Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Levande MAT, Nästan allt nyttigt dör vid 46,4 grader
          legion6
          Inlägg 09-12-2009, 01:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 24 830

Vad skulle det innebära om alla gick över till levande mat?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-12-2009, 01:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Man skulle antagligen få bra kondition innocent.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          legion6
          Inlägg 09-12-2009, 01:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 24 830

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 01:35) *
          Man skulle antagligen få bra kondition innocent.gif

Du tänker att man skall springa ifatt djur.Din begreppsuppfattningsförmåga är ofantlig stor.

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 06:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Nu innebär det ju inte att alla nyttigheter förstörs bara för att man värmer upp det. Men en stor del löses ut i vattnet vid kokning och liknande. Kring 30°C upphör enzymerna i växterna att fungera och kring 40°C börjar de brytas ner och förstöras. Det är väl främst det man vill bevara då det skall innebära en del fördelar bland annat att det skall underlätta för kroppens matspjälkningssystem.

Förmodligen skulle det innebära färre av de vanligaste folksjukdomarna eftersom de hittats i mindre utsträckning hos folk som endast äter levande föda. Men det kan mycket väl bero på att de som äter levande föda är mer hälsomedvetna i allmänhet, de flesta äter ju trots allt levande föda av hälsoskäl.

Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 06:32

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-12-2009, 08:03
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Äta myror?
          Visst, kittlar dödsskönt i kistan. laugh.gif

Ostron äts väl levande om jag förstått rätt, jag har ingen personlig erfarenhet. Fast nog räknas det som djurplågeri att skära ut bitar ur levande djur? Eller är det bara grönfoder som räknas? Men när upphör en grönsak att vara levande? All frysning kan man utesluta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 11:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

En himla massa energi skulle sparas i och med att man inte värmer upp maten smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 11:32
          Länk hit: #7

Medlem

Fast frågan är hur man då skulle sköta desinfektionen av matvarorna på ett effektivt sätt? Annars finns ju risken att virus- och bakteriesjukdomar sprids lättare vilket leder till att sådana förekommer i större utsträckning. Men det är förmodligen ett problem man ganska enkelt skulle hitta en lösning på ifall det krävdes. Det kanske redan finns sätt som levande föda-anhängarna använder sig av?

Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 11:32

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          KRT
          Inlägg 09-12-2009, 11:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (legion6 @ 09-12-2009, 01:24) *
          Vad skulle det innebära om alla gick över till levande mat?

Hur menar du? Att man ska låta bli att tillaga mat? Att man ska utesluta livsmedel som inte kan ätas utan upphettning? Att man ska tillaga mat, men inte i temperatur över 46 grader eller vad det nu var?
          Nyfiken på var du fått gradantalet ifrån? Och vad menar du med "allt nyttigt"?

Jag är osäker på hur bra det är för kroppen att bara äta rå mat, om man betänker att människan som art anpassats under många tusen år till att laga och värmebehandla sin mat. Är osäker på om vi har tillräckligt med och rätt typ av enztymer i GI-trakten för att klara av att tillgodogöra oss tillräckligt med näring. Jag vet att det finns människor som lever på frukt, nötter och liknande, men om man samtidigt ska tänka klimatsmart är det kanske inte så bra att hålla på att odla en massa frukt i söder för att transportera till alla som bor så de inte kan odla själv. Är också osäker på om man kan få i sig alla näringsämnen som behövs via "rå" föda, var ska vi t.ex. få protein ifrån om vi inte kan äta kött och av klimatskäl inte kan importera stora mängde soja från Brasilien? Jag vet inte, är inte vegetarian själv och har inga planer på att bli det smile.gif Någon som är fruktian, vegan eller liknande kanske vet?

Nauti - det finns sätt att stoppa patogener, men jag är osäker på om man vill stråla eller gasbehandla maten, om man inte vill upphetta den. Man kan ju salta, sockra och syra viss mat, för att bevara den, men det är ju mer i bevarandesyfte inte så mycket matberedningssyfte.....

Redigerat av KRT: 09-12-2009, 11:38

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 11:38
          Länk hit: #9

Medlem

Det finns ju människor som lever på rå mat - det funkar uppenbarligen för dem smile.gif Jag lever till största delen på rå mat, men köper inlagd sill, rökt fisk exvis.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 11:41
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (KRT @ 09-12-2009, 11:34) *
          Hur menar du? Att man ska låta bli att tillaga mat? Att man ska utesluta livsmedel som inte kan ätas utan upphettning? Att man ska tillaga mat, men inte i temperatur över 46 grader eller vad det nu var?
          Nyfiken på var du fått gradantalet ifrån? Och vad menar du med "allt nyttigt"?

Jag är osäker på hur bra det är för kroppen att bara äta rå mat, om man betänker att människan som art anpassats under många tusen år till att laga och värmebehandla sin mat. Är osäker på om vi har tillräckligt med och rätt typ av enztymer i GI-trakten för att klara av att tillgodogöra oss tillräckligt med näring. Jag vet att det finns människor som lever på frukt, nötter och liknande, men om man samtidigt ska tänka klimatsmart är det kanske inte så bra att hålla på att odla en massa frukt i söder för att transportera till alla som bor så de inte kan odla själv. Är också osäker på om man kan få i sig alla näringsämnen som behövs via "rå" föda, var ska vi t.ex. få protein ifrån om vi inte kan äta kött och av klimatskäl inte kan importera stora mängde soja från Brasilien? Jag vet inte, är inte vegetarian själv och har inga planer på att bli det smile.gif Någon som är fruktian, vegan eller liknande kanske vet?

Fast vi kan ju odla allting vi behöver här i norden. Varför skulel man behöva importera frukter och nötter när vi kan odla dem här?

Man kan få i sig alla näringsämnen man behöver eftersom det uppenbarligen finns folk som lever och mår bra på en strikt levande föda-kost. Jag hade en lärare som bara åt levande föda som jag känner till.

Proteinet kan vi få genom nötter och baljväxter(bortsett från de som kräver förvällning) som vårat klimat passar utmärkt till. Att få i sig protein är inget som helst problem som vegan och vad som skulle skilja med en kost baserad på levande föda-principerna ser jag inte varför det skulle vara något problem med heller. Jag skulle snarare gissa på att det var lättare. Rent miljömässigt tror jag att levande föda-kosten är bättre än den kost jag äter i dag och att den är bättre än den genomsnittlige svenskens är jag övertygad om, så det kanske vore någonting att införa mer levande föda-kost i hemmen smile.gif

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 09-12-2009, 11:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:38) *
          Det finns ju människor som lever på rå mat - det funkar uppenbarligen för dem smile.gif Jag lever till största delen på rå mat, men köper inlagd sill, rökt fisk exvis.

En fråga, hur gick det att gå över från "normal" kost till rå-kost? Tänker på matspjälkningen, som logiskt sett torde skilja sig åt beroende på vad man äter för typ av kost.
          Och hur får du i dig t.ex. proteiner, calcium, A och D- vitamin etc?
          Jag antar att man är beroende av att alla råvaror är helt färska, och att kylen/frysen fungerar?

Det är faktiskt en mycket intressant grund-frågeställning, ur ett medicinskt perspektiv...

CITAT (Nauti @ 09-12-2009, 11:41) *
          Proteinet kan vi få genom nötter och baljväxter(bortsett från de som kräver förvällning) som vårat klimat passar utmärkt till. Att få i sig protein är inget som helst problem som vegan och vad som skulle skilja med en kost baserad på levande föda-principerna ser jag inte varför det skulle vara något problem med heller. Jag skulle snarare gissa på att det var lättare. Rent miljömässigt tror jag att levande föda-kosten är bättre än den kost jag äter i dag och att den är bättre än den genomsnittlige svenskens är jag övertygad om, så det kanske vore någonting att införa mer levande föda-kost i hemmen smile.gif

Intressant, jag har nämligen några bekanta som är vegetarianer och de baserar ganska mycket av sitt proteinintag på soja, och soja kan vi så vit jag vet inte odla här - alltså måste det importeras. Måste inte alla baljväxter förvällas, iaf om de är torkade? Och hur ska man lagra växterna från skördetid över vintern om man inte torkar dem? Nötter är naturligtvis en bra protein, och fett-källa men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med nötter i Sverige för att alla 9 milj skulle kunna äta rå-kost, men vem vet - det skulle kanske vara en affärsidé att plantera hasselbuskar för storskalig odling av nötter.

Jag är faktiskt inte helt säker på att levande föda alltid är bättre än tillagad, men att det säkert är bättre än snabbmat och halvfabrikat tvivlar jag inte på. Jag tror nog att människan är byggd för att äta en del mat rå, och den del tillagad smile.gif Som det varit i många tusen år flirting.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 11:56
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (KRT @ 09-12-2009, 11:47) *
          Det är faktiskt en mycket intressant grund-frågeställning, ur ett medicinskt perspektiv...
          Intressant, jag har nämligen några bekanta som är vegetarianer och de baserar ganska mycket av sitt proteinintag på soja, och soja kan vi så vit jag vet inte odla här - alltså måste det importeras. Måste inte alla baljväxter förvällas, iaf om de är torkade? Och hur ska man lagra växterna från skördetid över vintern om man inte torkar dem? Nötter är naturligtvis en bra protein, och fett-källa men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med nötter i Sverige för att alla 9 milj skulle kunna äta rå-kost, men vem vet - det skulle kanske vara en affärsidé att plantera hasselbuskar för storskalig odling av nötter.

Jag är faktiskt inte helt säker på att levande föda alltid är bättre än tillagad, men att det säkert är bättre än snabbmat och halvfabrikat tvivlar jag inte på. Jag tror nog att människan är byggd för att äta en del mat rå, och den del tillagad smile.gif Som det varit i många tusen år flirting.gif
          Det gör jag också, av den anledningen att de flesta färdiga alternativ i affären just är sojabaserade. Men sojabönor måste ju förvällas så det går bort ändå. Men det finns andra baljväxter och nötter som går bra att odla här som har ett högt proteininnehåller. Dessutom har det ju inte skett så mycket växtförädling på det området. Jag hade gärna sett mer nötodlingar i Sverige där man tar fram nya sorter med högre proteinhalt och att vi svenskar baserar ett större intag av protein på just svenskodlade nötter. Det skulle vi göra stora miljömässiga vinster på.

Bönor måste förvällas, men ärtor och liknande behöver inte förvällas. Vad gäller torkade så räcker det med blötläggning.

Jag vet inte heller om det ALLTID är bättre. Jag vet inte mycket alls och det är det nog väldigt få som gör. Jag tycker t.o.m. forskarna verkar väldigt oense med tanke på alla nya rapporter som kommer hela tiden från olika håll som inte alltför sällan tyder på olika saker.

Vad gäller våran utveckling och vad vi ätit under evolutionens gång så får man ju kolla längre tillbaka. Jag kan inte tänka mig att vi ätit en så stor del tillagad mat om man kollar över hela evolutionens gång sedan våran början till där vi är i dag. Men det kanske någon annan här har bra koll på?

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 11:59
          Länk hit: #13

Medlem

Jag läste i min gymnasiebiologibok att vi får i oss alla essentiella aminosyror genom att äta gröna bönor och majs. Men gröna bönor kan man väl äta råa?

Jag äter mjölkprodukter och räkor också.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-12-2009, 12:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nej bönor ska man inte äta råa och dessutom smakar det inte särskilt gott.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tobb
          Inlägg 09-12-2009, 12:47
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Men när man äter raw food, ingår det cerealier i kosten då?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 12:49
          Länk hit: #16

Medlem

Du menar flingor? Ingen aning. Jag äter det iaf: corn flakes och havregryn = glutenfritt.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Tobb
          Inlägg 09-12-2009, 12:53
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Alla sorters spannmålsprodukter tänkte jag på smile.gif

( http://www.ne.se/cerealier )

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2009, 12:54
          Länk hit: #18

Medlem

Haricots verts = gröna bönor går bra att äta råa enligt denna sajt:

CITAT
          Haricot verts och andra späda bönor går även bra att äta råa.
          http://www.recepthjalpen.se/grona-bonor.html

Gröna ärtor går också bra att äta råa.

KRT: D-vitamin tror jag att jag får från fisk och räkor men är inte säker. Ska kolla upp det. Finns inte det i mjölk också?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 13:32
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:59) *
          Jag läste i min gymnasiebiologibok att vi får i oss alla essentiella aminosyror genom att äta gröna bönor och majs. Men gröna bönor kan man väl äta råa?

Jag äter mjölkprodukter och räkor också.
          Hampa går mycket bra att odla i svenskt klimat och hampafrön innehåller alla essentiella aminosyror, har hög proteinhalt och är nyttiga på en hel del andra vis. Så det skulle ju också gå. Majs är nog ingen miljövänlig gröda att odla skulle jag gissa på, det kanske går att odla den miljövänligt, men i större skala blir det problem i och med att den är så näringskrävande i alla fall.

CITAT (*Stintan* @ 09-12-2009, 12:23) *
          Nej bönor ska man inte äta råa och dessutom smakar det inte särskilt gott.
          Nej, de innehåller väl toxiner som man helst vill undvika? Ärter däremot går ju bra att äta råa och det gör att göra en hel del goda grejor på det smile.gif

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:49) *
          Du menar flingor? Ingen aning. Jag äter det iaf: corn flakes och havregryn = glutenfritt.
          Flingor går väl bort? De tillreds väl med hjälp av värme? Dessutom innehåller det annat processade ämnen. Sedan tror jag att levande föda-anhängare undviker sådana saker rent generellt.

CITAT (Tobb @ 09-12-2009, 12:53) *
          Alla sorters spannmålsprodukter tänkte jag på smile.gif

( http://www.ne.se/cerealier )
          Det finns det ju ingen anledning till att inte göra så länge de inte värmebehandlats på något vis. Jag vet att man kan blötlägga vissa av sädesslagens gryn och äta i stället för ris och liknande i alla fall.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-12-2009, 13:40
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 12:54) *
          Haricots verts = gröna bönor går bra att äta råa enligt denna sajt:
          Gröna ärtor går också bra att äta råa.

KRT: D-vitamin tror jag att jag får från fisk och räkor men är inte säker. Ska kolla upp det. Finns inte det i mjölk också?
          Jag gjorde hummus på gröna ärtor förra veckan, det var både gott och såg gott ut tyckte jag så visst går det bra.

D-vitamin finns främst i animalier och vissa svampar t.ex. kantareller samt i berikade produkter. Som vegan är D-vitamin inget problem men hur det blir för folk med en levande föda-kost vet jag inte. Det verkar som att de till stor del får i sig D-vitamin via solen och kantareller, groddar och spirulina som solbelysts.

CITAT
          • D2 finns i kantareller! 100 g kantareller ger 5 µg D-vitamin som är det rek. dagliga intaget, men själv intar jag 2000 IE (50 mcg) dagligen, man lär skruva upp dosen betydligt nu på vintern! (10 µg = 400 IE) Välj kantareller som växer på en ljus och solig plats, då går D-vitaminhalten upp.
          • Alfalfa-groddar (ställ dem i solen efter dag 2)
          • Bockhornsklöver-groddar (ställ i solen efter dag 1)
          • Spirulina alg
          • Chlorella alg (100 g chlorella innehåller 0,94 mcg D2-vitamin. Jag tror min våg har gått sönder, men de 8 piller chlorella jag äter dagligen väger enligt vågen 5 gram... så det är inte mycket D-vitamin jag får i mig där.)

Redigerat av Nauti: 09-12-2009, 13:41

--------------------

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon