|
|
  |
2010 års viktreduceringstråd, En tråd av högsta vikt. |
|
|
|
06-01-2010, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
HEJA, HEJA Vad lätta ni kommer att vara lagom till vårbruket (Skrev i fel tråd förut)
Redigerat av zissi: 06-01-2010, 18:02
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
06-01-2010, 19:03
|
Medlem
Antal inlägg: 139
Medlem nr: 2 497

|
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2010, 10:54)  Gamla fördomar och något som ger dåliga samveten........
Naturligtvis använder du den metod du anser vara bäst men avpollitera inte något annat bara för att du inte förstår det! Anki Citera Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar. Mitt andra inlägg sågades av någon annan som felaktigt, medan vad jag kan se aldrig har anklagat någons ideér för felaktiga. Att sedan några som vurmar för LCHF-metoden tar åt sig när jag säger att det inte fungerar med mirakelkurer, kanske de skall fundera på varför de blir så indigerade. Jag hade inte nämnt LCHF-metoden i det sammanhanget och hade den inte heller i åtanke. Att i ett pendrag skrota Livsmedelsverket och all den expertis och vetenskap som ligger bakom är kanske lite magstarkt. Är det bara de här 1000-tals vetenskapliga forskningsrapporterna om mat som du misstror eller gäller det vetenskap rakt över, om kärnkraft, miljö, sjukvård osv? Sen Anma, så tycker jag att du är att gratulera till din viktminskning. Fantastisk bra jobbatt! Tyvärr, så passar du som handen i handsken in på beskrivningen av LCHF-förespråkarna som görs i artiklen som jag ännu en gång länkar. Men varför nämner du inget om hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna? 90% av alla forskningsrapporter visar på att konsumtion av djurfett ger en ökning av de här sjukdomarna. http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.858691Jaja, för oss vanliga människor är det nog enklast att hålla oss till energiprincipen och vad den säger: Energi in = energi ut. Då kommer vi att hålla vikten. Minskar vi sedan något på insidan och ökar något på utsidan, så kommer det här att gå som på en dans.  Och på tal om "gammal kunskap" så är energipricipen väääldigt gammal. Den har nämligen alltid gällt.
|
|
|
|
|
06-01-2010, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 19:03)  Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar. Mitt andra inlägg sågades av någon annan som felaktigt, medan vad jag kan se aldrig har anklagat någons ideér för felaktiga. Att sedan några som vurmar för LCHF-metoden tar åt sig när jag säger att det inte fungerar med mirakelkurer, kanske de skall fundera på varför de blir så indigerade. Jag hade inte nämnt LCHF-metoden i det sammanhanget och hade den inte heller i åtanke. Sen Anma, så tycker jag att du är att gratulera till din viktminskning. Fantastisk bra jobbatt! Tyvärr, så passar du som handen i handsken in på beskrivningen av LCHF-förespråkarna som görs i artiklen som jag ännu en gång länkar. Men varför nämner du inget om hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna? 90% av alla forskningsrapporter visar på att konsumtion av djurfett ger en ökning av de här sjukdomarna. http://ltz.se/ledaredebatt/debatt/1.858691Jaja, för oss vanliga människor är det nog enklast att hålla oss till energiprincipen och vad den säger: Energi in = energi ut. Då kommer vi att hålla vikten. Minskar vi sedan något på insidan och ökar något på utsidan, så kommer det här att gå som på en dans. Och på tal om "gammal kunskap" så är energipricipen väääldigt gammal. Den har nämligen alltid gällt.  "Någon" kanske var jag. LCHF är ingen mirakelkur utan en livsstil och jag är övertygad om att inga av oss som äter den kosten tar åt sig. Vi har enbart förmedlat våra egna erfarenheter som vi vet fungerar för oss och för väldigt många andra. Det är du som sågar och ingen annan, för du hävdar att det du säger är det enda rätta sättet och så ger du oss en klapp på huvet och säger "jaja, för oss vanliga människor" ...... Härskarteknik kallar jag sånt. Man behöver inte såga andra "metoder" när man inte vet hur dom fungerar och det gör du uppenbarligen inte. Jag råder dig att läsa på om LCHF innan du slänger ur dig dina påståenden och läs på ordentligt. Men du verkar inte ens vilja veta hur det fungerar. Synd. Ännu så länge har jag inte hört någon som blivit sjuk av LCHF-kost däremot har många bevisligen fått bättre värden och/eller blivit av med andra krämpor. Rapporter kan beställas så alla är definitivt inte tillförlitliga utan det beror på vad man vill ha fram. Tror inte en sekund på att animaliskt fett skulle öka de sjukdomar du nämner utan det vill nog till ytterligare ingredienser för det.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-01-2010, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Farbror Blå löser allttag en penna och papper fram skriv sedan ner det du kan tänka dej att skrota ur din diet och skriv dit vad du kan byta ut mot istället, eller lägga till. skriv därefter ner hur mycket motion du orkar med och vill kunna hålla på med varje vecka. till sist skriver du ner vad du får unna dej. Vin till helgen? choklad på lördagen? Sedan är den gyllene regeln att inget går att lösa snabbt. Viktminskning som består kommer genom ökad motion och sunda kostvanor. ordet banta ska skrotas, handlar inte om ett oljebyte å sen är det bra, utan att övergå till ett sundare liv. Nu kommer jag att få skit för detta, det brukar jag få, men det är sant. Inga pekfingrar alls, bara goda råd=) Ett bra knep är att prova sej fram, kanske öka med en liten träningsetapp varje vecka? Kanske minska kaffet/fikandet/snaskandet/vinandet/ölandet ett steg i taget? och.. ja just ja.. Jag är förresten i nte med. lycka till!
Redigerat av Farbror Blå: 06-01-2010, 20:51
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2010, 20:56
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 19:03)  Sen Anma, så tycker jag att du är att gratulera till din viktminskning. Fantastisk bra jobbatt! Tyvärr, så passar du som handen i handsken in på beskrivningen av LCHF-förespråkarna som görs i artiklen som jag ännu en gång länkar. Men varför nämner du inget om hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna? 90% av alla forskningsrapporter visar på att konsumtion av djurfett ger en ökning av de här sjukdomarna. Tja, att jag inte nämnt dessa saker är för att jag helt enkelt inte tror att LCHF ökar riskerna. Jag tror att dåliga (läs snabba) kolhydrater i kombination med fet mat och tillsatser av olika slag ökar riskerna för dessa sjukdomar. Cancer av mat tror jag är det större risk att få om man äter light- och andra onaturliga produkter och konstiga tillsatser. LCHF går ut på att äta så ren mat som möjligt utan tillsatser och annat främmande. Hur kan det vara farligt? Oprocesserad kött, fisk och grönsaker. Smör istället för margarin (läs innehållsförteckningen på margarinpaketet nån gång och kolla upp vad allt betyder), naturligt feta ostar istället för de där fettet processerats bort med konstiga tillverklingsmetoder med mera med mera. Tror du att man blir mer sjuk av den maten än av lightprodukter där halva innehållsförteckningen består av E-nummer och andra kemiskt tillverkade tillsatser? Det tror inte jag. Sen kan man ju självklart äta ren mat och ändå få i sig massor med kolhydrater och hålla vikten och må bra. Men för mig personligen fungerar inte det. Jag vet ju det av erfarenhet. Äter jag mycket kolhydrater, även om de är nyttiga kommer sockersuget som ett brev på posten och det dröjer inte länge förrän kundkorgen består till hälften av en massa bakverk och smågodis. Och det är då jag riskerar att få hjärtproblem ( nästan hela min mammas släkt har hjärtproblem, om inte innan så har de kommit som en femtioårspresent för de flesta), jag tänkte bryta trenden och hålla mig frisk med hjälp av LCHF.  För att, handen på hjärtat, jag äter aldrig så bra och nyttig mat som jag gör med LCHF. Jag har definitivt inte sagt att ditt eller någon annans metod är felaktig, det jag har sagt är vad jag tror på och vad som fungerar för mig. Tillägg: Glömde säga att jag heller inte sett en enda studie eller forskningsrapport som visar att just LCHF-maten skulle öka hjärtinfarkt-, åderförkalkning- och cancerriskerna. Att säga att fett gör det räcker inte, fett i kombination med det andra som ingår i LCHF-kosten har inte i någon forskningsrapport visat att riskerna ökar. Om jag har fel, ge mig så den rapporten.
Redigerat av Anma: 06-01-2010, 21:09
|
|
|
|
|
06-01-2010, 20:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 19:03)  Jag har klippt in ditt svar på mitt första inlägg samt ditt svar på mitt sista inlägg. Det är väl knappast jag som avpoliterar någons åsikter och tro, det gjorde du direkt på mitt första inlägg, kallade det gamla fördomar..... Hrm.... ja det var klippt och klistrat...... vad jag sågade var ditt påstående att enda sättet att gå ner i vikt var göra av med mer energi än det man intog genom motion! Energi in/energi ut.... Massor överviktiga ger upp innan dom ens börjat försöka gå ner i vikt för ben, knän, rygg eller vad det vara månde gör att dom inte kan motionera. Det var vad jag kallade gamla fördomar! Lägg inte ord i min mun som jag aldrig sagt. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
06-01-2010, 21:21
|
Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 06-01-2010, 20:49)  Farbror Blå löser allttag en penna och papper fram skriv sedan ner det du kan tänka dej att skrota ur din diet och skriv dit vad du kan byta ut mot istället, eller lägga till. skriv därefter ner hur mycket motion du orkar med och vill kunna hålla på med varje vecka. till sist skriver du ner vad du får unna dej. Vin till helgen? choklad på lördagen? Sedan är den gyllene regeln att inget går att lösa snabbt. Viktminskning som består kommer genom ökad motion och sunda kostvanor. ordet banta ska skrotas, handlar inte om ett oljebyte å sen är det bra, utan att övergå till ett sundare liv. Nu kommer jag att få skit för detta, det brukar jag få, men det är sant. Inga pekfingrar alls, bara goda råd=) Ett bra knep är att prova sej fram, kanske öka med en liten träningsetapp varje vecka? Kanske minska kaffet/fikandet/snaskandet/vinandet/ölandet ett steg i taget? och.. ja just ja.. Jag är förresten i nte med. lycka till!  Tack så mycket Farbror Blå! Ditt råd är precis det jag gjort, förutom att jag inte har någon helgbelöning, däremot ska jag göra en god pannacotta med reducerad sockermängd som belöning när vågen visar -5 kg. I denna takt behöver jag vänta max två veckor till...
|
|
|
|
|
06-01-2010, 21:30
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2010, 19:13)  Var och en blir salig på sin tro! Och jag vill påstå att du har fel. För du kan väl ändå inte mena att människor som har svårt att röra sig ska svälta vilket skulle bli följden om man följde dina råd. Svält kan bidra till fettma om du inte visste det. Om folk slutade äta socker och spannmål och därmed minska på kolhydratintaget skulle mycket vara vunnet. Jag tror det är dags att påminna om vem som sågar vem! Jag kan dessutom inte se att jag har sagt något negativt om LCHF-metoden. (Skrolla gärna tillbaks och läs inläggen en gång till.) Den fungerar säkert för er och det är ju jättebra.  Dessutom är det jag talar om inte en "metod" utan det är fysikalisk hårdvaluta. Världen fungerar så. Energi kan inte tillverkas, bara omvandlas, vilket innebär att om din kropp skall fungera, så måste det in energi. Sen om du får den genom socker eller potatis eller grönsaker spelar ingen roll i energidiskussionen (det spelar roll för hälsan) När du har fått in energi så kan du leva och göra saker, springa gå, blinka, dvs energin omvandlas till rörelseenergi , kemisk energi, värmeenergi mm. Minskar du ner på energin du stoppar in och ändå vill leva, springa, gå eller blinka lika mycket som innan, eller kanske t.o.m mer, så fattas det energi och då får du ta det från reservlagret som du har i form av fett och du kommer att minska i vikt. Altså: jag ställer inte energiprincipen emot LCHF. Det är du som inte kan läsa och som tolkar in dina egna fördomar eller vad det är i mitt inlägg. Och Anki, jag har aldrig sagt att motion var enda sättet, det har du missuppfattat. Läs inläggen en gång till! Och som stöd för det jag säger så påpekas det också i en del information om LCHF: Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för ”vanlig” mat. ref: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchfSå vad är det som talar emot det jag skriver? Är det inte så att det är du som inte förstår det jag skriver? ...och det framgår ju klart i ditt förra inlägg att du inte har en susning om vad jag pratar om. Anma: Jag tycker du är fantastisk som har lyckats med en så stor viktminskning och jag förstår att du talar dig varm för metoden och jag ser att du är rejält påläst. Du är bara att gratulera.  Så Stintan, Anma och Anki, nu går vi vidare i livet. Jag tror att de flesta har förstått vad jag vill ha sagt. Vi fortsätter att gå ut med hunden, bara lite längre än vanligt och vi äter lite mindre än vanligt, så skall det nog ordna sig, eller vad tror ni  ?
|
|
|
|
|
06-01-2010, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag håller med dig Mejal till 100 %. Energiprincipen gäller. Sen finns det olika vägar, som passar olika personer, att fixa sin energibalans.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
06-01-2010, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Jag har sen i somras ändrat min kost en del, äter nu ingen mjölmat, ingen potatis, inget ris och inget socker. Undantaget är en del frukt och framförallt bär. Där får jag ju i mej socker tyvärr. Med dessa faktiskt ganska enkla åtgärder så har jag gått ner ca 10 kg. Rör på mej ungefär lika mycket som tidigare, enda övriga åtgärden jag har gjort är att jag försöker äta lite mer regelbundet. Ofta och inte så mycket istället för sällan och mycket.
|
|
|
|
|
06-01-2010, 22:39
|

Medlem

|
Ja Mejal det jag ansåg du hade fel om var att du sa att enda sättet var mindre energi in och mer energi ut. Det behöver vi inte ta en gång till.
Meningslöst att diskutera LCHF med dig eftersom du redan har bestämt dig för att vara den som vet bäst hur den kosten fungerar. Den som vill kan ju fortsätta stoppa i sig en massa onyttigheter, jag bryr mig faktiskt inte eftersom man väljer själv.
Personligen väljer jag också själv när det är dags att gå vidare i livet. Gå du men bestäm inte när andra ska gå!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-01-2010, 22:54
|
Medlem

|
Men snälla Stintan, nu får du väl ändå ge dig. Är du bara ute efter tjafs och bråk? Kan du någonstans i mina inlägg se att jag gör mig till tolkare för hur LCHF fungerar eller inte fungerar? Läs inläggen innan du svarar!
Och givetvis får du sitta kvar när vi andra går vidare. Ha det!
|
|
|
|
Hej igen
|
06-01-2010, 23:17
|
Gäster

|
Tänker man efter så måste man göra av med lika mycket som man stoppar i sig. Det gäller vare sig man är mycket rörlig eller "stillasittande" om man inte vill gå upp i vikt.
För egen del äter jag allt utom konstgjorda produkter som margarin o andra lightprodukter ... så lite som möjligt av produkter preparerade med antal E-nummer o andra tillsatser.
Redigerat av Hej igen: 06-01-2010, 23:18
|
|
|
|
|
07-01-2010, 00:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (Farbror Blå @ 06-01-2010, 20:49)  Farbror Blå löser allttag en penna och papper fram skriv sedan ner det du kan tänka dej att skrota ur din diet och skriv dit vad du kan byta ut mot istället, eller lägga till. skriv därefter ner hur mycket motion du orkar med och vill kunna hålla på med varje vecka. till sist skriver du ner vad du får unna dej. Vin till helgen? choklad på lördagen? Sedan är den gyllene regeln att inget går att lösa snabbt. Viktminskning som består kommer genom ökad motion och sunda kostvanor. ordet banta ska skrotas, handlar inte om ett oljebyte å sen är det bra, utan att övergå till ett sundare liv. Nu kommer jag att få skit för detta, det brukar jag få, men det är sant. Inga pekfingrar alls, bara goda råd=) Ett bra knep är att prova sej fram, kanske öka med en liten träningsetapp varje vecka? Kanske minska kaffet/fikandet/snaskandet/vinandet/ölandet ett steg i taget? och.. ja just ja.. Jag är förresten i nte med. lycka till!  Jag håller med dig farbror blå och har inget att tillägger.Är inte heller med. Alla ni som är med önskar jag lycka till.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
07-01-2010, 00:28
|

Medlem

|
CITAT (Mejal @ 06-01-2010, 22:54)  Men snälla Stintan, nu får du väl ändå ge dig. Är du bara ute efter tjafs och bråk? Kan du någonstans i mina inlägg se att jag gör mig till tolkare för hur LCHF fungerar eller inte fungerar? Läs inläggen innan du svarar!
Och givetvis får du sitta kvar när vi andra går vidare. Ha det! Nej då jag är inte alls ute efter något tjafs men jag blir irriterad när du påstår saker som det inte finns några belägg för. Det kanske är en feltolkning av mig men dina inlägg känns besserwisseraktiga. Sen lägger du in en länk till nån länstidning där en snubbe från livsmedelsverket uttalat sig både okunnigt och osakligt om LCHF. Där kom påståenden om sjukdomar som följd av LCHF-kost vilket är rena påhittet och finns ingen undersökning om såvitt jag vet. Själv är jag övertygad om att det är kolhydraterna (sockret) som gör oss feta och sjuka, inte smöret, osten och grädden. Skulle kunna skriva en hel uppsats om detta men avstår eftersom det redan finns så mycket på nätet om vad LCHF innebär och vilka effekter man kan uppnå. Båda Anma och jag har lämnat länk i tidigare inlägg där man kan börja om man är intresserad. För övrigt hoppas jag att debatten om vad vi stoppar i oss fortsätter så att människor lär sig äta nyttigare, renare och bättre mat. Ha det du med!
--------------------
|
|
|
|
|
07-01-2010, 13:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag har gått långa runder runt en kladdkaka och en jättelik chokladask här på jobbet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
07-01-2010, 13:51
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 13:49)  Jag har gått långa runder runt en kladdkaka och en jättelik chokladask här på jobbet...  Bra motion Aqva!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
07-01-2010, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2010, 13:49)  Jag har gått långa runder runt en kladdkaka och en jättelik chokladask här på jobbet... Det var duktigt det…… Av misstag halkade jag ner i en skål med taccochips i onsdags och jag är rädd för att det slank ner ett och annat när jag kravlade mig upp. Senare på kvällen när jag ändå förstört den dagen gled det ner lite whisky också. Tanken var att jag skulle äta ett mjukt tortillabröd med massor av grönsaker. Det enda duktiga jag gjorde den dagen var att avstå ölen till taccosen och dricka vatten i stället. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
07-01-2010, 21:32
|
Medlem

|
Imorgon är första invägningen, jag har ju fuskat och vägt mig i förrgår, få se om det är någon skillnad imorgon.
|
|
|
|
|
07-01-2010, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 149
Medlem nr: 7 642

|
Jag åt kladdkaka när jag hämtade sonen hos mormor, o har inte varit på vågen på flera dagar. Däremot har jag motionerat i tarpporna upp och ner till källare och pannrum. Fortsätter sibirienvintern blir det motion med elmotorsågen med för kapning av lite för långa vedträn. Antar att all motion är bra, spec som varken jag eller hund vill ut och frysa fötter och tassar av oss, blir superhjältesnabba utevistelser.
--------------------
Freya zon 5-6
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|