Jag har tänkt odla i upphöjda bäddar nästa år... Jag såg beskrivningen här på odla och tänkte väl följa den på ett ungefär, först ett lager kvistar, sen jordkockor och annat grovt material och sedan kompostmaterial(tänkte samla grönsaksrens nu under vintern, och blanda med löv, slaget gräs eller vad jag nu får tag på till våren) blandat med hästgödsel med ganska mycket strö och sist jord... Antingen ska jag använda grässvålen jag har tagit bort nu ihöst om högen har blivit bra nu över vintern eller så får jag väl köpa jord. eller kanske en blandning för att spara pengar... Hmm, vad tror ni om att blanda köpjord med min grässvål/jordkockor (tjälen har nog sprängt den till våren), borde väl kunna bli en bra blandning... Vad jag funderar på är framförallt hur tjocka lagren ska vara, om jag ska odla morötter t.ex så bör ju jorden vara ganska djup... För att kompostmaterialet ska brytas ner med luftälskande bakterier och inte "dom andra" så behövs ju luft, men samtidigt ett ganska tjockt lager jord, löser kvistarna i botten detta eller? Jag antar att jag måste lägga det hela ganska luftigt, men inte för luftigt för då kanske jorden blir "ostadig"... Blev lite snöigt här men ni fattar frågan=)
Redigerat av cirre: 21-12-2009, 16:21
|