Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Levande MAT, Nästan allt nyttigt dör vid 46,4 grader
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 13:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Tack för info. Även gröna bönor, s k haricots verts, går att äta råa.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-12-2009, 14:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 13:40) *
          Jag gjorde hummus på gröna ärtor förra veckan, det var både gott och såg gott ut tyckte jag så visst går det bra.

D-vitamin finns främst i animalier och vissa svampar t.ex. kantareller samt i berikade produkter. Som vegan är D-vitamin inget problem men hur det blir för folk med en levande föda-kost vet jag inte. Det verkar som att de till stor del får i sig D-vitamin via solen och kantareller, groddar och spirulina som solbelysts.

Ja var dom får tag på alla dom solbelysta kantarellerna att äta var dag kan man ju undra och groddarna som skulle solbelysas? Hur många soltimmar har du sett senaste månaden?

Nej det är nog inga svårigheter att leva gott på varken det ena eller det andra under odlingssäsongen som dessutom är ganska kort i delar av landet, men resten av året kan man ju undra hur det ska gå att få ihop.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-12-2009, 14:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Tycker dessutom det låter ganska äckligt...... då kan dom lika gärna uppfinna dom där pillren man skulle kunna leva på som förr setts som framtidsvy...... låter lika roligt att äta.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 14:27
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 14:02) *
          Ja var dom får tag på alla dom solbelysta kantarellerna att äta var dag kan man ju undra och groddarna som skulle solbelysas? Hur många soltimmar har du sett senaste månaden?

Nej det är nog inga svårigheter att leva gott på varken det ena eller det andra under odlingssäsongen som dessutom är ganska kort i delar av landet, men resten av året kan man ju undra hur det ska gå att få ihop.
          Det gör det ju inte, men man behöver ju inte heller att äta det på sommartid. Under hösten finns det ju däremot gott om kantareller så att det räcker såväl hela hösten som vintern beroende på hur mycket man gillar att plocka svamp tongue.gif

Att solbelysa groddarna eller algerna kan ju bli en del problem, kanske går det med UV-belysning?

Om det nu är omöjligt att plocka kantareller så att det räcker eller att äta solbelysta groddar och alger så kanske det är tillskott som gäller? Men det känns ju inte som att det stämmer riktigt överens med själva levande föda-konceptet.

CITAT (Anki på Öland @ 09-12-2009, 14:17) *
          Tycker dessutom det låter ganska äckligt...... då kan dom lika gärna uppfinna dom där pillren man skulle kunna leva på som förr setts som framtidsvy...... låter lika roligt att äta.....
          Anki
          Varför låter det äckligt? Jag har kollat på en del levande föda-recept och jag tycker de ser riktigt aptitliga ut och den erfarenhet jag har av levande föda är inte särskilt negativ, det har smakat gott och så har man dessutom känt sig litet extra nyttig på köpet smile.gif

Att äta piller kan ju knappast jämföras med att äta en välkomponerad genomtänkt måltid. Att äta levande föda är ju precis som med allting annat, till en början är det antagligen en del förändring som man är ovan vid. Sedan vänjer man sig och hittar nya kombinationer och recept och vänjer sig vid nya smaker som man kanske inte gillade förut o.s.v. Jag tycker det låter tråkigare att äta som så många gör(speciellt ungdomar) efter samma begränsade samling av recept dag ut och dag in.

Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 14:28

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 15:00
          Länk hit: #25

Medlem

Jag läste något intressant, vissa växter kan bilda D-vitamin utan medverkan av UV-ljus, bl a renlav. tror jag. Skulle vara intressant att veta vilka växter det är.

CITAT
          Märkligt nog finns det en del växter som kan bilda inte bara D-vitamin, utan också hydroxivitamin D och 1alfa,25-dihydroxivitamin D utan medverkan av ultraviolettstrålning. Hos dessa växter fungerar substanserna som kemiskt försvar, eftersom koncentrationerna är så höga, att betande djur drabbas av D-vitaminförgiftning.
          http://www.cob.lu.se/photobiol/pop_sv.html

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Rose
          Inlägg 09-12-2009, 15:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Endast äta kall mat? Nej tack.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-12-2009, 16:05
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Rose @ 09-12-2009, 15:28) *

Nej då fick man nog flytta till varmare breddgrader. Dessutom går väl både te och kaffe bort så då blev livet outhärdligt no.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-12-2009, 16:08
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För en sann övertygad eller fanatiker är allt möjligt, nästan allt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KURT
          Inlägg 09-12-2009, 16:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Rose @ 09-12-2009, 16:28) *

Nej du har nog missförstått detta, rubriken säger "Levande mat" och eftersom det finns både bakterier och arkéer (encelliga organismer som varken är släkt med bakterier eller eukaryoter) som kan växa vid temperaturer över 100 grader Celsius (lever t ex i vulkaniska källor) så behöver inte levande mat formellt vara kall!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 16:20
          Länk hit: #30

Medlem

Jag tror de som äter levande föda värmer upp maten till en viss temperatur, tror det är runt 40 grader.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Tobb
          Inlägg 09-12-2009, 16:37
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 14:27) *
          Att solbelysa groddarna eller algerna kan ju bli en del problem, kanske går det med UV-belysning?

Förutsatt att Fytokrom B reagerar på UV-ljuset...
          Även om ljuset i många växter är avgörande i groningen så vet jag inte allmänt för groddar.

*Googlade* Men ska inte groddar stå mörkt? *Slut på Google info*

De har ju sin egen näring i fröet som de använder för att gro.
          Dock omvandlar enzymer den lagrade näringen till bla socker. Är det inte bara bättre att äta "fröna" istället då?
          Anledningen till att man groddar kornet när man gör öl är just att sockret blir tillgängligt för jäsningen sill alkohol.

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Tobb
          Inlägg 09-12-2009, 16:47
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:14) *
          Nej du har nog missförstått detta, rubriken säger "Levande mat" och eftersom det finns både bakterier och arkéer (encelliga organismer som varken är släkt med bakterier eller eukaryoter) som kan växa vid temperaturer över 100 grader Celsius (lever t ex i vulkaniska källor) så behöver inte levande mat formellt vara kall!

Därför passar det engelska uttrycket, raw food, nästan bättre.

Men att bara äta icke tillagad mat skulle jag tröttna på efter två dagar :S
          OffT: Nu ska jag dock iväg på julbord smile.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 18:34
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 15:00) *
          Jag läste något intressant, vissa växter kan bilda D-vitamin utan medverkan av UV-ljus, bl a renlav. tror jag. Skulle vara intressant att veta vilka växter det är.
          Ja, det kan ju vara intressant. Sedan skulle jag vilja veta om den är lätt för kroppen att ta upp också.

CITAT (Rose @ 09-12-2009, 15:28) *
          Kall mat? Varför skulle den behöva vara kall? Brukar du inte vänta tills maten du tillagat har svalnat? Jag brukar vänta tills den är lagom varm och det brukar förmodligen inte vara mer än 40°C.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 16:05) *
          Nej då fick man nog flytta till varmare breddgrader. Dessutom går väl både te och kaffe bort så då blev livet outhärdligt no.gif
          Tror du inte att det går att låta kaffet eller teet dra i en temperatur mellan 30-40°C över en längre tid bara för er som är drogberoende? tongue.gif

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 16:37) *
          *Googlade* Men ska inte groddar stå mörkt? *Slut på Google info*
          Groddar skall väl stå mörkt till en början men sedan efter dag 2-3 efter groddning kan man ställa dem i ljuset för att få litet trevligare färg på dem. Tydligen för att få en högre vitamin-D-halt också.

Fast ingår vitamin-D i endospermet? Bildas inte det i kontakt med solljuset? Annars vore det ju inga problem att få i sig D-vitamin.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 18:40
          Länk hit: #34

Medlem

Om man ställer groddarna ljust efter några dagar så bildar de klorofyll med hjälp av ljuset och även A-vitamin (betakaroten). Tror klorofyll är nyttigt.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 18:57
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 18:40) *
          Om man ställer groddarna ljust efter några dagar så bildar de klorofyll med hjälp av ljuset och även A-vitamin (betakaroten). Tror klorofyll är nyttigt.
          Betakaroten är en provitamin-A och hur nyttigt klorofyll är det har jag ingen aning om, det är ingenting man(åtminstone jag) tänker på så ofta tongue.gif

Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 18:58

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-12-2009, 18:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag skulle nog tröttna på att enbart äta rå mat. om det är bättre för min kropp vet jag inte, men i nuläget så mår jag bra och min kropp verkar må bra på det jag äter så då behöver jag inte fundera över att enbart äta rå mat. specillt under vintern skulle jag sakna/behöva fetare och rejälare rätter än en sallad till middag.

en del råvaror får en helt annan (bättre/godare) smak när det är tillagat och varmt. och då räcker det inte att det värms upp till 40-45c. och tillagade rätter tycker jag oftast ser godare ut än rå mat.

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 19:07
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (flaxss @ 09-12-2009, 18:57) *
          jag skulle nog tröttna på att enbart äta rå mat. om det är bättre för min kropp vet jag inte, men i nuläget så mår jag bra och min kropp verkar må bra på det jag äter så då behöver jag inte fundera över att enbart äta rå mat. specillt under vintern skulle jag sakna/behöva fetare och rejälare rätter än en sallad till middag.

en del råvaror får en helt annan (bättre/godare) smak när det är tillagat och varmt. och då räcker det inte att det värms upp till 40-45c. och tillagade rätter tycker jag oftast ser godare ut än rå mat.
          Att du mår bra redan innebär väl inte att du inte kan må bättre? Sedan förstår jag inte varför en förändring nödvändigtvis skulle innebära att man skulle tröttna eller att det bara för att man väljer en speciell kost inte kan äta varierat. Det handlar ju inte precis om att man skall sitta och snaska morötter och salladsblad till middag. Kolla upp recept får du se, det finns mycket som ser gott ut smile.gif

Nu tycker jag att du är onödigt negativ. Det är klart att vissa saker smakar bättre när de är uppvärmda, men kan det inte lika gärna vara tvärtom? Saker du vanligtvis äter uppvärmda kanske är godare när de inte är det?

Jag tycker det ser jättesmaskigt ut tongue.gif

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 09-12-2009, 19:12
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Levande mat, det måste väl ändå vara kor o grisar??!!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Rose
          Inlägg 09-12-2009, 19:25
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (KURT @ 09-12-2009, 16:14) *
          Var inne på en sajt för levande mat och där fanns recept men inget där man värmde maten.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-12-2009, 19:28
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 18:34) *
          Kall mat? Varför skulle den behöva vara kall? Brukar du inte vänta tills maten du tillagat har svalnat? Jag brukar vänta tills den är lagom varm och det brukar förmodligen inte vara mer än 40°C.

Tror du inte att det går att låta kaffet eller teet dra i en temperatur mellan 30-40°C över en längre tid bara för er som är drogberoende? tongue.gif

Varm mat ska naturligtvis serveras och ätas varm och inte fisljummen. Skulle jag få sådan mat på en restaurang så skulle jag klaga och be att få nytt. Kallt kaffe är då inte gott alls.

Vissa råvaror måste kokas för att bli ätbara. Ta bara en så enkel sak som potatis. Tror aldrig att det kan vara bra i längden att bara äta rå mat.

--------------------

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 07:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon