Fick en myrten av min lillasyster i present för snart två år sedan. Enlig uppgift i butik var det inte en vanlig myrten, utan en "tåligare" sort som skulle vara mer lättskött. Exakt namn känner jag dock inte till. Den är ca 30 cm hög och var stammad och klippt lövverk (klotformat) när jag fick den.
Jag hade inte haft den mer än några veckor när jag upptäckte att den hade ullöss, som jag sprutade den mot. Sedan torkade den ut (hur begriper jag inte, men på någotsätt blev det så) och tappade ALLA bladen. Men jag ställde ut den på balkongen och mörkligt nog återämtade den sig så tillvida att den började skjuta nya skott. Efter sommaren tåg jag in den och då upptäckte jag att den hade sköldlöss - vilket jag också behandlade mot. Den verkade dock inte trivas jättebra, den växte inte och blev inte grönare. Trots detta överlevde den vintern och när vi flyttade i somras ställde jagut den på altanen. Den verkade trivas där för det kom mer nya skott. Tog in den när det blev för kallt och ställde den i en saltglaserad kruka (för att försöka behålla fukten bättre) men nu tappar den blad igen. ALLA gamla blad är borta, och det enda som återstår är nya gängliga skott med ljusgröna blad. Dessa blad ser dock friska ut, men hela plantan ser MYCKET märklig ut.....
Begriper bara inte hur jag ska sköta den för att den ska trivas?!?!?!?! Eftersom det var en present vid ett speciellt tillfälle vill jag verkligen att den ska överleva och bli fin igen. Kräver myrten mycket gödning? Hur mycketkan/ska man klippa den? Hur mycket vatten vill de ha på vintern? Och hur låga/höga temperaturer vill de ha på sommar/vinter? Kanske skulle den må bästi övervintringsfönstret, med 15-17 grader och extrabelysning? Brukar myrten tappa bladen där de växer vilt?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|