Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2010 års viktreduceringstråd, En tråd av högsta vikt.
          Anma
          Inlägg 03-01-2010, 00:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Två dagar utan kolhydrater, mångt fler ska det bli. smile.gif

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 03-01-2010, 09:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Är också sjuk som flera andra men börjar med att köpa en ny våg och leta upp måttbandet så sätter jag igång när jag är lite friskare.

Redigerat av Krolliljan: 03-01-2010, 09:02

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-01-2010, 10:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Ja vist är det hög tid att dra åt godisintaget blush.gif
          Bra att du starta denna tråd Anki_V tummenupp.gif kan ju leda till att man skärper sig!!!
          sommaren 2008 vägde jag 13 kg mindre än idag och mådde hur bra som helst biggrin.gif
          jag är med... cool.gif

Från och med NU.... är det skärpning!!!!

Citera
          Christa
          Inlägg 03-01-2010, 10:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag gick ner 15 kg våren 2008. Vikten hade börjat dra iväg trots att jag åt väldigt lite och gick 5 km per dag.

När fettet försvann fanns inte mycket kött på benen. Musklerna hade nästan försvunnit efter 16 år med kontorsarbete och stress.

Det är lömskt att bara titta på antalet kilon. Jag hade i många år ätit mindre och mindre för att hålla vikten och lyckades ganska bra men till slut drog det iväg på grund av att musklerna var i så dåligt skick.

När jag började ana detta gjorde vi en mätning av kroppssammansättningen min sambo och jag. Han hade en hel del synligt daller vilket jag inte hade men det var som jag då börjat misstänka. Han fick bra värde och jag låg under gränsvärdet.

Ur hälsosynpunkt är viktigast att ta tag i ämnesomsättningen. Det är inte övervikten i sig som raserar hälsan.

Citera
          Mejal
          Inlägg 05-01-2010, 06:56
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

När det gäller att förbränna calorier, så är det inte tiden man går utan hur långt man kommer på den tiden som är det väsentliga. Så om A går 1 mil på en viss tid medan B går den på halva så har de i stort sett bränt lika mycket calorier. Det som skiljer är att B kommer att få bättre kondis. Så fortsätt du att gå med hunden i precis den takt du vill. Vill du förbränna mer, så försök att gå lite längre.

Egentligen är bantning ett nollsummespel. För att hålla vikten gäller"energi in"=" energi ut" För att minska i vikt måste man helt enkelt strypa på sidan "energi in" alternativt öka "energi ut". Sen vilket man gör är likvärdigt. Mest effektivt är naturligtvis att göra bäge delarna.

För att kunna hålla vikten tror jag det är viktigt att man inte förlitar sig på för mycket mirakelkurer eller överdriva genom att tokbata eller tokmotionera utan i stället försöka att parallellt få in ny vanor, som att äta mindre och röra sig mer. Annars tar det ingen tid tills man är tillbaka igen.
          Det gäller att förska hitta något typiskt svenskt LAGOM-läge.

Jag hänger föresten på och vägde in mig i fredags. angry.gif

Jag är föresten en gammal rosenforumist, som inte är så väldigt aktiv i forumen, men som har varit med i stort sett sen Odla.nu startade. Jag läser mer än jag skriver.
          ...Och jag är inte fullt så torr som det här inlägget gör gällande. smile.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 05-01-2010, 07:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Christina i Taxinge
          Anki V
          Anma
          pimpim2
          Bettis
          Wilmer
          Monarda
          Freya
          Markus H
          Ing-Marie i Finnerödja
          Eva I Höga
          4:an
          KRT
          Blomkronan
          Mejal

Ja, nu börjar vi bli ett gäng….även om vissa väger/mäter sig lite i smyg.
          Hojta till om jag missat någon!

Halvvägs in i första veckan så kan jag väl säga att det gått hyggligt. Det kan bli bättre och det blir det säkert också när alla helger är slut och oxveckorna med fasta rutiner startar igen

Min metod för viktnedgång är gammal och beprövad och går ut på att öka ”utgifterna” och minska ”inkomsterna”. Jag använder som stöd en gammal viktväktartabell där de räknar points.

Jag följer den inte slaviskt men försöker hålla ner på både fet och kolhydrater. Den metoden passar mig bäst eftersom jag har väldigt svårt för att äta mycket fett och gillar frukt. Dessutom vet jag att den fungerar för mig.

Värst nu är att det inte känns så lockande att göra långa promenader….I morse var det -19 och blåsigt så det kändes som -35. Är väderleken ”tjänlig” går jag i alla fall den ena vägen till eller från jobbet vilket ger en rask promenad på dryga halvtimmen.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          stennie
          Inlägg 05-01-2010, 08:36
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Jag vill också hoppa på...köpte en ny våg igår, på den väger jag 2 kg mer än på den gamla thumbdown.gif men, men.

Jag började springa i slutet på sommaren, har inte gått ner mycket sen dess, men har märkt en förändring på kroppen......
          I kväll ska jag göra lite mätningar....

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          LasseB
          Inlägg 05-01-2010, 08:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Nästan bara kvinnor här så här kommer jag att trivas *ler*
          Jag borde nog hoppa med gjorde ju ett ryck för ett år sedan gick ner 8 kg på 8 månader utan att lägga om matvanorna utan bara träning, 3 ggr /vecka
          Ska väl göra både delarna nu men det är så svårt att låta bli godis
          Visst jag är med

Citera
          KRT
          Inlägg 05-01-2010, 09:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Som Mejal skriver - handlar om balans och eftersom jag är bekväm av mig OCH gillar god mat brukar jag försöka börja med motion innan jag modifierar maten smile.gif. Gick ner några kg när jag hade lunginflammation, men julen och nyåret motverkae nog den nedgången känns det som whistling.gif

Nu har jag haft oturen att få en massa hosta, och linfektioner i luftvägarna sedan mitten av november och då är det ingen höjdare att anstränga sig men om jag bara kan bli frisk nu, så jag kan komma igång med motionerandet. Gillar att jogga, och tar man med barnvagnen blir även en 4-5 km runda ganska tung. Speciellt om man väljer en runda med backar smile.gif
          Ska börja jobba igen efter föräldraledigheten om några veckor och jag ser faktiskt fram emot det, mindre småätande och mer rörelse när man är på jobb jämfört med när man går hemma... Kan bara vara positivt för vikten.

Och, jag borde nog köpa en ny våg.... Misstänekr att den gamla inte är helt bra eftersom den inte visar samma sak om man ställer sig på den tre gånger i rad laugh.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-01-2010, 10:24
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Jösses! Nu är vi 17st!
          Kuuuuuuul att se dig här Mejal! smile.gif

Christina i Taxinge
          Anki V
          Anma
          pimpim2
          Bettis
          Wilmer
          Monarda
          Freya
          Markus H
          Ing-Marie i Finnerödja
          Eva I Höga
          4:an
          KRT
          Blomkronan
          Mejal
          Stennie
          Lasse B

Jag grämer mig såååå att jag är superförkyld och inte kan ta mina dagliga stavpromenader! mad.gif
          Min "bantning" går till så att jag äter ungefär samma som jag alltid äter, men aningen mindre portioner och där det är möjligt äter jag mer grönsaker. Massor av apelsiner för de är så goda så här års!
          Det som tillkommit är de regelbundna stavpromenaderna - som jag alltså inte kan ta just nu.
          Här var det -21 imorse, men har nu stigit till -16.

Ser verkligen fram emot ett lättare liv! biggrin.gif
          Imorse kunde jag knäppa byxknappen utan att lägga mig på sängen först! laugh.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-01-2010, 10:34
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag ansluter mig också.
          Men min insats börjar först på torsdag, då jag ska gå på fin middag i morgon.

Jag tänker kontrollera min vikt genom att mäta midjemåttet. Upptäckte till min fasa att det nu är 102 cm. För tre år sen så lyckades jag minska det från 108 cm till 90 cm. jag lyckades hålla det skapligt tills jag beslutade mig för att sluta snusa och sen dess har jag lagt på mig en del.

Jag tänker äta mindre portioner och avstå från kakor och godis. Unnar mig dock både vin och dessert till helgen. Konceptet har fungerat innan.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-01-2010, 10:36
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Tycker jag känner en liten förändring på kläderna nu, har slutat att vräka i mig en massa onyttigheter efter julen och dessutom har jag kommit igång med promenaderna igen. Det är skönt när man känner att det går åt rätt håll, men jag har inte vägt mig än.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2010, 10:54
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Mejal @ 05-01-2010, 06:56) *
          .......................För att hålla vikten gäller"energi in"=" energi ut" För att minska i vikt måste man helt enkelt strypa på sidan "energi in" alternativt öka "energi ut"................

Gamla fördomar och något som ger dåliga samveten........ Öka ämnesomsättningen kan man göra på flera sätt, ett av dom är att röra på sig, men det finns andra!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-01-2010, 11:03
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 10:54) *
          Öka ämnesomsättningen kan man göra på flera sätt, ett av dom är att röra på sig, men det finns andra!
          Anki

Men va bra - berätta på vilka andra sätt!
          Jag behöver alternativ nu när jag sitter här och snörvlar, hostar & nyser......

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2010, 11:11
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-01-2010, 11:03) *
          Men va bra - berätta på vilka andra sätt!
          Jag behöver alternativ nu när jag sitter här och snörvlar, hostar & nyser......

Ett sätt är att öka fettintaget och ta bort kolhydraterna ur kosten. Finns säkert flera.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Monarda
          Inlägg 05-01-2010, 15:38
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Hålla koll på kalorierna är det enda som funkar för mig. Köpte mig en digital brevvåg på Biltema som är liten och smidig att ha framme på köksbänken. Hoppade med i Aftonbladets viktklubb och där får man reda på hur många kalorier man får förbruka per dag enligt uppsatt mål, som för mig är - 10 kg. Man får färdiga menyer som man kan följa om man vill. Jag gör dock mina egna och får på ett enkelt sätt reda på antalet kalorier genom att skriva in vad och hur mycket jag ätit. Så anger man vad man gjort i motionsväg och så dras dom kalorierna bort från dagsintaget. Ganska smidigt faktiskt och det här gör att jag verkligen tänker på vad jag äter.

Citera
          KRT
          Inlägg 05-01-2010, 16:09
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 11:11) *
          Ett sätt är att öka fettintaget och ta bort kolhydraterna ur kosten. Finns säkert flera.
          Anki

Syftar du på Atkins??? Att fett skulle "kosta mer" kalorier att bränna än kolhydrater än fett? Stämmer tyvärr inte. Studer har visat att Atkins helt enkelt fungerar eftersom man äter mindre - fett mättar bättre och längre helt enkelt varpå man äter mindre mat. Var ett mycket intressant dokumentärprogram på TV om det för några år sedan.

Om det inte handlar om Atkins, skulle jag gärna vilja veta mer, låter för bra för att vara sant smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2010, 17:03
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (KRT @ 05-01-2010, 16:09) *
          Syftar du på Atkins??? Att fett skulle "kosta mer" kalorier att bränna än kolhydrater än fett? Stämmer tyvärr inte. Studer har visat att Atkins helt enkelt fungerar eftersom man äter mindre - fett mättar bättre och längre helt enkelt varpå man äter mindre mat. Var ett mycket intressant dokumentärprogram på TV om det för några år sedan.

Om det inte handlar om Atkins, skulle jag gärna vilja veta mer, låter för bra för att vara sant smile.gif

LCHF är det. Jag äter också den kosten och jag kan absolut inte påstå att jag äter varken mindre mängd eller sämre. Försöker hålla nere kolhydraterna så mycket det går men lite blir det ändå.

Atkins tog väl bort kolhydraterna helt om jag inte har helt fel.

Redigerat av *Stintan*: 05-01-2010, 17:04

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Mejal
          Inlägg 05-01-2010, 17:55
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

Ledsen att behöva göra alla ledsna, men det finns inga mirakelmetoder, eftersom energiprincipen tyvärr gäller även för oss människor. (annars hade vi uppfunnit evighetsmaskinen)
          Så vad som gäller är:
          "Energi in = energi ut" för att hålla vikten. Har man den i åtanke, så ser man att det finns två alternativ för att banta.
          1.Minska energiintaget.
          2. Öka energiuttaget.
          Och givetvis går det ännu fortare om man kan göra både och.

Sen är det i princip likgiltigt vad man äter. Men för att inte bli tokig av hunger är det lämpligt att öka på med matvaror som har låg kalorimängd, men som ger hög mättnadskänsla.
          Viktväktarmat är ett typiskt exempel på sån mat.

Och jag vill påstå att all viktminskning bygger på ovanstående, sen kan man kalla metoden för vad man vill, men räknar man på energin, så är det det ovanstående som gäller.

Sen gör man givetvis som man vill. Det kan kännas bra att följa någon "metod" och det kan fungera jättebra och man går ner i vikt och livet leker. Men vad man har gjort är antingen punkt 1 eller punkt 2 eller båda. smile.gif
          Så egentligen, vad vi letar efter är att försöka finna en väg som gör det mindre tråkigt och smärtsamt att få kroppen att acceptera mindre energi in,så att den blir tvungen att börja använda alla den lagrade energin som vi har runt midjan och på andra ställen.

Jag för min del gör som Christina, äter mindre, försöker äta mer frukt istället för godis, äter mer grönsaker och rör mig mer och det börjar visa sig på vågen.

PS. Tur man har en hund som behöver långa promenader. DS tongue.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 05-01-2010, 18:18
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag gick ner 1 kilo bara av att läsa den här tråden giggle.gif

Redigerat av Motti: 05-01-2010, 18:19

Citera

13 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 09:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon