Idag har har jag varit på min årliga jakt som för mig blivit en tradition som alltid utövas 3-4 dagar innan julafton oavsett väder eller vind

Just idag var vädret i det närmaste perfekt, -7 grader och det snöade lite försiktigt, med nysnö blir jakten lättarare.
Packar min ryggsäck med lite varm choklad, lussebullar och kamera. Hämtar mitt vapen som jag ställer bredvid ryggsäcken i hallen och sätter på mig ytterkläderna. Nu börjar hunden förstå vad som är på "G" han hoppar upp och ner som en jojjo med längtansfulla blickar mot dörren.
Men idag får han trots sin iver stanna hemma för så sent som i förrgår rapporterades det att det fanns varg i området och jag tänker inte utmana ödet. Med ryggsäcken på ryggen och vapnet på axeln går jag ut genom dörren, hör hunden krafsa på insidan.
Jag behöver bara förflytta mig ett tjugo tal meter så befinner jag mig i skogen och på mina jaktmarker. vandrar runt i ca en timma och spejar, inget byte inom synhåll. Färska spår efter både rådjur och hare syns i nysnön, några vargspår syns dock inte till.
Jag sätter mig efter ett tag på ryggsäcken och ställer mitt vapen mot en gran. Häller försiktigt och så tyst jag kan den varma chokladen i min mugg och tar en lussebulle. Sitter alldeles stilla och bara njuter av tystnaden och känner doften från granarna och nysnön. Jag är en gäst i gråbens hem
Plötsligt bryts tystnaden av en hackspett som landat i en gran intill, jag reser mig upp och fortsätter djupare in i skogen.
Efter drygt en halvtimma så står plötsligt mitt byte framför mig, ståtlig och vacker och helt ovetande om att om ett par dagar om allt går vägen så är den en trofe i mitt vardagsrum.
Jag tar sakta vapnet från axeln, tar ett djupt andetag och fäller mitt byte som snart ligger framför mina fötter. Bytet ser mindre ut nu när det ligger på marken men verkar kraftigare än förra årets så jag är riktigt nöjd

Binder ett rep runt dess fot så jag lättare kan dra det genom skogen och hem.
Väl hemma på gården igen hänger jag tillbaka mitt vapen i vedboden och går sedan in för att visa upp mitt byte :
ÅRETS JULGRAN
PIC_2008__3_.JPG ( 340.45k )
Antal nedladdningar: 28
PIC_2010__2_.JPG ( 395.99k )
Antal nedladdningar: 19