Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tid att plocka ympris!, Äpple, päron, plommon, körsbär
          Cilla
          Inlägg 30-01-2004, 21:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Unn,
          Vanligt problem. Knotigheten beror på att trädet stannat i växten, inte bildar ved (gren + blad) utan satsar på fruktanlag. Dessa grenar är hart när omöjliga att få igång i ett nytt träd. Försök något av detta:

- klättra upp i trädet och kolla toppen/topparna, dvs grenarna i centrum och högst upp. Dessa brukar ha någon liten tillväxt även om övriga trädet satsar på förökning (blom + frukt).

- beskär en gren upp till 5 cm grov i trädet i vårvinter på ett ställe högre upp i trådet. Detta sporrar trädet att försvara sig med ny grenmassa under växtsäsongen, och denna kan du ta nästa år. Även om det är ett vattenskott är det mycket lättare att få igång som ymp än en gammal, knotig fruktgren.

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 30-01-2004, 21:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Tack Cilla!
          Ska samla mod å skära lite...kanske. Men hur är det nu enligt allemansrätten? Har tänkt mkt på det just angående bl.a. detta träd som tydligen ska skötas av en (i min värld ännu omärklig) strandskyddsförening...Måste jag kanske fråga någon först?

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 01-02-2004, 15:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Cilla:
          Pga av div saker (bl.a. nåt vitt som kom ner uppifrån) har jag inte hunnit svinga mig i lianerna....
          Skall försöka på ons eller torsdag...
          rolleyes.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-02-2004, 19:19
          Länk hit: #24

Medlem

Gammeldanne - ingen brådska, berätta när du får tid!

Unn - jag känner inte till alla detaljer om allemansrätten men skulle tro att den är restriktiv vad gäller att ta kvistar från träd. Ägs marken av en strandskyddsförening ed skulle jag använda mitt sorts sunda förnuft: Om området används frekvent och det finns risk att fler plockar ympris skulle jag tveka, om träden stått orörda under lång tid och jag endast ville ha ett par årsskott till mig själv skulle jag gå vidare, om föreningen som äger marken var igång med att börja sköta området skulle jag kontakta dem... etc.

Ditt sunda förnuft kanske talar annorlunda, men jag tror du har större nytta av det än av det juridiska kring allemansrätt och markförvaltning så länge som det handlar om ett par ympkvistar.

På tal om det: Man har lätt att ta alldeles för mycket ympris i början. Det man behöver är en kvist som har en sisådär 10 knoppar. Av en sådan får man ut ca 3 ympkvistar, och det räcker med 1 för att göra ett träd och 2-3 för att sätta in i ett äldre träd.

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 02-02-2004, 09:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Tack Cilla för (o)moraliskt stöd. Jag har ju ett gott ändamål eller hur rolleyes.gif . Förövrigt har jag precis funnit en plantskola i danmark som ympar på vildstam.. wub.gif Har letat förgäves i Sverige. Så även om jag inte lyckas med mina egna ympar kan kanske min dröm om STOORA fruktträd bli sann
          Lycklig / Unn

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 04-02-2004, 18:25
          Länk hit: #26

Medlem

I dag har björnen klättrat i äppelträd för att ta ympgrenar!! Trodde han ja!! blink.gif wacko.gif
          Hade läst på om gammal och ung fruktved... http://www.juniper.se/tradvard/gammalung.htm.
          tittat på bilder...

När man så står där uppe och balanserar så gott det nu går på sinan ramar och tänker klippa till " 30-50cm grenar som inte är knotiga" så innfinner sig plötsligt en fråga???

HUR TJOCKA skall dessa ympgrenar vara? Eller smala om man hellre är lagd åt det hållet.... smile.gif

Så en stor björn med mycket liten hjärna rafsar till sig ett antal varianter, det är ju inte säkert att vädret kommer att vara så fint som idag.. smile.gif

Men innan jag har lagt dem "I fuktat eller insnöat tidningspapper" så undrar jag bara stilla:

Skall jag gräva ner hela SKITEN eller sålla bort vissa?
          Jag har från lillfingertjocka till ca 4-5 cm diameter!!!

Det är tur att det är så kul att klättra i träd...

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 04-02-2004, 18:42
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Nä nu snurrar det väl under huvudpälsen på dig, gammelnalle! laugh.gif Årsskott, sa Cilla, de är väl inte 4-5 cm tjocka??? tongue.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 04-02-2004, 18:59
          Länk hit: #28

Medlem

Hur skall jag kunna veta hur tjockt ett årsskott är??? Och hur kan du veta hur tjocka MINA årsskott är?? tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          Det är ju dessutom SKOTTÅR i år !!! och då växer det så det knakar!!
          blink.gif wink.gif wacko.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-02-2004, 00:31
          Länk hit: #29

Medlem

Hej Gammelnalle,
          Skrattar högt åt dina funderingar!

Vad som är årsskott, dvs så lång bit av grenen som växte ut förra sommaren, ser du inte på tjockleken i första hand. Det ser du genom att följa en kvist från dess yttersta spets och inåt. Där förrförra höstens tillväxt slutade och förra sommarens började syns en liten ring runt kvisten. När grenen slutar växa på sensommar/höst och där den sedan börjar växa igen syns ett litet ärr, som en ring alltså. Ofta kan man se dessa ringar 2-5 år bakåt, så att man kan se hur långt grenarna växte flera år bakåt.

Ett årsskott, dvs en växtsäsongs tillväxt, brukar aldrig vara 4-5 cm grov i diameter - inte ens skottår tongue.gif (trädet växer ju heller inte nu i febriari...). Sådana ympar är också mycket svåra att ympa på ett underlag, men du kan alltid försöka.

Mitt råd: Slå in hela bunten i vått tidningspapper, gräv ned och ta upp i vår igen. Till dess kan du också låna eller köpa Ympning av fruktträd av Anton Nilsson - Ica bokförlag. Den hjälper en att lyckas.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 05-02-2004, 08:03
          Länk hit: #30

Medlem

ÅH , ni e la för goa!!!!!
          wub.gif wub.gif wub.gif

Detta inne-bär (bär= björn på tyska) att jag alltid skall använda mig av YTTERSTA delen av grenarna??? ELLER???
          Jag skall ta mig till den stora stada och se om biblioteket har : "Ympning av fruktträd av Anton Nilsson" .
          Sedan skall jag använda boken till att: Blöta ner bladen Slå in hela bunten , gräva ned och ta upp i vår igen. (OM jag nu får låna boken så länge!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Men jag tycker nog att dina sidor var MYCKET TYDLIGA... förutom tjockleken då sleep.gif

PS Det var mycket lättare att KLÄTTRA på 4cm tjocka grenar iallafall ! DS

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-02-2004, 12:11
          Länk hit: #31

Medlem

Du ger goa leenden också Gammelnalle! Det är inte helt lätt att förstå sig på hur träden växer och hur de vill växa samman, så bra frågor är det också. Ge dig inte och du kommer att bli expert på ympning!

Detta innebjörn, innebär, att det du ympar med är en del, vilken som helst, av årsskottet. Om trädet vuxit 30 cm förra året (kolla från grenspetsen till lilla ringen) kan du använda vilken bit som helst av denna.

Ett ympris som du plockar och sedan lagrar över vintern kan vara 50 cm långt. En ympkvist som du sedan sätter i trädet är 2-5 knoppar lång. Använder du yttersta delen av årsskottet kommer du att klippa av yttersta knoppen när du satt ympen i trädet. Använder du en bit längre in på årsskottet kommer du att beskära över den knopp som sitter ytterst också.

Kolla denna bild på ett sorts ympsätt. Oavsett hur du sedan fäster dina ympar på underlaget (i trädet) så kommer du alltid ha lika korta ympkvistar, som är tagna någonstans på ympriset, som är årsskottet av ett annat träd.

När du tar dina årsskott och börjar göra ympar gäller det att ymparna inte hamnar "ut och in". När du fäster lilla ympen på grenen i trädet ska riktningen på ympen vara densamma som den var när den växte på trädet du tog den ifrån. Det är lätt att se vad som var in och ut på ympen genom att titta på knopparna, som är triangulära. Kolla i det träd du ska ympa på så ser du riktningen på knopparna!

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 06-02-2004, 13:21
          Länk hit: #32

Medlem

Cilla:
          Jag var ute igår, KANONVÄDER för gamla björnar att klättra i gamla äppelträd (Så det gör inget att jag inte ligger i idet- jag har ändå inget ID-kort) och plockade ris. Nu, efter dina påpekande, såg jag TYDLIGT skillnad på riset. "Årsringen" syns ju hur tydligt som helst.

Ja inte blev det några 4cm kvistar, int...... tjockaste var väl som ett lillfinger på en 12årig flicka...

De är nu invirade i blött tidningspapper och jag har FÖSÖKT att gräva ner dem.... men jag tror inte att du anser att 15cm ner är detsamma som att jag har grävt ner dem...???? Tjälen gör att jag inte kommer längre...

Å andra sidan kupade jag över 20cm jord över dem...

Du får la tala om för mig om en stor björn med mycket liten hjärna skall ge sig ut ur idet och plocka in dem i köla-skåpet istället.

Behöver jag förbereda "moderträden" på något sätt?? Detta med ympning verkar roligt och även om just detta träds ingrepp är för att försöka få den att överleva, pga dess "orginalitet" och goda egenskaper.

Jag har i trädgården 6 andra olika sorter (inte alla artbestämda men jag tror det var Tilchy, Whelthy, Gravenstein , Cox Orange och 2 gamla fulingar av tveksam härkomst.) samt 2 träd som står utanför tomten, men enär jag inte har någon granne närmre än 1km "disponerar " jag dessa.

Mycket blev det nu!!! Och ockuperat en annans tråd har jag (FÖRLÅT MIG!!! wub.gif ) (kanske skall jag flytta över till en egen tråd??)

TACK ALLA som stöttar mina klumpiga försök
          och en BAMSEKRAM till Cilla!! sleep.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-02-2004, 23:39
          Länk hit: #33

Medlem

Hej Gammelnalle!
          Kul att du lyckades hitta årsskott och att du fick en fin stund i träden!

Du behöver inte förbereda moderträden, dvs de du ska sätta ymparna på. När det är dags att sätta på ymparna gör du ett snitt med skarp kniv i modergrenen och i ympen och lägger samman snittytorna så snart som möjligt - de torkar fort.

Om du fick ned riset 15 cm och lade jord ovanpå räcker det säkert. Du kan skotta snö över också. Att du kunde gräva över huvud taget tyder på att du inte bor så långt norröver. Om du grävde på ett soligt ställe - vattna när det blir bar backe så att riset inte torkar. Det är lite som att ha snittblommor detta med ympris, fast tåliga sådana... De vill helst ha ca 5 grader varmt och fuktigt.

Jag brukar ympa med en tunnbladig kniv som är slipad så att den har egg endast på ena sidan. Det är en billig ympkniv och sedan jag lät den ersätta tapetknivar och andra osm jag tidigare använde så började jag lyckas med de flesta ympar.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 15-02-2004, 13:38
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Cilla @ 12-02-2004, 23:39)
          Hej Gammelnalle!
          Kul att du lyckades hitta årsskott och att du fick en fin stund i träden!

Du behöver inte förbereda moderträden, dvs de du ska sätta ymparna på. När det är dags att sätta på ymparna gör du ett snitt med skarp kniv i modergrenen och i ympen och lägger samman snittytorna så snart som möjligt - de torkar fort.

Om du fick ned riset 15 cm och lade jord ovanpå räcker det säkert. Du kan skotta snö över också. Att du kunde gräva över huvud taget tyder på att du inte bor så långt norröver. Om du grävde på ett soligt ställe - vattna när det blir bar backe så att riset inte torkar. Det är lite som att ha snittblommor detta med ympris, fast tåliga sådana... De vill helst ha ca 5 grader varmt och fuktigt.

Jag brukar ympa med en tunnbladig kniv som är slipad så att den har egg endast på ena sidan. Det är en billig ympkniv och sedan jag lät den ersätta tapetknivar och andra osm jag tidigare använde så började jag lyckas med de flesta ympar.

Du skrämmer mig !!!!! laugh.gif laugh.gif

"Det är lite som att ha snittblommor detta med ympris, fast tåliga sådana...!"

SNITTBLOMMOR!!! de skulle inte klara 1 vecka!!! Knappt att kaktusarna överlever...

men som nå'n hade som signatur: Går de inte att äta.....

Jag trodde jag bodde i zon4... men nu såg jag en zonkarta och jag verkar ha fått förflyttning till zon 3...
          Kan det bero på zonterapi??? smile.gif smile.gif smile.gif

Men jag försöker göra som du sagt....

"Jag brukar ympa med en tunnbladig kniv som är slipad så att den har egg endast på ena sidan"

Alla mina knivar har egg bara på en sida !!!!! laugh.gif laugh.gif tongue.gif wink.gif

(kunde inte låta bli.... fl´åt...)

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-02-2004, 19:33
          Länk hit: #35

Medlem

tongue.gif Just det ja, äppelympar är närapå lika tåliga som en ömtålig kaktus... Så visst klarar du det, särskilt eftersom du låter jorden göra sitt genom att gräva ned dem.

Du vet säkert vilken sorts kniv jag menar - den som är snedslipad. Ena eggsidan rak, andra snedslipad. Vanliga knivar är ju slipade på bägge sidor så att eggen bildar ett V. Det går med dem också men det är ingen slump att man kommit på att slipa ympknivar på detta sätt.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 15-02-2004, 19:57
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Cilla @ 15-02-2004, 19:33)
          tongue.gif Just det ja, äppelympar är närapå lika tåliga som en ömtålig kaktus... Så visst klarar du det, särskilt eftersom du låter jorden göra sitt genom att gräva ned dem.

Du vet säkert vilken sorts kniv jag menar - den som är snedslipad. Ena eggsidan rak, andra snedslipad. Vanliga knivar är ju slipade på bägge sidor så att eggen bildar ett V. Det går med dem också men det är ingen slump att man kommit på att slipa ympknivar på detta sätt.

Jodå jag vet vad du menar!!!
          MEN tro' t eller ej.... det spelar roll på vilken sida den är fasad!!
          Som 80% vänsterhänt vet jag!!! Detta gäller i princip de flesta verktyg med skärande egg. Även saxar !!! Resultatet av att klippa med vänster hand brukar bli uruselt. (Skänklarna vill helt enkelt "sära" på sig)

mvh
          björn

PS jag får väl utnjyttja de resterande 20% DS

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-02-2004, 20:17
          Länk hit: #37

Medlem

Hej Björn - du har helt rätt. Jag köpte av misstag en ympkniv för vänsterhänta en gång, och jag är högerhänt. Ska se om jag har den i gömmorna, skickar den gärna till dig om jag hittar den!

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 16-02-2004, 07:07
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Cilla @ 15-02-2004, 20:17)
          Hej Björn - du har helt rätt. Jag köpte av misstag en ympkniv för vänsterhänta en gång, och jag är högerhänt. Ska se om jag har den i gömmorna, skickar den gärna till dig om jag hittar den!

VA!!!! FINNS SÅNA????

saxar och mer "vardagliga" tingestar springer man ju på !!! Men ympknivar !!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2004, 13:04
          Länk hit: #39

Medlem

Jajamän de finns. Jag tog en koll i lagret här och hittar inte den jag fick av misstag, men hör av mig om jag gör det.

Kolal på nätet och fråga i välsorterade trädgårdsbutiker. På trädgårdsmässan i Älvsjö kommer flera verkstygsföretag vara representerade, kolla i förra årets företagskatalog över mässdeltagare så kan du säkert få tag i en som säljer ympverktyg för vänsterhänta.

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2026, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon