolut förstå att det är tråkigt om ens hund blir riven av en varg men att för den sakens skull samla 1600 jägare i vad omvärlden ser som en av de värsta masslakterna på ett rovdjur kan jag inte förstå. Det finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:28
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 17-01-2010, 15:12)  Jakten var förmodligen olaglig. Och i så fall den största tjuvjakten genom tiderna. Så småningom får vi höra mer från EU-kommisionen. jakten var helt regelvidrig och dessutom helt onödig. det finns inte ett enda hållbart argument för det som hänt! allt är bara politik och en flört med jägarkåren och skogsbönder.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:41
|

Medlem

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 15:26)  men att för den sakens skull samla 1600 jägare i vad omvärlden ser som en av de värsta masslakterna på ett rovdjur kan jag inte förstå.
Det finns en räddsla bland folk på landsbyggden för vargen som är ogrundad och bygger på folktro och sägner. Hela den här debatten är så full av små sakfel så det blir barnsligt... det var tydligen omkring 4500 som var engagerade i den egentliga jakten... flertalet av dessa hade troligtvis inte ens varg på sina marker vid tillfället för jakten... vargen vandrar över ganska stora områden. Någon masslakt har aldrig förekommit... det var 28 djur som sköts vilket är försvinnande litet antal med tanke på hur många som rör sig i och omkring Norden. Lär dig skilja på jakt och slakt... Hur många tror du det är som verkligen är rädda för vargen? Du tror inte att det är jaktmotsåndarna som använder rädslan som vapen mest av alla? Självklart finns det dom som är rädda för vargar på samma vis som det finns dom som är rädda för spindlar, råttor, ormar, fladdermöss, getingar och en hel massa andra djur... men att det skulle ha med folktro och sägner att göra har jag som vuxen svårt att tro på... CITAT (herkules @ 17-01-2010, 15:28)  jakten var helt regelvidrig och dessutom helt onödig. det finns inte ett enda hållbart argument för det som hänt! allt är bara politik och en flört med jägarkåren och skogsbönder. Hur var det på demonstrationen idag? Var det mycket folk där? Hur var stämningen?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Så skogsbonde jag är så upplever jag inte att regeringen flörtar med mig. Snarare tvärt om. När de sänker min pension.
De första sidorna i den här tråden verkade tillhöra en kul debatt. Sedan har den lämnat kvalitetsstadiet på många håll. Skall spara den här tråden och försöka göra lite statistik av den när allt har normaliserats. Men det är ett drygt jobb med så många inlägg och så få deltagare. Svårast blir att kategorisera alla omtagningar. Och hur gör jag med personliga påhopp? Skall de ha en särskild kategori? Jag tar gärna emot tips gällande statistik. Men det kan vi ta i en annan tråd. Den som har idéer kan väl stara en "långtrådsstatistiktråd"
I morgon skall jag spåra av terrängen i Överböle och se vad som har hänt i markerna. Grannen har en rysk stövare och en karelsk björnhund som han vill prova på lo. De är duktiga på älg, och karelaren är dessutom pigg på björn. Förmodligen provar jag lite hare med taxen om det är omkring 5 grader. Det har varit för kallt i snart en månad nu.
Nu är det snart tidig middag för hustruns kör skall ha konsert i kväll och sedan åker vi till dalen mellan bergen.
Redigerat av Överbölingen: 17-01-2010, 16:06
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:21
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 15:41)  Hela den här debatten är så full av små sakfel så det blir barnsligt... det var tydligen omkring 4500 som var engagerade i den egentliga jakten... flertalet av dessa hade troligtvis inte ens varg på sina marker vid tillfället för jakten... vargen vandrar över ganska stora områden.
Någon masslakt har aldrig förekommit... det var 28 djur som sköts vilket är försvinnande litet antal med tanke på hur många som rör sig i och omkring Norden.
Lär dig skilja på jakt och slakt...
Hur många tror du det är som verkligen är rädda för vargen? Du tror inte att det är jaktmotsåndarna som använder rädslan som vapen mest av alla? Självklart finns det dom som är rädda för vargar på samma vis som det finns dom som är rädda för spindlar, råttor, ormar, fladdermöss, getingar och en hel massa andra djur... men att det skulle ha med folktro och sägner att göra har jag som vuxen svårt att tro på... Hur var det på demonstrationen idag? Var det mycket folk där? Hur var stämningen? jag gillar eg inte att quota hela stycken men sitter m iphonen och allt är så plottrigt. det var en ganska sorgsen stämning mellan varven, saklig. många politiker (så klart) och experter på rovdjur. men tyvärr dahla, vad det gäller vargen så har du inte en siffra rätt!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:31
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 16:21)  jag gillar eg inte att quota hela stycken men sitter m iphonen och allt är så plottrigt. det var en ganska sorgsen stämning mellan varven, saklig. många politiker (så klart) och experter på rovdjur. men tyvärr dahla, vad det gäller vargen så har du inte en siffra rätt! Nää.. det är väl lilli & sussie som har all riktig fakta i ämnet  Jag antar att det inte var någon från slu eller skandulv på plats... och det var väl ingen där från jägarkåren heller... jag väntar på att få se en saklig artikel i nån tidning om manifestationen...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Den dagen jag känner rädsla eller oro för att ta min skogspromenader på grund av rovdjur, då flyttar jag in till staden. Nu kommer det aldrig att hända tack o lov, eftersom jag njuter så av vår vackra natur att tanken på att något rovdjur skulle smyga på mig är rent löjligt. Har man en rädsla för rovdjur så är ju det sämsta sättet en bössa under armen. Det förstärker ju rädslan. Dom problem våra rovdjur åsamkar oss är så marginella att vi inte behöver ta till stora artilleriet så fort något händer. Orsakar en varg i Skåne problem, behöver man ju knappast gå man ur huse i Norrland och börja skjuta vilt omkring sig. Det blir bara ett löjets skimmer över det hela.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:29
|

Medlem

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2010, 17:25)  En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd. Ja, fy! I Stockholm får dom ju inte vara... tänk om dom dödar en rosa pudel  Söv den och kör hem den till Värmland där alla vill ha varg...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:43
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 17-01-2010, 16:31)  Nää.. det är väl lilli & sussie som har all riktig fakta i ämnet  Jag antar att det inte var någon från slu eller skandulv på plats... och det var väl ingen där från jägarkåren heller... jag väntar på att få se en saklig artikel i nån tidning om manifestationen... du är dryg! lili & sussi var där men de hade inte så mycket att komma med, även om jag tycker att de gör bra grejer när de tar hand om djur. där var folk från svenska rovdjursföreningen, jordbruksverket, miljöpartiet och folkpartiet, det var fler men jag kommer inte ihåg alla, svt var där så ev kommer det väl på nyheterna. du rapar din gamla skåpmat om saklighet och siffror och forskare hela tiden, det finns människor som kan lika mycket om detta som de som är köpta av jägarkåren och aldrig i hela helvete att någon någonsin kan komma med ett enda argument som håller för det som hänt, vargar dödar jakthundar (håll i dem) vargar äter får (skaffa stängsel, hund, lama) vargar är inavlade (alltså behövs det fler, inte färre) människor i rädda (gå i terapi eller flytta). etc.......... CITAT (dahla @ 17-01-2010, 17:29)  Ja, fy! I Stockholm får dom ju inte vara... tänk om dom dödar en rosa pudel  Söv den och kör hem den till Värmland där alla vill ha varg... mm, det finns folk i skogarna som vill ha varg. tyvärr törs de inte säga det högt för då står de helt plötsligt där med sönderskurna däck, ingen plogad väg och mjölken är slut i affären fastän att hyllan är full, vem kan eller vill leva så? vissa jägare och bönder styr småbyarna på landet med järnhand, trist men sant.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2010, 17:25)  En varg blev sedd i ett bostadsområde i centrala Täby i går så nu så blir det nog fart på Stockholmarna, sist det fanns varg i stockholmområdet blev den ju utjagad på en väg och ihjälkörd. En av de gånger vi hade varg i området blev den också "utjagad" på vägen.......det var fullt med folk som gick man ur huse för att titta på vargen! Nåt så fascinerande att få se en varg här hos oss!!!! Telefonerna gick varma - "nu sprang den förbi här! kom å titta den cirklar runt vårt hönshus!! såg du den?! JA!!" osv osv OBS! den klarade sig från att bli ihjälkörd och sågs senare i Järna-området. Jag tror inte Täbyvargen jagades ut på vägen av varghatare, snarare av vargnyfikna......
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:50
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 17-01-2010, 17:43)  du är dryg!
mm, det finns folk i skogarna som vill ha varg. tyvärr törs de inte säga det högt för då står de helt plötsligt där med sönderskurna däck, ingen plogad väg och mjölken är slut i affären fastän att hyllan är full, vem kan eller vill leva så? vissa jägare och bönder styr småbyarna på landet med järnhand, trist men sant. Ja, jag är dryg...  Sa dom allt det där om att jägarna och bönderna styr småbyarna med järnhand på tillställningen i storstadsdjungeln? Det är säkert riktigt sant i så fall  Fy va jag är dryg...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|