Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2010 års viktreduceringstråd, En tråd av högsta vikt.
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2010, 19:13
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Mejal @ 05-01-2010, 17:55) *
          Ledsen att behöva göra alla ledsna, men det finns inga mirakelmetoder, eftersom energiprincipen tyvärr gäller även för oss människor. (annars hade vi uppfunnit evighetsmaskinen)
          Så vad som gäller är:
          "Energi in = energi ut" för att hålla vikten. Har man den i åtanke, så ser man att det finns två alternativ för att banta.
          1.Minska energiintaget.
          2. Öka energiuttaget.
          Och givetvis går det ännu fortare om man kan göra både och.

Sen är det i princip likgiltigt vad man äter. Men för att inte bli tokig av hunger är det lämpligt att öka på med matvaror som har låg kalorimängd, men som ger hög mättnadskänsla.
          Viktväktarmat är ett typiskt exempel på sån mat.

Och jag vill påstå att all viktminskning bygger på ovanstående, sen kan man kalla metoden för vad man vill, men räknar man på energin, så är det det ovanstående som gäller.

Sen gör man givetvis som man vill. Det kan kännas bra att följa någon "metod" och det kan fungera jättebra och man går ner i vikt och livet leker. Men vad man har gjort är antingen punkt 1 eller punkt 2 eller båda. smile.gif
          Så egentligen, vad vi letar efter är att försöka finna en väg som gör det mindre tråkigt och smärtsamt att få kroppen att acceptera mindre energi in,så att den blir tvungen att börja använda alla den lagrade energin som vi har runt midjan och på andra ställen.

Jag för min del gör som Christina, äter mindre, försöker äta mer frukt istället för godis, äter mer grönsaker och rör mig mer och det börjar visa sig på vågen.

PS. Tur man har en hund som behöver långa promenader. DS tongue.gif

Var och en blir salig på sin tro! Och jag vill påstå att du har fel. För du kan väl ändå inte mena att människor som har svårt att röra sig ska svälta vilket skulle bli följden om man följde dina råd. Svält kan bidra till fettma om du inte visste det. Om folk slutade äta socker och spannmål och därmed minska på kolhydratintaget skulle mycket vara vunnet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-01-2010, 19:18
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

CITAT (Motti @ 05-01-2010, 18:18) *
          Jag gick ner 1 kilo bara av att läsa den här tråden giggle.gif

Oj, här kom ytterligar en metod! naughty.gif 000.gif

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Anma
          Inlägg 05-01-2010, 19:55
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja, alla får göra som känns bäst för dem.
          Själv har jag minskat rejält i vikt två gånger i mitt liv.

Första gången på nittiotalet, med hjälp av träning på gym, tunga vikter för det tycket jag var roligast och den traditionella lågfettkosten. Visst var det effektivt, tappade 10 kg på 5 månader samtidigt som jag byggde muskler, men jag blev aldrig av med godissuget och kompenserade godisätandet med ännu mer träning.

Andra gången var ett par år efter att jag var tvungen att sluta träna efter min olycka. Då satsade jag fullhjärtat på Gi-kosten. Åt allt det jag tyckte om i den kosten och lät bli allt annat och det jag inte gillade. Gick ner 10 kg på 4 månader utan någon som helst extra träning. Höll vikten länge och hade inget godissug, men så småningom började jag tillsätta mer kolhydrater och innan jag visste ordet av fanns godispåsen i kundkorgen titt som tätt.
          Det gick väl an i ett par år, höll mig under 70 kg i varje fall, men så slutade jag att röka och då var det kört.
          Har nu gått upp från 68 till 82!!! (trodde det var 78 kg fortfarande men det visade sig vara fel vid vägningen på nyårsdagen) på 11 månader!

Så denna gången har jag börjat med lchf. Och har redan gått ner 1,6 kg, på 5 dagar, men det mesta är vatten, det vet jag ju. Men ändå.
          Märker redan att jag småäter mindre och mindre mellan målen, det behövs inte, för jag är varken sugen eller hungrig lika mycket som innan.

LCHF är ingen ny mirakelkur, den är faktiskt väldigt logisk om man förstår hur kroppen fungerar. Det finns massor att läsa på nätet om man vill veta hur det fungerar. Det är heller ingen bantningskur, utan en livsstil. Det har ju jag bevisat åtminstone för mig själv genom att jag kört med GI, som är en variant med fler kolhydrater i kosten, och vad som hände då jag tillsatte mer kolhydrater.
          För mig som har dålig karaktär när jag är riktigt sugen på godis är det mycket bättre att slippa suget, som jag gör med denna kost, än att kämpa med det varje dag. yes.gif

Förresten, min kvällsmål igår bestog av tjocka gurkskivor med tjock skiva med brieost. yammi!! Bara en sån sak!

Citera
          4:an
          Inlägg 05-01-2010, 20:05
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Har bestämt mig för att en ½ timmes träning per dag är minimum....så jag har precis cyklat min halvtimme på motionscykeln....har ett knep...jag sätter på en bra film och så cyklar jag medan jag tittar på den! Jag får alltså se en halvtimmes film per dag...detta gör jag de dagar då jag inte tränar på klubben!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2010, 21:46
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Anma @ 05-01-2010, 19:55) *
          ................. har redan gått ner 1,6 kg, på 5 dagar, men det mesta är vatten, det vet jag ju. Men ändå.
          Märker redan att jag småäter mindre och mindre mellan målen, det behövs inte, för jag är varken sugen eller hungrig lika mycket som innan.......

....................LCHF är ingen ny mirakelkur, den är faktiskt väldigt logisk om man förstår hur kroppen fungerar. Det finns massor att läsa på nätet om man vill veta hur det fungerar. Det är heller ingen bantningskur, utan en livsstil..............

Grattis till viktnedgången!
          Helt rätt LCHF är en livsstil. Har ätit så i 4 år och kommer troligen att fortsätta livet ut - för den känns väldigt naturlig och hälsosam!! Och jag kan njuta av maten och ändå hålla vikten.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Mejal
          Inlägg 06-01-2010, 01:38
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

CITAT (*Stintan* @ 05-01-2010, 19:13) *
          Var och en blir salig på sin tro!

Visst är det så. angel_not.gif

Felet i ditt påstående är att dock du glömmer att kroppen förbrukar den mesta av sin energi på att leva och inte av att röra sig. Energin används till att bygga nya celler, hålla igång lever, njurar hjärta, hjärna osv.
          Därför är det viktigt att man inte svälter sig.

Fortfarande gäller energiprincipen. För att hålla figuren så krävs samma energi in som den som du gör av med.
          Och för att förtydliga: Den energin du stoppar i dig skall räcka till att leva + röra sig. Får du i dig för mycket energi lägger du det som fett runt magen, får du i dig för lite börjar du ta på dina energilager. Så enkelt är det.

Sen om du vill tala om kolhydrater, socker, proteiner spelar ingen roll, det är bara olika "förpackningar" av energin.

Men, sen kan det vara lämpligt som jag skrev innan att , att äta den typen av energi som ger en lång mättnadskänsla. Annars är risken stor att man stoppar i sig för mycket energi. Det är ju betydligt trevligare att banta när man känner sig mätt.

Sen är det inte så att folk som svälter blir feta. Det är en missuppfattning, en skröna.

Så, jag förstår att jag retat upp dig nu och det är inte min mening, men jag tycker att det är viktigt att man inte gör det här konstigare än det är, eller man tror att man kan finna en massa mystiska genvägar för det finns inte. Tyvärr.
          Nu säger jag godnatt med en apelsin i handen och hoppas att jag och många med mig, även idag har lyckats inta mindre energi än vad vi har gjort av med.
          sleeping.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-01-2010, 01:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 21:46) *
          Grattis till viktnedgången!
          Helt rätt LCHF är en livsstil. Har ätit så i 4 år och kommer troligen att fortsätta livet ut - för den känns väldigt naturlig och hälsosam!! Och jag kan njuta av maten och ändå hålla vikten.
          Anki

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-01-2010, 09:30
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 01:38) *
          ....................men jag tycker att det är viktigt att man inte gör det här konstigare än det är, eller man tror att man kan finna en massa mystiska genvägar......................

Lchf är definitivt inte en genväg, tvärtom och absolut inte mystisk, tvärtom där också, det är gamla kunskaper som kommit tillbaka!
          Vad händer den dagen du slutar räkna kalorier, jo du går så sakterliga upp igen och så är en livslång jojjobantning på g där det blir svårare och svårare för varje gång.
          Anki

Redigerat av Anki på Öland: 06-01-2010, 09:31

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          KRT
          Inlägg 06-01-2010, 09:30
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 01:38) *
          Visst är det så. angel_not.gif

Felet i ditt påstående är att dock du glömmer att kroppen förbrukar den mesta av sin energi på att leva och inte av att röra sig. Energin används till att bygga nya celler, hålla igång lever, njurar hjärta, hjärna osv.
          Därför är det viktigt att man inte svälter sig.

Fortfarande gäller energiprincipen. För att hålla figuren så krävs samma energi in som den som du gör av med.
          Och för att förtydliga: Den energin du stoppar i dig skall räcka till att leva + röra sig. Får du i dig för mycket energi lägger du det som fett runt magen, får du i dig för lite börjar du ta på dina energilager. Så enkelt är det.

Sen om du vill tala om kolhydrater, socker, proteiner spelar ingen roll, det är bara olika "förpackningar" av energin.

Men, sen kan det vara lämpligt som jag skrev innan att , att äta den typen av energi som ger en lång mättnadskänsla. Annars är risken stor att man stoppar i sig för mycket energi. Det är ju betydligt trevligare att banta när man känner sig mätt.

Sen är det inte så att folk som svälter blir feta. Det är en missuppfattning, en skröna.

Kunde inte skriva det bättre själv, exakt det jag själv ville säga tummenupp.gif

Dessutom får man aldrig glömma att det finns fruktansvärt mycket individuell variation i fråga om det mesta (energibehov, ämnesomsättning, tycke och smak, aptit, viljestyrka smile.gif etc). Vilket gör att vissa personer lätt kan jogga flera mil i veckan, men inte vill/kan vara utan sin dagliga dos choklad smile.gif Eller att vissa aldrig är hungriga och därför kan äta så lite/mycket de vill osv. Själv är jag av den "lata" karaktären får jag väl erkänna - vill helst äta som vanligt (gott) och röra mig när jag känner för det laugh.gif men jag jobbar på min viljestyrka och karaktär coolgleam.gif ...... Underligt nog verkar jag ha en ganska bra grundfysik, för det går ganska lätt att komma igång med träning när jag väl tar mig själv i kragen.

Var och en blir salig på sin tro och så länge det fungerar är det TOPPEN!!!. Spelar ingen roll vad det kallas, vilken förkortning det har eller vem som kom på det osv - huvudsaken är att det ger effekt på den som använder sig av metoden! Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-01-2010, 09:39
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (KRT @ 06-01-2010, 09:30) *
          Kunde inte skriva det bättre själv, exakt det jag själv ville säga tummenupp.gif

Dessutom får man aldrig glömma att det finns fruktansvärt mycket individuell variation i fråga om det mesta (energibehov, ämnesomsättning, tycke och smak, aptit, viljestyrka smile.gif etc). Vilket gör att vissa personer lätt kan jogga flera mil i veckan, men inte vill/kan vara utan sin dagliga dos choklad smile.gif Eller att vissa aldrig är hungriga och därför kan äta så lite/mycket de vill osv. Själv är jag av den "lata" karaktären får jag väl erkänna - vill helst äta som vanligt (gott) och röra mig när jag känner för det laugh.gif men jag jobbar på min viljestyrka och karaktär coolgleam.gif ...... Underligt nog verkar jag ha en ganska bra grundfysik, för det går ganska lätt att komma igång med träning när jag väl tar mig själv i kragen.

Var och en blir salig på sin tro och så länge det fungerar är det TOPPEN!!!. Spelar ingen roll vad det kallas, vilken förkortning det har eller vem som kom på det osv - huvudsaken är att det ger effekt på den som använder sig av metoden! Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 06-01-2010, 10:19
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Anma @ 03-01-2010, 00:16) *
          Två dagar utan kolhydrater, mångt fler ska det bli. smile.gif

Vad äter du då? Har du några recept och tips?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          stennie
          Inlägg 06-01-2010, 10:34
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

CITAT (Inga från Närke @ 06-01-2010, 10:19) *
          Vad äter du då? Har du några recept och tips?

En till här som undrar, ni som kör Lchf kan ni inte lägga in tips på vad ni äter !
          Eller man skulle kanske starta en Lchf tråd i recept!?

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 06-01-2010, 11:49
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

CITAT (KRT @ 06-01-2010, 09:30) *
          Och ni som lyckas - GRATTIS bravo.gif Det var ju inte en tråd om metoder utan en tråd för att uppmuntra och motivera varandra....

Visst var det så tummenupp.gif !? Nu ska vi kämpa och inte ge upp i första taget! kram1.gif

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Anma
          Inlägg 06-01-2010, 12:17
          Länk hit: #54

Medlem

Jag startar en LCHF tråd.

Citera
          Mejal
          Inlägg 06-01-2010, 15:59
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2010, 09:30) *
          Lchf är definitivt inte en genväg, tvärtom och absolut inte mystisk, tvärtom där också, det är gamla kunskaper som kommit tillbaka!
          Vad händer den dagen du slutar räkna kalorier, jo du går så sakterliga upp igen och så är en livslång jojjobantning på g där det blir svårare och svårare för varje gång.
          Anki

Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.

LCHF har jag inte haft några åsikter om innan jag började läsa här. För att få veta lite googlade jag runt och läste om metoden. Här är ett ett inlägg som kan vara intressant att läsa innan man sätter igång, speciellt för alla som ligger i riskzonen för hjärtinfarkt, vilket är lätt gjort när man är överviktig.

http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.858691

Citera
          Anma
          Inlägg 06-01-2010, 16:56
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 15:59) *
          Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.

/.../

Det du säger är inte alls fel, man går ner i vikt genom att äta mindre än man förbrukar.
          Och i traditionell bantning gör man just det.

Med LCHF ökar man kroppens förbränning, fett bränner fett, och tillsätter man lågt antal kolhydrater sker just det, kroppen börjar bränna fett, även om du äter massor med fett. Det kallas hormonellt styrd viktminskning.

Redigerat av Anma: 06-01-2010, 16:58

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-01-2010, 16:58
          Länk hit: #57

Medlem

Livsmedelsverket är för mig inte den mest trovärdiga kunskapskällan.....
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 06-01-2010, 17:01
          Länk hit: #58

Medlem

Sten Sture Skaldeman skriver så här:
          "Kalorier och hormonellt styrd viktminskning

Jag har debatterat kalorier under rubriken “Tallriksmodellen”, men tråden tog slut. Låt mig sammanfatta:

Det finns två metoder att gå ner i vikt, energistyrd viktminskning och hormonellt styrd viktminskning. Den första metoden är välkänd, den andra är okänd.

Energistyrning handlar om att minska kaloriintaget och/eller öka motionen. Det är det som något oegentligt kallas bantning. Hormonellt styrd viktminskning bygger på att man äter så att fettförbränningen stimuleras och fettlagringen minimeras. Man äter sig mätt och låter naturen ta hand om resten.

Den hormonella metoden är överlägsen av flera skäl. Man blir friskare, man slipper att vara hungrig, man går ner mer i vikt och man behåller sin nya vikt. Men den hormonella metoden har också allvarliga nackdelar. Den motarbetas av en oförstående omvärld och den är svår att genomföra i ett samhälle som domineras av skräpmat.

Jag upptäckte den hormonella metoden för mer än fyra år sedan. De jag då debatterade med sa att den inte skulle fungera. Det har den gjort. Jag har bevisligen gått ner 65 kilo i vikt. Sen sa man att jag skulle bli sjuk. Det har jag inte blivit. Jag har tvärtom gått från sjukdom till strålande hälsovärden. Sen sa man att jag skulle gå upp i vikt igen. Det har jag inte gjort. Jag har hållit min nya vikt i flera år och kommer att hålla den livet ut. Numera säger mina kritiker att jag och mina elever tär för hårt på jordens resurser och att alla inte kan äta som vi. Det kanske ligger något i det argumentet, men jag ser i första hand till min egen hälsa.

Nu sker en långsam revolution underifrån. Mer än tiotusen människor i Sverige och Norge följer mina hormonella principer. Om tio år är det hundratusen. Då kommer kritikerna förmodligen att byta angreppsvinkel och säga att detta inte är något nytt. Och där kommer de att ha rätt. Min hormonella metod beskrevs av kokoboksförfattaren Brillat-Savarin redan 1829 och tillämpades med stor framgång av William Banting på 1860-talet. Men om detta visste jag ingenting när jag av en slump kom på hur naturlig viktreglering fungerar.

Hur kan det då komma sig att dagens utbildade “experter” inte känner till hormonellt styrd viktminskning? Förmodligen beror det på att de gått i skolan under de senaste 50 åren, då det i praktiken varit omöjligt att utföra meningsfull näringsforskning. Man har räknat kalorier och ersatt fett med kolhydrater. Resultatet har blivit en världsomfattande övervikt. Men det finns en gammal och väldigt slagkraftig forskning på området.

Ett lättförståeligt försök utfördes i mitten av 1950-talet av professor Sir Charles Dodds. Han lyckades förmå människor som hållit sin vikt i många år att äta dubbla eller t o m tredubbla portioner av all mat.Enligt kaloriteorin borde de ha gått upp massvis i vikt, men den viktökningen uteblev. De svarade på det ökade kaloriintaget med att vrida på termostaten.

När professor Dodds utförde samma experiment med människor som hade svårt att hålla vikten, så blev resultatet en omedelbar viktuppgång. Människor som har lätt för att gå upp i vikt kan helt enkelt inte vrida på sin kroppstermostat. Hormonellt styrd viktminskning hjälper dem att göra det.

Sten Sture"

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-01-2010, 17:11
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 15:59) *
          Gamla kunskaper blir inte rätt bara för de är gamla och vem har sagt att jag räknar kalorier? Jag har sagt att man går ner i vikt om man stoppar in mindre energi i kroppen än vad man gör av med och det gäller oberoende vilken "metod" du använder.................

Naturligtvis använder du den metod du anser vara bäst men avpollitera inte något annat bara för att du inte förstår det!
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          freya
          Inlägg 06-01-2010, 17:20
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Har inte hunnit med här, och nu har jag glömt vad Wii sa om vikten. Tror det var ca 80-81. Har gått upp o ner ca 3kg sedan jul. Trodde inte det skulle vara så kul som det faktiskt är med Wii Fit. Jag har lite svårt för att vara ute i kylan, blir så förbaskat stel, men det går röra sig inne med. att träna balansen med den här mackapärn är suveränt, och det behövs. Mina tidigare urstarka ben och nästan lindansar-balans har ju försvunnit de senaste åren. Det är en anledning till att jag inte gillar åka skidor bl.a, kan ju inte hålla mig på benen.
          Funderar på LCHF-mat men samtidigt känns det lite bökigt med en sorts mat åt mig och en annan till sönerna. Får kolla mer på recepten.

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera

13 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 22:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon