Ska kanske inte skriva i den här tråden eftersom jag reducerade min vikt redan förra året. Från januari till juli tappade jag 20 kilo utan några "konstiga" bantningsmetoder. Från 82 kilo till 62.
Jag bestämde mig helt enkelt för att skippa allt socker och äta mindre porttioner. Dessutom slutade jag med alla lättprodukter och övergick till smör och grädde i matlagningen. När jag åt smörgåsar, vilket jag gör varje kväll, valde jag norskt flatbröd från Kavli, som ju innehåller mycket fibrer, men få kalorier. Jag har smör på smörgåsarna och mycket feta ostar.
Mitt bästa knep var nog att äta på en mindre tallrik.
Jag ställer mig inte på vågen särskilt ofta och mäter aldrig mitt midjemått. Jag använder kläderna, som måttstock.
Pga min sjukdom kan jag inte motionera, men ser till att röra mig så mkt som möjligt ändå.
Resultatet är att jag fortfarande håller vikten och kan glädja mig åt att jag vuxit ur alla kläder i min garderob. Från storlek 44/46 till 38/40.
I stort sett kanske man kan säga att jag lever efter LCHF-metoden, utan att följa den slaviskt. Äter både potatis, pasta och ris och numera också bröd jag själv bakar.
Att jag överhuvudtaget började banta, beror på att jag hört/läst att det kan underlätta för reumatiker att gå ner i vikt. Tyvärr har jag inte blivit bättre, snarare tvärtom, men mina knän tar inte lika mycket stryk längre, så där har jag mindre ont.
Jag önska er alla lycka till med era försök och hoppas verkligen att ni lyckas. Det är skönt att leva ett smalare liv.