Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Levande MAT, Nästan allt nyttigt dör vid 46,4 grader
          ängsvädd
          Inlägg 10-12-2009, 10:43
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 22:55) *
          Dock så lever inte enzymer. Men visst sjunker innehållet av nyttigheter.....

Kalla det vad du vill, men när de inte upphettas kan de fungera och utföra sina uppgifter. Annars - om de upphettas - denatureras de och kan inte utföra någonting.

Vissa vitaminer dör /förstörs vid upphettning, exvis vitamin C - det är vetenskap.

Sedan tror jag inte att nå´n här på odla vet vilka enzymer rå föda innehåller och vad de gör för verkan i vår kropp. Det där med att enzymerna skulle bryta ner exvis en morot till sörja om de har matsmältningsegenskaper tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle vi också brytas ner till en sörja av våra egna enzymer. Det är ju först vid sönderdelning av födan som aktiviteten börjar. Sedan kanske enzymerna i moroten har olika verkan när den finns i moroten jämfört med när den finns i människan.

Redigerat av ängsvädd: 10-12-2009, 10:57

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2009, 10:57
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (ängsvädd @ 10-12-2009, 10:43) *
          Kalla det vad du vill, men när de inte upphettas kan de fungera och utföra sina uppgifter. Annars - om de upphettas - denatureras de och kan inte utföra någonting.

Vissa vitaminer dör /förstörs vid upphettning, exvis vitamin C - det är vetenskap.

Sedan tror jag inte att nå´n här på odla vet vilka enzymer rå föda innehåller och vad de gör för verkan i vår kropp. Det där med att enzymerna skulle bryta ner exvis en morot till sörja om de har matsmältningsegenskaper tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle vi också brytas ner till en sörja av våra egna enzymer. Det är ju först vid sönderdelning av födan som aktiviteten börjar.

Anledningen till att våra matsmältningsenzymer inte bryter ner våran kropp är att tarmen ser till att dom håller sig där dom skall vara. Om jag minns rätt så ligger det ett slem över tarmluddet som sköter det. Det är samma med magsäcken och saltsyran där, blir det skada på slemmet får man magsår.

Du la till det här: "Sedan kanske enzymerna i moroten har olika verkan när den finns i moroten jämfört med när den finns i människan."

Rent flum tyvärr. Varje enskilt enzym verkar bara i en enda process.

Redigerat av Gossen Ruda: 10-12-2009, 11:00

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 11:01
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 10:57) *
          Anledningen till att våra matsmältningsenzymer inte bryter ner våran kropp är att tarmen ser till att dom håller sig där dom skall vara. Om jag minns rätt så ligger det ett slem över tarmluddet som sköter det. Det är samma med magsäcken och saltsyran där, blir det skada på slemmet får man magsår.

Är det omöjligt att en liknande funktion finns inuti växterna? Jag tror inte att det är humbug, men visst överdriver de förmodligen fördelarna. Att vara kritisk innebär ju inte att man direkt måste rata allting.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2009, 11:06
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:01) *
          Är det omöjligt att en liknande funktion finns inuti växterna? Jag tror inte att det är humbug, men visst överdriver de förmodligen fördelarna. Att vara kritisk innebär ju inte att man direkt måste rata allting.

Det finns knappast någon anledning till att exempelvis morötter skulle producera enzymer som bryter ner den själv. Den bara bygger upp sig själv.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 11:10
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 11:06) *
          Det finns knappast någon anledning till att exempelvis morötter skulle producera enzymer som bryter ner den själv. Den bara bygger upp sig själv.
          Även växter har ju en metabolism, d.v.s. både anabola och katabola processer. Så visst finns det enzymer och annat som bryter ner komplexa ämnen till mindre komplexa ämnen. Hur stor nytta det gör för matspjälkningsprocessen att ha dessa aktiva i maten framför att inte ha dem vet jag inte men jag ser inte varför det inte skulle kunna vara så att det gör nytta.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2009, 11:18
          Länk hit: #86

Medlem

Visst finns det många olika processer i en morot, exempelvis måste den upplagrade näringen kunna användas på våren för tillväxt men jag är synnerligen tveksam om att den processen funkar i vår mage. Jag är tom tveksam till om externa enzymer ens överlever passagen genom magsäckens saltsyra. Det finns många näringämnen som inte tål uppvärmning men å andra sidan blir många användbara bara efter tillagning. Förutom då att man slipper ev patogena organismer.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 11:26
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2009, 11:18) *
          Visst finns det många olika processer i en morot, exempelvis måste den upplagrade näringen kunna användas på våren för tillväxt men jag är synnerligen tveksam om att den processen funkar i vår mage. Jag är tom tveksam till om externa enzymer ens överlever passagen genom magsäckens saltsyra. Det finns många näringsämnen som inte tål uppvärmning men å andra sidan blir många användbara bara efter tillagning. Förutom då att man slipper ev patogena organismer.
          Ja, visst finns det fördelar med uppvärmning men om det även finns fördelar med att äta levande föda så kan man ju som ängsvädd föreslog, äta båda delarna tongue.gif Jag vågar inte säga varken bu eller bä, men jag ser ingen anledning till att man inte kan äta sådant också.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-12-2009, 11:58
          Länk hit: #88

Gäster

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:26) *
          Ja, visst finns det fördelar med uppvärmning men om det även finns fördelar med att äta levande föda så kan man ju som ängsvädd föreslog, äta båda delarna tongue.gif Jag vågar inte säga varken bu eller bä, men jag ser ingen anledning till att man inte kan äta sådant också.

jag äter båda delarna, det gör nog många blandkostare och vegetarianer. men ska man äta både uppvärmd/tillagad mat och kall/varm rå mat så är det ju ingen strikt kost som det väl är ?

jag ser ingen anledning heller att man inte kan äta det eller att det ska vara farligt att äta. för min del handlar det om personliga saker inte nåt emot själva rå maten sig.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2009, 12:06
          Länk hit: #89

Medlem

Jag äter givetvis också "levande" mat, även om man exempelvis kan diskutera hur levande en råriven morot är, men huvudsakligen är min mat tillagad/kokad/stekt. Vad jag vänder mig mot är flum som levande enzymer och annat liknande.

--------------------

Citera
          Tobb
          Inlägg 10-12-2009, 12:11
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Biggan_ @ 09-12-2009, 23:45) *
          Då är du lik Anna Anka! giggle.gif

SKulle kanske satt på " " på den, men tänkte mest att "sanningar" finns det många av. Så därför försöker jag lyssna på forskare och inte på dem som är mediala hypar.
          Många får väll för sig sig saker/att någon har rätt, för att man inte har insikt i hur det verkligen ligger till. En sådan sak jag tänker på, är att endel inte har koll på vad gener är, och blir därför fundersamma när man stoppar in gerner i maten. Därför behövs nyanserad information från olika forskare etc.

Tex "aftonexpressen" skulle inte sälja mycket tidningar om rubrikerna på löpet inte var säljande, tänk på det.

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2009, 12:52
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 11:26) *

Jamen är det inte det de allra flesta av oss redan gör? Äter både ock alltså.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 13:25
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 12:52) *
          Jamen är det inte det de allra flesta av oss redan gör? Äter både ock alltså.
          Jo, fast nu tänkte jag mer på måltider helt baserade på levande föda efter något recept, det är väl inte särskilt vanligt att man äter? Det jag menar är att det behöver väl inte vara särskilt mycket konstigare att laga till en sådan maträtt efter ett recept än att man testar andra nya recept. Det verkar som att många har en onödigt negativ inställning till allting som går utanför vad de är vana vid.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2009, 13:55
          Länk hit: #93

Medlem

Tja nu har jag aldrig varit någon särskilt stor receptanvändare utan gillar att fixa till måltiderna efter eget huvud och inte tror jag att det är så himla svårt att fixa till en måltid med rå mat precis.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-12-2009, 16:18
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Ralf @ 10-12-2009, 09:08) *
          Mat som kommer hit med flygplan.... knappast närproducerat.
          "-Vaddå växhuseffekt??"

Precis, just vad jag menade, den ynka biten som är närodlat i grönsaksdisken skulle nog inte finnas där när 9 milj. människor vill ha dom.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2009, 16:25
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 10-12-2009, 16:18) *
          Precis, just vad jag menade, den ynka biten som är närodlat i grönsaksdisken skulle nog inte finnas där när 9 milj. människor vill ha dom.....
          Anki
          Om alla åt levande föda skulle det innebära att ingen åt kött. Därmed skulle det finnas stora arealer över till att odla det vi behöver på. Om alla bytte över en natt skulle det bli problem men det skulle det med allting och det är ju varken realistiskt eller relevant.

Även om vi var tvungna att importera så skulle det ju helt klart vara mer klimatsmart än att äta kött då det importeras stora mängder proteinrika grödor till djuruppfödningen. Bland annat soja som är en stor del av anledningen till att regnskogar skövlas i Brasilien. Utöver det skulle det sparas in en hel del elanvändning. Att levande föda inte skulle vara klimatsmart jämfört med den kost vi har i dagens läge stämmer inte det minsta.

Redigerat av Nauti: 10-12-2009, 16:28

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-12-2009, 17:06
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag läste lite om enzymet amylas som vi har i munhålan och som spjälkar stärkelse. Amylas finns naturligt i flera växter och svampar men, hos människor är det alfa-amylas som bildas i munhålan och den bildar inte växter.
          http://en.wikipedia.org/wiki/Amylase
          http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Amylase

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2009, 17:07
          Länk hit: #97

Medlem

Råbiff med ett rått ägg, kan det räknas till levande mat? Tillagat eller upphettat är det ju inte. rolleyes.gif

Fast jag skulle inte äta det, min mat skall tillagas. Bara tilltugget kan få vara färskt. Hur är det med ris? Okokt ris är aningen svårtuggat och hårdsmält och otorkat ris går väl knappast att köpa.

--------------------

Citera
          legion6
          Inlägg 15-12-2009, 01:47
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 24 830

Förr när jag brände eller kokade bitar utav gris eller kokroppar så trodde jag att det nyttiga hade en skyddskåpa som stod emot värme.Jag trodde att om man stoppar ner ett finger i vatten som är 50grader så klarar man det men om vattnet är 90grader då tar man upp fingret väldigt snabbt o detta skulle bero på att vattenmolekylerna slår,rör sig så snabbt att de mekaniskt skadar allt i sin väg utom- mat!?För mat kan skydda sig mot allt.Nu vet jag att värmen slår ut allt som kommer i dess väg.Tycker oxå att bränt kött inte får en fin färg,vem fan kom på det,det har ju samma färg som avföring eller är detta en högre insikt!!??

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-12-2009, 07:45
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (legion6 @ 15-12-2009, 01:47) *
          Förr när jag brände eller kokade bitar utav gris eller kokroppar så trodde jag att det nyttiga hade en skyddskåpa som stod emot värme.Jag trodde att om man stoppar ner ett finger i vatten som är 50grader så klarar man det men om vattnet är 90grader då tar man upp fingret väldigt snabbt o detta skulle bero på att vattenmolekylerna slår,rör sig så snabbt att de mekaniskt skadar allt i sin väg utom- mat!?För mat kan skydda sig mot allt.Nu vet jag att värmen slår ut allt som kommer i dess väg.Tycker oxå att bränt kött inte får en fin färg,vem fan kom på det,det har ju samma färg som avföring eller är detta en högre insikt!!??

Nej, det var ganska lågt.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-12-2009, 07:53
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2009, 07:45) *
          Nej, det var ganska lågt.

rotfl.gif

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon