Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          Fuel
          Inlägg 24-01-2010, 20:14
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 16 090

Jo jag har också läst att Trinidad Doulgah är ganska svår att få upp. Men hoppas för allt jag kan tongue.gif Men de andra sorterna ska nog titta upp hoppas jag. De flesta har jag ju ändå odlat någon gång förr och då har de kommit upp fint. Chocolate Fatalii var ju ruskigt snabb, den har tittat fram för mig på bara 3 1/2 dag. Inte bara ett frö som stuckit upp som det är ibland utan alla sådda fröerna har tittat upp samtidigt idag smile.gif

Chocolate Bhut Jolokia däremot var lååångsam. Den sådde jag 31/12-09 så den tog en stund på sig. Men Bhut Jolokia ska ju tydligen kunna ta upp till 45 dagar på sig innan de känner för att titta upp.

7-pod och Naga Morich tog väl så där lagom lång tid. Kommer inte ihåg hur lång tid men ungefär 2 veckor.

Ska hålla er uppdaterad om hur det fortlöper med fröerna och när de börjar växt ordentligt tummenupp.gif

Turbo Pube hade jag tänkt mest som skoj då jag fick den gratis från Fatalii.
          Det har jag förresten glömt att skriva att jag gjorde en andra beställning från Fatalii (Förlåt Sara att jag glömde fråga dig först), fick då en massa olika roliga extrafröer, t.ex. några sorter som jag redan har, men 2 påsar Aji Crstal Pulver, Turbo Pube och en massa andra spännande sorter. Sedan beställde jag några sorter också som t.ex. någon variant som tydligen var sällsynt tongue.gif & Aji Brown. Men dessa ska jag nog odla först nästa år. Men det är ju bäst att köpa när man hittar sorterna för man vet ju inte om de finns nästa år när man ska leta igen. Men totalt fick jag några fler bonussorter än sorter jag hade beställt coolgleam.gif

Redigerat av Fuel: 24-01-2010, 20:15

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 24-01-2010, 21:42
          Länk hit: #222

Medlem

Tjena allihopa!

En sak som jag har tänkt på en längre tid är om det inte skulle vara en smart idé att starta en hemsida för chili (Huvudsakligen). Där man säljer fröer. Det ska alltså inte vara en vanlig fröbutik utan det jag hade tänkt var det att man skulle erbjuda fröer som kommer från privatpersoner. Då får man ju fram de mest sällsynta sorterna. Självklart skulle man ju behöva ha olika kategorier då för isolerade/ej isolerade. Alltså en väldigt seriös sida med indelningar för ursprung/sort/privatodlad osv.

Vet inte om detta finns just nu? Skriv gärna det här då, men annars tycker jag att det vore en bra idé inte sant? Det betyder ju också att det blir en del fröer som kanske bara kommer in i portioner om 10 frön. Men då får det ju bli så, det är ju liksom själv idéen att man ska få tag på olika sällsynta sorter och strains. Priser osv. får ju bestämmas av den som gett fröerna då de självklart ska ha en del av kakan.

Men problemet är ju som alltid att det inte räcker att jag startar detta själv utan behöver ju någon/några som vill vara med och undersöka om detta kan fungera. Har lite olika personer som har fröer som kan skänkas/säljas till detta ändamål, men inga som känner för att deltaga med någon uppgift.

Detta skulle ju självklart vara på hobbynivå där vi endast gör detta för att utöka chiliodling som hobby. Min idé är inte att tjäna pengar på detta. Förutom kanske några kronor för besväret att packa och ta hand om allt.

Självklart så är ju detta bara en tanke. Men tycker att det vore ett ganska roligt hobbyprojekt att hålla på med för de som är inbitna inom chiliodling smile.gif
          Tänkte även att man kunde ha en seriös del med recensioner över olika sorter osv. För då skulle det ju säkert locka mer personer.

Just nu tänkte jag mest slänga ut detta som idé, så säg gärna vad ni tycker. Är det någon som skulle vilja delta i detta projekt så hör gärna av er i ett pm tongue.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Pata
          Inlägg 24-01-2010, 23:01
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem nr: 9 751

CITAT (Fuel @ 24-01-2010, 21:42) *
          Tjena allihopa!

En sak som jag har tänkt på en längre tid är om det inte skulle vara en smart idé att starta en hemsida för chili (Huvudsakligen). Där man säljer fröer. Det ska alltså inte vara en vanlig fröbutik utan det jag hade tänkt var det att man skulle erbjuda fröer som kommer från privatpersoner. Då får man ju fram de mest sällsynta sorterna. Självklart skulle man ju behöva ha olika kategorier då för isolerade/ej isolerade. Alltså en väldigt seriös sida med indelningar för ursprung/sort/privatodlad osv.

Vet inte om detta finns just nu? Skriv gärna det här då, men annars tycker jag att det vore en bra idé inte sant? Det betyder ju också att det blir en del fröer som kanske bara kommer in i portioner om 10 frön. Men då får det ju bli så, det är ju liksom själv idéen att man ska få tag på olika sällsynta sorter och strains. Priser osv. får ju bestämmas av den som gett fröerna då de självklart ska ha en del av kakan.

Men problemet är ju som alltid att det inte räcker att jag startar detta själv utan behöver ju någon/några som vill vara med och undersöka om detta kan fungera. Har lite olika personer som har fröer som kan skänkas/säljas till detta ändamål, men inga som känner för att deltaga med någon uppgift.

Detta skulle ju självklart vara på hobbynivå där vi endast gör detta för att utöka chiliodling som hobby. Min idé är inte att tjäna pengar på detta. Förutom kanske några kronor för besväret att packa och ta hand om allt.

Självklart så är ju detta bara en tanke. Men tycker att det vore ett ganska roligt hobbyprojekt att hålla på med för de som är inbitna inom chiliodling smile.gif
          Tänkte även att man kunde ha en seriös del med recensioner över olika sorter osv. För då skulle det ju säkert locka mer personer.

Just nu tänkte jag mest slänga ut detta som idé, så säg gärna vad ni tycker. Är det någon som skulle vilja delta i detta projekt så hör gärna av er i ett pm tongue.gif

Låter spännande, jag tror dock att många hittar lättast till sidor som tradera - men de som säljer där verkar ju sälja ganska mycket. Tycker som du att man måste uppge om sorterna man säljer är isolerade. Annars kan man få en och annan sur kund:) Jag tror det är viktigt att man är kunnig på att bygga upp hemsidor osv. Men kan man det så är det nog bara att köra.
          Fatalii började för ett antal år sedan som en hobbyodlare, nu driver han en stor affärsverksamhet.

Patrik

--------------------

Citera
          Fuel
          Inlägg 24-01-2010, 23:12
          Länk hit: #224

Medlem

Det är Fatalii som är den jag tänkte på i min idé. Fast jag ville ta det steget att sälja/byta fröer som inte är garanterade sortäkta osv. Utan att sälja olika korsningar som kan bli vad som helst, men med information om varje korsning. Alltså att man kan få tag på det mesta på sidan, men ända känna att man vet vad man handlar med sig. Sedan finns ju självklart inga garantier angående sortäkthet med fröer. Men man skulle ju kunna ha som mål att ge så mycket information om korsningen som möjligt.

Det är ju synd att många bara hittar till Tradera. Vilket vore en stor motståndare, men det som man skulle ha som starkt argument var ju just info och lite säkerhet angående sorterna. För även om jag känner en hel del som säljer på tradera och vet att de är ärliga så kan du ju lika gärna få kattskit (inte riktigt då kanske men ni förstår vad jag menar). Sedan kan man väl tänka sig att huvudskaran av köpare skulle vara entusiaster som vill prova nya sorter som inte tidigare funnits kanske. Men det är ju lite det som blir meningen också. Fast vanliga personer som bara vill odla också lättare kan få tag på "häftiga" sorter utan att behöva känna folk på diverse forum.

Sedan så måste ju allt byggas av någon kunnig person, visst jag har gått någon konstig kurs i Webdesign. Men det räcker kanske inte här riktigt. Inte vill man ju lämna bort det till någon firma heller som gör det då det kostar alldeles för mycket för att hobbyprojekt! Men kanske finns det någon som kan Dreamweaver och är chilihead här? tongue.gif Lite extratid skadar ju inte om personen har heller smile.gif

Kan även tillägga att jag också har sålt en del på tradera när jag velat bli av med fröer! Men försöker alltid vara ärlig så det är inte mig ni köpt felande fröer av iaf! smile.gif

Redigerat av Fuel: 24-01-2010, 23:22

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Bock
          Inlägg 25-01-2010, 11:13
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

Då kom fröerna från Danmark Idag tummenupp.gif

Då ska dessa ner i jorden idag

Rocoto Manzano Red
          Rocoto Manzano Orange
          Rocoto Manzano Yellow
          Trinidad Scorpion Orange
          Peter Penis Peppar Röd
          Peter Penis Peppar Gul
          White Diamond ( En vit Paprika )

Så nu har jag uppnått mitt mål ( 25 Sorter ) Men får se om jag kan hålla mig ska ha ett par sorter från Örtagården slutar på 30 men sen år det vara slut!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-01-2010, 13:38
          Länk hit: #226

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

lyckos dig, peter pepper gick inte unsure.gif för mig förra säsongen

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Fuel
          Inlägg 25-01-2010, 20:34
          Länk hit: #227

Medlem

Peter Pepper kom upp fint för mig förra året. Men hade inte så mycket plats över till den tyvärr så den fick inte så stora mängder frukter. Men mycket rolig sort, har dock valt bort den iår då jag inte vill ha den i samma inklämda läge iår igen. Men kanske nästa år, vem vet? tongue.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          urbangarden
          Inlägg 26-01-2010, 08:48
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

Ska bli kul när det börjar läggas upp bilder på blommande plantor man kan kika på , och på såna som börjat bära chillisar smile.gif

Redigerat av urbangarden: 26-01-2010, 08:52

--------------------
          Urban Garden

Citera
          blomkronan
          Inlägg 26-01-2010, 09:26
          Länk hit: #229

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag kommer inte i håg... när är det dax att skola om planterna?
          Bifogad fil  IMG_0730.jpg ( 124.9k ) Antal nedladdningar: 36

Var det när dom är så stora att dom är hanterbara eller ska man vänta på flera blad?

Citera
          urbangarden
          Inlägg 26-01-2010, 11:34
          Länk hit: #230

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

CITAT (blomkronan @ 26-01-2010, 09:26) *
          Jag kommer inte i håg... när är det dax att skola om planterna?
          Bifogad fil  IMG_0730.jpg ( 124.9k ) Antal nedladdningar: 36

Var det när dom är så stora att dom är hanterbara eller ska man vänta på flera blad?

jag omskolar första gången då andra "riktiga" bladparet växt ut.

--------------------
          Urban Garden

Citera
          Fuel
          Inlägg 26-01-2010, 15:46
          Länk hit: #231

Medlem

Andra bladparet är väl huvudregel även hos mig oftast. Men brukar också gå efter hur rötterna har växt till sig och vattenåtgång osv. Men inte att jag kollar det efter någon tabell direkt. Utan det är mer en känsla man lyckats bygga upp efter ett flertal år! smile.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Fuel
          Inlägg 26-01-2010, 16:15
          Länk hit: #232

Medlem

Dags för en uppdatering av grodda fröer igen då! Alltid lika roligt smile.gif
          • Bhut Jolokia Chocolate - Tittade Fram: 23/1-10
          • Bhut Jolokia Yellow - Tittade Fram 26/1-10
          • Trinidad Scorpion Morouga Blend - Tittade Fram 26/1-10
          • Morouga Yellow - Ej Kommit Upp 24/1-10
          • Trinidad Douglah - Ej Kommit Upp 24/1-10
          • Naga Morich - Tittade Fram:
          • 7-Pod - Tittade Fram:
          • 7-Pod Jonah Strain - Ej Kommit Upp 24/1-10
          • Chocolate Fatalii - Tittade Fram 24/1-10
          • Turbo Pube - Ej Kommit Upp 24/1-10
          Hur går det med Din Bhut Yellow då Pata? Som du ser så lyckades ju mina gro idag bravo.gif yahoo.gif
          De 2 som kom fram idag var sådda 18 resp. 19/1-10. Så de var ju ganska så snabba ändå!

Redigerat av Fuel: 26-01-2010, 17:07

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Pata
          Inlägg 26-01-2010, 17:58
          Länk hit: #233

Medlem

CITAT (Fuel @ 26-01-2010, 16:15) *
          Dags för en uppdatering av grodda fröer igen då! Alltid lika roligt smile.gif
          • Morouga Yellow - Ej Kommit Upp 24/1-10
          • 7-Pod - Tittade Fram:
          Hur går det med Din Bhut Yellow då Pata? Som du ser så lyckades ju mina gro idag bravo.gif yahoo.gif
          De 2 som kom fram idag var sådda 18 resp. 19/1-10. Så de var ju ganska så snabba ändå!

Chocolate Fatalii tittade upp idag;) Yellow Bhut Jolokia är väl på gång nere i jorden;)
          Patrik

--------------------

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 26-01-2010, 18:57
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Idag har några av mina sorter kommit upp, så lycklig smiley_small_hug.gif

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Fuel
          Inlägg 26-01-2010, 19:02
          Länk hit: #235

Medlem

CITAT (Pata @ 26-01-2010, 17:58) *
          Chocolate Fatalii tittade upp idag;) Yellow Bhut Jolokia är väl på gång nere i jorden;)
          Patrik

Trevligt Trevligt smile.gif Den kommer väl snart Yellow Bhut också då!

CITAT (Crazy4Flowers @ 26-01-2010, 18:57) *
          Idag har några av mina sorter kommit upp, så lycklig smiley_small_hug.gif

Vilka sorter är det som dykt upp då? smile.gif
          Man blir ju nyfiken crazy.gif

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          eNChili
          Inlägg 26-01-2010, 20:20
          Länk hit: #236

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 957

Här kommer lite bilder från odlingarna idag. De stora plantorna är sådda i oktober förra året och blommar för fullt. De stora är habanero long red, orange bhut jolokia och mem jolokia i ena bilden samt antillias caribbean, bhut jolokia och cajamarca på andra bilden.

Bild från källaren där jag sådde strax före nyåret har kommit upp bra. Läge att plantera om dem till helgen.

Var även ute till växthuset idag, väldigt fin men det känns avlägset med odling ute.

Jag har en fundering om att få mer skörd i år. Brukar ta bort blommor/första frukterna på plantorna men har ibland glömt det. Har märkt vissa skillnader med capsicum annuum, capsicum chinese. Framförallt funkar det bra på capsicum annuum att ta bort frukterna men på capsicum chinese verkar det som om det inte spelar någon roll. Det blir bra med skörd iallafall.

Skulle dock vilja vässa odlingsråden lite för att få mer skörd. Hur gör ni?

/Niklas
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_9095.jpg ( 238.25k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  IMG_9096.jpg ( 159.67k ) Antal nedladdningar: 32
          Bifogad fil  IMG_9098.jpg ( 143.24k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  IMG_9100.jpg ( 210.58k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          Pata
          Inlägg 27-01-2010, 15:54
          Länk hit: #237

Medlem

Tack, för dina fantastiska bilder niklas. Förerna är skickade.

Vad gäller plocka blommor/frukter eller inte - så tillhör jag ligan som inte tar bort de första blommorna/frukterna som kommer inomhus. Dessa frukter är värdefulla för mig eftersom de atomatiskt är isolerade (inomhus utan insekter). Utomlands rynkar de på näsan när jag säger att vi i Sverige ofta tar bort de första blommorna/frukterna. Även Bosland/DeWitt beskriver att det inte finns några större bevis för att man skulle få större skörd genom att ta bort frukt/blommor. Men det kanske är annourlunda i Sverige gemfört med andra varmare länder. Erfarenhetsmässigt får jag på vissa sorter en tidig skörd på ca 5-10 frukter i juni och sedan kommer andra stora skörden i september-november. Så det kan ju tala för att man ska ta bort blommorna i början så man får den stora skörden tidigare.

De flesta svenska odlarna jag känner rekomenderar att man plockar bort de första blommorna (3-10 st). Den första blomman ger ofta en stor frukt och tar därför mycket energi (Den producer också ofta en massa frön;) Själv blir jag så glad när jag kan plocka mogna frukter i maj/juni.

Har man en planta nu som blommar kanske man gör den en tjänst att ta bort blommor då den inte har optimala förutsättningar just nu.

Jag ska ju odla till höstuställningen på Bergianska, så jag kommer rikta in mig på att få så mycket mogen frukt som möjligt i oktober - så på min övervintrade habaneroplanta kommer jag sakta men säker börja plocka bort blommor. Det tar väl ca 100 dagar för habanero att gå från blomma till mogen frukt = så i juni får den blomma för fullt.

Lycka till

Patrik

--------------------

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 27-01-2010, 21:33
          Länk hit: #238

Medlem

Ännu fler har kommit upp, så roligt, har uppdaterat min sida med vilka som kommit.
          Med lite info om varje sort också.

http://www.crazy4flowers.se/chili_2010.php
          Bilder kommer snart också

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          Fuel
          Inlägg 27-01-2010, 22:54
          Länk hit: #239

Medlem

Då var det dags för en lite update igen då smile.gif
          • Morouga Yellow - Tittade Fram 27/1-10
          • 7-Pod - Tittade Fram:
          Det var alltså Morouga Yellow som tittade fram idag! tongue.gif
          Börjar närma sig att alla är klara nu, då är ju första och värsta steget klart innan man vet om allt gror giggle.gif

Redigerat av Fuel: 27-01-2010, 22:55

--------------------
          //Fuel aka Oscar

IN FLAMES WE TRUST

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 28-01-2010, 22:19
          Länk hit: #240

Medlem

Fler och fler kommer varje dag, men jag blir lite fundersam satte ett frö i varje på alla utom en sort som inte såg ut att vara fertila, men ändå har jag fått 2 plantor i 2 av pluggarna, kan ett frö ge 2 plantor?

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera

50 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon